آخرین سفر

شهروند| سه‌روز از حادثه تلخ واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان در داراب فارس گذشت. حادثه‌ای که 9 کشته و 21 زخمی برجای گذاشت. در این حادثه 7دانش‌آموز به کام مرگ رفتند و یک مربی و کمک‌راننده هم جانشان را از دست دادند. سه‌نفر از این دانش‌آموزان دست‌وپای خود را از دست داده‌اند. سه آسیب‌دیدگی نخاعی هم آخرین اخبار مصدومان این حادثه است. براساس شنیده‌های خبرنگار «شهروند» 13نفر از مصدومان این حادثه از بیمارستان مرخص شده‌اند و سایر مصدومان این حادثه در بیمارستان‌های شیراز و داراب بستری هستند. مراسم تشییع‌جنازه 6نفر از این دانش‌آموزان هم بعدازظهر دیروز در بندرعباس برگزار شد. همچنین صبح دیروز پیکر دانش آموز شیدا امانی بر روی دستان مردم حاجی آباد تشییع و به خاک سپرده شد.
3 قطع عضو و 3 آسیب‌دیده نخاعی
عبدالخالق کشاورزی قائم‌مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره آخرین وضع مصدومان این حادثه به «شهروند» گفت: «به ‌علت شدت حادثه، سه مورد قطع عضو برای سانحه‌دیدگان رخ داده که یک مورد مربوط به مصدوم بیمارستان نمازی و یک مورد نیز مربوط به دست و پای یکی از بیماران بستری در مرکز ترومای شهید رجایی است، همچنین دو دانش‌آموز بستری در بیمارستان داراب و یکی از دانش‌آموزان اعزامی به شیراز، دچار آسیب نخاعی شده‌اند.» او درباره وضع سایر مصدومان این حادثه هم توضیح داد: «درحال ‌حاضر چهار مصدوم در بخش ICU بیمارستان بستری و چهار مصدوم نیز روز شنبه مورد جراحی‌های ارتوپدی قرار می‌گیرند که یکی از این جراحی‌ها مربوط به شکستگی دست راست یکی از مصدومان بستری در بیمارستان شهید رجایی شیراز است.» او درباره خدمات‌درمانی ارایه‌شده در مراکز درمانی داراب و شیراز در پی وقوع این حادثه هم توضیح داد: «اتاق عمل بیمارستان داراب، از ساعت 5و30دقیقه صبح روز دهم شهریور تا 24 جمعه‌شب گذشته، به صورت بی‌وقفه فعال بوده و در دیگر بخش‌های بیمارستان نیز خدمات به همین منوال، ارایه شده است. از همان دقایق اولیه حادثه هم همه مصدومان با 10 آمبولانس اورژانس به بیمارستان امام حسن‌مجتبی(ع) داراب اعزام شدند که با توجه بشدت جراحات وارده 5 تن از مصدومان به بیمارستان‌های شهید نمازی و رجایی شیراز منتقل شدند و 29 مصدوم دیگر هم در بیمارستان داراب تحت‌ مداوا قرار گرفتند.»
درهمین حال سیدمحمدعلی افشانی استاندار فارس از تشکیل کمیته کارشناسی برای بررسی ابعاد این حادثه خبر داد و در این‌باره گفت: «یک کمیته کارشناسی با حضور پلیس راه، بهداشت و درمان و ستاد مدیریت بحران استان برای بررسی ابعاد مختلف این حادثه دلخراش تشکیل خواهد شد.» او همچنین درباره خدمات‌رسانی و اقدامات درمانی انجام‌شده برای مصدومان این حادثه هم گفت: «خدمات‌رسانی و امدادرسانی به‌موقع و سریع نیروهای امدادی و اورژانس استان به مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان اجازه نداد که تعداد کشته‌های این حادثه افزایش یابد.» جادری استاندار هرمزگان هم درباره مراسم تشییع جنازه دانش‌آموزان جانباخته در این حادثه گفت: «اجساد 7نفر از دانش‌آموزان اعم از یک‌نفر اهل حاجی‌آباد، یک‌نفر از جزیره هرمز، دونفر از میناب و سه‌نفر از رودان، در سردخانه بیمارستان شهرستان داراب بود. این اجساد جمعه‌شب به سردخانه گلزار شهدای بندرعباس منتقل شد که پس از تشییع از این مکان به سمت شهرستان‌های مربوطه اعزام می‌شوند.»


