زنگنه از روشن شدن تکلیف فاز ۱۱ پارس‌جنوبی با توتال تا 2 ماه آینده خبر داد؛

گروه نفت و انرژی- توتال که طی سال‌های اخیر به بدعهدی در قبال قراردادهای نفتی با ایران شهرت یافته و یک بار فاز ۱۱ پارس‌جنوبی را به بهانه تحریم ترک کرده و برخی نیز از درز اطلاعات میادین نفت و گاز ایران توسط توتال به کشورهای همسایه به‌ویژه قطر سخن می‌گویند که البته اثبات نشده است، یکی از محورهای مهم گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر وزیر نفت بود‌. چرا که تفاهمنامه اجرای فاز طلسم شده ۱۱ پارس‌جنوبی با توتال امضا شده و قرار است قرارداد نهایی هم با این شرکت امضا شود‌. اما سخنان مدیرعامل توتال که امضای قرارداد نهایی با ایران برای فاز ۱۱ را منوط به نظر دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا دانسته، انتقادبرانگیز شده است‌ چراکه بر مبنای نظر اتحادیه اروپا، برجام حتی در صورت مخالفت ترامپ با مفاد این قرارداد، پایدار خواهد ماند و طبیعتا از آنجا که توتال شرکتی اروپایی است، موظف است طبق نظر اتحادیه اروپا در قبال قراردادهای تجاری با ایران عمل کند‌. از سوی دیگر، شرکت توتال به‌طور رسمی از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی خود، فاز ۱۱ پارس‌جنوبی را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری خود در سال ۲۰۱۷ ذکر کرده و به همین دلیل، موضع‌گیری مدیرعامل این شرکت درباره تحریم ایران با آنچه از طریق سایت این شرکت رسانه‌ای شده چندان با هم مطابقت ندارند‌.
بیژن زنگنه با اشاره به موافقتنامه‌ای که حدود دو ماه قبل با توتال امضا شد، اظهار کرد: این موافقتنامه باید تبدیل به قرارداد شود‌. مذاکرات با توتال دنبال می‌شود و ظرف دو ماه آینده امضا خواهد شد‌. البته توتال اخیرا ملاحظاتی را مطرح کرده است مبنی بر اینکه اگر ترامپ ایران را تحریم کند، توتال از سیاست‌های اتحادیه اروپا پیروی می‌کند‌. برایم قابل توجیه نیست که آنها چرا این مساله را رسانه‌ای کردند‌. در حال حاضر بخش فنی و بازرگانی موافقتنامه جلو می‌رود‌.
وزیر نفت ادامه داد: البته ما این مساله را با وزارت خارجه در میان گذاشتیم و آقای ظریف به خانم موگرینی منتقل کردند‌. به‌جز توتال چند قرارداد دیگر وجود دارد که دنبال می‌شود باید در این زمینه دقت کنیم ‌.
وی افزود: مذاکرات با توتال درباره فاز 11 پارس‌جنوبی برای تبدیل شدن توافقنامه به قرارداد به صورت جدی در حال دنبال شدن است و امیدواریم این قرارداد تا دو ماه آینده تمام شود‌.


زنگنه با اشاره به همکاری توتال با قطر اظهار کرد: میدان پارس‌جنوبی یک میدان بزرگ است‌. در حال حاضر ما در مرحله‌ای هستیم که بیشتر از پول به فناوری نیاز داریم‌. آنچه از همکاری با توتال و انی در توسعه پارس‌جنوبی یاد گرفتیم، باعث شد بتوانیم فازهای دیگر را توسعه دهیم‌. ما باید از افت تولید میدان‌ها جلوگیری کنیم و برای این منظور به همکاری نیاز داریم‌.
وزیر نفت تاکید کرد: همکاری با توتال یک تصمیم جمعی و کار درستی بوده است‌. البته این شرکت از نظر قانونی حق ندارد اطلاعات ما را در اختیار قطر قرار دهد و اگر چنین اقدامی کند، خسارت سنگینی باید بدهد و کار به اعوا منجر می‌شود‌ البته به این شرکت اطلاعات کل میدان داده نمی‌شود‌.
وی در ادامه با اشاره به قراردادهای IPC کنایه‌ای هم به منتقدان زد و گفت: یک سال طول کشید تا متن این قراردادها به اجماع رسید و بر مبنای مصوبات دولت متن قرارداد تهیه شد‌. ان‌شاء‌الله این قراردادها به نتیجه می‌رسد‌. البته اگر مخالفان برجام بگذارند، قراردادهای جدید نفتی عمل می‌شود و دوباره یک تحریم درست نکنند‌. یک عده از اینکه ایران تحریم شود خوششان می‌آید‌. در تحریم نمی‌توان کشور را توسعه داد اما یک عده دلشان نمی‌خواهد کشور در آرامش و توسعه باشد‌.
