شهردار تهران در دولت

شهروند|  انتقاد تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نسبت به هزینه‌های شهرداری تهران در مراسم اربعین و ناهمخوانی این هزینه‌ها با مصوبات شورای چهارم، یکی از محورهای پنجمین جلسه شورای پنجم پایتخت بود. در این جلسه «محمدعلی نجفی» به‌عنوان شهردار منتخب، به ‌صورت رسمی سوگند یاد کرد و از دعوت خود به جلسات هیأت‌ دولت سخن گفت؛ موضوعی که در جلسه سخنگوی هیأت دولت هم مطرح شد و «محمدباقر نوبخت» از شرکت شهردار تهران در جلسه امروز سخن گفت؛ با این توضیح که «هنوز تصمیمی در دولت در این زمینه گرفته نشده، مستحضر هستید که حضور افراد در دولت ضوابط خاصی دارد. اگر این کار صورت گیرد، در زمانی مناسب اطلاع‌رسانی می‌کنیم. البته نجفی روز چهارشنبه به هیأت دولت دعوت شده است.»
«آیا ساخت مدرسه در عراق جزو وظایف ما محسوب می‌شد؟»
چهار‌سال است که شهرداری تهران مسئولیت بخشی از مراسم اربعین را برعهده دارد و شورای چهارم هم قوانینی در این‌باره تصویب کرده است. دیروز، «مجتبی عبداللهی»، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری در جلسه علنی شورا به تشریح اقدامات صورت‌گرفته در ستاد اربعین شهرداری پرداخت که با انتقاد اعضای شورای پنجم همراه شد. عبداللهی با بیان این‌که در شهرداری تهران ستاد اربعین با دو بخش فرهنگی و اجرایی در معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی و اجرایی در قالب ۲۰ کمیته تشکیل شده است، گفت: «در چهار پایانه مرزی و همچنین در داخل عراق قرارگاه‌های فرهنگی ایجاد کرده‌ایم، در مرزها اقدامات فرهنگی مانند رادیو اربعین، حسینیه مدافعان حرم، راهنمای زائر و خدمات به زائر را خواهیم داشت و در خاک عراق نیز در کاظمین، سامرا و کوت پایگاه داریم.» معاون شهرداری تهران درباره کارهای فرهنگی شهرداری در این مراسم هم گفت: «کمیته زیباسازی عهده‌دار چاپ تمثال شهدای مدافعان حرم و حشدالشعبی و نصب آنها در طول مسیر را برعهده دارد. اجرا و نصب آن تمثال‌ها و پرچم‌ها برعهده سازمان بسیج شهرداری و معاونت حمل‌ونقل است. همچنین کمیته فرهنگی هم با موکب‌ها و هیأت‌های ایرانی و عراقی در ارتباط است.» گزارش عبداللهی اما نتوانست اعضای شورا را قانع کند و در ادامه تعدادی از اعضا خواهان شفاف‌سازی درباره هزینه‌کرد شهرداری در سال‌های گذشته شدند. «بهاره آروین» یکی از اعضای شورا، درباره عملکرد و هزینه‌کرد ستاد اربعین خطاب به معاون شهرداری گفت: «گزارش شما فقط جنبه آشنایی داشت و به موارد اصلی نپرداخته بود. گفتید هدف اصلی شما در ستاد اربعین شهرداری تهران تسهیل گری و ساماندهی خدمات است، درحالی ‌که بودجه امسال شما به 10‌میلیارد تومان افزایش یافته است. چگونه هدف افزایش تسهیل‌گری با دوبرابرشدن بودجه همخوانی دارد؟» او ادامه داد: «بسیاری از تجهیزات شهرداری در عراق دپو شده و مقداری نیز به شهرداری بازگشته است و جای سوال دارد که چه مقدار از این تجهیزات بازگشته و چه مقدار در عراق دپو شده است.» در ادامه «شهربانو امانی» عضو دیگر شورای شهر هم در واکنش به گزارش ستاد اربعین شهرداری تهران گفت: «این گزارشی که اکنون ارایه شد، در سایت خود شهرداری هم قابل دسترسی بود. خواهش می‌کنم گزارشی درست به اعضای شورا ارایه دهید و مشخص کنید تاکنون چقدر این ستاد برای شهروندان تهرانی هزینه داشته است.»
