تداوم ریاست زیرسایه انتقاد

آرمان - محمد طاهری‌جو: انتقادات به عملکرد فراکسیون امید در ماه‌های اخیر به اندازه‌ای بود که تصور می‌شد ریاست آن به فردی جز عارف برسد اما دیروز اعضای این فراکسیون رای به بقای او دادند و عارف به عنوان رئیس فراکسیون امید در سال دوم فعالیت انتخاب شد. محمدرضا عارف که در دولت اصلاحات معاون اول بود، با حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بیشتر شناخته شد و پس از انصراف و تسهیل پیروزی روحانی محبوبیت قابل توجهی برای خود کسب کرد. عارف به پشتوانه این محبوبیت مدیریت روند تشکیل لیست امید و تلاش برای اصلاح‌طلب کردن مجلس را آغاز کرد. با موفقیت نسبی لیست امید و حضور اصلاح‌طلبان در مجلس بود که عارف در اندیشه نشستن بر کرسی ریاست مجلس افتاد اما چنین نشد و رای اکثریت به تداوم ریاست لاریجانی قرار گرفت. در مدت فعالیت مجلس دهم گاهی انتقادها از عارف شیب فزاینده‌ای داشته و حتی در زمان‌هایی برخی فعالان سیاسی عدم رضایت خود را از او ابراز می‌کردند. حتی عدم موفقیت اصلاح‌طلبان در مواردی چون رای اعتماد به وزرا نیز به عهده وی گذاشته شد. به‌نظر می‌رسد انتخاب دوباره او به عنوان رئیس فراکسیون امید انتقاداتی را برانگیزد. هفته پیش محمد عطریانفر در واکنش به رای عدم اعتماد مجلس به حبیب‌ا... بیطرف در گفت‌وگو با انتخاب اظهار داشت: «ما به عنوان چهره‌های اصلاح‌طلب در جبهه اصلاحات، اطلاعات دقیقی از آنچه در فراکسیون امید و پارلمان می‌گذرد، نداریم. اما پیام‌هایی که از سوی برخی نمایندگان شنیده‌ایم، نشان می‌دهد که عملکرد مدیریت فراکسیون امید در جریان رای اعتماد به وزرا، چندان رضایت بخش نبوده است.» همچنین چندی پیش جلال جلالی‌زاده نماینده مجلس ششم در گفت‌وگویی اظهار داشت: «یکی از مهم‌ترین اشکالاتی که فراکسیون امید دارد، نداشتن یک شخص کاریزماتیک است که برای اعضای فراکسیون محوریت داشته باشد و اعضا به نظر او اهمیت دهند. اگر از افرادی مانند آقای عارف در لیست استفاده شده، بیشتر به خاطر پشتوانه‌های قبلی و گذشته ایشان بوده است، وگرنه در مدتی که در مجلس بودند عملکرد قابل قبولی نداشتند.» صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران هم با بیان اینکه بزرگ‌ترین ضعف فراکسیون امید مجلس، فقدان یک تشکل و سازماندهی درست و حسابی است، به انصاف نیوز گفت: «در واقع هیچ چیز بجز یک خالی بودن از فراکسیون امید و ریاست دکتر عارف مشاهده نکردیم.» علاوه بر انتقادات رسمی از گوشه و کنار و فضای غیر رسمی نیز مخالفت‌های بسیاری با شیوه عملکرد و روحیه عارف دیده می‌شود که می‌تواند نشانگر عدم رضایت شخصیت‌های اصلاحات از وی باشد. به هرروی با وضعیت حاضر انتظار فشار بیشتری بر فراکسیون امید و رئیسش می‌رود و باید دید آیا عارف در سال دوم مسئولیت، رویه خود را تغییر می‌دهد یا نه.
پزشکیان و صادقی نبودند
دیروز زمزمه‌هایی در مورد اختلافات درون فراکسیونی به گوش می‌رسید و این گمانه وجود داشت که تغییرات زیادی در هیات رئیسه دوم مشاهده شود، اما رای گیری امروز نشان داد تغییرات زیادی شامل حال این فراکسیون نشد و عارف با اتفاق آرا به عنوان رئیس فراکسیون انتخاب شد. براساس اسامی اعلام شده محمد فیضی، محمود صادقی و مسعود پزشکیان از ترکیب هیات رئیسه کنار رفتند و به جای آنها علیرضا رحیمی، الیاس حضرتی و علی نجفی به ترکیب هیات رئیسه دوره جدید اضافه شدند. شایان ذکر است که محمود صادقی و مسعود پزشکیان در انتخابات هیات رئیسه فراکسیون کاندیدا نبودند.
نقاط ضعف و قوت


روز گذشته همچنین سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ارائه گزارشی درباره عملکرد این فراکسیون و بررسی نقاط ضعف و قوت آن در جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید خبر داد. بهرام پارسایی اظهار کرد: عصر سه شنبه جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید با دستور کار انتخاب هیات رئیسه برگزار شد. طبق اساسنامه هر سال یک بار انتخابات هیات رئیسه برگزار می‌شود. در این جلسه نیز راجع به فعالیت یک سال گذشته فراکسیون گزارشی ارائه شد، همچنین عملکرد فراکسیون و هیات رئیسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعضا برای پیشبرد بهتر اهداف و برنامه‌های فراکسیون اظهاراتی را مطرح کردند. وی افزود: در این جلسه دکتر عارف به اتفاق آرا به عنوان رئیس و هشت نفر به عنوان اعضای هیات رئیسه انتخاب شدند. ارکان هیات رئیسه نیز در جلسه فردا صبح هیات رئیسه انتخاب خواهند شد. پارسایی اضافه کرد:‌ در جلسه سه‌شنبه نقاط ضعف و قوت فراکسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت که تقاضای اعضا این است که لیست اعضای فراکسیون منتشر شود چرا که این امر می‌تواند خیلی از مباحث را روشن کند. سخنگوی فراکسیون امید اضافه کرد: از همه اعضای فراکسیون به خاطر فعالیت‌شان در سال اول قدردانی می‌کنم و امیدوارم در سال دوم بتوانیم با تجربه سال قبل و با برنامه‌ای منسجم کار را به پیش ببریم. یکی از برنامه‌های ما فعال شدن کمیته‌هاست و اینکه هر کمیته در طول سال چند طرح به صحن علنی می‌آورد و همچنین ممکن است تغییراتی در کمیته‌ها انجام شود تا با برنامه‌تر وعده‌هایی که به مردم داده شده را در مدت باقیمانده محقق کنیم.