مدافع نبی

مراسم رونمایی از تازه‌ترین اثر حسن روح‌الامین، هنرمند نقاش با‌عنوان «لافتی‌ الاعلی» روز گذشته با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و دست‌اندرکاران عرصه هنرهای تجسمی در تالار وحدت برگزار شد.  در ابتدای این مراسم، امیرحسین مدرس که مجری برنامه بود گفت: «حسن روح‌الامین در 6 ماه گذشته این تابلو را نقاشی کرده و به اتمام رسانده است. این تابلو یکی از مهم‌ترین مقاطع تاریخ اسلام را به تصویر کشیده است.» او اضافه کرد: تابلوی «لافتی الا علی» بیانگر زوایایی از جنگ احد است که همیشه در تاریخ اسلام از آن صحبت‌های زیادی به میان آورده می‌شود. پیامبر در این جنگ به‌شدت زخمی شد و حضرت علی(ع) در برابر دشمنان پیامبر از او در این جنگ محافظت کرد. آنهایی که سفری به مکه داشته‌اند می‌دانند که تخته سنگ‌هایی در این منطقه وجود دارد که به شکل یک شکاف و غار است و پیامبر(ص) بعد از مجروح شدن در جنگ مدتی در این غار پناه گرفته بودند.» مدرس با اشاره به اینکه جنگ احد یکی از مهم‌ترین نبردهای تاریخ صدر اسلام به شمارمی‌رود، ادامه داد: «خواندنی‌ها درباره جنگ احد بسیار است و مورخان زیادی بوده‌اند که براساس مستندات تاریخی به ارائه و نگارش مطالبی در این‌باره پرداخته‌اند. در اثر حاضر که توسط روح‌الامین به تصویر کشیده شده، صرف‌نظر از آنکه نمایی از میدان جنگ احد را می‌بینیم، پیامبر را مشاهده می‌کنیم که زخمی شده و سرش روی شانه یکی از اصحابش قرار گرفته و در عین‌حال حضرت ‌علی(ع) مشغول مبارزه با دشمنان است و یک‌تنه در برابر دشمنان از پیامبر(ص) محافظت می‌کند.» مدرس همچنین اشاره کرد: «از اینکه هنرمندان عرصه تجسمی در سال‌های اخیر به مفاهیم مذهبی در هرکدام از شاخه‌های هنری توجه می‌کنند جای خوشبختی دارد و امیدوارم که این روند ادامه داشته باشد و هنرمندان بتوانند به مدد خلق آثار ملموس به تبیین وقایع تاریخی اجتماعی بپردازند.» در ادامه این مراسم، محمود حبیبی، شاعر معاصر به خواندن شعری در مدح حضرت علی(ع) و رشادت‌های او پرداخت. همچنین در این مراسم مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد گفت: «بی‌تردید بروز اتفاقاتی نظیر خلق آثار هنری با درونمایه مذهبی را می‌توان اتفاقی خوشایند تلقی کرد. شاید به این خاطر است که ما سال‌هاست در این حوزه دچار کاستی و نقصان بوده‌ایم و هنرمندان به آن شکلی که باید در حوزه هنر دینی فعالیت نکرده‌اند. پیشتر در سال‌های گذشته که هنوز نقاشی قهوه‌خانه‌ای رونق داشت، اغلب هنرمندان این عرصه با تکیه بر مفاهیم مذهبی به ارائه اثر می‌پرداختند، اما با گذشت زمان و کمرنگ شدن نقاشی قهوه‌خانه‌ای، پرداختن به این درونمایه‌ها نیز رنگ باخت.» او اضافه کرد: «خوشحالم که هنرمندانی مانند حسن روح‌الامین در حوزه هنرهای تجسمی پدید آمده‌اند که می‌توانند با نظر کردن به چنین موضوعاتی به خلق اثر بپردازند و مخاطبان را تحت‌تاثیر قرار دهند. تابلوی «لا فتی الا علی» توانسته بعد از رونمایی نظر جمع را به خود جلب کند. این نشان می‌دهد که ما در زمینه انعکاس وقایع تاریخی اجتماعی از زاویه دید نقاشی دچار نقصان بوده‌ایم و جا دارد که هنرمندان در این زمینه کارهای بیشتری ارائه دهند. به‌خصوص اینکه در سال‌های گذشته اگر هم تعداد معدودی از هنرمندان در حیطه هنر دینی کار می‌کردند، سفارش‌پذیر بودند ولی امروز می‌بینیم هنرمندان عرصه تجسمی به شکل خودجوش دراین حیطه به فعالیت می‌پردازند که این مساله را هم باید به فال نیک گرفت.» مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد همچنین نسبت به راهیابی آثاری از این دست در موزه‌های داخلی و جهانی ابراز امیدواری کرد. حسن روح‌الامین، هنرمند نقاش نیز در این مراسم با اشاره به اینکه مهم‌ترین دلیلی که باعث شد به خلق این اثر بپردازد، گفت: «همیشه با خودم فکر می‌کردم درحوزه تجسمی به‌خصوص در نقاشی کار خاصی در زمینه هنر دینی صورت نگرفته است، درحالی که این وادی از ظرفیت گسترده‌ای برخوردار است، ولی همواره در دوره‌های مختلف زمانی مغفول مانده و به آن شکلی که باید توجهی نسبت به آن از سوی هنرمندان صورت نگرفته است. اگرچه امروز این مساله تغییر زیادی کرده و حالا هنرمندان بسیاری هستند که تمایل دارند در حوزه هنر دینی فعالیت کنند. ضمن اینکه مسئولان فرهنگی نیز به نسبت گذشته به حمایت بیشتری از آثاری که در عرصه هنر دینی خلق شده می‌پردازند.» روح‌الامینی ادامه داد: «خوشحالم که برخی از سیاستگذاران فرهنگی مثل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در حمایت از آثاری از این دست نقش بسزایی ایفا کرده و زمینه را برای رونمایی این اثر فراهم کرده‌اند. درعین‌حال نقش تاثیرگذار رسانه‌ها در انعکاس آثار هنرمندانی را که در زمینه هنر دینی فعال هستند نیز نمی‌توان دراین سال‌ها نادیده گرفت.»