ایران فقط تهران نیست

تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر توزیع عادلانه امکانات فرهنگی:
ایران فقط تهران نیست
نگاه علما و مراجع نسبت به رئیس دولت و کابینه دوازدهم بسیار مثبت و همراه با امید فراوان بود



فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به سوی یک اتاق شیشه‌ای برود که همه ببینند نظارت، حمایت، آیین نامه‌ها و بودجه‌ها با برنامه‌های شفاف و مشخص انجام می‌شود، همه باید بدانند که شفافیت در بخش سیاستگذاری و ممیزی باید وجود داشته باشد تا زمینه فساد کاهش پیدا کرده و سطح انتقادپذیری بالا برود.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر جمعه در سومین روز از سفر خود به قم در نشست با جمعی از فرهیختگان فرهنگی، هنری، قرآنی و رسانه‌ای که در فرمانداری قم برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: چند رویکرد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد نظر ما و دولت است که سیاست واگذاری به بخش خصوصی از آن جمله است. وی تصریح کرد: دولت در مورد این امر به دنبال خصوصی‌سازی در بخش‌های مختلف است، تأکیدات رهبر معظم انقلاب هم بر اصل٤٤ است که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد. وی افزود: رویکرد تمرکزگرایی به این معناست که ایران، تهران نیست و باید به گونه‌ای حرکت کنیم که همه ایران از توزیع عادلانه فرهنگ بهره ببرند. وی افزود: از آنجا که در دولت یازدهم در حوزه معاونت فرهنگی وزارتخانه مسئولیت داشتم به حوزه‌های مختلف این بخش اشراف دارم و از کسانی که می‌توانند به حوزه نشر و مکتوب کمک کنند استمداد می‌طلبم، زیرا کتاب و نشر مادر فرهنگ است و اگر کتاب در یک کشور نزول پیدا کند، فرهنگ جامعه با مخاطره مواجه می‌شود.
ابلاغ پیام رئیس جمهوری
به مراجع تقلید از اهداف سفر به قم
 همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سفر سه روزه خود به قم در جمع خبرنگاران، ابلاغ پیام رئیس جمهوری به مراجع عظام تقلید در ابتدای فعالیت دولت دوازدهم و پیگیری فرصت‌های تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حوزه‌های علمیه را اهداف سفر به شهر مقدس قم ذکر کرد.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمعه شب افزود: از جمله اهداف مهم این سفر پیگیری فرصت‌های تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حوزه علمیه بود و با توجه به اینکه دینداری، معرفت و محبت اهل بیت(ع) و هنر ایرانی سه ضلع هویت ایرانی را تشکیل می‌دهد در این راستا تعامل حوزه و ارشاد ضروری است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انتقال پیام ریاست جمهوری به مراجع، علما و روحانیان در آغاز استقرار دولت دوازدهم از جمله اهداف این سفر بود تا بتوانیم در این دوره چهار ساله قدم‌های نیمه تمام دوره قبل را بسرعت ادامه داده تا مسیر رو به پیشرفت توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی ادامه یابد. وی ادامه داد: در این دیدارها با ابراز لطف بسیار مراجع تقلید نسبت به دولت دوازدهم و انتخاب وزیر ارشاد مواجه شدیم که همه آنها شرایط جدید را امیدوار‌کننده می‌دانستند. صالحی، با بیان اینکه پس از انتخابات ریاست جمهوری، فضایی از همدلی در کشور دیده می‌شود گفت: نگاه علما و مراجع نسبت به رئیس دولت و کابینه دوازدهم بسیار مثبت و همراه با امید فراوان بود.
وی ادامه داد: در این دیدارها گزارشی از وضعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه‌های چهار ساله دولت و فعالیت‌های وزارتخانه در هشت حوزه دین، فرهنگ، هنر، رسانه و فضای مجازی، آموزش‌های فرهنگی، پژوهش‌های فرهنگی، فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور و حمایت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای ارائه و دغدغه‌ها و انتظارات مراجع در این زمینه شنیده شد. صالحی با بیان اینکه پیش راه‌هایی برای تعامل حوزه علمیه و وزارت ارشاد بررسی شد، گفت: مقرر شد این گفت‌و‌گوها به شکل برنامه‌ای تدوین شده ادامه یابد به گونه‌ای که وزارت ارشاد از حداکثر توان حوزه علمیه استفاده و حوزه نیز کمک کار وزارتخانه قرارگیرد. وی با تأکید بر نظارت و مراقبت در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور گفت: آنچه مهم است درست بودن ریل‌گذاری و ساختار فرهنگی برای طی کردن این مسیر است و وزارت ارشاد در دوره جدید نسبت به این امر مراقبت لازم را خواهد داشت. صالحی با اشاره به دغدغه مراجع تقلید درخصوص فضای مجازی گفت: جلسات شورای عالی فضای مجازی به ریاست شخص رئیس جمهوری به طور مستمر و منظم برگزار می‌شود که برنامه‌های گسترده‌ای برای ساماندهی به این فضا در دستور کار دولت است. وی گفت: فضای مجازی مانند رسانه است و همانگونه که رسانه به‌عنوان یک فرصت، آسیب‌هایی را به دنبال دارد، فضای مجازی نیز دارای فرصت‌هایی است که باید برای برطرف کردن آسیب‌های آن برنامه‌ریزی کرد. صالحی، دغدغه مراجع تقلید در خصوص فضای مجازی را متوجه آسیب‌های آن ذکر کرد و افزود: هویت‌یابی در فضای مجازی و اینکه باید هویت افراد درفضای مجازی شناخته شده باشد، فرصت آسیب در این فضا را کاهش می‌دهد که تلاش برای غیرفعال کردن سیمکارت‌های بی‌هویت بخشی از این اقدام بوده است.