خواب‌آلودگی علت قطعی حادثه
اما علت این حادثه هم از سوی مسئولان پلیس راه استان فارس، به ‌صورت قطعی خواب‌آلودگی راننده اعلام شده است. به‌ گفته سرهنگ احمد احمدی مشاهده فیلم لحظه واژگونی اتوبوس نشان می‌دهد که راننده در حین رانندگی کاملا خواب‌آلود بوده و همین مسأله باعث بروز این حادثه شده است. او درباره جزییات فیلم لحظه واژگونی این اتوبوس توضیح داد: «ما از طریق سامانه پایش هوشمند تردد به نام سپه تن فیلم ویدیویی حادثه را مشاهده کردیم که مشخص شد راننده در حین رانندگی خواب‌آلود بوده و سبب شده این حادثه رخ دهد. با توجه به فیلم موجود و شواهد در صحنه تصادف کارشناسان علت اصلی حادثه را قصور راننده در حین ‌رانندگی گزارش کرده‌اند.» او درباره برخورداری این خودرو از کارت فنی هم گفت: «با توجه به این‌که این اتوبوس در حین واژگونی چندین متر از ناحیه سمت راست روی آسفالت کشیده شده و در حین انتقال تنها یکی از چرخ‌های این خودرو ترکیده بود، بیانگر آن است که این خودرو از صلاحیت کامل برخوردار بوده است.» مهرنوش شاگرد ممتاز میناب پدر مهرنوش هم مثل پدر شیوا رمقی برای صحبت‌کردن ندارد. او با صدایی گرفته و بغض‌آلود که سعی در کنترل آن دارد، با «شهروند» همکلام شد:
دختر شما چند‌ سال داشت؟
مهرنوش تازه 14سالش تمام شده بود. او کلاس نهم بود.
وضعیت تحصیلی خوبی داشت؟
همه نمره‌های این بچه از روزی که به کلاس اول دبستان رفت، تا امروز یا 20 بود یا 19؛ شاگرد اول مدرسه بود. چندبار در میناب به‌ عنوان شاگرد برتر معرفی شد، او شاگر ممتاز میناب بود.
از شما برای رفتن به اردو رضایتنامه گرفتن؟
بله از ما رضایتنامه گرفتند. من خودم شخصا رضایتنامه او را امضا کردم. دوست داشتم دخترم پیشرفت کند؛ این هم اردوی علمی برای بچه‌های برگزیده بود برای همین قبول کردم به این اردو برود.
چرا شب اتوبوس حرکت کرد؟
قرار بود بعد از ظهر بره که شب برسن شیراز، اما نمی‌دانم چه شد که اتوبوس حرکتش به ساعت 11:30 شب موکول شد.
شما از بخشنامه ممنوعیت حرکت اتوبوس دانش آموزان در شب اطلاعی دارید؟
نه من اصلا در جریان این بخشنامه نیستم و نمی‌دانستم که ممنوع است.
قبل از این هم مهرنوش به اردو رفته بود؟
چندبار دیگر هم او را به اردو برده بودند؛ چون بچه درسخوانی بود؛ در همه این برنامه‌ها حضور داشت. معلم‌هایش همیشه به من می‌گفتند که اگر شرایط خوبی برای مهرنوش فراهم کنم، او آینده درخشانی خواهد داشت.
