4 سال آینده، فرصت گسترش روابط همه‌جانبه‌ با جهان

محمدجواد ظریف یکی از محبوب‌ترین وزرای دولت یازدهم بود که به انتخاب رییس‌جمهور و رای اعتماد مجدد مجلس شورای اسلامی در دولت دوازدهم سکان سیاست خارجی کشور را در دست گرفت. وی در نخستین روزهای آغاز دولت دوازدهم از برنامه‌های دستگاه سیاست خارجی کشور برای چهار سال آینده صحبت کرد. مباحث مربوط به برجام، رابطه با عربستان و تحولات سوریه و سیاست‌های اقتصادی از جمله نکاتی بود که در گفت‌وگوی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت با ظریف مورد توجه قرار گرفته است.
پیش‌درآمدی برای بهبود روابط با عربستان سعودی
وزیر امور خارجه کشورمان درباره حضور حجاج ایرانی در مراسم حج امسال و پیش‌درآمد این موضوع برای بهبود رابطه با عربستان گفت: خیلی خوشحال هستیم با تلاشی که برادران ما در بعثه‌ مقام معظم رهبری و سازمان حج به عمل آوردند و مذاکرات بسیار خوبی که در طول یک‌سال گذشته با مسوولان عربستان سعودی داشتند، توافقات خوبی برای برگزاری حج انجام شد. محمدجواد ظریف افزود: جمهوری اسلامی همواره خواهان روابط حسن همجواری و همکاری در منطقه بوده است. سیاست ما، سیاست مبتنی بر گفتمان همسایگی است. گفتمان همسایگی به این معناست که شما با همسایگان‌تان ضرورتا باید روابط مبتنی بر احترام متقابل داشته باشید.
تغییر در ساختار وزارت امور خارجه


ظریف با اشاره به اینکه در دولت دوازدهم در وزارت خارجه دو ابراولویت وجود دارد که یکی اقتصاد است و دیگری ارتباط با همسایگان اظهار داشت: این دو ابراولویت در دو معاونت سیاسی و اقتصادی برجسته شده است. ما در معاونت سیاسی بر ابتکارهای منطقه‌ای تمرکز ویژه داریم و در معاونت اقتصادی نیز تمرکز ما در حوزه اقتصاد مقاومتی و هماهنگی داخلی برای پیشبرد اهداف اقتصادی است. وی افزود: برجام کماکان یک اولویت جمهوری اسلامی ایران و یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دیپلماتیک شاید در دهه‌های گذشته است و به همین دلیل اهمیت ویژه‌ای دارد.
روابط خارجی ما با کشورها متوازن بود
وزیرامور خارجه کشورمان در پاسخ به ادعا‌هایی مبنی بر اینکه سیاست خارجه در دولت یازدهم غرب‌محور بوده است، گفت: در دولت یازدهم بیشترین رفت‌وآمدهایمان با همسایگان و کشورهای آسیایی بوده و در واقع روابط خارجی متوازن داشتیم. شاید علتی که این تصور ایجادشده که در دولت یازدهم تمرکز روی اروپا و آمریکا بوده، این است که در دوره‌های قبل تنها رفت‌وآمد ایران با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین و در حد بسیار کمی با کشورهای منطقه‌ای و آسیایی بوده و تقریبا هیچ رفت‌وآمدی با کشورهای اروپایی نداشته‌ایم و در دولت یازدهم که این ارتباطات فراگیر شده برای برخی تصورات اشتباه ایجاد شده است. در حالی که ما همان تمرکزی که بر همسایگان خودمان در آسیا و آمریکای لاتین داشتیم همان تمرکز را هم بر کشورهای صنعتی و اروپایی داشتیم. ظریف همچنین افزود: تعامل گسترده با همه دنیا موردنظر ماست و با توجه به اینکه برجام توانسته موانع این تعامل را هم تا حد زیادی رفع کند امیدواریم چهار سال آینده، چهار سال گسترش روابط همه‌جانبه‌ ایران با بقیه‌ جهان باشد. وی درخصوص حل بحران سوریه هم افزود: با مقاومت مردم سوریه و مجموعه نیروهای مقاومت که به کمک دولت و مردم سوریه آمدند، امروز وضعیت میدانی دولت و مردم سوریه بسیار بهبود پیدا کرده و در واقع گروه‌های تکفیری و افراطی در شرایط نامساعدی در میدان قرار گرفتند که فرصت تاریخی برای پیگیری یک راه‌حل سیاسی ایجاد می‌کند. چون ما همواره معتقد بودیم که بحران‌های منطقه ما به‌ویژه بحران سوریه و یمن و بحران‌های بحرین و سایر کشورهای منطقه ما، راه‌حل نظامی ندارد. تنها راه‌حل، راه‌حل سیاسی است مبتنی بر فراگیری و مشارکت مردم در آینده و تعیین سرنوشت خودشان و اینکه دولت‌های خارجی حداکثر می‌توانند این مشارکت را تصریح کنند ولی نمی‌توانند دیدگاه‌هایشان را تحمیل کنند.
طرح بولتون باعث انزوای آمریکا خواهد شد
وزیر امور خارجه با اشاره به طرح بولتون برخروج واشنگتن از برجام و رفتارهای آمریکا تصریح کرد: این طرح را خواندم، حتما این طرح شکست بزرگی برای ایالات متحده آمریکا خواهد بود و باعث انزوای بیشتر این کشور در صحنه بین‌المللی خواهد شد. البته آقای بولتون هم اولین بار نیست که چنین مواضعی اتخاذ می‌کند، بار قبل هم سیاست‌های وی که در ابتدای دهه 80 شمسی ما دنبال شد نتیجه‌اش را آمریکایی‌ها دیدند. ظریف درباره ادعای نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل هم گفت: ببینید برجام چارچوب کاملی است و در همه زمینه‌ها هم راهکارهای خودش را مشخص کرده و بسیار هم دقیق مذاکره و نوشته شده، ممکن است همه خواسته‌های یک‌طرف را نداشته باشد که طبیعی است، هیچ توافقی همه خواسته‌ها را ندارد وگرنه اسم آن توافق نمی‌شد بلکه اسم آن را دستورالعمل می‌گذاشتند. این توافق نشان‌دهنده این است که همه در حوزه خواسته‌هایشان به حد میانی رسیدند بنابراین آنچه خانم هیلی مطرح کرده بودند بیشتر نشان‌دهنده بی‌اطلاعی ایشان از متن توافق است. برجام کاملا صریح و روشن است و میزان نظارت در برجام هم در آن مشخص است. اینکه ایشان ادعا کرده است که میزان راستی‌آزمایی ممکن برای آژانس و تایید توسط آژانس به میزان نظارت بستگی دارد از اصل حرف غلطی است. به خاطر اینکه برجام کاملا راستی‌آزمایی و چارچوب راستی‌آزمایی و مبنایش را تعیین کرده است.