وزیر نفت: توافقنامه با «توتال» دو ماه دیگر قرارداد می‌شود

وزیر نفت: توافقنامه با «توتال» دو ماه دیگر قرارداد می شود
تا سال های دور به هیچ وجه کمبود گازوئیل و بنزین نخواهیم داشت

گروه اقتصادی /  بر اساس برنامه ششم توسعه، ظرفیت روزانه پالایش نفت خام کشور به سه میلیون بشکه خواهد رسید و این افزایش ظرفیت همسو با اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود که ارزش افزوده بالایی را به همراه خواهد داشت.


وزیر نفت شامگاه سه‌شنبه در برنامه زنده «گفت‌و‌گوی ویژه خبری» از شبکه ٢ سیما با بیان این خبر اظهار کرد: بخشی از افزایش برداشت ایران از این میدان مشترک انجام شده و مقدار برداشت به قطر خیلی نزدیک شده است که انشاء‌الله تا آخر سال خبرهای خوشی را به مردم کشور خواهیم داد.
بیژن زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره اقدام‎هایی در میدان گازی پارس شمالی، توضیح داد: پارس شمالی میدان مشترک نیست و به همین دلیل در فهرست فعالیت‌های اولویت دار وزارت نفت قرار نگرفته است اما در مورد برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی خوشبختانه باید این خبر را بدهم که ان شاء‌الله پیش از پایان امسال، تولید از میدان نفتی مشترک  پارس جنوبی آغاز می‎شود.
برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی تاپایان امسال
وزیر نفت با اشاره به ورود نخستین پالایشگاه شناور خاورمیانه گفت: با استقرار این شناور فرآورشی در لایه نفتی میدان مشترک پارس جنوبی، نخستین برداشت از این میدان به ٣٥هزار بشکه در روز می‎رسد که البته برای افزایش تولید و بازیافت از این لایه نفتی تا روزانه ١٠٠ هزار بشکه در حال مذاکره هستیم.
انجام بخش فنی و قراردادی با توتال
وزیر نفت درباره سرانجام توافقنامه ایران و شرکت فرانسوی توتال برای توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی که آبان‎ماه امسال امضا شد، افزود: مذاکرات این توافقنامه برای تبدیل شدن به قرارداد به صورت جدی در حال دنبال شدن است و امیدواریم این قرارداد تا ٢ ماه آینده تمام شود.
وی با اشاره به ملاحظات سیاسی که به تازگی توتال عنوان کرده است، اظهار کرد: این موارد به وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران بازتاب داده شده و در حال پیگیری است.
زنگنه با بیان اینکه توتال خود را پیرو سیاست‎های اتحادیه اروپا دانسته است، ادامه داد: البته رسانه‌ای کردن این مورد از سوی این شرکت برای من قابل توجیه نیست اما بخش فنی و قرارداد بازرگانی همکاری با توتال از سوی ما در حال انجام است.
وزیر نفت با اشاره به اینکه چند قرارداد دیگر به غیر از قرارداد توتال در برنامه وزارت نفت وجود دارد، گفت: دقت زیادی لازم است.
وی درباره صحت تصمیم‌گیری ورود توتال به طرح پارس جنوبی به‌عنوان میدان مشترک با قطر تصریح کرد: پارس جنوبی، میدان بزرگی است که این شرکت در گذشته مانند انی ایتالیا در این میدان بسیار خوب کار کرده است و ما در مرحله‌ای هستیم که بیش از سرمایه، نیاز به فناوری داریم و دانشی که در کنار این شرکت‎ها به دست آوردیم سبب شد بخش بسیار زیادی از فازهای پارس جنوبی را با توان داخلی بسیار قدرتمند انجام دهیم.
ایجاد ٣ میلیون بشکه
‎ در روز ظرفیت پالایش نفت
زنگنه با اشاره به اینکه ظرفیت پالایش نفت خام هم‌اکنون حدود روزانه یک میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه است که بر اساس برنامه ششم توسعه این رقم به روزانه سه میلیون بشکه خواهد رسید، افزود: حدود یک میلیون بشکه از این برنامه از مجموع ٣٦٠ هزار بشکه از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ٤٨٠ هزار بشکه از هشت پالایشگاه طرح فراگیر پالایشی سیراف، ١٢٠ هزار بشکه پالایشگاه دوم شیراز و همچنین مصرف مجتمع‎های پتروشیمی محقق خواهد شد.
وی ادامه داد: با احتساب روزانه ٣٠٠ هزار بشکه از پالایشگاه جاسک و ١٥٠ هزار بشکه در روز پالایشگاه آناهیتا، در مجموع ظرفیت پالایشی کشور به سه میلیون بشکه می‎رسد که رقم بسیار خوبی است که بیشتر این ظرفیت در سواحل به دلیل کاهش هزینه حمل برای صادرات است و بالابردن کیفیت تولیدات برای دیگر پالایشگاه‎ها در نظر گرفته شده است؛ این افزایش ظرفیت همسو با اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود که ارزش افزوده بالایی را به همراه دارد.
