تعيين مديران جديد حق نجفي است

آرمان- محمد طاهری‌جو: انتخاب شهردار تهران با تمامي جنجال‌ها با موفقيت و راي يكدست اعضاي شوراي پنجم تهران به نتیجه رسيد و محمدعلي نجفي به عنوان سیاستمداری با رویکردهای اصلاح‌طلبانه و البته به‌عنوان مدیری باتجربه، پس از ١4 سال مديريت اصولگرايانه شهرداري تهران، سكان اين نهاد را در اختيار گرفت. شهرداري تهران از مهم‌ترين مراكز مديريتي كشور با حدود 70‌هزار كارمند و مدير چنان اهميتي دارد که اگر نگوییم اهمیت آن از یک وزارتخانه بیشتر نیست، قطعا کمتر هم نخواهد بود. علاوه براين مديريت قاليباف در شهرداري انتقادات و نارضايتي‌هايی را پدید آورد. حال پس از اينكه مردم وظيفه خود را به بهترين شكل ممكن انجام داده و موجب موفقيت صددرصدي ليست اميد شدند، انتظارات زيادي از شوراي شهر پنجم و شهردار منتخب آن وجود دارد. آلودگي هوا و مشكلات محيط زيستي، بلندمرتبه سازي‌های بي‌حساب و كتاب، بهینه نبودن سيستم حمل و نقل پايتخت و استخدام‌هاي غيركارشناسانه از چالش‌هاي مهمي است كه مديريت شهري جديد با آن مواجه خواهد بود. اصولگراياني كه در چندسال اخير مورد نقد بوده و نتيجه عملكرد خود را با عدم كسب راي مردم ديدند و همچنين اصلاح‌طلباني كه پس از سال‌ها منتظر ديدن مديريتي تخصص‌گرايانه هستند به دقت عملكرد شهردار و شوراي جديد را رصد مي‌كنند. شوراي اصلاح‌طلب و هماهنگ وعده نظارت كامل داده و شهردار انتخاب شده كه به پاكدستي و شفافيت شهره است نيز متعهد شده قراردادهاي بيش از يك ميليارد را با جزئيات در سايت شهرداري اعلام كند. در همين راستا حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران، با «آرمان» گفت‌وگو کرده است كه در ادامه مي‌خوانيد.
روند انتخاب شهردار و یکدستی انتخاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
آقای دکتر نجفی از جمله 21 گزینه مطرح برای شهرداری تهران بود و پس از آن هم در جمع 7 کاندیدای مرحله دوم قرار گرفت تا در نهایت 4 گزینه به ارائه‌ برنامه پرداختند و در مرحله نهایی پس از انصراف خانم کولایی و آقای مهرعلیزاده بود که آقای نجفی با رأی کامل یعنی 21 رأی انتخاب شد. اعضای شورای شهر تهران با هم به این توافق رسیده بودند که شهردار تهران رأی تمامی اعضا را داشته باشد و در حقیقت قرار بود گزینه اکثریت رأی تمام 21 نفر را داشته باشد. زمانی هم که نظر اکثریت بر دکتر نجفی بود در رای‌گیری نهایی همه به ایشان رأی دادند و خوشبختانه سایر نامزدها هم انصراف دادند. هدف اعضای شورای شهر این بود که شهردار از شورای یکدست اصلاح‌طلب رأی صددرصدی داشته باشد. رأی کامل به گزینه نهایی تصمیم اعضای شورا بود والبته تصمیم برای انصراف از کاندیداتوری، تصمیمی حقوقی و از اختیارات خودشان بود.
