ایران به تعهدات خود پایبند است

گروه سیاسی- در هفته‌های اخیر تلاش سیاستمداران آمریکایی برای برهم زدن برجام تا جایی پیش رفته است که حاضر شده‌اند برای دستیابی به این خواسته دست به هر کاری بزنند. در چندماه گذشته، سناریوی آمریکایی این بود تا فضای بین‌المللی را علیه ایران به‌گونه‌ای متحد کرده و در نهایت ایران را مجبور به نقض یک‌طرفه برجام کنند. اما این سناریو با تلاش دستگاه دیپلماسی ایران نقش برآب شد چراکه مقامات ایرانی بارها در مجامع بین‌المللی اعلام کردند که برجام را به صورت یک‌طرفه نقض نخواهند کرد. با این حال آمریکا دوباره برای ازسرگیری اقدامات خود علیه ایران و بهانه‌‌تراشی در این زمینه، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوسل شد. برای این کار نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل با سفر به وین و دیدار از مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مقامات این سازمان خواسته بود تا از سایت نظامی ایران بازدید کنند. او در این میان گفته بود: سایت‌های اعلام‌نشده متعددی وجود دارند که از آنها بازرسی به عمل نیامده که این مشکل‌ساز است.
این اقدام آمریکا تلاشی برای فشار بر آژانس بود تا به خواسته‌های آمریکایی‌ها پاسخ مثبت بدهد؛ خواسته‌ای که البته از سوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رد شد تا آمریکایی‌ها برای چندین بار طعم تلخ ناکامی را برای اجرای طرح‌های خود علیه برجام بچشند. پس از این درخواست بود که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در واکنش به سخنان نیکی هیلی درباره بازدید از مراکز نظامی ایران آن را آرزویی از سوی مقام‌های آمریکایی خواند. نوبخت گفته بود که ما موضوعی را خارج از چارچوب خود نمی‌پذیریم به ویژه در مورد بازدید از اماکن نظامی که اطلاعات آن کاملا سری است. آنچه در مورد بازدید از مراکز نظامی کشورمان مطرح شده بیان آرزوهای‌شان است. ما برای دفاع از منافع ملی‌مان بسیار مصمم هستیم.
البته این واکنش‌ از سوی مقامات آمریکایی پنهان نماند و نیکی هیلی هم در پاسخ به مقامات ایرانی گفت: اگر آنطور که مقام‌های ایرانی می‌گویند، بازرسی پایگاه‌های نظامی ایران تنها یک آرزو برای آمریکا باشد، پایبندی تهران به برجام هم یک خیال و آرزو است. ایران در حال نشان دادن چهره واقعی خود است. تهران باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد عضوی از جامعه ملل باشد که می‌توان از آن انتظار پایبندی به تعهدات بین‌المللی را داشت یا اینکه می‌خواهد نقش رهبر یک جنبش تروریستی را ایفا کند.
وی ادامه داد: اگرچه حمایت ایران از تروریسم موضوع جدیدی نیست، سخنان رهبر حماس که تهران را بزرگ‌ترین حامی خود از لحاظ مالی و نظامی در نبرد با اسراییل خوانده بود، اعتراف شگفت‌انگیزی به شمار می‌رود. هیلی در ادامه اظهارات خود مدعی شد: براساس قطعنامه 2231 شورای امنیت که توافق هسته‌ای با ایران را هم شامل می‌شود، تهران اجازه صادرات هیچ‌گونه سلاحی را مگر با تایید این نهاد ندارد. وی افزود: همچنین چنانچه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیاز به دسترسی به پایگاه‌های نظامی ایران برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای این کشور داشته باشد، تهران باید مطابق با تعهدات خود در برجام و پروتکل الحاقی، این دسترسی را به سهولت ایجاد کند.


با این حال یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرگزاری ‌آسوشیتدپرس گفت: اکنون ضرورتی وجود ندارد که از سایت نظامی ایران بازدید کنیم. او البته در بخش دیگری از حرف‌هایش اعلام کرد: آژانس درصورتی که مشکوک شود ایران در حال انجام اقدامات ممنوع شده در سایت‌های نظامی خود است می‌تواند به این سایت‌ها دسترسی داشته باشد. آژانس به همه مکان‌ها در ایران چه نظامی و چه غیرنظامی دسترسی کامل دارد. پیش از این سخنان هم دو مقام آژانس در گفت‌وگو با رویترز گفته بودند: قصد نداریم فقط برای ارسال یک پیام سیاسی از یک سایت نظامی مانند پارچین بازدید کنیم.
با وجود فشارهای مقامات آمریکایی بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این سازمان روز پنجشنبه در هشتمین گزارش فصلی خود بار دیگر تایید کرده بود که ایران به تمامی تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بوده است. این سومین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکاست که پایبندی ایران به توافق را مورد تایید قرار می‌دهد.
فشارهای آمریکا بی‌اثر بوده است
رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره گزارش جدید آژانس گفت: گزارش جدید آژانس که هشتمین گزارش از روز اجرای برجام و هفتمین گزارش فصلی به شورای حکام در مورد راستی‌آزمایی اجرای برجام به شمار می‌رود، بار دیگر تایید می‌کند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعم از غنی‌سازی با سانتریفوژهای نسل اول در سایت نطنز، تحقیق و توسعه سانتریفوژهای پیشرفته و نسل جدید، تولید آب سنگین، مدرن‌سازی راکتور آب سنگین اراک ، راکتور تحقیقاتی تهران، برنامه تولید رادیوایزوتوپ پایدار در فردو و سایر بخش‌ها براساس برنامه درازمدت اعلام شده ایران و در چارچوب برجام جلو می‌رود. وی یادآور شد: آژانس به کار حرفه‌ای و بیطرفانه خود براساس استانداردهای پادمانی به راستی‌آزمایی اجرای برجام ادامه داده و تاکنون نظارت بر اجرای پروتکل الحاقی را همانند بقیه 120 و چند کشوری که آن را اجرا می‌کنند، دنبال می‌کند.سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه متن گزارش شبیه گزارش‌های قبلی است، اظهار داشت: تغییرات آن شامل تحولات فنی از جمله تولید آب سنگین و انتقال مقادیری آب سنگین به خارج، افزایش ذخیره ۳ و ۶۷ درصدی، جایگزینی برخی سانتریفوژها و مواردی شبیه آن است. نجفی اضافه کرد: لفاظی‌ها و فضاسازی رسانه‌ای مقامات آمریکایی و سفر نماینده آمریکا به وین تاکنون تاثیری بر فعالیت‌ها و اقدامات راستی‌آزمایی آژانس و نحوه گزارش‌دهی آن نگذاشته و انتظار ایران و همه کشورهای عضو آژانس این است که دبیرخانه آژانس به کار حرفه‌ای و بی‌طرفانه خود ادامه دهد.