احتمال ممنوعيت حركت اتوبوس بين‌شهري در شب

اعتماد
«رييس‌جمهور صبح شنبه و پس از دريافت گزارش حادثه تلخ روز جمعه براي شماري از دانش‌آموزان هرمزگاني، دستورات لازم را براي رسيدگي سريع و كامل به آسيب‌ديدگان صادر كرد. روحاني در گفت‌وگو با وزير آموزش و پرورش كه به نمايندگي از ايشان براي رسيدگي به آسيب‌ديدگان به محل حادثه رفته بود، آخرين وضعيت دانش‌آموزان مصدوم و آسيب‌ديده و همچنين بررسي‌هاي كارشناسي در خصوص علت حادثه را مرور و به وي دستور داد با هماهنگي دستگاه‌هاي ذي‌ربط و در اسرع وقت شيوه‌نامه‌هاي مربوط به اردوهاي دانش‌آموزي و وسايل مربوط به آن را بازنگري و آن را به نحوي اصلاح كنند كه تردد با وسايل حمل و نقل عمومي، زمان و مسير سفر بر مبناي بالاترين ضريب استانداردهاي ايمني انجام گيرد.» به گفته محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهور بازنگري در شيوه‌نامه اردوهاي دانش‌آموزي حالا در قالب دستور رييس‌جمهور مطرح شده است.
پس از جان باختن 7 دانش‌آموز دختر در جريان واژگوني اتوبوس اردو در منطقه داراب، بحث حركت شبانه اتوبوس دانش‌آموزان بارها مورد انتقاد قرار گرفت. حالا روحاني در خصوص تصحيح دستورالعمل اردوي دانش‌آموزان صحبت كرده كه در آن ذكر شده است كه حركت اتوبوس‌ها در شب بلامانع است. اما وزير راه و شهرسازي قدمي فراتر گذاشته است. روز گذشته معاون عباس آخوندي گفت: «وزير راه دستور داده تا صدور دستورالعمل ممنوعيت رانندگي رانندگان اتوبوس و وسايل حمل و نقل عمومي بين جاده‌اي در شب، مورد بررسي قرار بگيرد.» مهر به نقل از داوود كشاورزيان، رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي درباره صدور مجوز رانندگي در شب به راننده اتوبوس اردوي دختران نوشت: «اصل رانندگي در شب ممنوع نيست؛ اما به دستور وزير راه و شهرسازي قرار است صدور ابلاغيه ممنوعيت رانندگي رانندگان خودروهاي حمل و نقل عمومي بين جاده‌اي سبك و سنگين (اتوبوس و ميني‌بوس) بررسي شده تا در صورت قابل اجرا بودن آن به رانندگان ابلاغ شود.» به گفته رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي بايد براي اجراي اين موضوع، علاوه بر بررسي امكان اجرا شدن آن بر اساس قوانين راهنمايي و رانندگي با پليس راهور ناجا نيز هماهنگي‌هايي صورت گيرد.
رييس پليس راهور ناجا هم روز گذشته در نشست خبري خود با اشاره به حادثه تصادف اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگاني گفت: «با آموزش و پرورش هماهنگ كرده‌ايم كه شيوه‌نامه‌هاي جديدي براي اردوهاي دانش‌آموزان تدوين شود.» به گفته سردار تقي مهري، خودروي مذكور همه مشخصات لازم را داشته و دو راننده در ماشين حضور داشته‌اند: «نحوه تردد خودرو هم طبق اساسنامه وزارت آموزش و پرورش انجام شده است اما اين شيوه‌نامه بايد تغيير كند. پليس مي‌تواند راهكار ارايه بدهد. از نظر تصادفي كه بعد از حادثه رخ داده نشان مي‌دهد كه سرعت خودرو استاندارد بوده و راننده خودش ادعا مي‌كند كه خسته و خواب‌آلود نبوده است و دچار نور بالا شده و كنترل اتوبوس را از دست داده است.» پليس راهور روي محدوديت رانندگي در شب براي اتوبوس‌هاي حامل دانش‌آموزان تاكيد دارد و از سوي اين مقام مسوول صحبتي در خصوص محدوديت كامل حركت در شب براي اتوبوس‌هاي بين‌جاده‌اي مطرح نشد.
نايب‌رييس كميسيون عمران مجلس مي‌گويد كه آنچه وزارت راه مطرح كرده، شدني نيست. عليم يارمحمدي در خصوص احتمال ممنوعيت حركت ماشين‌هاي حمل و نقل عمومي در شب به «اعتماد» مي‌گويد: «80 درصد جابه‌جايي مسافر و كالاي ما توسط ناوگان عمومي جاده‌اي انجام مي‌گيرد. اجراي چنين ممنوعيتي شدني نيست. هم به دليل حجم مسافران و هم وضعيت برخي مناطق جغرافيايي كه نمي‌توان در آنها تمامي طول سفر را در گرماي روز طي كرد، اين موضوع براي مسافران هم ايجاد مشكل مي‌كند. شايد در خصوص برخي موارد مانند نوع خاصي از اتوبوس‌ها يا ميني‌بوس‌هاي مشكل‌دار بتوان حركت در شب را ممنوع كرد اما نمي‌توان اين كار را به صورت عمومي انجام داد.» او مي‌گويد كه وزارت راه و نهادهاي مسوول ديگر بايد به فكر راه جايگزين ديگري براي كاستن از درصد خطاي انساني در تصادفات جاده‌اي باشند: «بايد به فكر تمهيدات ديگري بود. بله عامل انساني دليل درصد بالايي از تصادفات است اما بايد براي كم كردن اين درصد راهكارهاي ديگري در پيش گرفت؛ بايد روي رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومي جاده‌اي بيشتر كار كرد؛ از بار ذهني آنها كاست و كنترل را بيشتر كرد تا اين ميزان خطا پايين بيايد.»