اضافه شدن چند گروه کالا به بخشنامه حذف درج قیمت

گروه اقتصادی: وزیر جدید صنعت همان راه وزیر سابق صنعت را رفت و چند کالای دیگر را مشمول بخشنامه عدم درج قیمت روی کالا کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، محمدرضا نعمت‌زاده در آخرین روزهای کاری خود بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد که به تولیدکنندگان چند گروه کالایی اجازه می‌داد قیمت نهایی را روی کالا درج نکنند. این بخشنامه با اعتراض بسیاری همراه شد اما مسؤولان وزارت صنعت اعلام کردند این ‌کار رقابت را بین تولیدکنندگان افزایش می‌دهد، در حالی که مشخص نیست رقابت تولیدکنندگان چه منافاتی با درج قیمت روی کالا دارد. با تغییر در رأس وزارت صنعت این امیدواری ایجاد شد این بخشنامه لغو شود اما شریعتمداری وزیر جدید صنعت نه‌تنها دستور لغو این بخشنامه را نداد بلکه چند گروه کالایی دیگر را مشمول بخشنامه کرد. دبیر سندیکای صنایع کنسرو با اشاره به صدور بخشنامه حذف درج قیمت از روی محصولات کنسروی گفت: در این بخشنامه حذف درج قیمت از روی کنسرو، کمپوت و چند قلم کالا مطرح شده است که باید مشخص شود کدام محصولات کنسروی را شامل می‌شود. سیدمحمد میررضوی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت:‌ بخشنامه حذف قیمت از روی انواع محصولات کارخانه‌ای کنسرو، کمپوت، سس، ترشی، شور، مربا و عسل دارای بسته‌بندی از سوی شریعتمداری وزیر صنعت صادر شده است. وی با بیان اینکه حدود 150 قلم محصول شامل محصولات کنسروی می‌شود، ادامه داد: باید بررسی‌های بیشتری را انجام دهیم تا مشخص شود کدام اقلام مشمول این بخشنامه می‌شود و آیا این بخشنامه جامعیت بر تمام محصولات دارد یا خیر.
دبیر سندیکای صنایع کنسرو در پاسخ به این سوال که آیا برای صدور این بخشنامه با شما مذاکره‌ای انجام شده بود، گفت: مذاکره‌ای با ما نشده، البته ما از این مساله استقبال می‌کنیم اما درخواستی از سوی انجمن کنسرو برای حذف قیمت مطرح نبوده است. براساس بخشنامه دقیقه نودی نعمت‌زاده در وزارت صنعت درج قیمت روی شیرینی و شکلات، چیپس و اسنک و همچنین محصولات سلولزی بهداشتی حذف شد.
تخفیف‌های فعلی غیرواقعی است
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران با بیان اینکه اگر با اجرای طرح حذف درج قیمت از روی کالاهای اساسی قیمت این کالاها کاهش نیابد، طرح شکست خورده است، گفت: قیمت‌های درج شده روی کالاهایی که با تخفیف‌های زیاد در بازار عرضه می‌شود غیرواقعی است. محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در گفت‌وگو با فارس درباره بخشنامه حذف قیمت از روی انواع محصولات کارخانه‌ای کنسرو، کمپوت، سس، ترشی، شور، مربا و عسل دارای بسته‌بندی از سوی شریعتمداری وزیر صنعت، گفت: قرار بود طرح حذف قیمت از روی کالا به صورت مرحله‌ای و رویت و رصد نتایج اجرای مرحله اول این طرح انجام شود. رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در پاسخ به این سوال که درباره حذف درج قیمت از روی 3 گروه شیرینی و شکلات، اسنک و پفک و مواد سلولزی استدلال این بود که قیمت درج شده برای مصرف‌کننده توسط تولید‌کنندگان غیرواقعی است، آیا درباره این دسته از کالاها هم قیمت غیرواقعی است، گفت: در هر گروه از کالاهایی که تخفیف‌های غیرمتعارف و زیاد توسط عرضه‌کنندگان اعمال می‌شود، قیمت درج شده روی کالا غیرواقعی است.  وی در پاسخ به این سوال که بدون درج قیمت چگونه می‌توان قیمت کالاها را در بازار کنترل کرد، گفت: براساس قانون فروشندگان و خرده‌فروشان موظف به نصب اتیکت درج قیمت روی کالا هستند و اتیکت نصب‌شده روی کالا براساس فاکتور فروش کارخانه و همچنین سود قانونی اعمال می‌شود.  آقاطاهر اظهار داشت: موفقیت بخشنامه حذف قیمت و طرح حذف قیمت از روی کالاهای غیراساسی در صورتی است که قیمت این کالا پس از اجرای طرح از قیمت فعلی بازار کمتر شود و اگر این اتفاق نیفتد و قیمت در حد قیمت‌های فعلی باقی بماند یا قیمت‌ها افزایش یابد، طرح شکست می‌خورد.


