تعلیق اعزام شبانه اردوهای دانش آموزی با اتوبوس

گروه اجتماعی: بامداد روز جمعه اتوبوس حامل دختران دانش‌آموز هرمزگانی در داراب به  علت خواب‌آلودگی راننده واژگون شد و 39دانش‌آموزی که قرار بود در اردوی تشکیلاتی فرزانگان سازمان دانش‌آموزی شرکت کنند به مقصد نرسیدند. هر چند آمارهای اعلامی از تعداد قربانیان این حادثه از سوی نهادهای ذی‌ربط متناقض بود اما در نهایت وزارت آموزش‌وپرورش شمار قربانیان را 9 نفر اعلام کرد که 7 تن از آنها دانش‌آموز، یک نفر مربی تربیتی و دیگری کمک راننده بوده است. همچنین این حادثه منجر به قطع عضو 2 دانش‌آموز و قطع نخاع 2 دانش‌آموز دیگر شده است. حادثه داراب به عنوان نخستین حادثه جاده‌ای وزارت آموزش‌وپرورش در سال جاری زنگ خطر و تلنگری است که باید در گوش مسؤولان آموزش‌وپرورش به صدا در آید تا با نظارت دقیق‌تر از بار وقوع چنین حوادثی در آینده کاسته شود.
روایت کوتاه یکی از حادثه‌دید‌گان
در همین رابطه «زینب رحیمی» یکی از دانش‌آموزان حاضر در اتوبوس نیز روایت کوتاهی از این سفر بیان کرد و گفت: ساعت 23 به سوی استان فارس حرکت کردیم. تا ساعت 3 بامداد بیدار بودیم که یکی از مربیان اعلام کرد بروید استراحت کنید تا راننده حواسش پرت نشود؛ نیم ساعت نگذشته بود که مشاهده کردیم در بین زمین و هوا معلق هستیم. من نخستین نفر بودم که از شیشه به بیرون پرتاب و از ناحیه دست و پهلو دچار شکستگی شدم.
آیین‌نامه فعلی اردوها دارای اشکال است


حادثه ناگواری که بامداد جمعه رخ داد سوالات و ابهاماتی به همراه داشت و افکارعمومی همچنان منتظر هستند آموزش‌وپرورش به این سوال پاسخ دهد که چرا این اتوبوس شبانه و با تأخیر اقدام به حرکت کرده است؟ و اینکه آیا  هنوز وقت آن نرسیده است اعزام دانش‌آموزان به اردوها با نظارت بیشتری صورت گیرد؟ علاوه بر این، مهدی فیض، معاون پرورشی وزارت آموزش‌وپرورش با رد کردن ممنوعیت حرکت شبانه اتوبوس‌ها و با بیان اینکه آیین‌نامه اردوهای دانش‌آموزی، آیین‌نامه کارشناسی شده و پخته‌ای است، گفت: حرکت اتوبوس در شب برخلاف گذشته در آیین‌نامه جدید دارای منع قانونی نیست و با رعایت ضوابطی قابل انجام است. همچنین محمدرضا نیک‌نژاد، دبیر و کارشناس آموزش‌وپرورش در واکنش به اتفاق اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی اظهار کرد: درباره اردوها 2 راه برای آموزش‌وپرورش وجود دارد یا آنکه به کلی در اردوها را تخته کنند که اکنون بسیاری مدارس این کار را انجام می‌دهند و حتی از بردن بچه‌ها به اردوهای داخل شهری امتناع می‌کنند یا آنکه به‌رغم محدودیت‌ها اردوها را ادامه دهند، زیرا جزئی از فرآیند آموزش است و پتانسیل خوبی دارد. نیک‌نژاد با بیان اینکه قطعا آیین‌نامه فعلی اردوها دارای اشکال است، اظهار کرد: مسؤولان آموزش‌وپرورش عنوان کردند ممنوعیت حرکت شبانه را تا 5 سال پیش داشتیم اما با چه توجیهی این موضوع از آیین‌نامه حذف و حرکت شبانه بلامانع دیده می‌شود؟ بر فرض که امکانات خوب بود و ضوابط رعایت شد، به جاده‌هایی که سالانه چندین هزار کشته می‌دهند، با چه اطمینانی بچه‌ها را شبانه به اردو می‌فرستند؟ مدارس ما معمولا سراغ ارزان‌ترین امکانات و وسایل حمل‌ونقل برای اردو می‌روند، چون بودجه ندارند. کمبود بودجه مستقیم روی این مسائل موثر است.
خواب‌آلودگی راننده در حین رانندگی
این در حالی است که سردار مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش باید شیوه‌های جدیدی را برای اعزام دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کند، گفت: ما برای راهیان نور نیز چنین اقداماتی را انجام دادیم و پیشنهاد می‌دهیم آموزش‌وپرورش با هماهنگی پلیس و دیگر دستگاه‌های مرتبط شیوه‌نامه اردوهای دانش‌آموزی را تدوین کند تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم. رئیس پلیس راهور ناجا افزود: اطلاعات این اتوبوس در سامانه سپهتن ثبت شده است، حتی تصاویری وجود دارد که نشان می‌دهد راننده در حین رانندگی خواب‌آلود بوده است؛ البته مسؤولان قضایی در حال تحقیق درباره این موضوع هستند. برابر بررسی‌های ما اتوبوس یادشده کمک راننده داشته، سرعتش مجاز بوده و مشکل فنی نداشته است. به گفته محمود علی‌گو، قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی، در مجموع ۳۴ نفر در این حادثه مصدوم شدند که وضعیت تمام مصدومان ثابت و عادی شده است. همچنین 5 نفر از دانش‌آموزان در شیراز تحت نظر هستند و درمان آنها یک تا 2 ماه طول می‌کشد که 2 نفر از آنها قطع عضو شده‌اند.
تشییع پیکرهای جان‌باختگان
همچنین پیکرهای جان‌باختگان روز گذشته در گلزار شهدای بندرعباس تشییع شد. بعد از تشییع، پیکر 3 نفر از دانش‌آموزان به زادگاه‌شان در شهرستان رودان، ۲ نفر به میناب و یک نفر هم به جزیره هرمز منتقل شد.
تعلیق اعزام شبانه اردو‌های دانش‌آموزی با اتوبوس
همچنین وزارت آموزش‌وپرورش طی اطلاعیه‌ای از تدوین بازنگری شیوه‌نامه برگزاری اردو و بازدید دانش‌آموزی تا اطلاع ثانوی خبر داد. براساس این اطلاعیه، یک کارگروه تخصصی ماموریت یافته با مشارکت معاونت‌های مربوط نسبت به بازنگری و اصلاح ضوابط و مقررات برگزاری اردوها و بازدیدها با رویکرد افزایش ضریب ایمنی دانش‌آموزان در سفرهای گروهی، حداکثر ظرف یک ماه آینده اقدام کند. در این اطلاعیه مقرر شده است تا بازنگری شیوه‌نامه برگزاری اردوها و بازدید دانش‌آموزی، اعزام دانش‌آموزان در شب، جز از طریق وسیله نقلیه ریلی و هوایی ممنوع است.