به هر حال رأی مردم به لیست امید شورای شهر بر اساس وعده‌هایی بود که ارائه‌ کردند و انتظار تحقق آن را دارند. برنامه شورا برای پاسخ به این اعتماد چیست؟


شورای اسلامی شهر تهران ماموریت‌ها و وظایف مشخص دارد. تقریبا تمام ماموریت‌ها در چند روز اخیر و طی بررسی‌های چندماه گذشته که در جلسات هم‌اندیشی شورا تعیین شده بود، مشخص شده است. انتخاب شهردار تهران، رئیس و نایب‌رئیس شورا، ارکان شورا، انتخاب نمایندگان شورا در کمیسیون‌‌های ماده 100 و شوراهای فرادستی سه شهرستان تهران، ری و شمیرانات نهایی شده است. تعیین تعداد کمیسیون‌ها و اعضای کمیسیون‌ها نیز از وظایفی بوده که ما در روزهای آغازین فعالیت شورا انجام دادیم. برنامه شورا که متاثر از سند برنامه‌ریزی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از قبل از برگزاری انتخابات برای حوزه مدیریت شهر تهران بود، با به کارگیری ظرفیت‌های کارشناسی بخش‌های مختلف تهیه شده است. همچنین اسناد بالادستی مانند قانون اساسی، قانون شهرداری، قانون شوراها، برنامه‌های توسعه ششم کشور و برنامه دوم توسعه شهرداری تهران مبانی تعیین اولویت‌ها بود. در هرکدام از کمیسیون‌های شش‌گانه هم طی سه ماه اخیر با دعوت از مدیران شهرداری و مشورت با اعضای کمیسیون‌های قبلی و همچنین 14 نفر عضو اصلاح‌طلب شورای چهارم اولویت‌ها به‌دست‌آمده است. به‌طور مثال در حوزه مسئولیت کمیسیون حمل و نقل و ترافیک اولویت اول توسعه حمل و نقل عمومی از قبیل اتوبوسرانی و مترو است و در بحث مترو تاکید بر تکمیل خطوط کنونی و افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر یکی از اولویت‌هاست. امروز به دلیل کمبود تجهیزات در خطوط مترو نهایتا حدود دو و نیم‌میلیون سفر انجام می‌شود و به‌رغم سرمایه‌گذاری خوبی که در حوزه تامین زیربنا انجام شده، این ظرفیت بسیار ناچیز است، بنابراین تلاش خواهیم کرد با تکمیل تجهیزات و ناوگان خطوط مترو تهران این حجم جابه‌جایی مسافر افزایش پیدا کند. در حوزه آلودگی هوا، اقتصاد مدیریت شهری، مسائل اجتماعی فرهنگی و... هم بر اساس بررسی‌های تخصصی کمیسیون مربوطه با توجه به اسناد بالادستی اولویت‌ها روشن شده که به تدریج توسط سخنگو یا رئیس شورا و یا روسای کمیسیون‌ها اعلام می‌شود.
در بسیاری موارد یکدستی در مراکز تصمیم‌گیری می‌تواند مفید و در مواردی هم می‌تواند چالش‌آفرین باشد. اکنون که شورای شهر پنجم یکدست است، این مولفه را باید تهدید دانست یا فرصت؟
همواره واهمه و بیم از یکدستی شورا وجود داشته و بارها طی چندماه اخیر توسط دلسوزان اصلاحات به ما گوشزد شده است. با این همه، انتخاب شهردار، رئیس و نایب‌رئیس شورا در بدو شروع به فعالیت که معمولا بسیار مناقشه برانگیز است، بسیار منسجم و همدلانه صورت گرفت که همین موضوع از برکات یکدست بودن شوراست. حتی زمانی که با تاخیر درتایید حکم دکتر نجفی مواجه شدیم، 21 رأی به‌سرپرستی دکتر سلیمی نشانه همین وحدت و از اثرات یکدستی بود. در تصمیمات مهم از آغاز شورای شهر پنجم، یک مورد ناهماهنگی و واگرایی در شورا مشاهده نشد و اعضای شورا به‌صورت منسجم حرکت کردند. امیدواریم