لزوم نظارت بر حذف قیمت کالا
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظارت و قیمت‌گذاری دولت روی کالاهای اساسی ضروری است، گفت: در صورت حذف قیمت از روی کالاها باید نظارت کامل توسط سازمان‌های مربوط انجام شود. حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با حذف درج قیمت از روی برخی گروه‌های کالایی گفت: براساس قانون الزامی برای درج قیمت روی کالاهای غیراساسی نیست.  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت:  اگر هدف از حذف درج قیمت توسط تولید‌کنندگان براساس بخشنامه وزارت صنعت ایجاد رقابت و تعیین قیمت از طریق عرضه و تقاضا است، این موضوع مغایرتی با قانون ندارد و آنچه نظارت دولت و قیمت‌گذاری دولت بر آن لازم است، کالاهای اساسی و ضروری است.  البته عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی  مجلس با مخالفت شدید با این بخشنامه از وزارت صنعت خواسته آن را لغو کند. سیدحسن حسینی‌شاهرودی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به ابلاغیه دولت مبنی بر حذف قیمت از روی کالا گفت: مسؤولان وزارت صنعت باید در قبال حذف برچسب از روی کالا پاسخگو باشند، چرا که این اقدام هیچ مبنای علمی و عقلی ندارد و اکنون نیز دوران سنتی که مشتری وارد بقالی شده و یک یا تعداد محدودی کالای مشابه پیدا کند گذشته است. عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون کالاهای مشابه بسیار زیادی در فروشگاه‌های بزرگ و بازار وجود دارد که هیچ شخصی حتی حسابدار و صندوقدار این مجموعه‌ها نیز نمی‌تواند پاسخگوی قیمت این همه کالا باشد.  حسینی‌شاهرودی ادامه داد: مشتریان اگر بعد از خرید کالا از قیمت مطلع شوند، قدرت انتخاب از آنها گرفته می‌شود و به نوعی دیگر کالای رقابتی در کشور وجود ندارد، لذا حذف قیمت بسیار اشتباه بوده و مشکل را حل نمی‌کند. وی یادآور شد: این روزها کالاها در فضای مجازی رسانه‌های داخلی و خارجی تبلیغات بیشتری دارند و این مبنای انتخاب مشتریان شده است، اگر می‌خواهیم رقابت ایجاد شود، قیمت‌ها باید روی کالا درج شود. نماینده مردم شاهرود با بیان اینکه درج قیمت‌ها برای کالاها با کیفیت‌های مختلف الزامی است، افزود: در تمام نقاط  دنیا درج قیمت روی کالا وجود دارد و این تصمیم دولت غیرکارشناسی بوده و وزارت صنعت باید در این زمینه پاسخگو باشد. عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه  برای ایجاد رقابت مصرف‌کننده باید قیمت کالا را ببیند و با سایر کالاها مقایسه کند، تصریح کرد: فروشگاه‌های بزرگ و بازار کسب و کار را با چند بقالی سنتی زمان قدیم اشتباه گرفته‌ایم، چگونه مصرف‌کننده در فروشگاه‌های بزرگ که شخصی پاسخگوی قیمت نیست می‌خواهد قیمت کالاها را مقایسه و متناسب با قدرت خرید خود اجناس را خریداری کند.