دفاع دولت از عملکرد آخوندی

مخالفت فراکسیون های <امید> و <مستقل> با استیضاح آخوندی احسان بداغی
پاسخ فوری وزیر راه به رئیس مجلس مبنی بر اینکه هر لحظه‌ای که اعلام شود حاضر است در جلسه استیضاح حضور یابد، معنایش چیزی جز اطمینان به عدم موفقیت این طرح نبود؛اطمینانی که دیروز در مجلس نشانه‌های آن بروز کرد. فراکسیون امید علناً مخالفت خود را با استیضاح وزیر راه اعلام کرد و در مقابل تعدادی از اعضای دو فراکسیون دیگر هم به «ایران» گفتند با طرح این استیضاح موافقت ندارند. عباس آخوندی قرار است روز یکشنبه برای توضیح به سؤالات استیضاح‌کنندگان در صحن علنی حاضر شود. به عبارتی روزهایی که می‌توانست صرف رایزنی به نفع وزیر شود عملاً روزهای تعطیلات مجلس است که نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود حضور می‌یابند. دولت و وزارت راه و شهرسازی هیچ درخواستی مبنی بر تغییر روز استیضاح به سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته بعد نداشتند تا بتوانند فرصتی برای رایزنی با نمایندگان به دست بیاورند. این رفتار هم می‌تواند نشانی از آن باشد که پاستورنشینان نیز چندان نگران عواقب این استیضاح نیستند. استیضاح آخوندی 33 امضا دارد که البته بر اساس تجربه امضای زیادی برای نشان دادن مخالفت اکثریت مجلس با او نیست.
 مخالفت فراکسیون امید
رئیس فراکسیون امید مجلس با اشاره به نشست صبح دیروز فراکسیون امید برای بررسی استیضاح وزیر راه گفت که نظر فراکسیون امید مخالفت با استیضاح است. محمدرضا عارف در پایان جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حدود دو ماه و نیم پیش در پی مطرح شدن استیضاح آخوندی، کمیته‌ای در فراکسیون امید به‌منظور بررسی ابعاد مختلف این مسأله تشکیل شد تا این مسأله را به‌صورت تخصصی بررسی کند و این کمیته نیز چندین مرتبه در این رابطه به هیأت رئیسه و همچنین شورای مرکزی فراکسیون گزارش داد. وی با بیان اینکه «دستور اصلی این جلسه بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی بود»، خاطرنشان کرد: همچنین در راستای برگزاری سلسله جلسات فراکسیون امید با آقای آخوندی هم تشکیل جلسه دادیم و آقای وزیر گزارشی از عملکرد و برنامه‌های آینده خود مطرح کرد و این درحالی بود که در آن جلسه بحث استیضاح مطرح نشد، چرا که اساساً مشخص نبود این مسأله تا چه میزان جدی باشد.


ادامه در صفحه 2

معاون پارلمانی رئیس جمهوری:
زمان برای استیضاح آخوندی مناسب نیست
معاون پارلمانی رئیس جمهوری با اشاره به اینکه استیضاح حق نمایندگان مجلس است، گفت: اکنون از نظر ما وقت مناسبی برای استیضاح وزیر مسکن و شهرسازی نیست. حسینعلی امیری صبح دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه استیضاح وزیر مسکن و شهرسازی، اظهار کرد: آقای آخوندی برای دفاع از خود در مجلس اعلام آمادگی کرده است. وی در ادامه افزود: دولت از عملکرد آخوندی دفاع می‌کند، زیرا وی در حوزه مسکن و شهرسازی کارهای قابل توجهی انجام داده است و آخوندی جزو وزرای موفق دولت است. معاون پارلمانی رئیس جمهوری در ادامه با بیان اینکه آخوندی در جلسات کمیسیون عمران در رابطه با محورهای استیضاح به نمایندگان توضیح داده است، تصریح کرد: موضوع استیضاح در یک فضای کارشناسی بررسی شده است و من از این جهت از نمایندگان و رئیس مجلس تشکر می‌کنم. امیری گفت: در جلسه کمیسیون عمران حدود 13 محور استیضاح مطرح شد و وزیر هم سه محور را توضیح داد اما وقت برای 10 محور باقیمانده کفایت نکرد. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس محورهای استیضاح باید در جلسه کمیسیون به طور کامل بررسی می‌شد.
