هزینه ویزا و بیمه زائران اربعین 190 هزار تومان است

محمد جواد رنجبر-  دبیر ستاد هماهنگی اربعین خراسان رضوی گفت: هزینه صدور ویزا و بیمه زائران اربعین حسینی حدود ۱۹۰هزار تومان است.
مهدی فروزان شب گذشته در گفت و گو با خراسان افزود: نام نویسی از زائران اربعین حسینی در سامانه سماح به‌آدرس samah.haj.ir از یکم شهریور ماه آغاز شده و علاقه‌مندان به سفر زیارتی عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی می‌توانند با مراجعه به این سامانه نام‌نویسی خود را قطعی کنند. وی ادامه داد: علاقه‌مندان به سفر عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی می‌توانند با مراجعه به این سایت و وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد مراحل نام‌نویسی خود را انجام دهند. دبیر ستاد هماهنگی اربعین خراسان رضوی گفت: تاکنون حدود 950 نفر در قالب 650 گروه از خراسان رضوی در سامانه سماح نام نویسی کرده اند. وی افزود: زائران اربعین می‌توانند به‌صورت انفرادی، خانوادگی و گروهی در این سامانه نام نویسی کنند که البته در هزینه‌ها  تفاوت چندانی ندارد. فروزان درباره هزینه‌های صدور روادید و بیمه زائران اربعین حسینی اظهار کرد: هزینه صدور روادید توسط سفارت و کنسولگری‌های عراق در ایران 40 دلار است که معادل آن بر اساس نرخ دلار در بازار آزاد به صورت ریالی از زائران دریافت می‌شود. 18 هزار و 800 تومان نیز بابت بیمه از هر زائر دریافت می‌شود و 10 هزار تومان نیز طبق قانون مربوط به انجام امور اداری دریافت روادید توسط دفاتر خدمات زیارتی است که از زائران دریافت می‌شود. وی با اشاره به در نوسان بودن نرخ دلار در بازار آزاد افزود: در مجموع هزینه صدور روادید و بیمه زائران اربعین حسینی حدود ۱۹۰هزار تومان است. دبیر ستاد هماهنگی اربعین خراسان رضوی ادامه داد: امسال هزینه دریافتی برای بیمه زائران نسبت به سال گذشته تغییری نکرده، اما پوشش بیمه‌ای و میزان جبران خسارات افزایش یافته است. وی خاطرنشان کرد: امسال مرز خروجی زائران اربعین استان خراسان رضوی، مهران و شلمچه است و پیش بینی می‌شود حدود 200 هزار نفر از خراسان رضوی زائر اربعین حسینی شوند.
آغاز صدور روادید اربعین از 20 شهریور
فروزان از آغاز صدور روادید اربعین از 20 شهریور ماه در کنسولگری عراق در مشهد خبر داد و افزود: مدت اعتبار روادیدها سه ماهه بوده و تا 15 ماه صفر معتبر است و زائران اربعین می‌توانند حداکثر تا پنج روز پس از اربعین در کشور عراق حضور داشته باشند. وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای صدور روادید زائران اربعین در استان خراسان رضوی، ادامه داد: هیچ شخصی   به مراجعه مستقیم به کنسولگری نیاز ندارد و در همه شهرستان‌ها  نماینده‌ای از سوی حج و زیارت تعیین شده است تا کار صدور روادید زائران را پیگیری کند. دبیر ستاد هماهنگی اربعین خراسان رضوی یادآور شد: استان خراسان رضوی در زمینه صدور روادید اربعین معین استان‌های خراسان جنوبی و شمالی است و نمایندگان شرکت شمسا در این دو استان فعالند.
وی با اشاره به این که طرف عراقی زیر بار کاهش هزینه روادید نرفته است، تاکید کرد: زائران حتما در همین مدت مشخص شده روادید خود را دریافت کنند و به فکر روادید ارزان لب مرز نباشند. همچنین به گزارش تسنیم، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت نیز روز گذشته در برنامه زنده شبکه خبر گفت: مدت اقامت افرادی که روادید اربعین حسینی را در اختیار داشته باشند یک‌ماهه است. نظافتی با بیان این‌که روادیدهای اربعین حسینی از 20 شهریور ماه به‌صورت انفرادی، خانوادگی و گروهی صادر می‌شود، افزود: علاقه‌مندان به سفر زیارتی اربعین حسینی می‌توانند با وارد کردن اطلاعات شناسنامه‌ای اسامی همراهان، تاریخ خروج و ورود، انتخاب مرزها و خدمات بیمه‌ای را به‌طور کامل دریافت کنند. وی درباره نام‌نویسی به‌صورت انفرادی هم اظهار کرد: امسال نام‌نویسی از زائران اربعین حسینی به‌صورت انفرادی هم انجام می‌گیرد و افراد ثبت‌نام کننده نیز به‌راحتی روادید خود را دریافت می‌کنند؛ البته روادید گروهی نیز تا سقف پنج‌نفره در نظر گرفته شده است. مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با اعلام این‌که ثبت‌نام در سامانه «سماح» تا روزهای نزدیک به اربعین حسینی  ادامه می‌یابد، گفت:   روند صدور روادیدهای اربعین حسینی از 20 شهریور ماه در چهار نقطه تهران، مشهد، اهواز و کرمانشاه آغاز می‌شود و تا چهار روز مانده به اربعین حسینی هم ادامه می‌یابد و از ابتدای مهر ماه هم 12 نقطه دیگر در کشور برای صدور روادید  اربعین حسینی اضافه می‌شود. وی افزود: زائرانی که سامانه سماح را برای ثبت‌نام خود انتخاب کنند خدماتی اعم از روادید، بیمه، درمان و زمان خروج و ورود را دریافت خواهند کرد و این روند باعث نظم‌بخشی بیشتر به اعزام‌های اربعین حسینی خواهد شد. نظافتی ادامه داد: حدود دوهزار و400 دفتر زیارتی در سراسر کشور وجود دارد که فهرست آن‌ها بعد از وارد شدن اطلاعات شناسایی فرد ثبت‌نام‌کننده در سامانه سماح در اختیار افراد قرار می‌گیرد.