فرار داعش از دیروالزور آغاز شد

ارتش سوریه کنترل مهمترین مقر داعش و 12 روستا در حومه حماه را در دست گرفته و به مرزهای اداری استان دیرالزور رسیده است.
به گزارش روزنامه مستقل رای الیوم، منابع نظامی سوری اعلام کردند که شهرک عقیربات مرکز ثقل داعش در منطقه و اساس حملات آن به سمت مقرهای ارتش سوریه در حومه شرقی حماه و جاده مواصلاتی حلب - حماه است.
ارتش سوریه و هم‌پیمانانش بر شهرک عقیربات، بزرگترین مقر داعش در حومه حماه به اضافه 12 روستای دیگر تسلط یافته‌اند. که مساحت آن پنج برابر مساحت شهر رقه است. به این ترتیب و مساحت تحت کنترل داعش در حومه حماه تنها به 10 کیلومتر مربع می‌رسد.
به گفته منابع، ارتش این کشور روز جمعه 9 روستا را در حومه شرقی السلمیه در حماه از داعش پس گرفته بود.عملیات ارتش سوریه در حومه شرقی حمص به کشته و زخمی شدن تعدادی از داعشی‌ها و انهدام تجهیزات آن‌ها منجر شد.


همچنین ارتش سوریه به عملیات خود در بادیه ادامه داده و مساحت‌های جدیدی را پس گرفت و به مرزهای اداری استان دیرالزور رسید.
نیروهای ارتش سوریه از محور شهر السخنه در حومه شرقی حمص وارد مرزهای اداری دیرالزور شده‌اند.
این نیروها کنترل منطقه‌ای به مساحت 12 کیلومتر و عمق چهار کیلومتر در شمال روستای منوخ در اطراف شهرک "جب الجراح" را در دست گرفته و تمامی خطوط امداد داعش و راه‌های منتهی به شهرک عقیربات، مقر داعش در حومه حماه را بستند.
یک مقام نظامی سوریه به خبرگزاری آلمان گفت: دولت سوریه و نیروهای هم‌پیمان از سمت شمال و روستای جنی العلباوی بر ساختمان‌های شهرک عقیربات تسلط یافتند در عین حال ارتش سوریه بر ساختمان‌ها از سمت غرب مسلط شدند و عقیربات به دست ارتش سوریه افتاده است.
این منبع تاکید کرد، حدود 500 غیرنظامی از شهرک عقیربات به سمت وادی السید در منطقه وادی العذیب در شمال غرب عقیربات که تحت کنترل داعش است، با هدف رسیدن به مناطق تحت کنترل ارتش سوریه گریختند.
بعد از رسیدن نیروهای دولتی سوریه به دیگر نیروهای دولتی در حومه حمص، ارتش تروریست‌ها را در حومه حماه نیز به طور کامل محاصره کرد.
شهرک عقیربات در شرق شهر حماه مرکز اصلی امدادرسانی داعش در اطراف بادیه سوریه است.
با این تحول میدانی ارتش سوریه و هم‌پیماناش در رقابت جنگ دیرالزور پیروز شده و در واقع از نیروهای کردی که مورد حمایت آمریکا هستند و می‌خواهند عملیاتی را برای سیطره بر دیرالزور آغاز کنند، پیشی گرفته‌اند.
جنگ دیرالزور از بزرگترین جنگ‌ها در سوریه است. دیرالزور یک استان نفت خیز است و حدود 40 درصد از منابع نفتی سوریه را داراست.
مسکو: داعش از دیر الزور گریخته است
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، داعش سلاح‌ها و تجهیزات خود را رها کرده و از دیر الزور گریخته است.
این وزارتخانه افزود: شکست داعش در این منطقه شکستی استراتژیک در سوریه خواهد بود.
در این بیانیه آمده است: به علت اقدامات فعالانه نیروی هوایی روسیه نیروهای ارتش سوریه قادر به محاصره داعش در این منطقه هستند.
براساس اعلام وزارت دفاع روسیه، نیروهای داعش اقدام به بردن خودروهای زرهی و ذخایر تسلیحاتی خود به سمت شهر دیر الزور کرده‌اند. اکنون زمینه برای شکستن محاصره شهر دیر الزور فراهم است.
ائتلاف آمریکا: نمی‌گذاریم کاروان داعش به شرق سوریه برسد
از سوی دیگر ائتلاف ضد داعش اعلام کرد که کاروان اتوبوس‌هایی که تروریست‌های داعش و خانواده‌هایشان را به مناطق تحت سیطره این گروه در شرق سوریه منتقل می‌کرد، همچنان در مناطق تحت سیطره دولت سوریه در صحرا متوقف شده است.
به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، سخنگوی ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا از طریق یک ویدئو کنفرانس از بغداد گفت: این کاروان نتوانسته به تروریست‌های دیگر داعش در شرق سوریه ملحق شود. ما همچنان به نظارت و رصد این کاروان و ممانعت از حرکت آن در شرق ادامه می‌دهیم و تروریست‌هایی را که بخواهند به سمت آنجا حرکت کنند، هدف قرار خواهیم داد.
این سخنگو افزود: یک ساعت قبل از این کنفرانس خبری این کاروان حرکت کرده بود و بعد متوقف شد نمی‌دانیم که برای استراحت متوقف شده یا می‌خواستند تصمیم بگیرند چه کاری انجام دهند.
وی افزود: ائتلاف اجازه نخواهد داد که این کاروان متشکل از 17 اتوبوس به شرق سوریه و نزدیکی مرزهای عراق برسد.
ائتلاف ضد داعش روز چهارشنبه در مسیر حرکت این کاروان یک پل را منهدم کرد.
این اتوبوس‌ها 300 داعشی و 300 غیرنظامی را به مناطق تحت سیطره داعش انتقال می‌دهند. این اقدام بعد از آن صورت گرفت که ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان گذرگاه امنی را برای انتقال تروریست‌ها در مرزهای دو کشور ایجاد کردند.
بعد از خروج تروریست‌های داعش از قلمون غربی ارتش سوریه برای نخستین بار از آغاز بحران می‌تواند کنترل کامل مرزها با لبنان را در دست بگیرد.
سایر اخبار این روزنامه