چرا ظریف توئیت فارسی نمی‌زند؟!

آفتاب یزد- گروه سیاسی: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان از معدود سیاستمداران ایرانی است که از آغاز کار خود به عنوان وزیر امور خارجه کشورمان، در شبکه‌ها‌ی مجازی به خصوص توئیتر فعالیت پررنگی داشته و بارها پیام خود را از این طریق به گوش جهانیان رسانده است. واکنش‌ها‌ی توئیتری او در رابطه با موضوعات مختلف اغلب مورد توجه رسانه‌ها‌ی جهان قرار دارد. حال او در آخرین مصاحبه‌ای که با پایگاه اطلاع رسانی دولت انجام داده عدم درج توئیت فارسی را شرح داده است. او گفته با توجه به مقررات داخلی چنین تصمیمی گرفته است. این در حالی است که وزیر خارجه مدت مدیدی است که دیگر در فیس‌بوک نیز فعالیتی ندارد. از سوی دیگر، مقامات دولتی فراوانی
از جمله وزیر جوان ارتباطات در توئیتر فعال هستند و پست‌های فارسی می‌گذارند. مشخص نیست این اقدام ظریف من باب همراهی با مردم است یا اعمال محدودیت جدید برای او. با این حال او گفته است: «من از توییتر فعلاً با توجه به مقررات داخلی به‌عنوان ابزار پیام‌رسانی، صرفا در سطح بین‌المللی استفاده کرده و به همین دلیل هم هیچ‌گاه توییت فارسی نداشته ام و توییت‌ها‌یم را به انگلیسی و عربی ارائه کردم تا در فضای بین‌المللی با این رسانه که بسیار هم در فضای دیپلماسی رسانه‌ای موثر است مورد استفاده قرار بگیرد. » ظریف درادامه افزود:
« معتقد هستم که امروز استفاده از فضای مجازی
در واقع یک تحول اساسی در دنیا ایجاد کرده است و یک تحول بسیار مبارکی است به خاطر این‌که امروز امپراتوری‌های رسانه‌ای دیگر خیلی معنا نمی‌دهند، هر فرد می‌تواند با تولید پیام خوب و مناسب در صحنه جهانی تاثیرگذار باشد و این هم امکان حضور افراد به‌عنوان کنشگران اصلی در جامعه بین‌المللی را افزایش داده و هم مسئولیت افراد را بالابرده است. »


به گزارش ایسنا، در ادامه بخش‌ها‌یی از این گفتگو را می‌خوانید:
= سیاست ما، سیاست مبتنی بر گفتمان همسایگی است. گفتمان همسایگی بدین معنا است که شما باهمسایگانتان ضرورتاً باید روابط مبتنی بر احترام متقابل داشته باشید. به خاطر اینکه در یک محله شما نمی‌توانید در کنار ناامنی، امنیت داشته باشید. ما نیاز داریم منطقه‌ای امن و قدرتمند داشته باشیم. ما معتقد هستیم که قدرت منطقه‌ ما با اتکای به مردم منطقه، با اتکای به ارتباطات و هماهنگی‌های بین کشورهای منطقه تامین می‌شود. خارجی‌ها نمی‌توانند برای منطقه‌ ما قدرت و امنیت ایجاد کنند.
= در دولت یازدهم ما بیشترین رفت‌وآمدهایمان با همسایگان و کشورهای آسیایی بوده و درواقع یک روابط خارجی متوازن داشتیم.
= تعامل گسترده باهمه دنیا موردنظر ما است و ان‌شاءالله با توجه به اینکه برجام توانسته موانع این تعامل را هم تا حد زیادی رفع بکند امیدواریم که چهار سال آینده، چهار سال گسترش روابط همه‌جانبه ایران با بقیه جهان باشد.
= ما همواره معتقد بودیم که بحران‌های منطقه ما به‌ویژه بحران سوریه و یمن و بحران‌های بحرین و سایر کشورهای در منطقه ما، راه‌حل نظامی ندارد. تنها راه‌حل، راه‌حل سیاسی است مبتنی بر فراگیری و مشارکت مردم در آینده خودشان و در تعیین سرنوشت خودشان و این‌که دولت‌های خارجی حداکثر می‌توانند این مشارکت را تصریح بکنند، نمی‌توانند دیدگاه‌هایشان را تحمیل کنند.
= دیگران حق ندارند برای مردم سوریه تعیین تکلیف کنند، ما معتقدیم که امروز ما نزدیک‌تر به این واقعیت شدیم با شکست‌هایی که داعش و بقیه گروه‌های تکفیری در سوریه متحمل شدند، امکان رسیدن به راه‌حل سیاسی
بیشتر است.
= آقای بولتون سیاست نفی غنی‌سازی ایران را برای ۱۰ سال پیگیری کرد و نتیجه‌اش این شد که ایالات متحده بعد از ۱۰ سال نفی غنی‌سازی در ایران، کاری کرد که تعداد سانتریفیوژهای ایران از ۲۰۰ عدد به ۲۰هزار عدد برسد. یعنی دستاورد آقای بولتون ۱۹هزار و هشتصد سانتریفیوژ بیشتر برای ایران شد و این که نهایتا آمریکا بعد از این‌که مردم در انتخابات سال ۹۲ نشان دادند که فشار و تحریم بر اراده سیاسی مردم ما تاثیری نگذاشته است، به‌پای میز مذاکره آمد.
= برجام چارچوب کاملی است و در همه زمینه‌ها هم راه‌کارهای خودش را مشخص کرده و بسیار هم دقیق مذاکره و نوشته‌شده و حالا ممکن است که همه خواسته‌های یک‌طرف را نداشته باشد و طبیعی هم است، هیچ توافقی همه خواسته‌های همه طرف‌ها را ندارد وگرنه اسم آن توافق نمی‌شد، بلکه اسم آن را دستورالعمل می‌گذاشتند. این‌که این توافق بوده نشان‌دهنده این است که همه در حوزه خواسته‌هایشان به یک حد میانی رسیدند لذا آنچه خانم هیلی مطرح کرده بود بیشتر نشان‌دهنده بی‌اطلاعی ایشان از متن توافق در همه حوزه‌هایی که در آن اظهارنظر کردند، است. برجام کاملاً صریح و کاملاً روشن است و میزان نظارت در برجام هم در آن مشخص است. (نیکی هیلی سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد در اظهاراتی خواستار نظارت بیشتر آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران شده بود.)