توقف اردوهاي شبانه دانش‌آموزي

بايد در وزارتخانه، اردوهاي برون استاني آموزشي و پرورشي را به حداقل برسانيم
چرا بايد دانش آموزان در ساعت شب در مسير پرخطري چون بندرعباس به شيراز حركت كنند؟
چرا مسئولان مربوطه بايد اين خطر را بپذيرند و اين اتفاق براي دانش آموزان بيفتد؟
اردوهايي كه دانش‌آموزان به خارج از استان مي‌روند، بايد بادقت و ايمني بالا باشد و شيوه برگزاري آن‌ها در دستورالعمل‌ها اصلاح شود


سانحه تلخ اتوبوس حامي دانش آموزان جنوب كشور و جان باختن هفت دانش آموز نخبه و دو نفر از عوامل اجرايي، لكه سياه ديگري بود كه بر تارك وزارتخانه آموزش و پرورش نشست. وزارتخانه اي كه به تناوب، دچار حوادث جاني و مالي مي شود و راهي نيز بر پايان آن نيست. حادثه دو روز قبل اتوبوس دانش آموزان، مشابه ديگر حوادثي بود كه در اين وزارتخانه و در سال‌هاي قبل، به خاطر اهمال‌ها و شيوه‌نامه‌هاي غلط رخ داد و اين بار نيز، دانش آموزاني كه هر كدام مي‌توانستند «مريم ميرزاخاني» ها و نخبگان علمي آينده كشور باشند را به كام مرگ كشاند. ابعاد تلخ اين حادثه به حدي بود كه هم رييس جهور، وزاري كابينه خود را مامور رسيدگي كند و هم مجلسي‌ها، پيگير جدي آن باشند. ديروز اعضاي كميسيون آموزش مجلس و ساير نمايندگان، از پيگيري جدي اين حادثه خبر دادند و گفتند كه بايد برخوردهاي شديد با عامل يا عاملان شود. زاهدی، ريیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در همين باره گفته كه با توجه به اینکه اعلام نتایج کارشناسی دلیل سانحه اتوبوس دانش‌آموزان سه روز طول می‌کشد، روز سه‌شنبه با مسئولانی از وزارت آموزش و پرورش در مجلس جلسه‌ای خواهیم داشت تا گزارش‌ها و جوانب مساله بررسی شود. وی با بیان اینکه آیین‌نامه اردوهای دانش‌آموزی مشکلی ندارد و مشکل بر سر اجراست، افزود: پنج سال پیش بعد از یکی از حوادث اردویی، این آیین‌نامه اصلاح و تدوین شد و آیین‌نامه خوبی است اما درست اجرا نمی‌شود و نظارت درستی وجود ندارد. باید از مسئولان این مطالبه را داشته باشیم که این آیین‌نامه دقیق اجرا شود؛ چرا راننده‌ای که یک‌ونیم ساعت بیشتر رانندگی نکرده، خواب‌آلود است؟ این ایراد از آیین‌نامه نیست، ایراد از اجرا و انتخاب راننده است و آموزش و پرورش باید در اجرای دقیق این آیین‌نامه نظارت کند و شرکت‌های پیمانکار نيز باید متعهد شوند که مطابق این آیین‌نامه عمل کنند». هر چند كه مدير سازمان دانش‌آموزي استان هرمزگان عصر ديروز استعفا داد و استعفا وي مورد پذيرش قرارگرفت. پس از وقوع حادثه تلخ اتوبوس دانش‌آموزان، مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش و در رأس آن‌ها «سيد محمد بطحايي» وزير آموزش‌و پرورش با حضور در شهرستان داراب، به پيگيري حادثه و ابلاغ دستورات لازم براي بررسي حادثه پرداخت و در گفت وگويي اختصاصي با «قانون» از اقدامات اوليه وزارت آموزش و پرورش براي التيام خانواده‌هاي آسيب ديده گفت كه در ادامه مي خوانيد:
بررسي‌هاي اوليه از علل وقوع حادثه و تدابير وزارت آموزش و پرورش درباره حادثه‌ديد‌گان چگونه است؟
