دام صهیونیست‌ها برای ترامپ

بسم‌الله الرحمن الرحیم
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هشتمین گزارش خود پس ازتوافق برجام، پایبندی ایران به تعهداتش را تایید کرد. علاوه بر این، تقریباً بلافاصله پس از سفر بی‌فرجام نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل به وین و مذاکراتش با یوکیوآمانو رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تازه‌ترین شکست سیاسی – تبلیغاتی دارودسته ترامپ در قلمرو برجام است که یکبار دیگر انزوای ترامپ و ناکامی تلاش‌های واشنگتن برای «عبور از برجام» را نشان داد.
ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی، بارها از برجام به عنوان «بدترین توافق» یاد کرد و متعهد شد که پس از به قدرت رسیدن، متن برجام را پاره کند، غافل از اینکه برجام یک معاهده بین‌المللی است که به غیر از آمریکا طرف‌های دیگری را هم دارد و در عین حال توسط قطعنامه‌های شورای امنیت، پشتیبانی می‌شود.
با این حال، گزارش اخیر آژانس و تصریح به عدم ضرورت بازرسی از اماکن نظامی ایران به منزله رد درخواست و اصرار واشنگتن در این موضوع است که ترامپ و دستیارانش اصرار داشتند عدم بازرسی از تاسیسات نظامی ایران را «نقض برجام» تلقی کنند درحالی که تاسیسات نظامی هر کشوری جزو نیازهای دفاعی با طبقه بندی سری و به کلی سری است و دلیلی ندارد که در معرض دید و اطلاع دشمنان قرار گیرد.


علاوه بر این، همزمان با سفر نیکی هیلی فرستاده ترامپ به وین، وزیر امور خارجه ایران هشدار داد که آژانس نسبت به درز اطلاعات طبقه بندی شده ایران مسئولیت دارد و نباید از تعهداتش نسبت به حفظ اطلاعات ایران کوتاهی کند.
آنچه در این زمینه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند این است که دارودسته ترامپ حتی در طیف متحدینش و سایر کشورهای عضو 1+5 نیز دچار انزوا شده‌اند و سایر کشورها دیدگاه ایران را تایید می‌کنند و حاضر به همراهی با ترامپ در این زمینه نیستند. ترامپ و دستیارانش امیدوار بودند به استناد یک گزارش سفارشی به آژانس که دیدگاه‌های ترامپ را تایید کند، زمینه‌ای برای جوسازی علیه ایران فراهم سازند تا ایران را به «نقض برجام» متهم نمایند. این همان پیشنهادی است که رایان کراکر به ترامپ توصیه کرده که برجام را به هزینه ایران برهم بزند و طلبکار هم باشد که طرف مقصر لغو برجام، ایران است نه آمریکا!
واقعیت این است که ترامپ در مورد برجام، تحت فشار صهیونیست‌ها، لابی صهیونیستی و شخص نتانیاهو قرار دارد. صهیونیست‌ها در اوج انزوای ترامپ او را در دام خود گرفتار کرده‌اند تا از وی سواری بگیرند و آرزوی خود را که نقض برجام است، به ترامپ دیکته کنند و دارودسته ترامپ هم دقیقاً همین خواسته و آرزوی صهیونیست‌ها را به دیگران تحمیل نمایند. تا همین جای قضیه، حتی متحدین واشنگتن هم به این خواسته‌ها پاسخ منفی داده‌اند و حاضر نیستند با آمریکای ترامپ در این زمینه همراه شوند. امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه تصریح کرده است که برجام یک توافق بین‌المللی است که جایگزینی ندارد و باید استمرار یابد. بعلاوه فدریکا موگرینی هماهنگ‌کننده دیپلماسی اتحادیه اروپا نیز با جملات مشابهی همین دیدگاه را از جانب این اتحادیه اعلام کرده است. همچنین زیگمارگابریل وزیر خارجه آلمان در مورد عواقب هرگونه اقدامی که منجر به بی‌اعتمادی نسبت به توافق برجام شود، هشدار داده است. واکنش‌های جدی و صریح در همین موضوع، کمترین کورسوی امیدی برای دارودسته ترامپ باقی نگذاشته و در مجموع، کفه معادلات مرتبط با برجام را به سود ایران سنگینی کرده است. طبعاً جمهوری اسلامی ایران، هرگونه موضع گیری و عملکرد تمامی طرف‌های مرتبط با توافق برجام را با دقت رصد می‌کند و هرگز انتظار نداردکه تکروی‌ها و اقدامات مخرب آمریکا سکوت سایر طرف‌ها برای گستاخی و کارشکنی بیشتر وسوسه می‌شود ولی عواقب ناخوشایند و البته برگشت ناپذیر آن، قطعاً مورد انتظار هیچکس نخواهد بود. صهیونیست‌ها و ترامپ نیز آب در هاون می‌کوبند و با این قبیل جوسازی‌ها و لفاظی‌های بی‌حاصل رسانه ای، قادر به نادیده گرفتن برجام نخواهند بود، چرا که این حرکت گستاخانه با واکنش‌ها و اقدامات ایران، شرایطی به مراتب پیچیده‌تر از آنچه قابل تصور باشد، به وجود می‌آورد. از این دیدگاه، قاعدتاً بهتر است ترامپ و دستیارانش برای پایان دادن به انزوای زجر دهنده کنونی خود، یک فکر اساسی کنند و مشکلات خود را پیچیده‌تر نسازند.
سایر اخبار این روزنامه