تولید پتروشیمی به ۹ میلیون تن می‌رسد
زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود به پتروشیمی هم گریزی زد و همان سخنی را که هفته گذشته در زمان افتتاح فاز ۲ پتروشیمی کارون بیان کرده بود تکرار کرد و گفت: امسال برای پتروشیمی یک سال طلایی است‌. وی در ادامه تک تک پروژه‌های صنعت پتروشیمی را که در سال‌جاری افتتاح شده یا طی روزهای آینده به بهره‌برداری رسمی می‌رسد، معرفی کرد و افزود: بسیاری از پروژه‌های پتروشیمی آماده افتتاح هستند و مجموعه تولید پتروشیمی به ۹ میلیون تن می‌رسد که ارزش آن شش میلیارد دلار است‌. همچنین واحد‌های متعددی در عسلویه تا سال ۱۳۹۷ به نتیجه می‌رسد‌. البته اتمام پروژه‌های پتروشیمی ۴۵ تا ۵۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که ۳۰ درصد آن از بخش داخلی و ۷۰ درصد از از بخش خارجی یا صندوق توسعه ملی تامین می‌شود‌. مشکلات در حال برطرف شدن هستند و یخ دو متری، یک شبه آب نمی‌شود ولی این یخ در حال آب شدن است و بهار می‌آید‌.
وزیر نفت در ادامه به پارس‌جنوبی پرداخت و با بیان اینکه تا آخر سال خبرهای خوش نفتی به گوش مردم می‌رسد، افزود: تا قبل از پایان سال، تولید از میدان مشترک پارس‌جنوبی به ۳۵ هزار بشکه خواهد رسید‌. زنگنه با بیان اینکه تا پایان سال خبرهای خوش نفتی به گوش مردم می‌رسد در مورد میدان‌ نفتی پارس شمالی و پارس‌جنوبی گفت: در پارس‌جنوبی که یک میدان نفتی مشترک با قطر است از این کشور جلوتر هستیم‌. پارس شمالی یک میدان مشترک نیست و به همین دلیل در اولویت وزارت نفت قرار ندارد‌. وی ادامه داد: تولید از لایه نفتی پارس‌جنوبی که یک میدان مشترک است قبل از پایان سال به ۳۵ هزار بشکه می‌رسد‌.
زنگنه همچنین با اشاره به ورود اولین کشتی پالایشگر نفت ایران وارد خلیج فارس شد، گفت: همزمان در حال مذاکره برای افزایش تولید لایه نفتی پارس‌جنوبی تا سقف ۱۰۰ هزار بشکه در روز هستیم‌.
این عضو کابینه دولت با یادآوری اینکه هنر در نفت چاه زدن و برداشت کردن نفت نیست، خاطرنشان کرد: میادین غرب کارون ۶۷ میلیارد بشکه ظرفیت دارد که با روش سنتی که تنها هفت درصد ضریب برداشت دارند این میزان معادل 5/4 میلیارد بشکه برداشت نفت است‌.
توضیحات زنگنه درباره میادین فرزاد
وزیر نفت در مورد توسعه میدان‌های فرزاد‌ A و فرزاد B، توضیح داد: این میدان‌ها با کشور عربستان مشترک هستند‌. مهم‌ترین میدان‌ها از نظر ارزش و ‌اندازه، میدان‌های پارس‌جنوبی و غرب کارون هستند‌. میدان‌های فرزاد‌ A و فرزاد B، میدان‌های گازی هستند و گاز آنها خشک است‌. زنگنه با تاکید بر اینکه برنامه توسعه میدان‌های فرزاد A و فرزاد B در حال عملی شدن است، توضیح داد: در مورد این میدان‌ها ظرف یک سال به قرارداد می‌رسیم‌. این میدان‌ها مسایل مالی دارند و باید یک بسته مالی برای آنها درست کرد و قرارداد آنها به شیوه بیع متقابل منعقد شود‌.
افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های کشور
وزیر نفت در ادامه با اشاره به توسعه پالایشگاه‌های کشور گفت: یکی از مباحث مهم مربوط به پالایشگاه‌ها، جلوگیری از خام‌فروشی است و با توجه به برنامه‌ای که برای توسعه گازرسانی در وزارت نفت وجود دارد از اوایل سال آینده در کشور مصرف نفت کوره، نفت سفید، گاز مایع و گازوییل حرارتی حدودا صفر می‌شود‌.
آن‌گونه که ایسنا گزارش داده، زنگنه با اشاره به پالایشگاه ستاره خلیج فارس اظهار کرد: با بهره‌برداری از یک واحد از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بنزین به خودکفایی می‌رسیم و تا سال آینده صادر‌کننده نفت گاز، نفت سفید، LPG و... می‌شویم‌. وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت نفت‌خام 7/1 میلیون بشکه است که برنامه داریم آن را به سه میلیون بشکه برسانیم‌. در این راستا هرچه میعانات گازی تولید می‌شود در داخل کشور فرآورش خواهد شد‌. توسعه پالایشگاه‌ها، ارزش افزوده و ضریب بازگشت سرمایه خوبی دارد‌.
