داعش بی‌زورشد

گروه بین‌الملل: جشن مقدماتی مردم شهر دیرالزور که از روز یکشنبه با نخستین رخنه نیروهای ارتش و مقاومت به حلقه محاصره شهر توسط تکفیری‌های داعش آغاز شده بود متوقف نشد تا این مردم قهرمان بعد از ۱۱۴۶ روز مقاومت در محاصره به جشن سراسری ملت سوریه بپیوندند. به گزارش منابع میدانی از جمله اعلام‌الحربی، وزارت دفاع سوریه و همچنین مرکز رصد وزارت دفاع روسیه، نیروهای سوری و متحدان‌شان روز سه‌شنبه با شکستن محاصره در بخش غربی این شهر وارد مقر تیپ 137، نزدیک‌ترین نقطه از بخش محاصره اول دیرالزور شده و بلافاصله گام بعدی را برای حرکت به سوی بخش محاصره شده دوم و شکست حصر فرودگاه در جنوب غربی این شهر برداشتند.  به گزارش تارنمای اطلاعاتی نظامی جبهه جنوب، با این تحول عملا محاصره کلی‌تر این شهر راهبردی در شرق سوریه نیز پس از حلقه زدن 3 سال و یک ماه و 21 روزه کفتارهای تکفیری در پیرامون آن خاتمه یافته تلقی می‌شود، چرا که داعش دیگر مناطق استقرار راهبردی‌اش را در اطراف شهر از دست داده است و نیروهای سوری عنقریب برای پاکسازی فوری تروریست‌ها از اطراف دیرالزور وارد عمل می‌شوند. ضمنا با آزادسازی شاهراه حیاتی غرب به شرق جاده ابریشم در محور دیرالزور- سخنه توسط مقاومت تروریست‌های دست‌پرورده غرب دیگر فلسفه حضورشان در شرقی‌ترین استان خاک سوریه را از دست داده‌اند. دیرالزور موسوم به «عروس فرات» در امتداد رود فرات، بادیه‌الشام را از مناطق حاصلخیز شمالی سوریه جدا می‌کند و نه‌تنها بزرگ‌ترین شهر این کشور در امداد رود فرات بلکه مهم‌ترین ایستگاه در صحرای بزرگ میان سوریه و عراق و محور مواصلاتی تاریخی یا همان جاده ابریشم به شمار می‌رود.
پیام تبریک اسد با ورود ده‌ها خودروی نظامی گارد 104 ریاست‌جمهوری سوریه به فرماندهی سرتیپ عصام زهرالدین مردم شهر به شادمانی پرداختند.
بلافاصله بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه با سرلشکر رفیق شحاده و حسن محمد، فرمانده قهرمان لشکر هفدهم ارتش در دیرالزور و سرتیپ زهرالدین تماس گرفت و از رشادت‌ها و مقاومت مدافعان و مردم شهر در طول 3 سال محاصره تجلیل و قدردانی کرد.
تلویزیون دولتی سوریه دیروز با پخش تصاویر شادی مردم در شهر دیرالزور، رسما از ورود «نیروهای گارد ریاست‌جمهوری و تیپ 17» به شهر و دست دادن آنها با نیروهای قهرمان مدافع شهر خبر داد که بیش از 3 سال نه‌تنها در مقابل تروریست‌های داعش بلکه حتی حملات هوایی آمریکایی‌ها تا پای جان ایستادگی کردند تا روز 5 ایلول(سپتامبر) به عنوان یکی از اعیاد ملی سوری‌ها در تاریخ ثبت شود. این در حالی است که 2 روز جلوتر و از بامداد یکشنبه نیروهای ویژه و پیشاهنگ سوریه موفق شده بودند با حمایت جنگنده‌های روسی و سوری خود را به مقر تیپ 137 در غرب شهر برسانند، جایی که نزدیک‌ترین نقطه تحت محاصره به نیروهای در حال پیشروی ارتش محسوب می‌شد. در نتیجه ورود نیروهای ویژه و اطلاعات عملیات سوریه به پشت خط محاصره داعش، تروریست‌ها برای جلوگیری از قیچی شدن دست به تخلیه فاصله 7 کیلومتری خطوط متحدان تا ورودی شهر زدند و نیروهای خود را به جبهه‌های شمالی و جنوبی حلقه شکافته شده محاصره منتقل کردند. ارتش سوریه طی روزهای یکشنبه و دوشنبه موفق شده بود نزدیک به 20 کیلومتر به سوی غرب دیرالزور پیشروی کند که این حکایت از وضعیت نابسامان داعش در شرق این کشور دارد. منابع میدانی نیز خبر از فروپاشی صفوف دفاعی داعش در غرب شهر در هفته جاری می‌دهند.


