«ابتکار» در گفت‌وگو با نمایندگان از تبیین اهداف طرح «تامین امنیت مراسم رسمی» گزارش می‌دهد

ابهام‌ زدایی از طرح جنجالی
گروه سیاسی - سالهاست که گروه‌های موسوم به خودسر یا فشار همواره جلسات سخنرانی و میتینگ‌های سیاسی جریان رقیب را به هم می‌زنند و گاهی با ایجاد التهاب و آشوب اجازه برگزاری جلسات سخنرانی را نمی‌دهند. حتی بارها اتفاق افتاده که حرمت مسئولان عالی رتبه نظام را هم نگه نداشته و جلسات سخنرانی آنها را با توهین و بلوا به هم زده و به آشوب کشانده‌اند. از جمله اقدامات صورت گرفته می‌توان به بر هم زدن جلسات سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و سید حسن خمینی یادگار امام راحل و همچنین حمله به علی مطهری نماینده مجلس در شیراز و حتی حمله به علی لاریجانی، رئیس مجلس و پرتاب مهر و کفش به او در حرم حضرت معصومه (س) اشاره کرد. گفتنی است که اخیرا در روز 22 بهمن که روز وفاق ملی است و جشن پیروزی انقلاب است، همان جریان تندرو در بندرگز سخنرانی احمد مازنی، نماینده تهران در مجلس را نیز به هم زدند.
به نظر می‌رسد بالاخره پس از سال‌ها برخی نمایندگان احساس ضرورت کردند تا با طرحی دو فوریتی که به امضای ۳۴ نفر از نمایندگان فراکسیون‌های مختلف مجلس رسیده است جلوی اینگونه تندروی‌ها را بگیرند.
طرح «تامین امنیت مراسم رسمی» به دلیل برخی بندها و مواد آن با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است و حتی روزنامه کیهان هم با به اشتباه کشاندن مخاطبان در تیتر خود این طرح دو فوریتی را مغایر آزادی بیان و طرحی از سوی فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان مجلس معرفی کرده است. موضوعی که محمود صادقی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید در واکنش به آن به «ابتکار» گفت که «این حرف دروغ محض است و پیش نویس اولیه آن که در راستای اصل 27 قانون اساس و آزادی بیان و آزادی اجتماعات بوده است مورد تایید ما است ولی این طرح فعلی را قبول نداریم». او اظهارات کیهان را شبیه به شوخی دانست و گفت: کسانی که مخالف آزای بیان هستند امروز مدعی حمایت از آزادی شده اند و این خنده‌دار است. همچنین عبدالکریم حسین‌زاده دیگر عضو هیات رئیسه فراکسیون امید در این باره به «ابتکار» گفت که این طرح قطعا در کمیسیون مربوطه تغییرات اساسی خواهد کرد و هدف آن ایجاد ارتباطی دو سویه بین سخنران و پرسشگر است و کسی حق ندارد آزادی سوال‌کننده یا سخنران را سلب کند. همچنین روز گذشته، مصطفی کواکبیان در تذکری با استناد به اصل ۱۶۵ آیین‌نامه داخلی مجلس در توضیح این موضوع گفت: طرح دو فوریتی به‌منظور تامین امنیت مراسم تهیه شده ولی برخی رسانه‌هایی که خودشان ضد آزادی اجتماعات هستند، این طرح را به گونه‌ای دیگر تفسیر کردند. علی لاریجانی نیز در پاسخ به تذکر کواکبیان گفت که طرح دوفوریتی تامین امنیت مراسم رسمی، عرفی و معمولی به‌زودی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.


طرح حاشیه‌ساز چه می‌گوید؟
در شرح طرح «تامین امنیت مراسم رسمی» آمده است:
«۱-هرکس با هر اقدامی اعم از طرح سوال یا غیر آن در مراسم سخنرانی اعم از مراسم رسمی یا مراسمی که عرفاً بدون مجوز تشکیل می‌شود، موجبات توقف یا جلب توجه به خود و یا تشنج شود به شش ماه تا دو سال محکوم می‌شود.
نیروی انتظامی موظف است فوراً فرد یا افراد را بازداشت و تا تحویل مقامات قضایی نگهداری کند.
۲-مسئولان در هر مقام اعم از اداری، اجرایی، نظامی، انتظامی، سیاسی و غیر آن باید امنیت جلسات مذکور را تامین و از هر اقدامی که موجب اخلال یا توقف و تعطیل جلسات شود جلوگیری کنند و در صورت تعلل حسب مورد به انفصال موقت و یا دائم از خدمات دولتی محکوم می شوند.
قوه قضائیه موظف است بدون تشریفات رسیدگی در کمتر از یک ماه، حکم لازم را صادر و اعلام کند.
۳-مجازات بند یک شامل کسانی که در هر مقام و مسئولیتی باشند و مانع برگزاری مراسم موسوم شوند نیز می‌گردد».
محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس در توضیح این موضوع به «ابتکار» گفت: نویسنده و پیشنهاددهنده این طرح دو فوریتی، آقای یوسفیان ملا نماینده اصولگرای آمل در مجلس است و امضاکنندگان این طرح افرادی مثل آقایان نوروزی و فلاحت‌پیشه از نمایندگان اصولگرای مجلس هستند و البته برخی اعضای فراکسیون هم نسبت به طرح اولیه آن نظر مثبت داشته‌اند و به هیچ وجه این طرح فراکسیون امید نیست. عضو هیات رئیسه فراکسیون امید اظهار کرد: تیتر برخی رسانه ها در این باره، تیتری منافقانه است و کسانی که مخالف آزادی بیان هستند، اکنون شعار آزادی بیان می‌دهند. این بیشتر شبیه طنز و جوک است که این رسانه ها مدافع آزادی بیان شود. نماینده تهران با تبیین اهداف این طرح، گفت: هدف این طرح این بود که با اخلال در مراسم و سخنرانی‌ها مقابله شود و آزادی بیان تامین شود. زمانی که آقای یوسفیان ملا این طرح را بیان کرد، با پیش‌نویس اولیه آن موافق بودیم چون در راستای اصل 27 قانون اساسی که مربوط به آزادی بیان، آزادی اجتماعات و مقابله با گروه‌های فشاری بود که در نظم اجتماعات اخلال ایجاد می‌کنند. صادقی با بیان اینکه هنوز این طرح در مجلس مطرح نشده است، گفت: البته طرح که از طرف طراح آن بیان شد، مسئله قابل تامل و مورد قبولی بود و جزئیات آن شبیه به این چیزی که الان مطرح می‌شود نبود. روی آن ویرایش‌های بعدی صورت گرفته و به این شکل درآمده است. البته این طرح نهایی را ندیده‌ام ولی موافق آن چیزی که می‌گویند نیستم. این نماینده حقوق خوانده مجلس با تاکید بر اینکه باید در ماده اول این طرح حمایت از آزادی بیان و اجتماعات مطابق با اصل 27 قانون اساسی گنجانده شود افزود: باید پایه این طرح، تامین آزادی‌های بیان و اجتماعات بر اساس قانون باشد و برای تضمین این آزادی، باید احکامی تعیین شود که نیروی انتظامی و وزارت کشور را مکلف به تامین امنیت اجتماعات و سخنرانی‌ها کند. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم تصریح کرد: به نظرم باید با کسانی که در سخنرانی‌ها اخلال ایجاد می‌کنند برخورد شود، ولی اینکه در این طرح آمده است با کسی که با سوال خود جلب توجه کند می‌توانند برخورد کنند و از شش ماه تا دو سال او را زندانی کنند اصلا نکته جالبی نیست.
صادقی با تاکید بر اینکه برخی به دروغ و به قصد تخریب این طرح را طرح فراکسیون امید نامیده‌اند، گفت: آنها به دنبال زیر سوال بردن فراکسیون امید هستند و این موضوع را به طور جدی تکذیب می‌کنم چرا که نویسنده این طرح آقای یوسفیان ملا، عضو فراکسیون اصولگرای مجلس یا همان حامیان ولایت است و از طرف فراکسیون امید طرح اولیه آن مورد موافقت قرار گرفته است. عضو هیات رئیسه فراکسیون امید درباره اینکه عجله‌ای برای تصویب این طرح نداریم گفت: دکتر عارف در باره دو فوریتی بودن این طرح معتقد است که نباید عجله کنیم و یک فوریت آن کفایت می‌کند و باید در کمیسیون تخصصی که کمیسیون شورها است بررسی تفصیلی شود. نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقاد کاربران در فضای اجتماعی نسبت به این طرح، تصریح کرد: قطعا این طرح در کمیسیون تخصصی تغییرات زیادی خواهد داشت و موارد مورد انتقاد اصلاح خواهد شد. و جالب است کسانی که خودشان حامی و پشتیبان گروه‌های فشار هستند حالا شعار آزادی بیان می‌دهند.
