رئیس جمهور در دیدار رئیس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی: اراده جمهوری اسلامی ایران تحکیم روابط همه جانبه با آفریقای جنوبی است

رئیس جمهور در دیدار رئیس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی، روابط تهران – پرتوریا را روابطی صمیمی، دوستانه و رو به پیشرفت دانست و تاکید کرد: اراده جمهوری اسلامی ایران تحکیم روابط همه جانبه با کشورهای قاره آفریقا و بویژه آفریقای جنوبی است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی دیروز در این دیدار، با اشاره به حمایت مردم ایران از مبارزات مردم آفریقای جنوبی به رهبری نلسون ماندلا علیه نژاد پرستی، از توسعه و تقویت روابط تهران – پرتوریا طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابراز خرسندی کرد.
رئیس جمهور، نقش پارلمانهای دو کشور را در توسعه و تقویت همکاری‌های مشترک بسیار مهم خواند و با تاکید بر ضرورت توسعه این همکارها، گفت: تهران از تقویت بیش از پیش همکاری‌های خود با پرتوریا در حوزه اقتصادی و از جمله معادن و انرژی استقبال می‌کند و آماده همکاری و صدور خدمات فنی و مهندسی به آفریقای جنوبی است.
دکتر روحانی، سفر سال گذشته رئیس جمهور آفریقای جنوبی به تهران را در تقویت همکاری‌های دوستانه و صمیمی دو کشور بسیار تاثیرگذار برشمرد و با اشاره به نقش تقویت همکاری‌های مالی در توسعه روابط اقتصادی، ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های دو کشور در حوزه بانکی نیز توسعه یابد.


رئیس جمهور در ادامه به موضوع گردشگری و اهمیت آن در افزایش رفت و آمد مردم دو کشور اشاره کرد و گفت: با تقویت همکاری‌های مشترک در حوزه گردشگری، مردم دو کشور می‌توانند با فرهنگ و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی یکدیگر آشنا شده و این موضوع در استحکام و تقویت همکاری‌ها موثر است.
دکتر روحانی همچنین با اشاره به اشتراک نظر ایران و آفریقای جنوبی در بسیاری از موضوعات بین‌المللی و منطقه ای، همکاری دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی در مسیر همکاری و توسعه جمعی را خوب و موثر خواند و گفت: ایران و آفریقای جنوبی با همکاری مشترک در مجامع بین‌المللی می‌توانند برای صلح و ثبات جهانی و منافع کشورهای در حال توسعه، تلاش‌های ارزشمندی داشته باشند.
"بالکا‌ام بته " رئیس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی نیز در این دیدار با قدردانی از استقبال گرم از هیات پارلمانی کشورش در این سفر، بر عزم راسخ پرتوریا برای توسعه و تقویت بیش از پیش روابط با تهران در همه حوزه‌ها تاکید کرد.
رئیس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی همچنین با بیان اینکه مردم و دولت کشورش منتظر سفر رسمی رئیس جمهور ایران به کشورشان هستند، اظهارداشت: ما خواهان توسعه و تقویت همکاری‌های دو کشور هستیم. پارلمان آفریقای جنوبی از توسعه و تعمیق این همکاریها حمایت می‌کند و اعضای پارلمان، خواهان مشارکت ایران در پیشبرد طرحهای توسعه‌ای کشورشان می‌باشند.
وی همچنین به دیدگاه‌های مشترک دو کشور در عمده مسایل بین‌المللی اشاره کرد و گفت: ما باید همکاری مشترک خود را در محافل و سازمان‌های بین‌المللی با هدف تقویت صلح و دوستی درعرصه جهانی بیش از پیش تقویت کنیم.
سایر اخبار این روزنامه