تنوع مشتریان نفتی ایران
وزیر نفت در ادامه با اشاره به بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی اظهار کرد: دولت تصمیمی ملی گرفت و آن، این بود که با حداکثر سرعت به بازارهای جهانی برگردد‌. البته عده‌ای با این تصمیم مخالف بودند و انتقاد کردند که بازگشت سریع به بازار تاثیر منفی در قیمت خواهد داشت اما اعلام کردیم سهم ما در بازار مهم‌تر از قیمت است و قیمت‌ها را باید کسی که خراب کرده درست کند‌. توانستیم کمتر از سه ماه تولید خود را یک میلیون بشکه افزایش دهیم‌. همچنین از 2/1 میلیون بشکه صادرات میعانات گازی به 8/2 میلیون بشکه صادرات رسیدیم‌. در واقع میزان صادرات میعانات و نفت‌خام ما 6/1 میلیون بشکه افزایش یافت‌.
زنگنه با تاکید بر اینکه بازارهای صادرات ایران متنوع شده است، افزود: قبلا فقط کشورهای چین، هند، کره، ژاپن، ترکیه و تایوان مشتریان ایران بودند اما در حال حاضر اروپا، ‌اندونزی و سایر کشورهای آسیایی به مشتریان‌مان اضافه شده‌اند‌. در حال حاضر مشتری‌ها را خودمان انتخاب می‌کنیم و محدودیتی در دریافت پول نداریم‌. البته سیاست‌مان این است که بیشترین فروش را به کشورهای آسیایی داشته باشیم‌.
وی با بیان اینکه افزایش تولید باعث افزایش میزان صادرات می‌شود، گفت: مصرف داخلی نباید بالا رود‌ زیرا مصارف حرارتی با گاز جایگزین می‌شوند‌.
مصرف مایع نیروگاه‌ها در سال ۱۳۹۲، ۲۷ میلیارد لیتر یا به عبارتی حدود ۴۷ درصد بود که امسال به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است زیرا اکثر نیروگاه‌ها از گاز استفاده می‌کنند‌.
همچنین راندمان حرارتی خودرو برایمان مهم است و باید تاکسی، اتوبوس و وسایل حمل و نقلی تولید کنیم که از CNG استفاده می‌کنند‌.
وزیر نفت ادامه داد: می‌توانیم تا سال آینده ۲۰ میلیون لیتر گازوییل صادر کنیم‌.
در حال حاضر روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب در سوخت خودرو از گاز استفاده می‌شود که این میزان از گاز جایگزین بنزین شده است‌.
درخواست وزیر نفت از مردم
زنگنه در ادامه با انتقاد از مصرف گاز در بخش خانگی گفت: مردم حرف ما را گوش نمی‌دهند‌. روزهای آینده دمای کشور کاهش پیدا می‌کند و از مردم می‌خواهیم مصرف گاز خود را دو درجه کمتر کنند‌.
توقف مصرف فرآورده‌های نفتی در ایران
وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه با افزایش تولید و عرضه گاز در سال ۹۶، مصرف اکثر فرآورده‌های نفتی ایران به صفر نزدیک می‌شود، گفت: سال آینده مصرف نفت سفید، گاز مایع، نفت کوره و گازوییل حرارتی در ایران به صفر خواهد رسید‌.
وی با اعلام اینکه علاوه بر این سال آینده با بهره‌برداری از اولین فاز پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، ایران در تولید و مصرف بنزین خودکفا خواهد شد، تصریح کرد: حجم صادرات گازوییل هم افزایش می‌یابد به‌طوری که پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده بالغ بر ۲۰ میلیون لیتر گازوییل توسط ایران به بازارهای جهانی صادر شود‌.
این عضو کابینه دولت با اشاره به برنامه افزایش ظرفیت پالایش نفت ایران به بیش از سه میلیون بشکه در روز اظهار داشت: هم‌اکنون ظرفیت پالایشی حدود 7/1 میلیون بشکه در روز بوده که با بهره‌برداری از پالایشگاه خلیج‌فارس، مجتمع پالایشی سیراف، پالایشگاه پارس شیراز، جاسک و آناهیتای کرمانشاه، این ظرفیت به سه میلیون بشکه افزایش می‌یابد‌.
این مقام مسوول هدف از ساخت پالایشگاه‌ها در سواحل خلیج‌فارس را رویکرد صادرات فرآورده‌های نفتی عنوان کرد و افزود: بهمن‌ماه امسال هم قرارداد نهایی فاینانس ساخت پالایشگاه جدید آبادان با ظرفیت ۲۱۰ میلیون بشکه در روز امضا شد‌.
افزایش کیفیت بنزین
زنگنه همچنین با تاکید بر اینکه توزیع بنزین یورو ۴ در کشور افزایش یافته است، گفت: در سال ۱۳۹۲، 1/2 میلیون لیتر بنزین یورو در کشور توزیع می‌شد که در حال حاضر به ۲۵ میلیون لیتر رسیده است‌. همه پالایشگاه‌ها باید بهسازی شوند و با این حجم از مازوت نمی‌توانند به حیات‌شان ادامه دهند‌.