میزان نظارت در برجام کاملا مشخص است

وزیر امور خارجه ایران ادعای مقام‌های امریکایی درباره نظارت بر مراکز نظامی ایران را ناشی از بی‌اطلاعی آنها دانست. محمد جواد ظریف در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت درباره گفت‌و‌گوی نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ایجاد فشار علیه ایران گفت:«برجام چارچوب کاملی است و در همه زمینه‌ها هم راهکارهای خودش را مشخص کرده و بسیار هم دقیق مذاکره و نوشته ‌شده است. آنچه خانم هیلی مطرح کرده بودند بیشتر نشان‌دهنده بی‌اطلاعی ایشان از متن توافق در همه حوزه‌هایی که در آن اظهارنظر کردند، است. برجام کاملاً صریح و روشن است و میزان نظارت در برجام هم در آن مشخص است. اینکه ایشان ادعا کرده است که در واقع میزان راستی آزمایی ممکن برای آژانس و تأیید توسط آژانس بستگی به میزان نظارت دارد از اصل حرف غلطی است. به خاطر اینکه برجام کاملاً این راستی آزمایی را و چارچوب راستی آزمایی و مبنایش را تعیین کرده است. لذا آنچه برجام خواسته، دارد عمل می‌شود و آنچه خانم هیلی می‌خواهند، ممکن است متفاوت باشد. ولی ایشان نمی‌توانند خواسته‌های خودشان را و آمال و آرزوهای خودشان را به‌عنوان ایراد برجام مطرح بکنند. حتماً ایشان هم اگر مثل اسلافشان در جلسه مذاکره حضور می‌داشتند، می‌دانستند که آنچه در برجام مورد توافق قرار گرفته یک حد متوازنی است که برای همه شرکت‌کنندگان قابل‌ قبول بوده نه اینکه صرفاً خواسته‌ها و امیال یکی یا چند تا از طرف‌های برجام باشد. این بالاخره یک واقعیتی است که ما در اظهارنظرهایی که از طرف سایر مقامات اروپایی و متحدین امریکا در این زمینه هم شده کاملاً شاهدش بودیم.»
تعامل گسترده باهمه دنیا
موردنظر ما است
ظریف همچنین در این مصاحبه بر هدف وزارت خارجه در گسترش رابطه با همه کشورهای جهان تأکید کرد. او در پاسخ به اینکه گفته می‌شود وزارت خارجه در دولت یازدهم غرب محور بوده است، با بیان اینکه دولت یازدهم تلاش داشته روابط متوازنی با اکثر کشورهای جهان از جمله منطقه و اروپا داشته باشد، گفت:«در دولت یازدهم ما بیشترین رفت‌وآمدهایمان با همسایگان و کشورهای آسیایی بوده و در واقع یک روابط خارجی متوازن داشتیم. شاید علتی که این تصور ایجاد شده که در دولت یازدهم تمرکزش روی اروپا و امریکا بوده این است که در دوره‌های قبل تنها رفت‌وآمد ایران با کشورهای آفریقایی و امریکای لاتین و در حد بسیار کمی با کشورهای منطقه‌ای و آسیایی بوده و تقریباً هیچ رفت‌وآمدی با کشورهای اروپایی نبوده است و در دولت یازدهم که این ارتباطات فراگیر شده، برای برخی تصورات اشتباه ایجاد شده است. ما همان تمرکزی را که بر همسایگان و آسیا و امریکای لاتین داشتیم همان تمرکز را هم بر کشورهای صنعتی و اروپایی داشتیم. اگر به مراسم تحلیف ریاست جمهوری نگاه کنید می‌بینید که تعداد شرکت‌کنندگان از دو گروه تقریباً برابر است. بله در سال ۹۲ تقریباً ما هیچ نماینده‌ای از اروپا نداشتیم، این بار تعداد نمایندگانی که از اروپا داشتیم معادل تعداد نمایندگانی بود که از آسیا داشتیم. خب بعضی از دوستان ما این آمار را نگاه می‌کنند آنچه بیشتر برایشان جلب‌ توجه می‌کند حضور بیشتر اروپایی‌های است و فراموش می‌کنند که آن حضور آسیایی‌ها و آفریقایی‌ها تداوم پیدا کرده، حتی من معتقد هستم که تقویت هم شده. تعداد سفرهای بنده و سفرهای ریاست محترم جمهوری و همچنین تعداد سفرهایی که به ایران شده نشان‌دهنده این واقعیت است که ما یک روابط خارجی متوازن داشتیم.»


ظریف ادامه داد:«مقام معظم رهبری در سخنانشان در مراسم تنفیذ فرمودند که تعامل گسترده با جهان؛ باهمه جهان را در جلسه‌ای که با هیأت دولت در محضر ایشان بودیم تأکید فرمودند که نباید به یک منطقه محدود بشود. دقیقاً این سیاستی است که ما دنبال کردیم و همین سیاست را ادامه خواهیم داد. تعامل گسترده باهمه دنیا موردنظر ما است و ان‌شاءالله با توجه به اینکه برجام توانسته موانع این تعامل را هم تا حد زیادی رفع بکند امیدواریم که چهار سال آینده، چهار سال گسترش روابط همه‌جانبه ایران با بقیه جهان باشد.»