تنوره آتش در لس‌آنجلس

شهروند|‌ برای دومین شب متوالی، شعله‌های سوزان، از دو سو، در بالای دامنه جنگلی «سن گابریل» و بوته‌زارهای «دوآرت» در حومه لس‌آنجلس زبانه می‌کشد. صدها آتش‌نشان با استفاده از بالگردهای حامل تانکر آب، در تلاشی ۲۴ساعته، موفق به مهار شعله‌‌های آتش در ۳۰کیلومتری شهر لس‌آنجلس شده‌اند.
این آتش‌سوزی که بعدازظهر روزجمعه آغاز شد، ابتدا حدود یک هکتار برآورد شده بود. روز شنبه، ساعت 5بعدازظهر «رالف ترازاس»، رئیس آتش‌نشانی لس‌آنجلس گفته بود که آتش به حدود 500هکتار گسترش یافته و آتش‌نشانان زیادی درحال مبارزه با گسترش آتش‌سوزی هستند. با این ‌حال، اکنون وسعت آن در منطقه بوربانک به بیش از 800هکتار رسیده است. این آتش‌سوزی که به دلیل وزش باد بر ابعاد آن افزوده شده، در دامنه کوه‌های «وردوگو» لس‌آنجلس روی داده است. تاکنون گزارشی از تلفات یا مجروحان این آتش‌سوزی داده نشده است.
به ‌گزارش لس‌آنجلس‌تایمز، اواخر روزجمعه، در پی آتش‌سوزی در بخشی از جنگل‌های لس‌آنجلس، ساکنان «بوربانک» در دامنه کوه‌های «وردوگو»، دستور ترک خانه‌هایشان را دریافت کرده‌اند. آتش‌نشانان، درگیر مبارزه با شعله‌های آتشی هستند که به وسعت 2‌هزار هکتار رسیده و به سمت بیش از 100 خانه، درحال گسترش است. با وجود بادهای شدید و نامنظم در این منطقه، در ساعت 10:35 دقیقه شب، مرکز آتش‌نشانی لس‌آنجلس، با هشدار جدی به افرادی که در منطقه «بریس کانیون پارک» و «کستلمن استیت» زندگی می‌کنند، دستور خروج سریع و ترک خانه‌هایشان را داده است.
دستور تخلیه سراسری، حدود 200 خانه این منطقه را تحت‌تأثیر قرار داد. مقامات پلیس این منطقه، در همه خیابان‌های درگیر، خانه به خانه رفته و به همه ساکنان، اطلاع دادند که خانه‌هایشان را ترک کنند. به گفته خانم «مارگارت استوارت»، سخنگوی مرکز آتش‌نشانی لس‌آنجلس، انتظار می‌رود که شعله‌های درحال گسترش آتش تا نیمه‌شب، به خطوط دفاعی آتش‌نشانان برسد. خانم استوارت به تلویزیون «کی.ان.بی.سی» گفته است: «حرکت این آتش، معمول نیست و ما از هر آنچه که داریم، برای مهار آن استفاده می‌کنیم.»


یک مرکز تخلیه برای اقامت ساکنانی که خانه‌هایشان را ترک می‌کنند، در مرکز تفریحی «سانلند» در فاصله حدود 8600 ساختمان آن‌طرف‌تر از بلوار «فوت‌هیل» و یکی دیگر نیز در پارک «مک‌کمبریج»، حدود 1500 ساختمان فاصله در شمال بلوار «گلنوکس» در «بروبانک» ایجاد شده است. از سوی دیگر، ساکنانی هم تصمیم به ماندن گرفته‌اند و می‌خواهند از گسترش آتش به خانه‌هایشان پیشگیری کنند. جان تریپ قائم‌مقام آتش‌نشانی لس‌آنجلس گفته است: «تهدید بزرگی از سمت غرب است، زیرا از ساعت چهار بامداد جهت وزش باد تغییر کرده و وضع غیرقابل کنترل است.» او گفت؛ روی صحبتش با کسانی است که هشدارها را جدی نگرفته و خانه‌هایشان را تخلیه نکرده‌اند و هشدار داد: «اگر منتظر بمانید تا شرایط بدتر شود، در آن صورت جمعیت زیادی همزمان به جاده‌ها هجوم می‌آورند و ممکن است همه در آتش محاصره شوند.» آتش‌سوزی در جهت عرضی نیز، گسترش یافته و رشد شعله‌های آتش، منجر به بسته‌شدن یک محدوده طولانی شامل بزرگراه شماره 210 به طول 140کیلومتر شده است. در ساعت 10شب، پلیس گشت بزرگراه، تقریبا بزرگراه 210 را بسته بود و همین موضوع باعث شده بود که بسیاری از خودرو‌ها، چند ساعت در ترافیک بمانند. مقامات پلیس، این خودرو‌ها را به سوی بلوار «فوت‌هیل» هدایت کردند و تا زمانی که بزرگراه، کاملا تخلیه شد، ساعت 7صبح شده بود.