رئیس فراکسیون امید مجلس با اشاره به اعلام وصول طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی از سوی هیات رئیسه مجلس در نشست علنی روز سه‌شنبه، یادآور شد: پس از اعلام وصول این طرح استیضاح، صبح چهارشنبه و پیش از آغاز نشست علنی مجلس، در شورای مرکزی فراکسیون تشکیل جلسه دادیم که هم کمیته گزارش خود را ارائه کرد و هم برخی از نمایندگان چه موافقان و چه مخالفان نکات مدنظر خود را بیان کردند. وی افزود: در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که هم با توجه به عملکرد وزارت راه و شهرسازی و هم شرایط زمانی و وضعیت فعلی کشور که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، نظر فراکسیون امید مخالفت با استیضاح آخوندی است. رئیس مجمع نمایندگان استان تهران افزود: طبیعتاً اعضای فراکسیون مطالبه‌هایی دارند که قرار شده همان کمیته تخصصی این مسائل را جمع‌بندی کند و ان‌شاءالله پس از ماندگار شدن آقای آخوندی در سمت وزیر راه و شهرسازی، این مطالبه‌ها را دنبال کنیم. عارف درباره رویکرد مجلس به استیضاح وزیر راه گفت: شرایط کشور قابل درک است و به نظر می‌رسد آنچنان که عموم نمایندگان نیز اتفاق‌ نظر دارند، شرایط کنونی کشور برای استیضاح مناسب نیست و در صورتی که نمایندگان مطالبات خود را پیگیری کنند، موفق به دستیابی به آن خواهند شد و به هر ترتیب فراکسیون امید شرایط را برای استیضاح مناسب نمی‌داند اگرچه استیضاح حق نمایندگان است و ما هم به آن به‌عنوان یک ابزار نظارتی باور داریم ولی در وضعیت فعلی طرح این مسأله را مفید نمی‌دانیم. عارف در پایان تصریح کرد: به‌طور کلی پیش‌بینی می‌کنم آقای آخوندی با رأی قابل قبول به کار خود ادامه دهند و با برنامه‌تر از گذشته، در مسیر قدم بردارند.
حمایت آذری‌نشین‌های اصلاح‌طلب از آخوندی
در همین حال نمایندگان مناطق آذری‌نشین فراکسیون امید هم می‌گویند از نظر این فراکسیون برای مخالفت با استیضاح پیروی می‌کنند. استیضاح عباس آخوندی بعد از تصادف دو قطار در ایستگاه هفتخوان استان سمنان و کشته شدن 49 شهروند تبریزی با اعتراض برخی نمایندگان مناطق آذری‌نشین کلید خورده بود. این دسته از نمایندگان استیضاح وزیر راه را مطالبه مردم حوزه انتخابیه خود عنوان کرده‌اند. با این وجود شهاب‌الدین بیمقدار، نماینده تبریز و عضو فراکسیون امید در این رابطه به «ایران» می‌گوید: «اکثر مشکلات یاد شده در استیضاح آقای آخوندی مشکلات ساختاری است که برکناری وزیر نمی‌تواند باعث حل آنها شود بلکه باید برای حل‌شان به اصلاح قوانین و همین طور تقویت زمینه جذب سرمایه توجه کنیم.» این در حالی است که مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس پیش‌تر استیضاح وزیر راه را به بهانه تصادف قطارها در سمنان «پاک کردن صورت مسأله» خوانده بود. هر چند بعد از این اظهار نظر او مورد انتقادات و حملاتی هم قرار گرفت اما همچنان بر این نظر خود باقی ماند.