در ادامه راه نیز این انسجام حفظ شود. علاوه بر این، یکدستی شورا فقط به لحاظ سیاسی است و طبیعتا در کمیسیون‌های شش‌گانه و در مواجهه با ماموریت‌های متنوع حوزه شهری، در میان 21 عضو شورای شهر که از لحاظ سیاسی دارای دیدگاه مشابه هستند، نقطه نظرات کارشناسی کاملا متفاوت و بعضا متعارضی وجود دارد، بنابراین پیش‌بینی ‌می‌شود در مسائل کارشناسی کاملا از دستاوردهای تضارب آرا استفاده خواهیم کرد و در تصمیمات اساسی که مربوط به حیثیت و اعتبار جامعه اصلاح‌طلبی ایران است، تصمیمات بر اساس توافق جمعی متحد و منسجم اتخاذ خواهد شد. این اتحاد و انسجام شورا که طی روزهای اخیر نیز کاملا بروز و ظهور پیدا کرده، در شرایطی است که 30 نفر نماینده مردم تهران در مجلس هم متعلق لیست امید هستند و دولت نیز توسط آقای دکترروحانی مدیریت می‌شود. بنابراین مدیران استان و شهر تهران نیز برخاسته از پشتوانه رأی اصلاح‌طلبان هستند. این همسویی حوزه مدیریت شهری با دولت و مجلس به دوره 14‌ساله رابطه واگرایانه بین شهرداری و دولت پایان خواهد داد و امیدوار هستیم طی روزهای آینده با دعوت آقای رئیس‌جمهور مانند دولت اصلاحات آقای نجفی به عنوان شهردار در جلسات هیات وزیران شرکت کنند تا از این طریق، زمینه تعامل و هماهنگی بیشتری بین این حوزه و سایر بخش‌های دولتی فراهم شود. پس از فراهم آمدن همکاری‌های میان شهرداری و دولت باید شاهد پایان مجادلات بی‌حاصل رسانه‌ای بود که طی سال‌های اخیر به‌واسطه اختلافات سیاسی میان روسای دولت‌های گذشته و شهردار تهران شکل گرفته بود و در چنین شرایطی است که منافع این همسویی متوجه سازندگی پایتخت می‌شود.
در شورا و شهرداری قبل چه مشکلات عمده‌ای وجود داشت که شورای شهر پنجم و آقای نجفی باید مراقب عدم تکرار آن باشند؟
ترجیح من آن است که بیشتر در مورد آینده صحبت کنم. دوره چهارم شورا به پایان رسیده و آن شورا هم مانند هر مجموعه دیگری دارای نقاط قوت و ضعف بوده است که تمایلی ندارم به گذشته باز گردم. معتقدم باید با رویکردی آینده‌نگرانه کارآمدی شورا را افزایش دهیم. تلاش شورای پنجم باید این باشد که از دستاوردهای مثبت همکاران در شورای چهارم استفاده شود و آنجا که ایراداتی وارد بوده، تغیرات مثبتی اعمال کنیم. برای مردم نیز چندان خوشایند نخواهد بود که مجموعه‌ای که برسرکار می‌آید بر گذشته تمرکز داشته باشد، البته آنچه اشاره شد بدان معنی نیست که اگر در گذشته حقی از مردم ضایع شده، آن را نادیده بگیریم، اما تمرکز شورا بر آینده و انجام وظایف پیش رو خواهد بود.
به تازگی نامه آیت‌ا... موسوی خوئینی‌ها به دکتر نجفی در مورد عدم افشاگری دوره آقای قالیباف موجب واکنش‌های زیادی شد. نظر شما در این مورد چیست؟
بنده نشنیدم که آیت‌ا... موسوی خوئینی‌ها از لفظ افشاگری استفاده کند. به هرحال ایشان به عنوان یک شخصیت مبارز، انقلابی و اصلاح‌طلب تاکید داشته که از لحظه شروع مسئولیت رویکردهای ایجابی معطوف به آینده باشد. اگر تخلفی در هر دستگاه صورت گرفته باشد مراجع مربوطه و خود شورا به آن رسیدگی خواهند کرد، اما در هر صورت نگاه شورای پنجم معطوف به آینده است.
