پرونده حضور زنان در ورزشگاه بسته شد

دوشنبه ۲۵ ارديبهشت 1396 بود؛ چند روز مانده به انتخابات رياست‌جمهوري. فارغ از هياهوي به‌وجود‌آمده در عرصه سياسي، ورزش ايران و در رأس آن، فوتبال ملي روزهاي پراميدي را سپري مي‌کرد. داستان از اين قرار بود که اگر در بازي پيشِ‌روي آن زمان، شاگردان کي‌روش، ازبکستان را در «آزادي» شکست مي‌دادند، کار تمام مي‌شد و ايران به جام جهاني صعود مي‌کرد. وزارت ورزش هم در آن زمان در حال کشيدن نقشه‌هاي شيريني بود؛ نقشه‌اي که قرار بود «راه را براي ورود زنان به ورزشگاه آزادي باز کند». جزئيات اين نقشه همان موقع رسانه‌اي شد (منتشرشده در تاريخ 25 ارديبهشت در روزنامه «شرق»)؛ قرار بر اين شد که اگر صعود ايران به جام جهاني قطعي شود، آخرين بازي تيم ملي ايران برابر سوريه در ورزشگاه آزادي، 14 شهريور، که ديداري کاملا تشريفاتي است با حضور «خانواده‌ها» برگزار شود. البته همان موقع هم مشخص بود که منظور از «خانواده» حضور هم‌زمان زنان و مردان هوادار تيم ملي نبود؛ بلکه منظور حضور مادران و دختران در ورزشگاه آزادي بود، بدون حضور مردان.
تيم ملي مطابق با برنامه‌اي که در سر اهالي ورزش مي‌گذشت، ازبکستان را برد و صعودش به جام جهاني قطعي شد؛ همان زمان‌ها، حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران هم در ورزشگاه 12 هزارنفري آزادي در ميان حضور هزاران هوادار زن و مردش سخنراني‌هاي گيرايي را انجام داد و اين اميد را زنده نگه داشت که مي‌توان بالاخره پاي زنان را به ورزشگاه‌هاي ايران کشاند.
بعد از «تکرار» رياست‌جمهوري روحاني، نوبت به بقيه عوامل رسيد تا زمينه حضور زنان در ورزشگاه‌ها را فراهم کنند. استارتش را مسعود شجاعي و عادل فردوسي‌پور در دو ديدار ملي‌پوشان و اهالي ورزش با رياست‌جمهوري زدند و با مطرح‌شدن اين خواسته، از رئيس‌جمهور قول مساعدت و ياري خواستند. سناريويي که روز اول در ذهن مسئولان وزارت ورزش و در رأس آن، وزير ورزش مي‌گذشت رفته‌رفته در مرحله اجرائي‌شدن بود که با يک «اتفاق» که ناشي از اشتباهات محاسباتي در جدول رده‌بندي مرحله انتخابي جام جهاني بود، همه‌چيز به هم ريخت.
زنان باز هم پشت در مي‌مانند


داستان از اين قرار است که با وجود تلاش مسئولان، بحث حضور زنان در بازي مقابل سوريه کاملا منتفي شده است. دليلش هم حساسيتي است که پيرامون اين بازي صورت گرفته است. وزارت ورزش پيش از اين، هرگز تصور نمي‌کرد روزي سوريه در بازي برابر ايران شانس صعود به جام جهاني را داشته باشد و «توجه» رسانه‌اي زيادي روي آن صورت بگيرد. با توجه به مباحثي که کره‌اي‌ها بعد از بازي با ايران به راه انداختند مبني بر اينکه ايران در «آزادي» به سوريه راه مي‌دهد، حسابي حالا توجه رسانه‌هاي مختلف معطوف به بازي ايران و سوريه در آزادي شده و همين مورد مسئولان را براي حضور «خانواده‌ها» به دردسر انداخته که دست آخر قرار بر آن شده تا قيد اين موضوع «فعلا» زده شود. ديروز حتي گروهي از بانوان موفق به خريد بليت شدند اما ساعاتي بعد حراست فدراسيون فوتبال اعلام كرد حضور زنان در بازي سه‌شنبه ممنوع است.
قرار بر انتخاب‌کردن تماشاگران زن است؟
بعد از حساسيت به‌وجودآمده، مسئولان ورزش ايران از آنجا که نمي‌خواستند قول ضمني‌شان مبني بر حضور زنان در ورزشگاه‌ها زير سؤال برود، طرحي را رو کردند تا حداقل به صورت نمادين هم که شده تعدادي از تماشاگران زن را براي اين بازي انتخاب کنند؛ درست مثل همان کاري که فدراسيون واليبال زماني که تحت فشار فدراسيون جهاني بود انجام داد؛ پيشنهاد هم اين بوده که نزديک به 100 يا 150 زن براي تماشاي بازي ايران با سوريه به ورزشگاه آزادي برده شود؛ موضوعي که ظاهرا با مخالفت وزير ورزش روبه‌رو شده و اين امر را شايسته زنان ندانسته است. به‌اين‌ترتيب همان اندک اميدي هم که براي عده معدودي از زنان ايراني به وجود آمده بود از دست رفت تا آخرين بازي مرحله انتخابي جام جهاني ايران را هم نتوانند از نزديک ببينند.
داستان «مسعود»
البته ديگر محرکي هم که مسئولان را تحريک کرد تا قيد حضور زنان در اين بازي را بزنند، ماجراي دعوت‌نشدن مسعود شجاعي به تيم ملي بود؛ کاپيتان ايران که به صورت جدي خواهان حضور زنان در ورزشگاه بود و حتي به صورت شخصي اين خواسته را با حسن روحاني هم در ميان گذاشت. با اين حال بازي مقابل نماينده اسرائيل و داستاني که عليه او از طرف برخي جناح‌هاي خاص صورت گرفت، دست به دست هم داد تا شرايط براي حضور اين بازيکن در تيم ملي به‌راحتي گذشته نباشد. نگراني مسئولان شايد اين بود که موضوع شجاعي هم اين بازي را زير ذره‌بين ببرد هرچند کارلوس کي‌روش قويا عنوان کرده که شجاعي به دلايل فوتبالي دعوت نشده است.
زنان به «آزادي» مي‌روند ولي...
با اتفاقات رخ‌داده به نظر مي‌رسد پرونده حضور زنان در ورزشگاه آزادي براي تماشاي بازي ايران با سوريه به صورت قطعي بسته شده ولي پرونده حضور زنان براي ورود به اين ورزشگاه «باز» است و همچنان در پي يافتن راه‌حلي براي اين موضوع هستند. به نظر مي‌رسد مسئولان وزارت ورزش در پي ارائه طرحي ديگر هستند تا هر طور شده ورود زنان به ورزشگاه آزادي را عملي کنند. فعلا ماجرا از اين قرار است که يک بازي دوستانه براي تيم ملي ايران در ورزشگاه «آزادي» تدارک ديده شود؛ بازي‌اي که حداقل با يکي از تيم‌هاي خوب دنيا صورت بگيرد تا تماشاگران را ترغيب به حضور در ورزشگاه کند. البته اين بار هم داستان مشابه است؛ يعني قرار بر اين شده که فقط مادران و دختران براي تماشاي اين بازي دوستانه به آزادي راه داده شوند و اين بار ورود مردان براي تماشاي بازي تيم ملي ممنوع شود. اگرچه خود اين داستان هم باز ايرادات زيادي دارد، ولي به نظر مي‌رسد براي گام نخست، گزينه‌اي بهتر از «هيچ» است.