بدون ابزار نمی‌توان از آزادی بیان حراست کرد
البته عبدالکریم حسین‌زاده، دیگر عضو هیات رئیسه فراکسیون امید در گفت‌وگو با «ابتکار» با بیان اینکه کلیت این طرح برای مقابله با گروه‌های خودسری است که سخنرانی‌ها را به هم می‌زنند، گفت: اگر به از سخنرانی‌هایی که تا کنون انجام شده نگاهی بیندازید، متوجه تکرار بر هم زدن سخنرانی و توهین به چهره‌های مختلف سیاسی از جمله مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی، علی لاریجانی و ... می ‌شوید. نماینده اصلاح طلب مجلس تصریح کرد: قانون اساسی حق آزادی بیان را در نظر گرفته است ولی برای حفاظت و حراست از آزادی بیان باید ابزار آن را تامین کنیم. نمی‌توان بدون هیچ گونه ابزاری از آزادی بیان حراست کرد. این نماینده مجالس نهم و دهم افزود: در قانون مشخص نشده که سخنران استاد دانشگاه است، نماینده مجلس است یا شخصیت سیاسی اصلاح‌طلب یا اصولگرا، ولی کسی که در مقام سخنران قرار می‌گیرد، طبیعی است که در مقام پاسخگویی نیز قرار می‌گیرد، ولی نباید اجازه داد کسی به صورت خود سر سخنرانی مجوزدار را بر هم بزند. حسین‌زاده تصریح کرد: خواست این طرح مقابله با اینگونه خودسری‌ها و کسانی است که در مقابل سخنرانی‌های مجوزدار می‌ایستند. تفاوتی ندارد این فرد خودسر اصلاح‌طلب است یا اصولگرا. همچنین تفاوتی ندارد کسی که قرار است در قالب سخنرانی اندیشه خود را بیان کند، چه دیدگاه سیاسی دارد، پس نباید محدودیتی برای بیان اندیشه خود داشته باشد. نماینده نقده و اشنویه در مجلس ادامه داد: باید تامین قانونی لازم را برای انجام این سخنرانی داشته باشیم و جامعه خودش تصمیم بگیرد که این نظرات را بشنود یا نشنود، نه اینکه طبق سلیقه خود با ابزار خودسرانه تریبون و صدای بخشی از جامعه را قطع کنیم. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس خاطرنشان کرد: وقتی یک برنامه و سخنرانی برگزار می‌شود، قانون باید امنیت آن را تامین کند. در حال حاضر دولت اعتدالگرا روی کار است و مثلا اگر دولت بعدی دولت اصلاح‌طلب باشد، آن دولت هم حق ندارد جلوی صدای اصولگرایان را بگیرد. پس این طرح برای صیانت از بستر آزادی بیان مطرح شده است. حسین‌زاده یادآور شد: البته کسی که سوالی دارد و پرسشگر است باید تا این حد حق آزادی بیان داشته باشد که بتواند بدون ترس و واهمه سوال خود را بپرسد و نگرانی از بابت سوال خود نداشته باشد. عضو هیات رئیسه فراکسیون امید با تاکید بر اینکه این تنها یک طرح است و هنوز هیچ اقدام کارشناسی روی آن صورت نگرفته است گفت: این طرح تا قانون شدن فاصله زیادی دارد و قطعا هیچ طرحی آیه منزل نیست و همان روزی که مطرح شد تاکید کردیم که باید اصلاحاتی روی آن اعمال شود. او ادامه داد: شک نکنید در فرایند کمیسیون تخصصی اصلاحاتی خواهد داشت و در صحن علنی نیز چکش‌کاری خواهد شد و به پختگی لازم خواهد رسید و جای نگرانی ندارد. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم تاکید کرد که نقطه مقابل آزدی بیان پرسشگری آزاد است، پس این طرح به دنبال قطع تریبون پرسشگر نیست. سخنران برای پاسخ دادن به پرسش‌های به وجود آمده در جلسه‌ای شرکت می‌کند و این ارتباط باید دو سویه باشد. بنابراین به هیچ وجه به دنبال قطع این ارتباط دو سویه نیستیم و ایرادهای آن طرح اصلاح خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» در گفت‌وگو با نمایندگان از تبیین اهداف طرح «تامین امنیت مراسم رسمی» گزارش می‌دهد حسن روحانی به دعوت سران عمان و کویت راهی این کشورها شد فصل نو در روابط ایران و همسایگان عرب رضا دهکی درد خوزستان، درد ایران هزاران ایرانی ساکن سیستان وبلوچستان همچنان به دنبال هویت خود هستند استان بی شناسنامه ها تحقق رشد اقتصادی 8 درصد تابع چه شرایطی است؟ منازعات سیاسی علیه اقتصاد «ابتکار» روند هفتگی قیمت طلا و ارز را بررسی کرد کلاف سردرگم بازار طلایی چاه‌های عمیق قم ۹برابر شد بحرانی خطرناک‌تر از خشکی ارومیه همه قصه‌های دنیا از هفت داستان ریشه گرفته‌اند ایرانی ها پای قصه های جهان مسئله خوزستان از اولویت‌های کشور است بیانات رهبر انقلاب درباره موضوع «آشتی ملی» مگر مردم با هم قهر هستند؟ عارف با اشاره به مخالفت فراکسیون امید با استیضاح آخوندی: وزیر راه و شهرسازی با رای قابل‌قبول به کار خود ادامه می‌دهد رئیس هیات بازرسی انتخابات کشور: با هر اقدام خلاف قانون در انتخابات ۹۶ مقابله می‌کنیم قائم‌مقام معاون قضایی قوه قضاییه: تصرفات اراضی از سوی افراد نفوذمند اتفاق می‌افتد