«حجت نظری» عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی هم در واکنش به بخشی از گزارش عبداللهی که به ساخت مدارس در عراق اختصاص داشت، پرسید: «از آنجایی که ما در کشور خود با معضل مدارس مواجه هستیم، آیا ساخت مدرسه در عراق جزو وظایف ما محسوب می‌شد؟ از سوی دیگر به نظر شما با توجه به 10‌میلیارد تومانی که برای بودجه پیش‌بینی شده است، چه میزان اضافه بر آن هزینه خواهد شد.» انتقاد «افشین حبیب‌زاده» یکی دیگر از اعضای شورا به گزارش عبداللهی، هم بخش دیگری از واکنش‌ها به عملکرد شهرداری در این زمینه بود: «در ‌سال 94 براساس مصوبه این ستاد باید 5‌میلیارد تومان هزینه می‌شد، اما شما 15‌میلیارد تومان هزینه کردید. براساس شنیده‌ها نیز هزینه‌های این ستاد در‌ سال 95، 34‌میلیارد تومان بوده است. سوال این است که چرا میان هزینه‌های آزاد و بودجه‌های مصوب که 5‌میلیارد تومان است، این‌قدر فاصله وجود دارد؟» او ادامه داد: «اگر قرار است در چارچوب مصوبه عمل شود، در‌ سال 96 از این عدد یعنی 10‌میلیارد تومان عدول نکنیم.»


شورای چهارم در آخرین جلسه خود طرحی را درباره بودجه شهرداری برای امسال تصویب کرد که «حسن رسولی» عضو کنونی شورا درباره آن گفت: «شورای شهر پنجم را به ضدانقلاب‌بودن یا ضداربعین‌بودن متهم نکنید. شورای چهارم روز آخر کاری خود بودجه ستاد اربعین را به 10‌میلیارد تومان افزایش داد و در ابتدای این مصوبه به بند 10 ماده 55 قانون شهرداری‌ها استناد شده است که شهرداری حق دارد به اشخاص حقیقی و حقوقی هدیه بدهد و از آنها هدیه بگیرد.» او ادامه داد: «براساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده، ‌سال گذشته هزینه واقعی که این ستاد متحمل شده، 40‌میلیارد تومان بود و مشخص نیست این هزینه چه مقدار جاری و چه مقدار به صورت تملک دارایی بوده است. من از فرماندار تهران تعجب می‌کنم که چرا با وجود تناقض‌ها و مغایرت‌های موجود در این مصوبه آن را تأیید کرده است؛ درحالی ‌که فرماندار مشهد به مصوبه اینچنینی در شهرداری شهر مشهد به حق اعتراض کرد.»
رسولی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تأکید بر این‌که اموال شهرداری عمومی است، افزود: «دولت به شهرداری می‌تواند کمک کند اما شهرداری نمی‌تواند به دولت کمک کند؛ چرا که اموال آن شرعا و قانونا عمومی است؛ در هر حال ما این مصوبه را امسال اجرا می‌کنیم اما برای‌ سال 97 آقای نجفی باید تشکیل جلسه داده و به ‌صورت جدی به این مسأله رسیدگی کند.» «محمد جواد حق‌شناس» رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی هم یکی دیگر از منتقدان گزارش عبداللهی بود که مانند دیگر اعضا خواهان بازنگری شهرداری در شیوه برگزاری این مراسم شد.
نجفی: یکی از مدیران انتخابی
 از لیست خط خورد
سوگند رسمی «محمدعلی نجفی»، شهردار منتخب تهران و همچنین توضیح او درباره دعوتش به جلسات هیأت دولت هم بخشی دیگر از برنامه‌های دیروز صحن علنی شورای شهر تهران بود.
شهردار تهران درباره حضورش در جلسات هیأت ‌دولت گفـت: «از دیروز به هیأت دولت دعوت شدم و از حسن نظر رئیس‌جمهوری تشکر می‌کنم. با توجه به این‌که از قبل برای روز گذشته برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته بود، موفق به حضور در جلسه هیأت دولت نشدم اما قطعا از جلسه آینده در هیأت دولت حضور خواهم داشت.» او درباره مطالبات خود از هیأت دولت هم گفت: «ما مطالبه خاصی نداریم و برای هماهنگی‌های بیشتر در خدمت دولت خواهیم بود. این حضور در جلسات هیأت دولت باعث تسری کارهای شهرداری تهران و هماهنگی با دستگاه‌ها می‌شود و نتیجه آن برای شهرداری و مردم مناسب است. وقتی شهردار تهران در جریان سیاست‌ها و آخرین تصمیمات دولت باشد، این موضوع می‌تواند به کارهای شهرداری کمک مناسبی بدهد.»