وزیر نفت با اشاره به آغاز عملیات نوسازی پالایشگاه آبادان در هفته گذشته ادامه داد: قرارداد این عملیات نهایی شده و هفته آینده امضا می‌شود که با اجرای آن ٢١٠ هزار بشکه ظرفیت جدید با ١٥٠ هزار بشکه از واحدهای قدیمی تلفیق شده و یک پالایشگاه مدرن ٣٦٠ هزار بشکه‌ای با کیفیت بالا در تولید محصولات را خواهیم داشت.
سهم ایران در بازار جهانی بسیار مهمتر از قیمت نفت است
زنگنه بازگشت دوباره ایران به بازارهای جهانی نفت پس از تحریم‎های ظالمانه علیه کشور را یکی از موفقیت‎های وزارت نفت عنوان کرد و گفت: دولت تصمیم مهمی به منظور حداکثر سرعت بازگشت به بازار جهانی را با وجود مخالفت‎های موجود گرفت.
وی با اشاره به اینکه مخالفان، بازگشت سریع ایران به بازار جهانی را در تخریب قیمت نفت بسیار مؤثر می‎دانستند، ادامه داد: سهم ایران از بازار نفت بسیار مهم‌تر از قیمت این کالاست و مسئولیت درست کردن قیمت برعهده کسانی است که این قیمت را خراب کرده‎اند و ما نقشی در این زمینه نداشتیم زیرا هنگامی که ایران یک میلیون بشکه نفت صادر می‎کرد، دیگر کشورها صادرات خود را افزایش دادند و براساس تحلیل‎ها قیمت را کاهش دادند.
زنگنه به افزایش یک میلیون بشکه‎ای ظرفیت تولید ایران در کمتر از سه ماه اشاره و اظهار کرد: این کار با تلاش‎های فراوان همکاران ما در شرکت‎های مناطق نفتخیز جنوب، مناطق مرکزی و فلات قاره ایران انجام شد.
تمرکز بر تولید خودرو
با راندمان حرارتی پایین‎تر
زنگنه بر تولید خودروهایی با مصرف بهینه سوخت تأکید و با اشاره به قانون رفع موانع تولید، تصریح کرد: براساس طرح‌های این قانون، دولت همه تلاش خود برای جایگزینی خودروهای گازسوز اعم از تاکسی و اتوبوس را از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت و جلوگیری از افزایش رشد مصرف گازوئیل و بنزین در داخل کشور دارد.
وی گفت: براساس پیش‌بینی‎ها، ایران برای سال‎های دور و تا سال ١٤١٠ به هیچ وجه کمبود بنزین و گازوئیل نخواهد داشت و با کنترل مصرف، صادرات را همچنان ادامه می دهیم.
وزیر نفت با اشاره به طرح جایگزینی پنج هزار کامیون با کیفیت تولید داخل با کامیون‎های فرسوده افزود: با امضای قرارداد جایگزینی تاکسی و ون‎های فرسوده با تاکسی‎های پایه گازسوز به تازگی، هم‌اکنون روزانه حدود ٢٠ میلیون مترمکعب گاز به‌عنوان سوخت خودرو مصرف می‎شود.
وی با اشاره به بزرگترین کاری که در دولت یازدهم در بخش بالادستی نفت در پارس جنوبی انجام شد، ادامه داد: ما تاکنون ١١ فاز پارس جنوبی را وارد مدار کرده‌ایم که تا آخر سال آماده افتتاح هستند.
زنگنه با بیان اینکه در ابتدای آغاز به کار این دولت، ١٠ فاز پارس جنوبی فعال بود، اظهار کرد: هم‌اکنون ظرفیت تولید در پارس جنوبی بالای ٥٠٠ میلیون مترمکعب در روز است که در فصل سرما، جوابگوی نیاز هموطنان عزیز است.
بهار می‌آید
وزیر نفت در پاسخ به اینکه مشکلات موجود شرایط تحریم رفع شده است، گفت: این مشکلات در حال رفع هستند و یخ ٢ متری یک شبه آب نمی‎شود و سرانجام آب می‌شود و بهار می‌آید.
زنگنه درباره برنامه‎های وزارت نفت برای افزایش کیفیت بنزین تولیدی در کشور اظهار کرد: توزیع روزانه ٢,١ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ در سال ٩٢ هم‌اکنون به ٢٥ میلیون لیتر در روز در کلانشهرها رسیده است که با بهره‌برداری از پالایشگاه خلیج فارس حدود ٣٥ میلیون لیتر دیگر نیز اضافه می‌شود؛ نوسازی آبادان نیز سبب تولید بنزین یورو ٥ خواهد شد.
تنها حفاری چاه و برداشت از آن هنر نیست
وزیر نفت ذخایر درجا کشور را حدود ٨٠٠ میلیارد بشکه اعلام کرد و ادامه داد: ضریب برداشت ما از این میزان حدود ٢٨ درصد است.
وی افزود: ضریب برداشت نفت خام در کشور به هیچ وجه خوب نیست و در صنعت نفت، هنر فقط این نیست که چاه بزنیم و نفت برداشت کنیم.
به گفته وی، اگر ضریب بازیافت از میدان آزادگان از هفت درصد به ١٧ درصد برسد یعنی ٦,٧ میلیارد بشکه نفت افزوده می‎شود که با احتساب قیمت کنونی ٣٤٠ میلیارد دلار می‌شود و این رقمی نیست که کسی بگوید از آن بگذریم.