حضور شهردار اميد در جلسات كابينه

پيام تبريک دکتر روحاني براي شروع به کار و لباس خدمت به‌تن‌کردن دکتر نجفي در قامت شهردار تهران، براي شهروندان تهراني دلگرم‌کننده و اميدبخش بود.  اما آنچه در پيام رئيس‌جمهور به‌عنوان کليدواژه براي مردم تهران درخور توجه و اميدبخش است، اين بخش از پيام رئيس‌جمهور است که: «اميدوارم در پرتو بهره‌مندي از خرد جمعي، تدابير توسعه‌محور و نيز همکاري مؤثر شهرداري و دولت در چارچوب قوانين و مقررات، شاهد هم‌افزايي بيشتر در ساماندهي امور پايتخت کشور و تبديل آن به شهري توسعه‌يافته با مؤلفه‌هاي فرهنگ اسلامي و ايراني براي تمام شهروندان باشيم». قدر مسلم، پايتخت‌بودن تهران بر شهر و شهروندانش هزينه‌هايي تحميل مي‌کند. بخش بزرگي از فضاهاي اين کلان‌شهر و خدمات ارائه‌شده براي وزارتخانه‌ها، نهادها و مراکز دولتي است. امروز بخش بزرگي از سفرهاي درون‌شهري تهران و خدمات ارائه‌شده براي مراجعات مردم از سراسر کشور به ادارات دولتي و وزارتخانه‌ها، متمرکز در تهران است. از طرفي، بايد اذعان کرد که اثر تصميمات مديريتي براي اداره تهران، شعاعي ملي دارد. چنان‌که اثر تصميم محدودکردن فروش تراکم در زمان تصدي شهردار وقت، آقاي ملکي‌مدني، بر کل کشور تأثير گذاشت و رشد جهشي قيمت مسکن در کشور را در پي داشت. در نتيجه، در معادله و رابطه تنگاتنگ دوطرفه و درهم‌تنيده تهران با دولت، ضرورت تغيير نگاه دولت براي کمک به توسعه متوازن اين جهان‌شهر انکارناپذير است. مطالعات تطبيقي نيز نشان مي‌دهد در مدرن‌ترين و توسعه‌يافته‌ترين کشورهاي جهان، کمک و مساعدت مالي به پايتخت در دستور کار دولتمردان است؛ زيرا اولا مفهوم منابع مالي و درآمدي پايدار براي اداره شهرها، يک رؤيا و فرض اتوپيايي است؛ در نتيجه همواره دولت‌هاي مرکزي خود را موظف به تأمين منابع مالي براي اداره پايتخت مي‌دانند.  ثانيا دولت پايتخت‌نشين به‌عنوان يک شهروند بايد موظف و متعهد به انجام وظايف شهروندي خود باشد. اين همان نکته‌اي است که مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با هوشمندي به آن پي برد و تصميم به دعوت از شهردار وقت، آقاي کرباسچي را به هيئت دولت، بعد از بازنگري در قانون اساسي، در دستور کار قرار داد و شهردار تهران به جلسات هيئت دولت دعوت شد و امروز انجام اين ‌كار، مطالبه شهروندان تهراني به‌عنوان حاميان دولت اميد و ليست اميد شوراي شهر تهران است.
تا در کنار اين اقدام اميدبخش، اين شکاف چندساله ترميم شود و با حضور شهردار تهران در جلسات دولت، بستر تحقق اميد، نشاط، هم‌افزايي و مشارکت براي توسعه متوازن تهران مجددا فراهم شود. اين اتفاق از چند منظر ديگر نيز بااهميت و مبارک است.
1- دکتر نجفي خود يک دولتمرد باسابقه است و در چهار سال اول دولت آقاي روحاني، به‌عنوان مشاور رئيس‌جمهور خدمت کرده است. حضور اين دولتمرد در دولت، قطعا علاوه بر ايجاد هماهنگي و انسجام در دولت، براي حل بحران‌هاي پيش‌رو تهران قطعا وجود ايشان در جلسات دولت بر توان کارشناسي، علمي و اجرائي دولت نيز خواهد افزود.
2- بسياري از مشکلات تهران، ازجمله موضوع مغفول‌مانده مديريت واحد و يکپارچه شهري، آلودگي هوا، ترافيک، توسعه مترو و ناوگان حمل‌ونقل عمومي، بافت فرسوده، بحران آب، تاب‌آوري تهران و ارتقای کيفيت زندگي در اين شهر، در دستور کار دولت و دولتمردان قرار خواهد گرفت.
3- بسياري از مشکلات بين دولت، وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي دولتي با شهرداري تهران، ازجمله مشکلات ملکي و بدهي‌ها، با هزينه کمتر و زمان سريع‌‌تري ‌حل خواهد شد؛ به‌طور مثال:


- 20 هزارميليارد تومان تا امروز دولت به شهرداري تهران بدهکار است.
- هزارو 300 ميليارد تومان سهم شهرداري از دولت براي سهم 60درصد از جرائم راهنمايي و رانندگي به شهردار تهران پرداخت نشده است.
- مجوز مجلس به دولت براي پرداخت و تأمين سهم 50درصدی از هزينه‌هاي ساخت و توسعه مترو، کامل انجام نشده است.
- سهم يک‌سوم پرداخت و يارانه دولت براي خريد بليت مترو و اتوبوس‌هاي درون‌شهري کاملا محقق نشده است.
- تهران به 11 هزار اتوبوس براي تکميل ناوگان اتوبوس‌راني درون‌شهري خود نياز دارد؛ درحالي‌که اکنون ناوگان اتوبوس‌راني تهران شش‌هزارو 300 اتوبوس دارد که سه ‌هزار دستگاه آن از رده خارج است و در نتيجه تهران هشت هزار دستگاه اتوبوس کم دارد.
- و ده‌ها موضوع کوچک و بزرگ ديگر.
خلاصه اينکه حضور شهردار در جلسات دولت، مي‌تواند منجر به درک صحيح دولت از مشکلات تهران و اتخاذ تصميمات اثرگذار براي حل مشکلات تهران شود.بنابراین شهروندان تهران اين پيام رئيس‌جمهور را به فال نيک مي‌گيرند و منتظر دعوت شهردار شهر اميد به جلسات دولت اميد هستند.