نوبل سکوت و شرم!

همین یک نفر برای بي اعتبار شدن جایزه صلح نوبل، کفایت می کند؛ زنی که پیش از رسیدن به مقام رهبری میانمار سال ها در شمایل یک اصلاح گرای مبارز ظاهر شد و افکار جهانی را گول زد اما حالا شخصیت واقعی او آشكار شده و همه دنیا فهمیده اند که آن سانگ سوچی، فقط دنبال منافع شخصی خود بوده نه حقوق بشر و صلح ملی! حالا بیشتر مردم جهان فهمیده اند که سوچی فقط فرافکنی کرده و همین حالا که کودکان روهینگیایی و دیگر مسلمانان میانماری گردن زده می شوند، دم بر نمی آورد و سکوت کرده است. سکوتی شرم آور که فقط یک جمله را در ذهن هر انسان آزاده ای مجسم می کند: حیف آن جایزه صلحی که در دست توست!
اعتراض شدید سازمان ملل
سکوت شرم آور خانم سوچی آن‌قدر بد بوده که صدای سازمان ملل را نیز در آورده است؛ همان‌گونه که می دانید طبق ساختار جدید قدرت در میانمار، سوچی در واقع رهبر این کشور محسوب می شود و مقامی بالاتر از رییس جمهور دارد و اینکه او به‌عنوان یک مدافع صلح در مقابل کشته شدن مسلمانان روهینگیایی توسط نیروهای دولتی تحت امرش، سکوت اختیار کرده،همگان را به تعجب وا داشته است.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به افزایش خشونت نسبت به اقلیت مسلمان روهینگیا در غرب میانمار و افزایش شمار پناهجویان این قوم هشدار داد. دبیرکل سازمان ملل متحد این امر را فاجعه‌ای انسانی خواند.


از سوی دیگر، یانگی لی، گزارشگر سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در میانمار (برمه)، از آن سانگ سوچی، انتقاد کرده و گفته است که خانم سوچی از اقلیت مسلمانان روهینگیا حمایت نکرده است.
خانم لی گفته که موقعیت دشوار خانم سوچی را درک می‌کند اما در عین حال تاکید کرده است که خانم سوچی خشونت‌ها علیه اقلیت روهینگیا را محکوم نکرده است. خانم لی در عین حال گفت: سخت است که بتوان ادعای نظامیان میانمار را مبنی بر اینکه مسلمانان روهینگیا خود خانه‌های‌شان را آتش زده‌اند، باور کرد.
آماری درباره وضعیت مسلمانان میانماری
کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) گزارش داد که دست‌کم ۷۳ هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا از آخرین هفته ماه آگوست تاکنون (حدود ۱۰ روز) از میانمار به بنگلادش گریخته‌اند.
برنامه جهانی خواربار سازمان ملل متحد (WFP) نیز در همین رابطه اعلام کرده که تقسیم مواد ضروری میان پناهجویان را در ایالت راخین میانمار به طور موقت قطع کرده است. این سازمان جهانی در بیانیه‌ای توضیح داده که از روزهای میانی ماه جولاي، امکان تقسیم این مواد میان پناهجویان در شمال میانمار ناممکن شده است.
پیشتر یک هیات تحقیق بین‌المللی از دولت میانمار خواست محدودیت‌‌هایی را که علیه اقلیت مسلمان راخین در آن کشور وضع کرده است، لغو کند.
این هیات، که سرپرستی آن را کوفی عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل برعهده دارد، گفته است که دولت میانمار باید به مسلمانان ایالت راخین - یا روهینگا - آزادی جابه‌جایی در داخل خاک کشور را بدهد و شرایطی را برای اعطای شهروندی به آنان فراهم آورد.
هیات بین‌المللی گفته است که مسلمانان راخین بزرگ‌ترین گروه قومی فاقد شهروندی در جهان هستند.
موضع گیری کشورهای اسلامی
همزمان گزارش شده است که کشورهای اسلامی در آسیا، از دولت برمه خواسته‌اند تا اقدامات نظامی علیه مسلمانان روهینگیا را متوقف کند.
وزرای خارجه پاکستان، مالزی، بنگلادش و اندونزی که با همتای برمه‌ای خود ملاقات کرده‌اند، همگی خواهان حل سریع این بحران شده‌اند.
چند روز پیش نيز ظریف ، وزیر خارجه ایران در صفحه تويیتری خود نوشت: «سکوت جهاني در مقابل ادامه خشونت ها عليه مسلمانان روهينگيا ادامه دارد. اقدامي بين المللي براي جلوگيري از پاکسازي قومي بيشتر امري حياتي است. سازمان ملل بايد اقدام کند».
داستان پیچیده مسلمانان روهینگیا
ایالت راخین در غرب این کشور واقع شده و بخشی از جمعیت آن مانند اکثر مردم میانمار بودایی و بخشی دیگر مسلمان هستند. مقامات میانمار می‌گویند که مسلمانان راخین - موسوم به روهینگیا - از خارج از میانمار به این ایالت مهاجرت کرده‌اند و تابعیت این کشور را ندارند. هیچ کشور دیگری نیز آنان را شهروند خود نمی‌داند. در سال ۲۰۱۲ بین راخین‌های بودایی و مسلمان درگیری‌های خشونت‌آمیز روی داد که تلفاتی نیز برجای گذاشت. بعضی از تندروهای بودایی گفته بودند که به زودی مسلمانان به گروه اکثریت در این استان تبدیل خواهند شد و باید از میانمار خارج شوند.
حرف های شرم آور سخنگوی حزب سوچی
جالب اینجاست که سخنگوی حزب اتحاد ملی برای دموکراسی(حزب آن سانگ سوچی) درباره آنچه علیه مسلمانان روهینگیا رخ داده می‌گوید به اعتقاد ما این موضوع نه جنایت علیه بشریت که یک موضوع داخلی است و موضوعی بین‌المللی نیست!
زندگی بسیاری از مردم میانمار در سال‌های گذشته بهتر شده اما در زندگی مسلمانان روهینگیا بهبودی ایجاد نشده است و امیدی هم به تغییر وجود ندارد.