ذخایر استراتژیک نفت آمریکا روانه بازار می‌شود؛

گروه انرژی- آمریکا، روسیه، چین و اوپک نام‌های آشنایی در صنعت نفت جهان محسوب می‌شوند.
این بازیگران اصلی سناریوی نفت جهان گاهی در برهه‌هایی هم‌سوی سیاست‌های یکدیگر حرکت می‌کنند و به اصطلاح در یک تیم هستند، گاهی با تمام توان خود سعی در مقابله با برنامه‌های یکدیگر دارند تا قدرت خود را به طرف مقابل دیکته کنند.
در شرایط فعلی بازار جهانی انرژی تقریبا تمام تولید‌کننده‌های نفتی در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند و برای بالا بردن قدرت خود در این بازار در تلاش هستند.
در همین حال حدود یک سال گذشته کشور‌های عضو اوپک و غیرعضو اوپک مانند روسیه برای ایجاد توازن در بازار نفت تصمیم به کاهش تولید خود گرفتند که این طرح از یک‌سو به دلیل قدرت‌طلبی اعضا و عدم پایبندی آنها به این توافق و از سوی دیگر با افزایش تولید نفت شیل آمریکا و افزایش ذخایر استراتژیک این کشور مواجه شد و تا به امروز از هدف خود که بهبود قیمت نفت بوده، دور مانده است.


در این میان در شرایط فعلی که توفان هاروی بخش‌هایی از صنعت ایالات متحده را فلج کرده است برخی از کارشناسان بر این باورند که این تغییر ساختاری در وضعیت آمریکا می‌تواند به مدد بازار نفت بیاید.
در پی توفان هاروی، بهای بنزین و دیگر محصولات پالایشی به‌شدت افزایش یافت، به‌طوری‌که هفته گذشته بهای بنزین رشد حدود 26 درصدی را تجربه کرد و این محصول پالایشگاهی در آمریکا حدود 84 دلار در هر بشکه معامله شد که بیشترین مقدار ظرف دو سال گذشته است. این در حالی است که هر بشکه نفت‌خام آمریکا حدود 46 دلار بر بشکه معامله می‌شود و هفته گذشته با وجود انتشار اخبار مثبتی درباره کاهش تولید نفت اوپک مسیر کاهشی را طی کرده است. آن‌طور که تامسون رویترز برآورد کرده است، تولید نفت اوپک در ماه آگوست بعد از دو ماه رشد پیاپی حدود 170 هزار بشکه در روز کاهش یافته که غالبا به‌دلیل افت تولید نفت لیبی است.
کاهش قیمت نفت بعد از توفان هاروی در حالی است که در نمونه‌های مشابه (توفان کاترینا 2005 و توفان گوستاو 2008) شاهد رشد قیمت‌ها در بازار نفت بوده‌ایم، چراکه توفان هاروی برخلاف نمونه‌های مشابه بیش از آنکه به زیرساخت‌های تولید نفت‌خام آسیب وارد کند، پالایشگاه‌ها و خطوط لوله انتقال را تخریب کرده است. دلیل طی مسیر متضاد قیمت محصولات پالایشی و نفت‌خام در بازارهای جهانی نیز به تاثیر متفاوت توفان هاروی بازمی‌گردد.
این توفان موجب از دست رفتن یک‌چهارم ظرفیت پالایشی آمریکا شده است که به معنای کمبود عرضه در بازار فرآورده بوده و در عین حال کاهش تقاضا برای نفت‌خام از سوی پالایشگاه‌ها (حداقل 4/4 میلیون بشکه در روز) را به‌دنبال داشته است اما تاثیر این توفان بر زیرساخت‌های تولید نفت بسیار محدود‌تر بوده است.
براساس این گزارش پس از توفان ‌هاروی بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت آمریکا ۴۰ درصد ظرفیت خود را از دست داد و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا دو هفته دیگر این پالایشگاه تعطیل می‌شود. موتیوا، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت آمریکا در پورت‌آرتور احتمالا تا دو هفته دیگر کاملا تعطیل می‌شود. این پالایشگاه مشترک بین آمریکا و عربستان است.
بنا بر گزارش رویترز، 25 درصد ظرفیت پالایشگاه‌های آمریکا به دلیل توفان هاروی تعطیل شدند. این توفان به قلب تولید نفت آمریکا در تگزاس نشانه رفت. اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم از کاهش تولید نفت این کشور خبر داده است.
در همین حال برخی از کارشناسان می‌گویند احتمال دارد آمریکا واردات از کشورهای اوپک و غیراوپک داشته باشد.
از سوی دیگر طبق اعلام اداره انرژی آمریکا، وزیر انرژی آمریکا در پاسخ به تاثیر توفان ‌هاروی با آزادسازی تا 5/4 میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک این کشور موافقت کرد.
این در حالی بود که روز پنجشنبه با آزادسازی یک میلیون بشکه نیز موافقت شده بود.
وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد به دلیل تاثیرات ناشی از توفان مخرب هاروی با آزادسازی 5/4 میلیون بشکه از ذخایر نفتی استراتژیک این کشور موافقت کرده است.
هفته گذشته این وزارتخانه با آزادسازی یک میلیون بشکه نفت از محل ذخایر استراتژیک موافقت کرده بود و دیروز 5/3 میلیون بشکه دیگر آزادسازی شد.
جس سزیمانسکی، سخنگوی وزارت انرژی آمریکا گفت: «در واکنش به تاثیرات ناشی از توفان هاروی، وزارت انرژی آمریکا به ذخایر استراتژیک آمریکا مجوز داده تا مجموعا 5/4 میلیون بشکه از ذخایر موجود در ‌هاکبری غربی و بایو جوکتاو را آزاد کند.»
پالایشگاه فیلیپس 66 در لوئیزیانا دو درخواست برای برداشت مجموعا 400 هزار بشکه نفت‌خام شیرین و 600 هزار بشکه نفت ترش از ذخایر موجود در ‌هاکبری غربی را مطرح کرده است.
شرکت ماراتون پترولیوم هم درخواست کرده سه میلیون بشکه نفت سبک دریافت کند و شرکت والروانرژی نیز درخواست دریافت 500 هزار بشکه نفت شیرین را از ذخایر بایو چوکتاو را مطرح کرده است.آمریکا میلیون‌ها بشکه نفت‌خام در حوضچه‌های زیرزمینی خود در لوئیزیانا و تگزاس ذخیره کرده است. کنگره آمریکا در سال 1975 به دلیل ترس از عواقب تحریم نفتی اعراب که منجر به افزایش طولانی‌مدت قیمت سوخت خودروها شد و به اقتصاد آمریکا آسیب زد، تصمیم به ایجاد این ذخایر گرفت. این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد همچنان نیازی به عرضه بین‌المللی هماهنگ از ذخایر نفت به دلیل وقوع توفان هاروی که بخش بزرگی از تاسیسات پالایش و تولید آمریکا را مختل کرده است، نمی‌بیند.