روحانی در تقاطع «چپ» و «راست»

طاهری-  موضوع نسبت میان دولت روحانی و اصلاحات، روز گذشته از سوی برخی از چهره های اصلاح طلب مورد بحث قرار گرفت.بحثی که البته از زمان معرفی کابینه دوازدهم و ترکیب آن، که به گفته برخی اصلاح طلبان به بخش معتدل جناح مقابل نزدیک تر شده است شروع شده بود. برخی از این چهره ها معتقدند روحانی پس از انتخابات از گفتمان اصلاحات دور و به جریان راست  یا اصولگرا نزدیک شده و برخی دیگر نیز این موضوع را نفی می کنند.اما اصولگرایان با اشاره به ۱۲ عضو اصلاح طلب در کابینه مدعی اند، اصلاح طلبان نمی خواهند هزینه ناکارآمدی دولت را بپردازند.
 
 
 


 

زیباکلام: اصلاح طلبان نمی توانند بگویند روحانی به ما ربطی ندارد
به گزارش نامه نیوز، صادق زیباکلام از فعالان سیاسی اصلاح طلب درباره رابطه روحانی با اصلاح طلبان معتقد است: روحانی بیش از آن چه که یک اصلاح طلب باشد یک اصولگراست. حتی می خواهم یک مرحله جلو بروم و بگویم آقای روحانی بیش از آن که به اصلاح طلبان نزدیک باشد در حقیقت به اصولگرایان نزدیک است. وی در عین حال تأکید کرد: در شرایط فعلی آقای روحانی بهترین گزینه ای است که وجود دارد چون اگر روحانی رئیس جمهور نبود کسی مثل احمدی نژاد رئیس جمهور می شد و اگر خیلی شانس می آوردیم قالیباف رئیس جمهور بود بنابراین چاره ای نیست مگر این که با آقای روحانی حرکت کنیم و در عین حال همه امیدمان به آقای روحانی نیست بلکه بیشتر امیدمان به توانمندی های خودمان است که بتوانیم کمر راست کنیم و بلند شویم. وی همچنین افزود: بد و خوب روحانی به پای اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود و اصلاح‌طلبان نمی‌توانند بگویند روحانی به ما ارتباطی ندارد.

تاجرنیا: دولت روحانی در 4سال آینده به یک دولت راست تبدیل خواهد شد
 علی تاجرنیا، نماینده سابق مجلس نیز در گفت و گو با آرمان درباره رویکرد دولت دوازدهم گفت: انتظار ما این بود که آقای روحانی کابینه دوازدهم را اصلاح‌طلبانه‌تر از کابینه گذشته تشکیل بدهد. این در حالی است که در عمل این اتفاق رخ نداده است. وی افزود: به نظر من رویکردی که آقای روحانی در پیش گرفته است در چهار سال آینده به یک دولت «حداکثر میانه» و یا «راست» تبدیل خواهد شد. تاجرنیا ادامه داد: اگر اصلاح‌طلبان به دنبال این هستند که پس از دولت آقای روحانی یک دولت اصلاح‌طلب روی کار بیاید باید از هم اکنون زمینه‌های این کار را فراهم و از گردش بیشتر آقای روحانی به سمت راست جلوگیری کنند.

کرباسچی: روحانی به سمت جناح راست مایل نشده است
درعین حال غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران با رد کردن فاصله گرفتن روحانی از اصلاح طلبان و درباره رویکرد روحانی در گفت وگوی زنده تلویزیونی با مردم که برخی اصلاح طلبان آن را محافظه کارانه می دانند، با اشاره به این که حتی رئیس دولت اصلاحات نیز در دوران ریاست جمهوری مثل دوران انتخابات سخن نمی گفت، افزود: «انتخابات شرایط سیاسی کشور را حساس می کند و همه از ایده آل ها صحبت می کنند اما زمان اجرا که می رسد باید با مسائل به صورت واقعی و به دور از شعار برخورد کرد».  کرباسچی با تاکید بر این که روحانی به سمت جناح راست مایل نشده است، گفت: «روحانی را باید با توجه به شخصیت اش ارزیابی کرد. او را نمی توان با تاج زاده و حجاریان مقایسه کرد. همان طور که نمی توان او را با حسین شریعتمداری یا سردار عباسی مقایسه کرد».

