سهمیه 30 درصدی زنان در مدیریت‌های دولت دوازدهم

حسن روحانی، رئیس‌جمهور، شب گذشته در اولین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم، مسائلی را در موضوعات سیاست داخلی، فرهنگی و سیاست خارجی مطرح کرد که اهم آن در پی می‌آید:
بعد از انتخابات رايزني براي کابينه را شروع بايد زمينه را براي جوان‌گرايي و استفاده از ظرفيت زنان ايجاد کنيم. حسب قانون مصوب بايد در آينده 30 درصد مديران ما از زنان باشند.
مصوبه ما درباره 30 درصد نسبت حضور بانوان و جوانان است. نسبت به مذاهب مختلف هم در دولت يازدهم هم و دوازدهم بخشي از بخشداران و فرمانداران و معاونان وزرا، اهل سنت بودند. اهل سنت برادران عزيز ما هستند، همه ايرانيان بايد از فرصتي که پيش‌روي آنان است،‌ به‌خوبي استفاده کنند.
پايان صد روز گزارشي خدمت مردم مي‌دهم. 


عملکرد وزرا را هر سه ماه يک‌بار مورد بررسي قرار می‌دهيم و به سازمان برنامه و بودجه دستور دادم نسبت به واگذاري بودجه به دستگاه‌ها هر سه ماه يک‌بار رسيدگي کنند و اگر کار آنها در چارچوب قانون بود، ادامه دهند يا کم کنند.
حذف رقيب امکان‌پذير نيست. بايد اختلافات فکري را به رسميت بشناسم. 
دولت در قبال همه ملت مسئول است، در مقابل 24 ميليون و 16 ميليون مسئول است و چند ميليوني که به هر دليلي نتواستند شرکت کنند، همه ملت ايران هستند. ما بايد براي مطالبات و انتقادات گوش شنوا داشته باشیم و براي اين کار قوا بايد در کنار هم باشند. 
نيروهاي مسلح هم بسيار مهم است. رابطه رئيس‌جمهور با ارتش و سپاه مهم است. با فرماندهان سپاه جلسه خوبي داشتيم و تصميمات خوبي را براي هماهنگي گرفتيم. براي اين که در اقتصاد پيشرفت کنيم، بر‌اساس اصل 147 قانون اساسي بايد از امکانات سپاه استفاده کرد.
اخلاق به گروه و قشر و جناح خاصي اختصاص ندارد. فضاي سياسي يک ماه گذشته را بيشتر مي‌پسندم. انتقادها سالم‌تر و نرم‌تر و خشونت در فضاي رسانه‌اي کمتر ديده مي‌شد. حتي در مجلس براي رأي اعتماد به وزرا فضاي زيباتري را نسبت به دولت يازدهم مشاهده کرديم.
من قبول ندارم ديانت مردم کم‌رنگ شده است. در ايام انتخابات گفتند در مدارس ما بي‌ديني ترويج مي‌شود؛ اين درحالي است که معلمان ما بيش از اقشار ديگر تعصب ديني دارند. البته ما معتقديم انتخاب بهشت و جهنم در اختيار مردم است. هيچ‌کس را به زور نمي‌شود به مسير هدايت کشاند. ما بايد ابلاغ‌کننده باشيم. مبشر و نذير باشيم اما نمي‌شود دست و پاي کسي را بست و شلاق زد که نماز بخواند يا او را در اتاقي حبس کرد و آب و غذا نداد که روزه بگيرد.
بي‌کاري يک معضل بسيار بزرگ است. اولين خواست مردم در انتخابات رفع بي‌کاري بود. از سال 92 تا 95 يک‌ميليون‌و 950 هزار شغل درست کرديم. 630 هزار شغل خالص هم به‌طور سالانه ايجاد کرديم. پنج کشور مي‌توانند 600 هزار به بالا شغل ايجاد کنند که ايران در زمره آنهاست.
شرايط امروز آمريکا الان به نفع ماست. آمريکا براي اجماع‌سازي عليه ايران در دشوارترين شرايط است. در شرايطي که آمريکا ما را تحريم مي‌کند، بانک‌های خارجي به ما اعتبار 10 ميلياردي مي‌دهد و شركت خارجي قرارداد پنج ميلياردی مي‌بندد. در برابر تخلفات ديگران دست روي دست نخواهيم گذاشت.
درباره عربستان راه‌حل ما گفت‌وگو است، با اينکه اعتماد نداشتيم حجاج را فرستاديم. اين سفر حجاج علامت خوبي است براي اينکه ببينيم چگونه مي‌توانيم مشکلات را حل کنيم. اگر رفتار آنها در راستاي دين و قوانين بين‌الملل باشد، مي‌توانيم مشکلات را حل کنيم. مشكل ما با عربستان يکي مداخله در يمن و ديگري کمک به گروه‌هاي تروريستي است. اميدواريم به اين درک رسيده باشند که اين روش جواب نمي‌دهد. بايد يمن را واگذار کنند و کمک به تروريست‌ها را متوقف کنند تا مشکلات حل شود.