آشوب در تالار

گروه بورس- اعتراض سهامداران کنتورسازی ایران و بسته شدن در‌های بورس تهران روز گذشته همه نگاه‌ها را در بازار سهام به سمت تالار حافظ خیره کرد. این اعتراض که نسبت به گذشته با جنجال‌های بیشتری همراه شده بود باعث شد سه مقام رسمی سازمان بورس با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای «وب‌سایت‌ها و صدا‌وسیما» با بیان آخرین وضعیت شرکت کنتور‌سازی ایران سهامداران معترض را آرام کنند. هرچند همه چیز درباره این جنجال ادامه دارد شفاف نیست اما به هر حال سهامداران در بازار سهام تنها می‌توانند از سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر انتظار حمایت داشته باشند. واکنش و پاسخگویی مقامات سازمان بورس شاید اندکی از اعتراض‌ها را آرام کند اما اگر این مساله در آینده‌ای نزدیک حل نشود، اعتراض سهامداران کنتور‌سازی ایران که در اعتراض جدید خود حتی از مقام معظم رهبری هم استمداد کرده‌اند به صورت آتش زیر خاکستر می‌تواند تبعات پیچیده‌تری را به دنبال داشته باشد.
مقصران چه کسانی هستند
گروهی از سهامداران کنتور‌سازی ایران صرفا بورس را مقصر می‌دانند و هیچ تقصیری برای شرکت کنتور‌سازی و حتی خودشان به عنوان تصمیم‌گیر قائل نیستند. قاسم محسنی، عضو شورای عالی بورس با بیان مطلب فوق درخصوص مسوولیت اطلاعاتی شرکت کنتور‌سازی بیان کرد: مسوولیت اطلاعاتی که شرکت کنتور‌سازی به سازمان ارائه کرده بر‌عهده هیات‌مدیره شرکت است. بر این اساس هر کسی که می‌خواهد در بازار سرمایه فعالیت کند باید بداند مسوولیت تهیه و صحت اطلاعات برعهده هیات مدیره شرکت است. وی در ادامه افزود: دومین مساله این است اگر حسابرسی اطلاعات دریافتی را حسابرسی کرد اما در این مسیر از استانداردهای حسابرسی تبعیت نکرد و آنجا که نیاز به قضاوت حرفه‌ای وجود دارد قضاوت حرفه‌ای نادرستی انجام داد، شخص حسابرس مسوولیت دارد.
مسوولیت سازمان بورس


محسنی با تاکید بر این نکته که مسوولیت سازمان بورس، نظارت بر افشای اطلاعات است، اظهار داشت: چنانچه اطلاعات به موقع و براساس تشریفات حسابرسی منتشر نشود، سازمان به‌عنوان نهاد ناظر ورود می‌کند. به عبارتی سازمان بورس باید نظارت کند که حتما حسابرسی روی اطلاعات صورت گرفته باشد و اگر قرار است در تاریخ مشخصی منتشر شود باید نظارت کند که در این تاریخ منتشر شود. این عضو شورای عالی بورس خاطرنشان کرد: بر این اساس سازمان بورس یا شرکت بورس مسوولیت صحت اطلاعات ارائه شده را ندارد چون در شرح وظایف سازمان بورس نیست که تک‌تک گزارش‌های ارسالی را مطالعه کند و از صحت و سقم آن مطلع شود. وی ادامه داد: مسوولیت سازمان در به موقع افشا شدن اطلاعات است. حالا اگر اطلاعاتی افشا و بعدا مشخص شد اشتباه است از دو حالت خارج نیست، ممکن است هیات مدیره و حسابرس مقصر باشد یا نباشد در این موقع سازمان بورس موظف است این موضوع را پیگیری کند که اگر مقصر است علیه فرد متقلب و متخلف شکایت کند. محسنی در ادامه این گفت‌وگو به اهمیت جایگاه سهامداران در تصمیم‌گیری برای ورود یا خروج از یک سهم تاکید موکد کرد و گفت: همه این موضوعات یک طرف و موضوع اصلی دیگر این است که سهامداران خود نیز باید مسوولیت سرمایه‌گذاری خود را بپذیرند.
اغوا نشوند
وی گفت: سهامداران علاوه بر همه این مسوولیت‌ها و نظارت‌هایی که در بدنه نهاد ناظر وجود دارد نباید اجازه دهند که اغوا شوند و باید حواس خود را جمع کنند که ناخواسته و ناآگاه در دسته‌ها و رسته‌های کلاهبردار و سفته‌باز قرار نگیرند به‌خصوص کسانی که تحمل ریسک زیاد ندارند نباید خود را وارد یک سرمایه‌گذاری پرمخاطره کنند. به گفته عضو شورای عالی بورس برخی سهامداران در سرمایه‌گذاری شرکت کنتور‌سازی خسارت فراوان دیدند و سازمان بورس وظیفه دارد به دنبال احقاق حقوق سهامداران این شرکت باشد که تاکنون نیز همین رویه طی شده اما توجه همگی باید به این موضوع باشد که برای سبک کردن بار اشتباهات خود به دنبال مقصر نگردند چون در تمامی شعارها و پلاکاردها سر پیکان به سمت سازمان و شرکت بورس بود بدون اینکه سهامداران بخشی از بار این ماجرا را به‌عهده خودشان یا شرکت کنتورسازی و حسابرس بدانند. همچنین محسنی اظهار کرد: اینکه سرمایه‌گذاران حق داشته باشند صدای اعتراض خود را به گوش مسوولان برسانند یک امر بدیهی و درست است اما اینکه برای شنیدن صدای‌شان جایی را برهم بزنند، ضرب و شتم کنند، اهانت کنند، نه‌تنها حق هیچ کسی نیست بلکه این‌گونه اقدامات خلاف قانون است و نشان از توسعه‌نیافتگی و حضور افراد غیرحرفه‌ای در بازار سرمایه دارد.
