در پی‌ واژگونی اتوبوس اردوی مدرسه فرزانگان رودان هرمزگان بیش از 40 دانش آموز دختر کشته و مصدوم شدند

جاده‌های اندوه
پویان خوشحال
باز هم بی‌احتیاطی و باز هم واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان. مدتی بود خبری از واژگونی اتوبوس‌های سربازان یا دانش‌آموزان به گوش نمی‌رسید و این تصور می‌رفت که شاید مسئولان در ارتباط با چنین سفرهایی همت کرده و به دنبال کاهش سفرهای اینچنینی و یا حداقل برای اطمینان خاطر مردم ایمنی لازم و سختگیری هایی را لحاظ کرده‌اند. آنچه مشخص است این بار یک اتوبوس در داراب چپ می‌کند و تا زمان نوشتن این گزارش 9 دانش آموز در آن کشته شده‌اند.
جزئیات حادثه و اسامی جانباختگان


حادثه داراب ساعت 3:59 دقیقه روز جمعه به مرکز 116 اورژانس هرمزگان اعلام شد و براساس شواهد و آنچه مسئولان اورژانس اعلام کرده اند 13 خودروی امدادی اورژانس و جمعیت هلال احمر مصدومان حادثه را به بیمارستان داراب منتقل کردند.
دانش آموزان این اتوبوس که همگی دختر بودند از مدرسه فرزانگان شهرستان رودان هرمزگان با هدف شرکت در اردوی ملی فرزانگان راهی شیراز شده بودند که پس از گذشت یک ساعت و نیم از حرکت واژگون می شود و تعداد زیادی مصدوم و کشته برجای می گذارد.
علت حادثه اما خواب آلودگی راننده اعلام شده است. براساس گزارش های اولیه پلیس راه استان فارس، خستگی و خواب آلودگی راننده علت واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی که باعث کشته شدن دستکم 9 نفر شده ، بوده است. پایگاه خبری پلیس اعلام کرد، تحقیقات بیشتر برای روشن شدن ابعاد مختلف این حادثه و دیگر علل احتمالی توسط ماموران پلیس راه ادامه دارد. حمیدرضا شعبانی، رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس در گفت و گو با ایرنا «مهرنوش ناصری»، «مطهره دلاوری»، «مینا جمشیدی»، «شیدا امانی»، «شیوا مبینی»، «فاطمه صادقی نسب» و «زهرا زرنگار» را دانش آموزان جان باخته این حادثه تلخ اعلام کرد. بنا بر اعلام منابع محلی، خانم «روحی» سرپرست دانش آموزان و همچنین «حمیدرضا محبت بخش» از دیگر جانباختگان حادثه واژگونی اتوبوس بودند.
گفتنی است این حادثه بیش از 35 مصدوم برجای گذاشت که 13 مصدوم این حادثه وخیم گزارش شده است.
شهریور همچنان پرتصادف ترین ماه سال
با توجه به این موضوع که راننده این اتوبوس مقصر شناخته شده است، به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سید محسن موسوی، رئیس دادگستری شهرستان داراب گفته بود: «راننده این اتوبوس که از نظر جسمانی، سالم است، بازداشت شد و پرونده قضایی برای پیگیری دقیق ابعاد مختلف این حادثه تشکیل شد.»
گفتنی است براساس اطلاعات پلیس شهریورماه یکی از
پرتصادف ترین ماه های سال است و می توان این تصور را کرد که هرچند دانش آموزان در تابستان تعطیل هستند اما با کاهش این سفرها در سه ماه تابستان و قرار دادن آن در طول سال تحصیلی آن هم با ایمنی کامل می توان از شمار کشته های تابستان کاست و همچنین سفری امن برای دانش آموزان فراهم کرد. سردار حمیدی فرمانده پلیس راه، رئیس پلیس راه کشور با بیان اینکه شهریورماه پرترددترین و در عین حال پرتلفات‌ترین ماه سال است، گفت: «در سال‌های گذشته همواره شهریورماه دارای بیشترین آمار تصادفات و تلفات حوادث رانندگی بوده و گرچه این آمار از چند سال قبل تاکنون دارای کاهش نسبی بوده اما همچنان بیشترین آمار در میان ماه‌های سال متعلق به شهریور است.»