مهرنوش فرزند چندم شما بود؟
بچه وسط بود. مهرنوش یک خواهر بزرگتر دارد و یک برادر کوچکتر. این بچه‌ها از وقتی خبر این حادثه را شنیدند، زبانشان بند آمده و شوکه شده‌اند؛ به‌خصوص پسر کوچکم که به مهرنوش خیلی علاقه داشت. نجات‌یافته حادثه معصومه گرجی‌زاده یکی از مصدومان این حادثه است. یکی از 5 نفری که از طریق بالگرد به شیراز منتقل شد. او از ناحیه دست و کتف دچار شکستگی شده است. مادر این دختر لحظاتی قبل از انتقال دخترش به اتاق عمل دقایقی را با «شهروند» همکلام شد، که در ادامه می‌خوانید:
وضعیت معصومه چطور است؟
خوشبختانه حال عمومی او خوب است. فقط از ناحیه دست راست و کتف آسیب دیده است؛ البته پزشکان این‌جا به من گفتند كه فقط دستش به علت شکستگی نیاز به جراحی دارد. الان هم در حال آماده‌کردن او برای رفتن به اتاق عمل هستم.
شما از چه طریقی از این حادثه مطلع شدید؟
یکی از دوستان معصومه با من تماس گرفت و گفت که ما تصادف کردیم.
معصومه چند‌ سال دارد؟
14سال. او کلاس نهم است.
از کی قرار بود به این اردو بروند؟
از چند ماه پیش از طریق مدرسه به من اطلاع دادند که اردويی در شیراز برای بچه‌های ممتاز تشکیل می‌شود. من هم قبول کردم. معصومه واقعا درس‌خواندن را دوست دارد؛ برای همین به این اردو علاقه زیادی نشان داد چراکه در آن آزمون‌های مختلف برگزار می‌شد.
پدر معصومه هم با رفتن او به این اردو موافق بود؟
همسرم یک‌ سال پیش فوت کرده است. من تنها سرپرست معصومه هستم.
معصومه از طریق مدرسه به این اردو اعزام شد؟
بله؛ او همراه یکی دیگر از دوستانش از مدرسه برای این اردو انتخاب شد.
او پیش از این هم به اردو رفته بود؟
بله؛ سال گذشته از طرف مدرسه به مشهد رفتند. دو ‌سال پیش هم یک هفته از طرف آموزش‌وپرورش میناب به لواسان تهران براي اردو اعزام شدند. شیوا در آرزوی دندانپزشکی دانشگاه تهران من هنوزم رفتن شیوا را باور ندارم، این حادثه مثل بمبی وسط زندگی ما منفجر شد، از وقتی خبر را شنیدم، با خودم صدبار آرزو کردم که کاش من جای دخترم به این سفر رفته بودم، اینها بخشی از گفت‌وگوی «شهروند» با پدر یکی از جانباختگان این حادثه است. پدر شیوا مبینی درحالی ‌که شرایط مناسبی برای صحبت‌کردن نداشت، با این حال برای دقایقی با ما همکلام شد که در ادامه می‌خوانید:
شیوا چند ‌سال داشت؟
او 17سالش تمام نشده بود. متولد ‌سال 79 بود.
کلاس چندم بود؟
سوم دبیرستان، رشته علوم تجربی.
دوست داشت در آینده چه کاره شود؟
درسش خیلی خوب بود. همیشه نمره‌های بالایی می‌گرفت. درس‌خواندن را خیلی دوست داشت. هروقت با من صحبت می‌کرد، از آرزویش برای قبولی در رشته دندانپزشکی تهران می‌گفت. به همین دلیل بود که رشته تجربی را انتخاب کرد.
شما از چه طریقی از این حادثه و مرگ دختران مطلع شدید؟
من دو روز است که از مشهد بازگشتم. شغل من در مشهد است. چند ساعت بود که به بندرعباس رسیده بودم، از طریق همسرم در جریان این حادثه قرار گرفتم.
وضعیت همسرتان چطور است؟
از روز حادثه تا الان مدام گریه می‌کند. فقط اسم شیوا را صدا می‌زند؛ لحظه‌ای آرام نمی‌گیرد. من خودم هم حال‌ و روز خوبی ندارم؛ نمی‌دانم با این مصیبت باید چطور کنار بیاییم.
شما به جز شیوا فرزند دیگری هم دارید؟
بله؛ سه دختر و یک پسر.