براي دكمه، كت دوختيم

انتقادهاي بي پرده نايب رئيس مجلس از نحوه مديريت در دولت‌های قبل
براي دكمه، كت دوختيم
به‌جای رفع ایرادات، مدیران را تغییر می‌دهیم
آرمان- حمید شجاعی: در بسیاری از جوامع پیشرفته افراد با حضور در احزاب و فعالیت در آن پله‌های ترقی را طی می‌کنند و به مسئولیت‌های مختلف گمارده می‌شوند. در حقیقت این احزاب هستند که به کادرسازی و تربیت نیروهای سیاسی می‌پردازند تا آنها را در مراتب مختلف و مدیریت‌های سیاسی قرار دهند. این موضوع در کشورمان به نحو دیگری است و چون احزاب از متن به حاشیه رانده شده‌اند نمی‌توانند آن‌طور که باید و شاید به کنش سیاسی بپردازند. این‌گونه است که شاهدیم رشد، تربیت و کادرسازی صورت نمی‌گیرد. طبعا در این شرایط نباید شاهد حضور جوانان در پست‌های مدیریتی باشیم و اگر فضا بدین سمت برود شاهد نارسایی عملکردها خواهیم بود. مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس معتقد است: «وقتی یک فرد صفر‌کیلومتر را مدیر یک اداره می‌کنیم، آن هم فردی که مراحل را پله‌پله طی نکرده و تا امروز حتی ریاست یک دفتر را به او نسپرده‌ایم، به یکباره می‌بینیم چنین فردی ریاست یک اداره به عهده گرفته است، قطعا چنین مساله‌ای نمی‌تواند نتیجه مطلوبی داشته باشد.» از این رو چاره‌ای نداریم جز اینکه برای عملکرد صحیح این ساختار به سمت تحزب حرکت کنیم.


پرداختن به جوانان
از ابتدای انقلاب هر اندازه که پیش می‌رویم سن مدیریت در کشور مسن‌تر می‌شود. این مهم را می‌توان در مقاطع مختلف در مدیریت کلان کشور مشاهده کرد. هر چه در سال‌های اولیه انقلاب شاهد مدیران جوان بودیم که بحق نیز عملکرد خوبی داشتند اما هر اندازه به پیش آمدیم به جای اینکه سازوکار استفاده از جوانان در ساختار کشور بیشتر شکل بگیرد فقط شعار لزوم استفاده از جوانان و جوانگرایی داده شده، اما در عمل هیچ پیشرفتی شکل نگرفته است. بالاخره جوانان باید در یک سازوکار مشخص قرار گیرند که بتوانند مسائل مختلف را تجربه کنند و بیاموزند تا شرایط قرار گرفتن در یک پست مدیریتی را داشته باشند. عدم وجود احزاب و تشکیلات یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که اکنون جامعه با آن روبه‌روست. پزشکیان در این‌باره تاکید کرد: مدیریت نیروی انسانی در سیستم ما فقط مدیریت انسانی نیست، بلکه استخدام کردن، بازنشسته کردن و فیش حقوقی نوشتن است؛ یعنی خبری از آموزش دادن و کار تیمی کردن، ترسیم اهداف درست و حرکت به سمت و... نیست و به هیچ عنوان به آن پرداخته نمی‌شود. نماینده مردم تبریز در ارتباط با تاثیر کادرسازی سیاسی و توانمندسازی جوانان افزود: اساسا مشکل ما خود احزاب است. شما کدام حزب را می‌شناسید که اصولی و بر اساس یک مانیفست مشخص حرکت کند؟ بر فرض هم که چنین مانیفستی موجود باشد، آیا اعضا آن را قبول دارند؟ او تاکید کرد: بنابراین مشکل ما در احزاب نداشتن مانیفست و زبان مشترک است. وزیر بهداشت دولت اصلاحات اضافه کرد: تا زمانی که ما یک برنامه مشخص نداشته باشیم و با این مشکلات دست به گریبان باشیم، این معضلات حل نخواهد شد. پزشکیان تصریح کرد: تا زمانی که جمع نشویم و به یک قبله مشترک رو نیاوریم و همه به جای یک حرف مشخص سازهای مختلف بزنیم مشکلی حل نخواهد شد، چراکه این صداهای ناهماهنگ حتی اگر با بهترین سازها هم نواخته شود نتیجه‌اش جز صدای دلخراش نیست. نایب رئیس مجلس در ارتباط با لزوم تشکیل اتاق فکر گفت: صرف اتاق فکر کارساز نیست. تا زمانی که ما در این درگیری‌ها نیفتیم و با آنها دست به گریبان نشویم متوجه نمی‌شویم ایراد کجاست. متاسفانه ما فقط مشکل را در افراد جست‌وجو می‌کنیم و دائما می‌خواهیم تقصیرها را به گردن دیگران بیندازیم و یک عمر است که مشکلات را با آدم‌ها می‌شوییم، درحالی که مشکل افراد نیستند.
نقشه راه
مسعود پزشکیان ادامه داد: ما یک نقشه نیاز داریم؛ وقتی نقشه را پیاده کردیم بر اساس آن نقشه شروع به کار کردن می‌کنیم و افراد را برای پیاده کردن آن نقشه تربیت می‌کنیم، ما اول افراد را پیدا می‌کنیم و بعد برای آن نقشه تعریف می‌کنیم؛ در واقع برای دکمه دنبال کت می‌گردیم. او در ارتباط با ارگان‌هایی که وظیفه تهیه نقشه را دارند عنوان کرد: مجلس و دولت از ارگان‌هایی هستند که وظیفه ترسیم نقشه را به عهده دارند و البته شورای نگهبان باید به درستی نظارت کند. پزشکیان خاطر نشان کرد: متاسفانه در این سال‌ها فقط دست به آزمون و خطا زدیم. فردی را به کاری گماشتیم و تا نتیجه مطلوب نگرفتیم، مدیر را تغییر دادیم و گفتیم «اینکه نشد!» درحالی که هیچ کسی سوال اصلی را نپرسید؛ یعنی نگفت چه چیزی می‌خواهیم و باید برای آن چه کار کنیم؟