مقصر اصلي اين حادثه، همان‌گونه كه كارشناسي پليس گفته است، خواب آلودگي راننده اتوبوس بوده كه يك لحظه خوابش برده و اتوبوس واژگون شده است. با اين حال يك بررسي دقيق درباره ابعاد مختلف حادثه بايد صورت بگيرد و در اين راستا به معاون پرورشي وزراتخانه و همچنين مديركل آموزش و پرورش استان دستور دادم كه ابعاد مختلف قضيه را بررسي و جمع بندي نهايي از حادثه را داشته باشند. اكنون سوالات بسياري درباره اين حادثه مطرح است كه براي پاسخ نياز به بررسي كارشناسي دارد. اينكه چرا بايد دانش آموزان در ساعت11 شب در مسير پرخطري چون بندرعباس به شيراز حركت كنند و چه اصراري بر اين بوده كه ساعت 11 شب راه بيفتند؟ چرا مسئولان مربوطه بايد اين خطر را بپذيرند و اين اتفاق براي دانش آموزان بيفتد؟ و چندين سوال ديگر از مواردي است كه بايد با بررسي هاي دقيق به آن‌ها پاسخ گفت و اگر اهمال و سهل انگاري وجود داشته باشد، به شدت با آن برخورد شود.
اينكه با عوامل بروز حادثه برخورد شود، اندكي التيام براي حادثه ديدگان است اما بايد توجه داشت كه اين‌گونه حوادث ، در سال‌هاي قبل نيز رخ داده اما برخورد جدي با آن‌ها نشده و چند روز بعد از حادثه ، به دست فراموشي سپرده شده است.
حتما اين وظيفه قانوني و اخلاقي من به عنوان وزير است و تك تك اين دانش آموزان مانند فرزندان خودمان هستند و بسيار از اين حادثه متاثر شده ايم. هر چند در سال‌هاي اخير با مراقبت‌هايي كه صورت گرفته است، فراواني اين حادثه ها كم شده اما حتي وقوع يك حادثه قابل گذشت نيست و بايد با جديت پيگيري و برخورد شود. اكنون بايد اين موضوع ‌مورد بررسي قرار گيردكه اگر رويه هاي اداري و بخشنامه اي آموزش و پرورش در اين موارد ايراد دارد، اصلاح شود و اگر مسئولان آموزش‌و‌پرورش منطقه در بروز اين اتفاق مقصر شناخته مي‌شوند، بايد برخورد جدي و قانوني با مسببان حادثه صورت گيرد. اجراي صحيح دستورالعمل هاي سازماني و نظارت بر اجراي آن در ادارات استاني بايد به طور جدي دنبال شود و قوانين صحيح و كارشناسي، كامل اجرا شوند.
اين دانش آموزان جزو نخبگان بودند كه مي‌توانستند در آينده، چهره‌هاي برجسته ملي و در سرنوشت كشور تاثيرگذار باشند و انتظار است دقت بيشتري در مورد مسائل اين دانش‌آموزان صورت گيرد.
البته حتي اگر اينان، دانش آموزان مستعد ما نبودند، فرزندان اين آب و خاك هستند و صرف نظر از اينكه ضريب هوشي آن‌ها چه‌اندازه است و در چه وضعيتي از تحصيل قرار دارند، ما وظيفه داريم كه مراقب سلامتي آن‌ها باشيم. اكنون تيمي در وزارتخانه تمامي دستورالعمل‌هاي آموزش و پرورش در مورد اردوهاي دانش‌آموزي را مورد بازنگري قرار مي‌دهد. مواردي كه ممكن است ايجاد خطر كند، بايد اصلاح شود. ضمن اينكه بايد در وزارتخانه، اردوهاي برون استاني آموزشي‌و‌پرورشي را به حداقل برسانيم ؛چراكه اين‌گونه حوادث در اردوهاي برون استاني رخ‌مي‌دهد و بايد با يك ضريب اطمينان بالاتري انجام شود و تا آنجا كه ممكن است، اردوهاي دانش‌آموزي در محدوده‌هاي درون استاني و با دقت بيشتري در همه سطوح صورت گيرد.