نیروهای متحد برای نزدیک شدن به شهر از جاده محور جنوب غربی ابتدا شهرک‌های الشولا و الکواجب در این راستا را که نزدیک‌ترین پایگاه‌های تروریست‌ها به شهر دیرالزور بودند دور زده و پس از عملیات هوایی و موشکی روس‌ها علیه این مواضع، آنها را آزاد کردند. بدین ترتیب عملا بخش‌های غربی و جنوبی استان دیرالزور نیز همزمان با مرکز آن از وجود تکفیری‌ها پاکسازی شده است. پس از پاکسازی بلندی‌های راهبردی البشری در سه‌گوش دیرالزور، رقه، حمص، ارتش تا خود شهر دیرالزور دید داشت و بسادگی می‌توانست پیشروی کند، بدون آنکه داعش بتواند به نیروهای پیشرو آسیب‌‌زده یا حمله کند. به گفته یک منبع مطلع در شهر، با رسیدن نیروها، آنها به سرعت کار پاکسازی شهر را شروع خواهند کرد، کمااینکه بر اساس طرح در دست اجرا، باید تا 2 ماه آینده پرونده داعش در سوریه برای همیشه بسته شود. داعش که این روزها بشدت دچار بحران نیرو شده، در حال سربازگیری اجباری در مناطق مختلف است اما با نزدیک شدن نیروهای متحد، اهالی روستاهای مختلف در حال شورش علیه خلافت کور البغدادی هستند. تمام مناطق استان دیرالزور جز مرکز آن از اواسط تابستان 2014 به اشغال داعش در آمده بود و بیش از 65 هزار غیرنظامی که نیمی از آنان زن و کودک هستند، در محاصره تکفیری‌ها قرار داشتند. در این مدت تقریبا تمام کمک‌های اساسی با هواپیما و از طریق آسمان برای آنان ارسال می‌شد. پس از آزاد شدن شهر موصل- پایتخت داعش در عراق- و آزاد شدن بیش از 60 درصد شهر رقه - پایتخت داعش در سوریه- استان دیرالزور مهم‌ترین مقر داعش در منطقه به شمار می‌رود. حال شکست حصر دیرالزور به معنای پایان تسلط قطعی تروریست‌های داعش بر یک شهر یا نقطه راهبردی از خاک سوریه و به عبارت دیگر تمثیلی از «بی‌زور شدن داعش» است.
موشک‌باران داعش در دیرالزور
از نخستین ساعات روز گذشته همزمان با عملیات موفقیت‌آمیز ارتش و مقاومت برای شکست حصر شهر دیرالزور، ارتش روسیه در عملیاتی مضاعف مواضع نیروهای پوششی داعش در این استان سوریه را هدف موشک‌های کالیبر قرار داد. به گزارش وزارت دفاع روسیه، این حمله موشکی از عرشه یک ناوچه در دریای مدیترانه صورت گرفته و به انهدام مراکز نظارتی، مخابراتی و انبارهای اسلحه داعش منجر شد. موشک‌های شلیک شده از ناوچه «دریاسالار ایسن» یک منطقه در اطراف شهرک الشولا در استان دیرالزور را که در کنترل داعش بود هدف گرفتند تا طرح‌ تروریست‌ها برای استقرار مجدد نیروهای‌شان و مستحکم‌سازی مقرهای‌شان در حلقه محاصره اطراف دیرالزور را ناکام بگذارند.
افشای همدستی آمریکا با داعش در دیرالزور
فرمانده اتاق عملیات نیروهای همپیمان ارتش سوریه با صدور بیانیه‌ای درباره شکست حصر دیرالزور، علت تاخیر در این موفقیت را حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم آمریکا و ائتلاف تحت امرش از داعش دانست. به گزارش روزنامه الاخبار، در این بیانیه تاکید شد: «اگر توطئه آنچه نیروهای ائتلاف و در رأس آنها آمریکا نامیده می‌شود، نبود، آزادسازی دیرالزور به تأخیر نمی‌افتاد.» این مرکز فرماندهی تصریح کرد: آمریکا حملات عمدی در دیرالزور به ارتش سوریه داشت و این مساله سبب گسترش داعش و تلاش این گروه تروریستی برای سیطره کامل بر این شهر شد. در این بیانیه از ادله محکم همکاری ائتلاف و آمریکا با داعش صحبت شده و اینکه چگونه آمریکایی‌ها و ائتلاف‌شان طی ماه‌های گذشته شمار زیادی از سرکرده‌ها و مسؤولان داعش را به مناطق خارج از درگیری منتقل کردند.