صحبت‌های زیادی اخیرا در مورد شفاف سازی در شورا و شهرداری و همچنین شهرداری شیشه‌ای مطرح شده است. تحقق این وعده چه تاثیری بر نگاه مردم به اصلاح‌طلبان، شورا و شهرداری خواهد داشت؟
شهرداری از نظر بنده دستگاهی کاملا خدماتی است و بر اساس جایگاه و ماموریت‌ها به دلیل پرداخت هزینه‌های شهرداری توسط مردم و شهروندان حق طبیعی ایشان است که بدانند نمایندگانشان در شورای شهر و شهردار منتخب این نمایندگان بر اساس چه ساز و کاری تصمیم‌گیری می‌کنند. این اطلاعات به هر میزان که در معرض دید و تجزیه و تحلیل عموم قرار گیرد به همان مقدار به سلامت نظام اداری و مالی شهرداری کمک می‌کند. البته تحقق کامل این وعده منوط به توسعه طرح‌ها و پروژه‌های مربوط به هوشمند‌سازی مدیریت شهری است و باید تلاش شود حتی‌الامکان در گلوگاه‌های تصمیم‌گیری با استفاده از اتوماسیون اداری نقش اشخاص و افراد کمرنگ‌تر شود و سیستم‌ها بدون نیاز به مداخله افراد بتوانند خدمات لازم را ارائه کنند. برای مثال یکی از فرایندهای جاری و ساری در شهرداری صدور پروانه ساختمانی و مورد دیگر فرایند انجام معاملات شهرداری اعم از برگزاری مناقصات عمومی و یا مزایده‌هاست. بر همین اساس تلاش خواهد شد تمام این اطلاعات در اختیار مردم قرار گیرد و شهردار محترم وعده دادند فرایند و نتایج همه مناقصه‌های مربوط به انجام پروژه‌های شهری اعم از حوزه عمرانی، خدماتی، هوشمندسازی شهر و... از طریق سایت شهرداری و شورای شهر به اطلاع مردم برسد. برای مثال اگر برای اجرای پروژه احداث بوستان مناقصه‌ای برگزار‌ و پیمانکار واجد صلاحیت برنده می‌شود، چرایی برنده شدن پیمانکار و قیمت‌های پیشنهادی در سایت به صورت شفاف درج خواهد شد تا همه مردم و به خصوص جامعه فنی و مهندسی کشور با دسترسی به این اطلاعات بتوانند در وهله نخست از شیشه‌ای و شفاف بودن مدیریت شهری مطمئن شوند و همچنین از نتیجه مناقصه و دلایل موفقیت پیمانکار از نظر کمی و کیفی آگاه شوند. در این حالت از اعمال نفوذهای احتمالی و موثر واقع شدن امضاهای طلایی جلوگیری خواهد شد.
شورای شهر در قبال تغییر مدیران ارشد و معاونان شهرداری و... چه رویکردی خواهد داشت؟
آنچه به شورا مربوط می‌شود این است که به تبعیت از رأی مردم تلاش کند دکترین مدیریت شهری پایتخت نسبت به گذشته تغییر قابل توجهی پیدا کند و تا حد امکان به سمت جامعه محوری و به کارگیری شیوه‌های مدیریت علمی، مشارکت جویانه و کاملا دموکراتیک حرکت کند. از نهادهای تخصصی و بخش‌های مختلف مردمی و به خصوص سازمان‌های مردم‌نهاد چه در مدیریت کلان و چه مدیریت محلات در فرایند تصمیم‌سازی حداکثر استفاده خواهد شد تا مردم احساس کنند در تصمیم‌گیری‌های اداره شهر خود موثر هستند اما در حوزه مدیریتی و تعیین تکلیف مدیران بر اساس قانون به اختیار دکتر نجفی است. ایشان هم در مقابل شورا و مردم پاسخگو و مسئول هستند و همکاران خود را انتخاب خواهند کرد. توافق کردیم در این مسیر هم اگر اعضای شورا نقطه نظری داشتند به شهردار ارائه کنند اما تصمیم نهایی با او باشد. پارلمان شهری دوره پنجم بنا دارد هم در حوزه قانونگذاری و هم در حوزه نظارت و حساب کشی بدون لحاظ کردن همسویی شورا و شهردار صادقانه عمل کند و هدف چنین نیست که مداخله‌ای در بود و نبود مدیران شهرداری داشته باشیم. عملکرد هرمعاون و مدیر منصوب شهردار تحت نظارت اعضای شورای شهر خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود با توجه به مدیریت دکتر نجفی و تجارب ارزنده ایشان در حوزه‌های مختلف مدیریتی کشور و به ‌ویژه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که مغز تمام دستگاه‌های اجرایی است، شاهد چالش‌های زیادی نباشیم. از نظر حقوقی سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و قاعده‌گذاری از وظایف پارلمان شهری است و حوزه اجرا بر عهده آقای شهردار و سایر خانم‌ها و آقایان همکار ایشان خواهد بود.