دستور روحانی به ۴وزیر

این اتوبوس حامل ۴۵نفر از دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان استان هرمزگان بود که برای شرکت در اردوی ملی فرزانگان عازم شیراز بودند، اما روز گذشته پیکر دانش‌آموزان حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان در گلزار شهدای بندرعباس تشییع ‌شد. مدیرکل آموزش‌وپرورش هرمزگان در این زمینه گفت: پیکر یکی از دانش‌آموزان حاجی‌آبادی شنبه‌شب (10شهریور) از شهرستان داراب به حاجی‌آباد منتقل شد و روز گذشته در حاجی‌آباد تشییع و به خاک سپرده شد. همچنین رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: «رئیس‌جمهور برای شماری از دانش‌آموزان هرمزگانی، دستورات لازم را برای رسیدگی سریع و کامل به آسیب‌دیدگان صادر کرد.» محمود واعظی اظهار کرد: «رئیس‌جمهور از وزیران آموزش‌وپرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی و وزیر کشور، خواست ابعاد مختلف حادثه تلخ اخیر برای دانش‌آموزان هرمزگانی را به‌دقت بررسی کنند.» در این زمینه غلامعلی نعیم‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان و امام‌جمعه شهرستان بندرعباس با انتشار بیانه‌ای این حادثه را تسلیت گفت و از مسئولان خواست تا از حادثه واژگونی اتوبوس در داراب به آسانی عبور نکنند.
پرونده واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان در دست بررسی
در پی انحراف از جاده و واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان که ساعت حدود سه و 45 دقیقه بامداد جمعه، ۱۰شهریور در محور بندرعباس- داراب در ۴۰کیلومتری شهر داراب رخ داد، تیم کارشناسی کمیسیون عالی ایمنی ‌راه‌ها از وزارت راه‌وشهرسازی در صحنه سانحه حضور یافته است. کارشناسان اعزامی پس از بررسی ابعاد مختلف این سانحه ازجمله بررسی صحنه و اتوبوس، مصاحبه با مصدومان، راننده و پلیس راه، گزارش کامل را متعاقبا اعلام می‌کنند. سیدمحسن موسوی، رئیس دادگستری شهرستان داراب فارس، با اشاره به نظریه پزشکی قانونی درباره تست الکل و مرفین راننده اتوبوس حامل دانش‌آموزان حادثه‌دیده هرمزگانی گفت: «پزشکی قانونی تست الکل و مرفین او را منفی تشخیص داده است.»
تدوین شیوه‌نامه برای اردوهای دانش‌آموزی


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به فوت دانش‌آموزان هرمزگانی از ارائه پیشنهاد برای تدوین شیوه‌نامه جدید برای اردوهای دانش‌آموزی خبر داد. به گفته تقی مهری براساس آمارهای رسمی روزانه 42.5 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. به عبارت دیگر می‌توان این‌طور مقایسه کرد که هر هفته به تعداد جانباختگان سقوط یک هواپیمای بوئینگ با 300مسافر، در جاده‌ها تلفات داریم. او با بیان اینکه امسال 33درصد تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو بوده است، ادامه داد: مساله سرعت نیز موضوع مهمی است، 18درصد تصادفات ما در شهریور سال گذشته در پی سرعت غیرمجاز بوده است.
آموزش‌وپرورش هزینه‌ها را پرداخت می‌کند
وزارت آموزش‌وپرورش با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هزینه‌های درمان مصدومان سانحه داراب را تقبل کرد. در این میان وزیر آموزش‌وپرورش هم خواستار اعلام گزارش کتبی درباره علت واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان شد. سیدمحمد بطحایی اظهار کرد: «ما جلساتی با تیم پزشکی این دانش‌آموزان داشتیم و جلسه‌ای دیگر درباره عوامل وقوع حادثه نیز برگزار شد که امیدوارم ظرف سه روز آینده این عوامل دقیقا شناسایی شوند و جایی که لازم است رویه‌های ما اصلاح شود، این اصلاح صورت گیرد تا در آینده شاهد وقوع چنین اتفاقات ناگواری نباشیم». در ادامه قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی از ترخیص 13دانش‌آموز حادثه‌دیده داراب در روز گذشته خبر داد. محمود علی‌گو به بیان آخرین وضعیت درمانی این دانش‌آموزان پرداخت و اظهار کرد: «در مجموع ۳۴نفر مصدوم داشتیم. وضعیت تمام مصدومان ثابت و عادی شده است.» او افزود: «پنج نفر از دانش‌آموزان در شیراز تحت‌نظر هستند و درمان آنها یک تا دو ماه طول می‌کشد که دو نفر از این تعداد قطع عضو شده‌اند. همچنین یکی دیگر از دانش‌آموزان که در داراب بستری بود، روز گذشته به شیراز منتقل شد.» همچنین مدیرعامل بیمه دانا با اعلام اینکه دیه هر فوتی در حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی در استان فارس ۲۸۰میلیون تومان است، از اعزام نماینده‌ای برای بررسی حادثه خبر داد. بیژن صادق گفت: «بیمه دانا موظف است در اولین فرصت، مسئولیت بیمه‌ای خود را در قبال حادثه‌دیدگان و کشته‌های این سانحه انجام دهد.»
روایت نماینده بندرعباس از حادثه
رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس گفت: «مسئولان مربوطه و متولیان امر باید پاسخگوی سهل‌انگاری خود در وقوع حادثه داراب باشند.» حسین هاشمی تختی جان باختن تعدادی از دانش‌آموزان هرمزگانی در حادثه واژگونی اتوبوس در شهرستان داراب را ضایعه‌ای برای مردم ایران و به‌ویژه استان هرمزگان دانست و بیان کرد: «مسئولان مربوطه و متولیان امر که در این زمینه مسئولیت برعهده داشتند باید در این زمینه پاسخگو باشند، چون به نظر می‌رسد بی‌دقتی‌هایی در این زمینه صورت گرفته و خوب عمل نشده است.» او افزود: «براساس بخشنامه وزارت آموزش‌وپرورش نباید اتوبوس دانش‌آموزان ساعت ۱۱شب حرکت می‌کرد و بی‌دقتی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است و مسئولان پاسخگو باشند که چرا در این ساعت اتوبوس حرکت کرده است.» همچنین عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به بروز حادثه برای اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی گفت: «برگزاری اردوها برای معاونت‌های پرورشی مدارس امتیاز دارد، اما از نظر ما این آیین‌نامه نیاز به اصلاح دارد.» فاطمه سعیدی تصریح کرد: «درواقع وزارت آموزش‌وپرورش باید زمینه را برای برگزاری اردوهای سالم و هدفمند فراهم کند و در این راستا دستورالعمل و آیین‌نامه درست‌وحسابی تدوین کند.» این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: «اگر آیین‌نامه‌ها اصلاح نشود به عنوان یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات به خانواده‌های دانش‌آموزان اعلام می‌کنم تا از امنیت این اردوها اطمینان پیدا نکرده‌اند عزیزان خود را به این اردوها نفرستند.» او تاکید کرد: «ما معتقدیم باید بهترین وسیله برای رفت‌وآمد این دانش‌آموزان فراهم شود، یعنی رفت‌وآمد آنها یا با قطار یا هواپیما انجام شود و اگر هم قرار است با اتوبوس انجام شود بهترین ماشین و بهترین مسیر و در ساعت مناسب این کار انجام شود.»