تقدیر مرجعیت عراق و اتحادیه عرب از آزادسازی تلعفر

مرجعیت دینی عالی قدر عراق به نیروهای مبارز در جبهه‌های نبرد "پیروزی‌های سریع و گسترده" در تلعفر را تبریک گفت.
به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، نماینده آیت‌الله سیستانی با تبریک به نیروهای مبارز به دلیل پیروزی‌های سریع و گسترده در تلعفر، اعلام کرد که این پیروزی‌ها نقطه قدرتی برای رهایی از تروریسم است.
از سوی دیگر اتحادیه عرب آزادسازی نینوا را "پیروزی مهم" توصیف کرد و خواستار حفظ وحدت و یکپارچگی عراق شد.
به نوشته روزنامه مصری "الیوم السابع"، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای آزادی شهر تلعفر و استان نینوا از چنگ داعش را تبریک گفت و آن را "پیروزی مهم" خواند و خواستار حفظ یکپارچگی عراق و قدم برداشتن در مسیر بازسازی شهرهای این کشور شد.


آغاز مقدمات آزادسازی «الحویجه»
فرمانده عملیات مشترک ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمادگی‌ها برای شروع عملیات آزادسازی شهرستان الحویجه در غرب کرکوک از چنگال داعش آغاز شده است. همزمان سخنگوی نیروهای حشد شعبی گفت که این عملیات پس از عید قربان آغاز خواهد شد.
در بیانیه فرماندهی عملیات مشترک نیروهای عراقی که پس از اعلام رسمی آزادی تلعفر صادر شد، آمده است: مقدمات آغاز عملیات نظامی برای آزادسازی شهرستان الحویجه، آخرین پایگاه تروریست‌های داعش در شمال عراق فراهم شده است.
در متن این بیانیه آمده است: ارتش عراق پس از تکمیل ماموریتش در عملیات "تلعفر می‌آییم" و تحقق کامل پیروزی، خود را برای رفتن به الحویجه و آزادی کامل این شهر آماده می‌کند.
همزمان احمد الاسدی، سخنگوی نیروهای حشد شعبی اعلام کردند که عملیات آزادسازی الحویجه چند روز پس از عید قربان آغاز می‌شود.
وی افزود: اداره جنگ روانی توزیع بروشور در شهرستان الحویجه را آغاز کرده و تحرکاتی در اطراف مناطق تحت کنترل داعش برای شروع عملیات آزادسازی شهرستان، آغاز شده است.
الاسدی به خبرگزاری فرانسه گفت: در عملیات‌آزادسازی الحویجه همه نیروهایی که در آزادسازی تلعفر شرکت داشتند، حضور خواهند داشت و احتمالا به خاطر گستردگی منطقه مورد نظر که حدود 7000 کیلومتر مربع است شمار بیشتری از نیروها در این عملیات مشارکت کنند.
سخنگوی حشد شعبی عراق تصریح کرد: فرماندهی عملیات مشترک تنها گروهی است که مشخص می‌کند آیا پیشمرگ‌ها در این عملیات مشارکت خواهند داشت یا خیر.
نیروهای پیشمرگ کرد تقریبا تمام استان کرکوک که از مناطق مورد مناقشه میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق است را در کنترل دارند و تاکید دارند که مشارکت در عملیات الحویجه نیز حق آنهاست. پیشمرگ‌ها پس از آغاز حملات گسترده داعش در سال 1393 و فرار نیروهای دولتی عراق، وارد کرکوک شده و مانع افتادن این شهر به دست داعش شدند.
هواپیماهای عراقی به تازگی میلیون‌ها بروشور را در آسمان شهرستان الحویجه پخش کرده‌اند که شامل دستوراتی به شهروندان درباره دوری از مناطق مورد استفاده توسط داعش است.
به گفته فرماندهی عملیات، راه‌های امنی برای شهروندان ایجاد خواهد شد و از تروریست‌ها خواسته می‌شود سلاح‌هایشان را تحویل دهند و تسلیم شوند.
19 کشته و زخمی در حمله داعش به نیروگاه برق سامرا
منابع امنیتی در استان صلاح الدین عراق از کشته شدن هفت عامل انتحاری که به شرق سامرا نفوذ کرده بودند، خبر دادند. داعش مسوولیت حمله را برعهده گرفت.
به گزارش سومریه نیوز، منابع امنیتی اعلام کردند: عاملان انتحاری به نیروگاه برق الجالسیه نفوذ کرده و کارمندان را محاصره کردند. به دنبال نفوذ این عاملان انتحاری نیروهای امنیتی و سرایا السلام وارد عمل شده و برای ممانعت از فرار آن‌ها این مکان را محاصره کردند.
به گفته منابع امنیتی، هفت تن از عاملان انتحاری داعش کشته شده و نفر هشتم نیز خود را منفجر کرد.
یک مقام امنیتی گفت،‌ این حمله هفت کشته در بین کارمندان نیروگاه برق به جا گذاشته و همچنین باعث زخمی شدن 12 تن از کارمندان نیروگاه و نیروهای امنیتی و محافظت شده است.
سایر اخبار این روزنامه