يعني اكنون دستوري داده ايد كه تمامي اردوهاي دانش‌آموزي در آستانه سال جديد متوقف شده و يا با وزارتخانه هماهنگ شود؟
در مورد توقف همه اردوها، دستوري صادر نشده اما حركت شبانه اردوها متوقف شده است. در مورد برگزاري اردوها، دستورالعمل‌هايي داريم كه بايد بازنگري شود تا اگر اردوهاي برون استاني وجود دارند كه بايد دانش‌آموزان در ساعات شب راهي شده و مسير طولاني را طي كنند، جلوي آن گرفته شود. اردوهايي كه دانش‌آموزان به خارج از استان مي روند، بايد با دقت و ايمني بالا باشد و شيوه برگزاري آن‌ها در دستورالعمل‌ها اصلاح شود.
پس از وقوع حادثه، ديداري با خانواده‌هاي جان باختگان يا مصدومان نخاعي داشته ايد؟
متاسفانه خانواده‌هاي بيشتر دانش آموزان در شهرستان داراب حضور نداشته‌اند و تنها يك خانواده حضور داشت كه ملاقاتي داشتيم و بسيار ناراحت‌كننده بود. پس از مراسم خاكسپاري، حتما ديدارهايي با خانواده‌هاي آسيب ديده خواهيم داشت و پيگيري هاي لازم در اين زمينه انجام خواهد شد.
بقيه دانش‌آموزاني كه زنده هستند، مصدوميت شديد دارند؛ وضعيت درماني و رسيدگي به آن‌ها چگونه است؟
خوشبختانه با اهتمام وزارت بهداشت و دستور وزير بهداشت، اقدامات حمايتي در حال انجام است و به غير از چند موردي كه وضع‌شان حاد و در آي سي يو بودند، بقيه تحت درمان قرار گرفته‌اند و از نظر هزينه هاي درمان نيز، تمام هزينه ها توسط آموزش و پرورش پرداخت مي شود. خود را موظف مي دانيم كه تمام هزینه‌های درمان حادثه، اعم از بستری، عمل جراحی، استفاده از تجهیزات پزشکی و غیره را تقبل ‌کنيم و در این‌‌باره توصیه‌‌های لازم برای پیگیری‌ های مربوطه به مدیران و مسئولان شده است.
با توجه به اينكه اين دانش آموزان در سنين حساسي هستند و اكنون دوستان صميمي خود را از دست داده‌اند، صدمات روحي زيادي را متحمل مي شوند؛بنابراين ادامه تحصيل و بازگشت‌آنان به شرايط قبل حادثه ، سخت و دشوار است. در اين‌باره تدبيري انديشيده شده است؟
نكته بسيار مهم و درستي را مطرح كرديد و اكنون تمهيداتي نيز براي سال جديد تحصيلي اين دانش‌آموزان در نظر گرفته شده تا به لحاظ روحي و رواني، مورد بهبودي قرار بگيرند. اين بچه‌ها شاهد اتفاق ناگواري در دل شب بوده و دوستان خود را نيز از دست داده اند كه حتما در روحيه آن‌ها اثر بدي گذاشته است. از اين رو تمهيداتي از سوي وزارت آموزش و پرورش پيش‌بيني شده تا در دو شهرستان «رودان» و «ميناب» كه اين دانش‌آموزان متعلق به آنجا بوده‌اند، خدمات مشاوره اي و مددكاري به دانش آموزان داده شود تا آثار رواني اين حادثه براي آن‌ها كاهش پيدا كند.
متاسفانه در اين حادثه دو دانش آموز نيز دچار قطع نخاع شده اند و براي ادامه تحصيل مشكلات عديده اي خواهند داشت، براي آن‌ها چه مي كنيد؟
ما اين چند روز، ساعات سختي را پشت سر گذاشته‌ايم و بايد منتظر ترخيص همه دانش آموزان باشيم و پس از آن براي كاهش پيامدهاي اين اتفاق و شرايط تحصيلي آسيب ديدگان تصميم گيري ‌كنيم.