امانی: روحانی به وعده های انتخاباتی خود پای بند خواهد ماند
 همچنین شهربانو امانی عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران هم در واکنش به زمزمه های مطرح شده درباره فاصله گرفتن حسن روحانی از اصلاح طلبان، گفت: رئیس جمهور حتی اگر ظاهرا از اصلاح‌طلبان فاصله گرفته باشد، در عمل به تعهدات و وعده‌های انتخاباتی خود پای بند خواهد ماند. وی افزود: آقای روحانی را مثل هر فرد دیگری باید بر اساس عملکرد و سوابقش ارزیابی کرد.

نقیب زاده: کابینه روحانی «زد و بندی» است
 همچنین احمد نقیب زاده فعال سیاسی اصلاح طلب هم در گفت و گو با آفتاب یزد درباره چینش کابینه دوازدهم اظهار کرد: نه کابینه دولت یازدهم و نه کابینه دولت دوازدهم هیچ کدام فراجناحی  نبودند، بلکه کابینه اضطراری بودند. وی افزود: روحانی با تنگناهایی که وجود داشت افرادی را در آخرین لحظات انتخاب کرده است. وی با بیان این که خود من از ابتدا قائل به این بودم که کشور ما در وضعیتی نیست که بخواهد نزاع‌های ایدئولوژیک را تحمل کند، در تشریح دیدگاهش توضیح داد: مقصود من از فراجناحی بودن این است که افراد تکنوکرات غیر ایدئولوژیک را روی کار بیاورید و شروع به کار کردن کنید و محکم پیش روید. در چنین شرایطی موفق هستید ولی اگر بخواهید یک نوع کابینه «زد و بندی» سرهم کنید و هر گروهی را راضی نگه دارید، در چنین شرایطی کارکرد خوبی هم نخواهید داشت.وی تاکید کرد : من فکر می‌کنم رئیس جمهور باید بداند که به پشتیبانی اصلاح طلبان  نیازمند است برای این که جناح مقابل اگر او را تنها ببینند فقط در یک صورت با او مماشات خواهند کرد، در صورتی که آقای روحانی به سمت آن ها متمایل شود. اما اگر بخواهد مستقل باقی بماند با ضربات کاری به سراغش خواهند رفت. به همین منظور هم به حمایت اصلاح‌طلبان نیازمند است و باید هوای آن ها را داشته باشد.

قوچانی: از ایدئولوژی عبور کرده ایم؛ اکنون زمانه راهبرد است
 در همین حال محمد قوچانی فعال سیاسی اصلاح طلب و سردبیر هفته‌نامه ارگان حزب سازندگی نیز در یادداشتی درباره مواضع روحانی تصریح کرد: با رأی بالای مجلس دهم (به‌ریاست علی لاریجانی) به دولت دوازدهم (به ریاست حسن روحانی) روشن شد که زیر پوست دو جبهه اصلی کشور، دو جناح سیاسی جدید در حال تکوین است. اکنون نه‌تنها اصلاح‌طلبان رادیکال معتقدند روحانی در حال عبور از اصلاح‌طلبان است بلکه نباید فراموش کرد که لاریجانی در حال عبور از اصولگرایان (رادیکال) بلکه اصولگرایان است. قوچانی در این یادداشت تأکید کرد: روحانی هرگز یک اصلاح‌طلب تشکیلاتی نبود (یعنی عضو هیچ گروه موسوم به اصلاح‌طلب نبود)، اما اصلاح‌طلبی گفتمانی بود (یعنی از برنامه‌های اصلاح‌طلبانه دفاع می‌کرد) در حالی که عارف بدون آن که الزاماً از لحاظ گفتمانی اصلاح‌طلب باشد؛ از لحاظ تشکیلاتی اصلاح‌طلب بود، از این رو ترجیح روحانی مصلح و معتدل بر عارف اصلاح‌طلب اوج پراگماتیسم در میان اصلاح‌طلبان بود. قوچانی در ادامه تصریح کرد: کابینه دوازدهم محصول پیوند دو جریان پراگماتیست در دولت و مجلس است، هم لاریجانی از اصولگرایی ایدئولوژیک فاصله گرفته است و هم روحانی نسبتی با اصلاح‌طلبی ایدئولوژیک ندارد. از نظر آنان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی مفاهیمی گفتمانی و برنامه‌هایی سیاسی‌اند که در نهایت می‌توانند به‌صورت راهبرد‌هایی برای اداره کشور درآیند. این فعال سیاسی اصلاح طلب تأکید کرد: ایران 1400 از‌ آن عمل‌گرایان خواهد بود نه اصولگرایان راست یا چپ، ما از ایدئولوژی عبور کرده‌ایم اکنون زمانه راهبرد است.

