ماله‌کشی اردوی مرگ

گروه اجتماعی: همین چند روز پیش بود که خبر واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی جامعه را شوکه کرد. خبر دردناک بود؛ خبری که حاکی از جان‌باختن 7 دانش‌آموز دختر پاک این سرزمین بود. دخترانی که خانواده‌های‌شان برای آنها مانند هر دختر دیگری هزار آرزو داشتند؛ دست‌شان را در دست مربیان آموزش‌وپرورشی‌شان گذاشتند تا در اردو شرکت کنند، غافل از اینکه سرنوشتی تلخ در انتظار این دختران معصوم بود.
به گزارش خبرنگار «وطن‌امروز»، حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان دختر هرمزگانی بامداد جمعه 10 شهریورماه  در نزدیکی داراب به وقوع پیوست که بر اثر آن 7 دانش‌آموز به همراه یک مربی و کمک راننده اتوبوس فوت کردند و 34 دانش‌آموز دیگر دچار مصدومیت‌هایی شدند.
پس از وقوع حادثه ابعاد گوناگون آن مورد بررسی قرار گرفت. علت وقوع حادثه، رسیدگی و پاسخگویی مدیران آموزش‌وپرورش در قبال این حادثه و منع موقت از اعزام شبانه با اتوبوس به اردوهای خارج استانی برخی از موضوعاتی بود که پس از حادثه مورد بررسی قرار گرفت اما یکی از موضوعاتی که در این بین بسیار مورد توجه بوده، بحث ساعت اعزام دانش‌آموزان و رضایت والدین برای این اردو بوده است. موضوعی که مدیران آموزش‌وپرورش پاسخ درستی برای آن ندارند. در همین رابطه سراغ 2 دانش‌آموز مجروح حادثه اخیر رفتیم تا ضمن پرس‌وجو درباره این حادثه دلخراش، ابعاد گوناگون این اردو را مورد بررسی قرار دهیم. به دلیل پیشگیری از برخی تبعات احتمالی به درخواست والدین و دانش‌آموزان از ذکر نام این افراد در گزارش خودداری شده است و اسامی و صوت مصاحبه‌شونده‌ها در روزنامه «وطن‌امروز» «محفوظ» است.
رضایتنامه‌ها را جمع‌آوری نکردند!


یکی از دانش‌آموزان مجروح  این حادثه در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» جزئیات تازه‌ای از این حادثه را بازگو کرد. او می‌گوید: من در زمان حادثه خواب بودم و ناگهان متوجه چپ شدن اتوبوس شدم. این دانش‌آموز در ادامه درباره جزئیات برگزاری اردو و آماده‌سازی برای اعزام افزود: اردوی ما برنامه‌ریزی شده بود. ما قرار بود ساعت 5 عصر حرکت کنیم اما به دلیل فشردگی برنامه‌ها تا 11 شب طول کشید و پس  از صرف  شام حدود ساعت 11:30 حرکت کردیم.  وی همچنین در پاسخ به این پرسش  که دانش‌آموزان اعزامی رضایتنامه از والدین برای اردو داشتند یا نه؟ اظهار داشت: مربیان به ما رضایتنامه داده بودند اما رضایتنامه‌ها را جمع‌آوری نکردند! بعضی از دوستانم اصلا رضایتنامه‌های‌شان امضا نداشت!
این دانش‌آموز در ادامه درباره موضوع پرداخت پول از طرف مدیران به خانواده یکی از متوفیان این حادثه و گرفتن رضایتنامه اعزام به اردو تصریح کرد: پس از اینکه از بیمارستان مرخص شدم به خانه دوست‌مان «شیوا مبینی» رفتیم و در همین باره خانواده وی گفتند که به ما پیشنهاد دریافت پول در ازای امضا کردن رضایتنامه را دادند اما ما قبول نکردیم. او همچنین درباره دلیل وقوع حادثه گفت: دلیل وقوع حادثه خستگی و چرت زدن راننده بود. سرپرست ما به راننده تذکر داد اما او توجهی نکرد و به رانندگی در حالت خواب‌آلود ادامه داد که باعث وقوع این حادثه شد. همچنین والدین یکی دیگر از مجروحان حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی درباره رضایت یا عدم رضایت برای اعزام به این اردو به «وطن امروز» می‌گوید: برخی والدین نسبت به دیر حرکت کردن اتوبوس اعتراض داشتند اما مدیران با بهانه‌های گوناگون سعی در جلب رضایت آنها کردند.