نجفی به نحوه انتخاب معاونان خود اشاره کرد و از فشار روزهای گذشته برای انتخاب مدیران شهرداری سخن گفت: «جلسات زیادی برای انتخاب همکاران جدید داشتیم که کار سختی است، باید افراد شایسته‌ای را انتخاب کنیم. سعی می‌کنم جز مصلحت شهرداری و توجه به شایستگی‌ها و اولویت‌های شهر به چیز دیگر پایبند نباشم. ممکن است این سیاست برخی دوستان را گله‌مند کند و در این 10 روز هم گله‌هایی از برخی دوستان به گوش من رسیده است که فکر می‌کردند با انتصاب من به سمتی می‌رسند.» شهردار تهران ادامه داد: «متاسفانه برخی دوستان پیش خودشان با افرادی برای برخی مناصب حرف زدند. هیچ‌کس از طرف من حقی برای تصمیم‌گیری ندارد و حتی شنیدم یکی از دوستان با سه نفر حرف زده است که من نسبت به این مسأله آگاهی نداشتم. یکی از مدیرانی که انتخاب کرده بودم، وقتی فهمیدم دست به لابی‌های غیر متعارف زده است، او را از لیست مدیران خط زدم. من با کسی تعارف ندارم و البته برای شنیدن مشورت در شورا و غیرشورا آمادگی دارم و دل و گوش من برای شنیدن مشورت باز است.»
دیروز در حالي ‌که در جلسه علنی شورای شهر، بعضی از اعضا خواهان همفکری شهردار تهران با اعضا درباره انتخاب معاونان و مدیران شهرداری شدند، خبر انتصاب چهار معاون جدید شهرداری تهران هم منتشر شد. بر اساس حکم نجفی، «محمدمهدی حجت»، «سمیع‌الله حسینی‌مکارم»، «حجت‌الله میرزایی» و همچنین «محسن پورسیدآقایی» به ترتیب مسئولیت معاونت‌های شهرسازی و معماری، مالی و اقتصاد شهری، برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورا و همچنین حمل‌ونقل و ترافیک را برعهده گرفتند.
تذکر رئیس شورای شهر
 به بلاتکلیفی پلاسکو
کسبه ساختمان پلاسکو در ماه‌های گذشته و پس از بین‌رفتن این ساختمان، بارها در تجمعاتی خواهان توجه جدی به وضع کسب‌و‌کار خود شدند که رئیس شورای شهر در جلسه دیروز به این خواسته واکنش نشان داد. «محسن ‌هاشمی» در این ‌باره گفت: «متاسفانه با این‌که چند ماه از حادثه پلاسکو گذشته است، اما هنوز کسبه نتوانسته‌اند فعالیت‌های تجاری خود را آغاز کنند.» او با بیان این‌که پلاسکو از نظر حقوقی مصادره شده و متعلق به بنیاد مستضعفان است، گفت: «سرقفلی تمام فضاهای این پاساژ به سرمایه‌گذاران داده شده و متاسفانه هیأت‌مدیره ساختمان نیز نسبت به بیمه‌کردن ساختمان اقدام نکرده و ساختمان بیمه نبوده است.»‌ هاشمی با اشاره به این‌که برخی مالکان مایل هستند که در نیمه جنوبی پلاسکو که تخریب نشده، فعالیت کنند، گفت: «دادستانی هنوز نظر خود را در مورد سالم‌بودن نیمه جنوبی و قابل‌استفاده‌بودن آن نداده، این در حالی است که مالکان مایل هستند در این قسمتی که تخریب نشده، فعالیت کنند.» رئیس شورای شهر با بیان این‌که طرف سوم پلاسکو شهرداری و طرح تفصیلی است، ادامه داد: «بر اساس طرح تفصیلی نمی‌توان در محل ساختمان قبلی پلاسکو، ساختمان بلندمرتبه ساخت و حداکثر هفت طبقه ساخته می‌شود و این در حالی است که موضوع ساختن پلاسکو بین مالک، سرمایه‌گذاران یا همان سرقفلی‌داران، قوه قضائیه و شورایعالی شهرسازی بلاتکلیف مانده است و به نظر می‌رسد از آنجا که موضوع پلاسکو به یک موضوع عمومی در تهران تبدیل شده، شورای شهر پنجم باید جلسات ویژه‌ای را در این خصوص برگزار کند. تذکری نیز به بنیاد مستضعفان می‌دهیم تا پلاسکو را جدی‌تر بگیرند.»
تذکر امانی و هشدار او به شهردار درباره استفاده‌نکردن از افرادی که شائبه فساد مالی دارند، توضیحات حبیب‌زاده درباره لزوم ایمن‌سازی گود برج میلاد و همچنین در خطربودن سالن همایش‌های این برج برخی دیگر از مباحث مطرح‌شده در پنجمین جلسه شورای پنجم تهران بود.