در منطقه «توجونگا» نیز ده‌ها خانه در خطر آتش‌سوزی قرار دارد. مقامات می‌گویند که انتظار می‌رود این بزرگراه تا صبح یکشنبه به وقت محلی بسته نگه داشته شود. مارگارت استوارت، سخنگوی مرکز آتش‌نشانی لس‌آنجلس گفته است که در ساعت1:30 بعدازظهر، گزارش شده که آتش‌سوزی تا جنوب بزرگراه 210، حدود 10هزار و 800 خانه آن‌طرف‌تر از جاده «لاتیونا کانیون» گسترش یافته است. استوارت گفته است که در ابتدا گسترش شعله‌های آتش حدود یک هکتار یا کمتر تخمین زده شد، اما به‌ دلیل وجود بادهای شدید در ساعت 2 بعدازظهر، خاکستر آتش تا یک‌چهارم مایل به سمت شمال از میان بزرگراه عبور کرد و آن‌طرف، در زمین‌های خشک فرود آمد و منجر به گسترش بیشتر آتش شد.
هنوز علت شروع آتش‌سوزی روشن نیست؛ با این حال، مقام‌های هواشناسی می‌گویند که علاوه بر گرما، وزش بادهای تند و خشکی هوا در این هفته موجب آتش گرفتن بوته‌ها و درختان جنگلی در اطراف شده است. سی.ان.ان گزارش داده که درحال‌حاضر تنها 10‌درصد از این آتش‌سوزی مهار شده و دست‌کم 350 مامور آتش‌نشانی در تلاش برای خاموش کردن آن هستند. باد در جهات مختلف می‌وزد و تا ساعت 9:30 بعدازظهر شنبه به وقت محلی، حجم آتش‌سوزی 4برابر شده است. مقامات آتش‌نشانی گفته‌اند که ساکنان مناطق «هاینس کانیون» و «ریوری کانیون» با حدود 200خانه، با نظارت ماموران آتش‌نشانی، خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند؛ با این حال، به دلیل نوسان جریان باد، همچنان آتش، هردوی این محله‌ها را تهدید می‌کند. به گفته مقامات آتش‌نشانی، جهت باد دایما تغییر می‌کند، بنابرای این آتش‌سوزی بسیار پویاست. «اسکات»، از مقامات محلی، گفته است که آتش‌نشانان با استفاده از بالگردهای آب‌پاش سعی در محاصره‌کردن آتش و پایین‌آوردن دمای آن دارند. «کارول اسمیت»، یک هواشناس در بخش خدمات ملی گفته است که روز جمعه، دمای اطراف آتش‌سوزی به 106درجه سانتیگراد رسید؛ درحالی‌ که باد نیز با سرعت 80کیلومتر در ساعت حرکت می‌کرد. همزمان، هوای ناپایدار درحال حرکتی عمودی بود که دود سیاه و پر حرارتی را به آسمان می‌فرستاد. اسمیت می‌گوید: «این موضوع به مثابه سوخت ریختن در این آتش است. منظورم این است که وقتی دمای آتش زیاد می‌شود و بادهای ناگهانی می‌وزد، ترکیبی از بدترین شرایط را ایجاد می‌کند.» بسیاری از مردم آن منطقه با دیدن دود سیاه، به نظاره آتش ایستاده بودند تا بدانند آیا آتش به خانه آنها می‌رسد و مجبور به تخلیه هستند یا نه. هرگونه تغییری در جهت باد می‌تواند منجر به این شود که دستور تخلیه یک منطقه صادر شود.