فراکسیون مستقلین یک گام تا مخالفت با استیضاح
برخلاف فراکسیون امید، دو فراکسیون دیگر مجلس هنوز درباره استیضاح وزیر راه اعلام نظر قطعی نکرده‌اند. غلامعلی جعفرزاده، نایب رئیس فراکسیون مستقلین درباره نظر این مجموعه به «ایران» می‌گوید: «این استیضاح در میان مستقلین موافقانی دارد اما اکثریت فراکسیون موافق برکناری آقای آخوندی نیستند. چرا که با توجه به حجم سنگین پروژه‌های منتقل شده به دولت و همین طور محدودیت منابع مالی، عملکرد ایشان را مثبت می‌دانیم.» او می‌گوید به دلیل تعطیلی مجلس اینکه این فراکسیون برای بررسی استیضاح تشکیل جلسه بدهد هنوز مشخص نیست اما امکان دارد روز شنبه برای رسیدن به یک نظر واحد چنین جلسه‌ای تشکیل شود، البته به شرط آنکه نمایندگان شهرستان قبول کنند که در آن روز در تهران حضور داشته باشند. او اما تأکید می‌کند که «به احتمال بیش از 90 درصد جمع‌بندی نهایی ما مخالفت قطعی با استیضاح باشد و اگر نیاز باشد، تلاش می‌کنیم تا این جمع‌بندی را قبل از استیضاح اطلاع‌رسانی کنیم.» این در حالی است که روز گذشته مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس هم به «ایسنا» گفت: «فراکسیون در حال جمع‌بندی درباره استیضاح وزیر راه است و احتمالاً پیش از مطرح شدن استیضاح، جلسه‌ای در این زمینه خواهیم داشت اما نگاه ما این است که در این مقطع زمانی این استیضاح به صلاح کشور نیست اما در نهایت جمع‌بندی و نظر نهایی فراکسیون را اعلام خواهیم کرد.» در صورتی که فراکسیون مستقلین هم بتواند به نظر قطعی برای مخالفت با استیضاح برسد، رأی آوردن مجدد آخوندی در روز یکشنبه قطعی است. چرا که مجموع دو فراکسیون امید و مستقلین نزدیک به دو سوم رأی مجلس را تشکیل می‌دهند و حتی در صورت حمایت یکدست اصولگرایان از استیضاح باز هم بیل منتقدان دولت گلی برنخواهد داشت. با این حال حتی فراکسیون اصولگرایان هم که عمده موافقان استیضاح در آن قرار دارند، هنوز موضع یکدست و واحدی برای حمایت از این استیضاح ندارند.
اصولگرایان در دوستگی
از میان 33 نماینده امضاکننده استیضاح عباس آخوندی، 26 نفر عضو فراکسیون اصولگرایان هستند. این در نگاه اول می‌تواند به معنای رأی یکدست این مجموعه به برکناری وزیر راه باشد. اما در عمل این طور نیست. چرا که حتی برخی از اعضای این فراکسیون هم موافقتی با طرح استیضاح روز یکشنبه ندارند. شهباز حسن‌پور، یکی از اعضای فراکسیون اصولگرایان ولایت در همین رابطه به «ایران» می‌گوید: «وجود مشکلات عدیده حوزه مسکن و راه یک مسأله کاملاً آشکار است اما به نظر نمی‌رسد راه رفع آن برکناری وزیر باشد چون آقای آخوندی در حد امکانات و منابعی که دارد در این حوزه امورات را جلو برده است.» محمدمهدی برومندی نیز دیگر اصولگرایی است که به «ایران» می‌گوید: «در ماه‌های پایانی عمر دولت، مجلس باید نسبت به برکناری یک وزیر با دقت و حساسیت بیشتری عمل کند و برای این استیضاح باید تمام تبعات برکناری وزیر را هم در نظر بگیریم.» هر چند عمده امضاکنندگان این استیضاح از فراکسیون اصولگرایان مجلس هستند اما هنوز این فراکسیون اعلام نکرده که آیا قصد دارد در روزهای آینده نظری عمومی راجع به این استیضاح بدهد یا خیر. با این حال نظرات متفاوت در میان اصولگرایان درباره استیضاح عباس آخوندی می‌تواند رسیدن به یک نظر جامع و مشترک را سخت کند. چیزی که در نهایت به نفع عباس آخوندی در روز یکشنبه خواهد بود.