وی با بیان اینکه در شهریورماه سال 95، 1254 نفر در جاده‌ها جان خود را از دست دادند، گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته اما همچنان رقم قابل توجهی است که لازم است رانندگان با توجه بیشتری اقدام به رانندگی کنند.
رئیس پلیس راه کشور با بیان اینکه حدود 40 درصد از تصادفات در شهریورماه به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان رخ می‌دهد گفت: «این موضوع نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی برای سفر و همچنین استراحت کافی پیش از آغاز حرکت می‌تواند سهم زیادی در کاهش تصادفات رانندگی شهریورماه داشته باشد». حمیدی انحراف به چپ و سبقت غیرمجاز در مسیرهای دو طرفه را دو عامل دیگر وقوع تصادفات مرگبار رانندگی در شهریورماه اعلام کرد و گفت: این دو تخلف از جمله تخلفاتی است که پلیس با جدیت و بدون هیچ اغماضی با آن برخورد خواهد کرد. وی با اشاره به گرمای تابستان اظهار کرد: «شهریور، ماه پایان تعطیلات تابستانی است. از این رو هرچه به روزهای آخر آن نزدیک می شویم حجم سفرها نیز افزایش می‌یابد. از سوی دیگر گرمای هوا نیز سبب می‌شود تا راننده زودتر احساس خستگی کند، بنابراین توصیه ما به شهروندان این است که حتما سعی کنند تا سفرهای خود را به روزهای پایانی تابستان موکول نکرده و حتما با استراحت کافی و هوشیاری بالا پشت فرمان بنشینند.»
رئیس پلیس راه کشور با اشاره به غذای رانندگان نیز گفت: «متاسفانه بسیاری از رانندگان به خورد و خوراک خود توجه ندارند. غذاهای چرب و سنگین از جمله مواردی است که سبب می‌شود که بدن زودتر احساس خستگی و خواب‌آلودگی کند، بنابراین مصرف چنین غذاهایی پیش و در حین سفر توصیه نمی‌شود.»
شرکت 14 هزار دانش آموز در اردوهای تشکیلاتی سازمان دانش آموزی
محمود علیگو، قائم مقام رئیس سازمان دانش آموزی به ایسنا گفته بود: « چهار نفر از دانش آموزان که وضعیت حادتری داشتند و امکان انتقال میسر بوده برای ادامه درمان با هلی کوپتر از داراب به شیراز منتقل شدند.»
علیگو با اشاره به اردوی تشکیلاتی سازمان دانش آموزی در شیراز با جمعیت 1000 نفری گفت: «سهم استان هرمزگان حدود 120 دانش آموز بود.» وی با بیان اینکه اتوبوس حامل دانش آموزان از مجموعه مورد تایید سازمان حمل و نقل جاده ای تهیه شده است، ادامه داد: «قبل از هرگونه سفری اتوبوس از لحاظ فنی و راننده از جهت سلامت مورد تایید راهنمایی و رانندگی قرار می گیرد، و وزارت آموزش و پرورش بدون بررسی این شرایط تایید مراکز قانونی، به هیچ عنوان از این اتوبوس ها استفاده نخواهد کرد.» قائم مقام سازمان دانش آموزی خاطر نشان کرد: «از ابتدای تابستان حدود1000سفر اتوبوسی برای اردوهای مختلف آموزش و پرورش استفاده شده و حدود 20 هزار نفر جابه جایی دانش آموز داشته ایم و این سانحه اولین اتفاق تلخ برای اردوهای آموزش و پرورش بوده است.» وی ادامه داد: «در حال حاضر14هزار دانش آموز در اردوهای تشکیلاتی سازمان دانش آموزی شرکت کرده اند و اردوی شیراز نیز آخرین اردوی امسال محسوب می شود.»