بی‌مهری روحانی به پایتخت

با تغییر اعضای شورای شهر تهران و انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان شهردار پایتخت، از وی برای حضور در جلسات هیات دولت دعوت شد.  نخستین‌بار خبر حضور دائم شهردار تهران در جلسات هیات دولت روحانی را محمدجواد حق‌شناس منتشر کرد. عضو حزب منحله اعتماد ملی دوشنبه‌شب در صفجه شخصی خود در توئیتر نوشت: «روحانی با پذیرش حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت گام اول را برای کاهش مشکلات پایتخت برداشت». همین موضوع باعث شد دیروز در نشست خبری سخنگوی دولت، خبرنگاران این موضوع یعنی دعوت از نجفی برای حضور در جلسات هیات دولت را از محمدباقر نوبخت سوال کنند اما نوبخت گویا در ابتدا بی‌اطلاع بود. او در پاسخ به سوالی درباره احتمال حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت گفت: موضوع حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت یکبار هم در گذشته مطرح شد اما درباره آن تصمیم‌گیری نشد. اگر تصمیم‌گیری شود درباره آن اطلاع‌رسانی خواهم کرد. استفاده از تجارب شهردار تهران می‌تواند برای ما هم نافع باشد اما حضور افراد در جلسات هیات دولت ضابطه خاصی دارد که اگر این موضوع قطعی شد خبررسانی خواهم کرد. با این حال اما در ادامه نشست خبری، سخنگوی دولت پس از دریافت یادداشتی گفت: از دفتر دولت پرسش شد و قرار شده آقای نجفی از فردا در جلسات هیات دولت حضور یابد. محمدعلی نجفی هم دیروز در این‌باره اظهارنظر کرد. بر اساس اظهارات نجفی، دعوت از او برای حضور در جلسات هیات دولت پیش از این صورت گرفته است و او باید در جلسه هیات دولت در روز یکشنبه حاضر می‌شد. نجفی در این‌باره گفت: از حسن نظر دوستان در این زمینه تشکر می‌کنم، البته به دلیل برنامه‌ها نتوانستم در این جلسه حضور یابم و ان‌شاءالله از جلسه بعدی در خدمت دوستان در هیأت دولت خواهم بود. شهردار تهران ادامه داد: البته مطالبه خاصی در این زمینه ندارم ولی آنچه مسلم است حضور در این جلسات سبب هماهنگی‌های بیشتر و تسریع در کارها خواهد شد. اگر شهرداری در جریان سیاست‌های دولت باشد بسیار مؤثر است و این مسائل به نفع دولت، مردم و شهرداری خواهد بود.
دعوت دولت روحانی از محمدعلی نجفی برای حضور در جلسات هیات دولت در حالی است که روحانی در 4 سال دولت اول خود محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران را به جلسات هیات دولت راه نمی‌داد. البته راه ندادن شهردار تهران به جلسات هیات دولت بدعتی بود که نخستین‌بار رئیس دولت اصلاحات پس از برگزاری انتخابات دوره دوم شورای شهر بنا نهاد و شهردار تهران را از حضور در جلسات هیات دولت منع کرد. این بدعت 14 سال ادامه داشت. حسن روحانی نیز در دولت اول خود از این بدعت دولت اصلاحات نسبت به راه ندادن شهردار پایتخت به جلسات هیات دولت پیروی کرد اما پس از انتخابات شورای شهر پنجم و شهردار شدن محمدعلی نجفی، حالا با موافقت روحانی، دوست و همکار سابق او به جلسات هیات دولت دعوت شده است.  دعوتی که محمدعلی نجفی می‌گوید باعث هماهنگی شهرداری و دولت و در نهایت به سود مردم خواهد بود.
محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران طی 4 سال گذشته از بی‌مهری دولت نسبت به مشکلات پایتخت گفت. بیشتر گلایه‌های قالیباف مربوط به عدم همکاری دولت با شهرداری تهران در موضوع حمل‌ونقل عمومی و آلودگی هوای پایتخت بود.
قالیباف درباره بی‌توجهی دولت به مترو گفته بود در صورت همکاری دولت، مدت زمان فاصله میان قطارها در متروی تهران به زیر 3 دقیقه می‌رسید. او گفت: دوستان دولت بارها به خود من قول دادند اگر در ساخت تونل نتوانستیم به شما کمک کنیم، در خرید واگن‌ها به شما کمک می‌کنیم. بخش عمده مترو مربوط به ایستگاه، تونل، ریل و برق است که این خودش یک صنعت است و در مقابل راحت‌ترین کار خرید واگن خواهد بود. آدم غصه می‌خورد که واگن‌ها نیامد... اگر دولت در این بخش کمک می‌کرد امکان ارسال قطار در هر 5/2 دقیقه در ایستگاه‌ها وجود داشت. در صورت تحقق این امر روزانه بیش از ۱۰ میلیون مسافر در شهر جابه‌جا می‌شود و در ادامه قادر هستیم نزدیک به ۱۳ میلیون مسافر در شهر جابه‌جا کنیم.


کاهش بودجه شهرداری تهران نیز از جمله مواردی بود که شهردار گذشته با آن مواجه بود. بر اساس گزارش قالیباف به مجلس، دولت بودجه شهرداری در سال 95 را
46 درصد کاهش داد. به گونه‌ای که بودجه تکمیل متروی تهران از 245 میلیارد تومان به 128 میلیارد تومان رسید.
بر اساس گزارش مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران، بدهی دولت به شهرداری تهران حدود 2 هزار میلیارد تومان بوده است.
پرویز سروری، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران در این‌باره انتقاداتی را خطاب به دولت مطرح کرد. او گفت: عدم پرداخت مطالبات شهرداری از سوی دولت موجب عدم توسعه حمل‌ونقل عمومی و متعاقب آن افزایش ترافیک و آلودگی هوا شده است و این یعنی نادیده گرفتن حقوق شهروندی و حق حیات.