شفاف‌سازی در تلویزیون
از سویی دیگر این اتفاق باعث شد تا یک مقام رسمی سازمان بورس در یکی از بخش‌های خبری صدا‌وسیما توضیحاتی را اعلام کند. بر اساس این گزارش، مدیر نظارت بر بورس‌ها با بیان اینکه سازمان بورس پیگیری پرونده اتهام‌های ناشر کنتور‌سازی را همچنان در دستور کار خود دارد، عنوان کرد: مراجع قضایی مراحل بازپرسی از مدیرعامل و حسابرس این شرکت را دنبال کرده و فرآیند رسیدگی همچنان ادامه دارد. محسن خدابخش در مصاحبه‌ای تلفنی با شبکه خبر گفت: موضوع پرونده اتهام‌های ناشر کنتور‌سازی ایران در حال پیگیری بوده و این سازمان از ابتدای شکل‌گیری این پرونده تاکنون در رسیدگی و شکایت از این ناشر پیشتاز بوده است. خدابخش با بیان اینکه مدیرعامل شرکت کنتور‌سازی به دلیل عدم تامین قرار وثیقه 500 میلیارد تومانی همچنان در بازداشت به سر می‌برد، عنوان کرد: بررسی صحت اطلاعات از سوی بازپرس پرونده برای حسابرس این ناشر نیز طی شده و مراحل تکمیلی رسیدگی از سوی مرجع قضایی در حال پیگیری است. وی با توصیه به سهامداران برای حفظ آرامش و صبوری تا حصول نتیجه رسیدگی‌ها از سوی مرجع قضایی گفت: پیگیری فرآیند رسیدگی به اتهام‌های مطرح شده در این پرونده نیاز به آرامش و صبوری داشته و سهامداران این شرکت مطمئن باشند که سازمان بورس همچنان این موضوع را برای حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.
توقیف اموال متخلفان
افزون بر این مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح آخرین وضعیت پرونده شرکت کنتورسازی اظهار کرد: به موجب ماده «52» قانون بازار اوراق بهادار در صورت صدور احکام نهایی برای متهمان پرونده کنتورسازی، افراد زیان‌دیده می‌توانند براساس حکم دادگاه و محکومیت صادر شده به مراجع قضایی مراجعه و به منظور دریافت ضرر و زیان خود از آنان اقدام کنند. محمدعلی شیری‌زاده، مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با سنا آخرین روند پیگیری پرونده شرکت کنتورسازی را تشریح کرد و گفت: همزمان با مطرح شدن پرونده سهام شرکت کنتورسازی و تخلفات ایجاد شده توسط مدیران این شرکت، این پرونده در مجتمع رسیدگی به جرائم اقتصادی مطرح شد و با پیگیری‌های سازمان، خوشبختانه سرعت رسیدگی به پرونده در چارچوب نظام قضایی مطلوب بوده است. وی افزود: در حال حاضر مراحل تحقیق از کلیه افراد مرتبط با پرونده طی شده است و پیرو آن مدیرعامل شرکت پس از بازجویی و صادر شدن قرار وثیقه 500 میلیارد تومانی همچنان در بازداشت به سر می‌برد. برای حسابرس شرکت نیز در مراحل بازپرسی، قرار وثیقه صادر شده است. از دیگر طرف‌های درگیر در این پرونده، اتاق اصناف بوده که جلسه رسیدگی به اتهامات پاره‌ای از اعضای اتاق نیز برگزار شده است. شیری‌زاده خاطرنشان کرد: عناوین مجرمانه خودداری در ارائه اطلاعات (موضوع بند «2» ماده «49» قانون بازار)، ارائه اطلاعات خلاف واقع به سازمان بورس (موضوع ماده «47» قانون بازار اوراق بهادار) و تخلف در تهیه صورت‌های مالی (موضوع بند «3» ماده «49» قانون بازار اوراق بهادار) مستقیما در دادگاه در حال رسیدگی است و در کنار این مساله، بحث مجرمانه دیگری که مطرح شده، موضوع کلاهبرداری است که از سوی سهامداران کنتورسازی به سازمان منعکس شده و مطابق ماده «52» قانون بازار اوراق بهادار برای این مهم نیز در حال طی فرآیند در دادسرا هستیم. مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: این مساله که متولیان شرکت کنتورسازی اعم از مدیرعامل و اعضای هیات مدیره مرتکب تخلف شده و پیرو آن سهامداران متضرر شده‌اند، محرز است و سازمان بورس نیز در راستای احقاق حق سهامداران این شرکت، این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند. شیری‌زاده افزود: البته طبیعت بازار سرمایه همراه با مخاطرات و ریسک است و سرمایه‌گذاران در این بازار با علم به این جنبه از سرمایه‌گذاری مبادرت به خرید و فروش می‌کنند. منتها در این پرونده چون مدیران، اطلاعات خلاف واقع به سازمان ارائه کرده‌اند چنانچه به این اتهام محکومیت قطعی پیدا کنند، متضرران از این اقدام می‌توانند با ارائه اسناد مثبته مبنی بر تحمل زیان به دلیل اقدامات مدیران به استناد احکام صادره از دادگاه، تقاضای ضرر و زیان کنند.