با ۱۲ اصلاح طلب در کابینه، می خواهند شانه خالی کنند
 البته این روایت را فعالان سیاسی اصولگرا قبول ندارند و تاکید می کنند که با توجه به حضور چهره های اصلاح طلب در کابینه دولت و اطرافیان رئیس جمهور، اصلاح طلبان نباید مسئولیت خود را به دوش دیگری بیندازند و باید مسئولیت عملکرد دولت را بپذیرند. به عنوان نمونه «ننه! من غریبم بازی» توصیفی است که مدیر مسئول روزنامه جوان برای زیاده‌خواهی‌های اصلاح‌طلبان از کابینه روحانی برگزیده است. گنجی معتقد است فاصله‌گذاری اصلاح‌طلبان با دولت، معنی چندانی ندارد وقتی نزدیک به ۱۲ نفر از اعضای دولت تازه از اعضای دولتین اصلاحات انتخاب شدند. این فعال سیاسی اصولگرا معتقد است تحرکات تازه دست‌چپی‌ها عمدتاً برای شانه خالی کردن از پذیرفتن مسئولیت دولت و برنامه‌ریزی برای انتخابات ۱۴۰۰ است.

اصلاح طلبان دنبال سهم خواهی هستند
 مهدی فضائلی تحلیل گر اصولگرا نیز پس از رای اعتماد کابینه دوازدهم در تحلیل جریان شناسی دولت دوازدهم گفته بود: اصلاحات دنبال سهم خواهی از روحانی بوده و هست و هم اخبار پشت صحنه و هم مصاحبه های شخصیت های اصلاح طلب این مسئله را تأیید می کنند. وی با اشاره به معرفی نشدن وزیر علوم توسط روحانی برای رأی اعتماد از مجلس خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین دلایل بی وزیر بودن وزارت علوم به عنوان یکی از مهم ترین وزارتخانه های کشور این است که اصلاحات همواره دنبال این بوده که این وزارتخانه را در اختیار خود داشته باشد و اکثریت قریب به اتفاق وزیران بعد از انقلاب اصلاح طلب بوده اند ... و اکنون هم عده ای همان وضعیت را دنبال می کنند.

مصادره حسنات و نپذیرفتن سیئات
روزنامه رسالت نیز پیشتر در یادداشتی با عنوان «عشوه و ناز اصلاح طلبان» با بیان این پرسش که «مسئولیت کابینه با کیست؟» نوشته بود: «اصلاح طلبان تا آن جا که می توانستند طی چهار سال گذشته از دولت اعتدال استفاده کردند و نیروهای خود را در کلیدی ترین مناصب جا دادند و اکنون هم همان جا ها مستقر هستند. آن ها در «غنیمت طلبی» سنگ تمام گذاشتند. حالا با مصادره حسنات حضور در دولت و مجلس نمی خواهند سیئات آن را بپذیرند. آن ها نیک می دانند که در «بی برنامگی» و «ناکارآمدی» دولت نقش اصلی را ایفا می کنند اما نمی خواهند هزینه آن را بپردازند.»