بی‌توجهی مدیران به اعتراض والدین
این ولی دانش‌آموز در ادامه اظهار داشت:  اردو دارای برنامه‌ریزی بود و حتی گروهی در فضای مجازی ایجاد کردند و در آن گروه تمام نکات درج شد. حتی 2 بار جلساتی برای توجیه دانش‌آموزان برگزار شد اما با این تفاسیر اعزام به اردو در ساعات پایانی شب اتفاق افتاد. در همین باره برخی والدین نسبت به دیر حرکت کردن اتوبوس گلایه‌هایی را مطرح کردند اما مسؤولان آموزش‌وپرورش اعلام کردند گروه‌های دیگر هم همین ساعت حرکت کردند و مشکلی پیش نمی‌آید. وی در ادامه درباره داشتن رضایت مبنی بر حضور فرزندنش در این اردو خاطرنشان کرد: ما رضایتنامه را امضا کرده بودیم اما مدیران رضایتنامه‌ها را جمع آوری نکردند و حتی برخی رضایتنامه‌ها در حال حاضر دست یکی از دانش‌آموزان است!  وی  همچنین درباره برخی اظهارات مبنی بر پیشنهاد پرداخت پول از طرف برخی مدیران آموزش‌وپرورش به خانواده‌های متوفیان مبنی بر امضای رضایتنامه پس از وقوع حادثه تاکید کرد: برخی بچه‌ها که به منزل یکی از فوت‌شدگان مراجعه کردند عنوان کردند مدیران با مراجعه به در منزل و پیشنهاد 8 میلیون تومان پول درخواست امضا کردن رضایتنامه کتبی را داشته‌اند.  این اظهارات در حالی است که برابر قوانین آموزشی و پرورشی در سازمان آموزش‌وپرورش، مربیان و مدیران برگزاری اردوها باید رضایتنامه کتبی از والدین دانش‌آموزان برای اعزام به اردوها داشته باشند و نباید به خاطر همراهی برخی والدین هنگام اعزام، بدون دریافت رضایتنامه اقدام به برگزار کردن اردو کنند، چرا که معمولا در متن رضایتنامه بحث بیمه دانش‌آموزان مطرح می‌شود که این جزو حقوق والدین است که بدانند فرزندشان برای اعزام به اردوی مورد نظر تحت پوشش بیمه است یا خیر. گفتنی است پس از پیگیری‌های خبرنگار «وطن‌امروز» از یکی از دانش‌آموزان که گفته شد برخی از رضایتنامه‌ها نزد وی است، این دانش‌آموز بنا به دلایلی حاضر به نمایش  تصاویر این رضایتنامه‌ها نشد. دلایلی که طبق اظهارات وی حاکی از ترسیدن این دانش‌آموز از عواقب این کار است!
وزیر آموزش و پرورش: بررسی می‌کنیم
در همین رابطه، روز گذشته وزیر آموزش‌وپرورش درباره حواشی مربوط به پیشنهاد پرداخت وجه در قبال دریافت رضایتنامه اجباری از برخی والدین دانش‌آموزان هرمزگانی گفته است: یکی از وظایف تیم تشکیل شده بررسی این موضوع است تا با مراجعه به اسنادی که آنجا هست دقیقا بررسی کنند. امروز یکی از نمایندگان به این موضوع اشاره کرد اما بنده شواهد کافی نداشتم، ظرف چند روز آینده این تیم به صورت مستند بررسی می‌کند که آیا چنین اتفاقی رخ داده است یا خیر؛ چون بر اساس مقررات حتما باید رضایتنامه کتبی از اولیا برای اردو وجود داشته باشد. محمد بطحایی در حاشیه نشست هم‌اندیشی روسای ادارات و مدیران روابط عمومی آموزش‌وپرورش که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، ابراز امیدواری کرده است که با اصلاح رویه‌ها در آینده شاهد بروز چنین اتفاقاتی نباشیم.