نوبخت: دبیرشورای عالی امنیت ملی به زودی جمع بندی جلسه ویژه این شورا را گزارش خواهد کرد

آخرین خبر از حصر
اولین نشست خبری محمدباقر نوبخت به عنوان سخنگوی دولت دوازدهم دیروز در حالی برگزار شد که احتمالا بیراه نیست اگر بگوییم این نشست بعد از مدت ها سکوت خبری از سوی دولت - در خصوص رسیدگی به پرونده محصورین در شورای عالی امنیت ملی- بدل به اولین نشست خبری همراه با موضع رسمی دولت دوازدهم درباره وضعیت پرونده در شورای عالی امنیت ملی شد. آقای نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که مثل همیشه در ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شد درباره مساله حصر، اعتصاب غذای کروبی و خروج نیروهای امنیتی از خانه او گفت: درباره خروج نیروهای امنیتی وزیر اطلاعات گزارشی داد که این اتفاق افتاده و ان‌شاءالله گام‌های بعدی هم برداشته
شود.
او ادامه داد: اینکه دادگاهی تشکیل شود در حوزه اختیارات قوه قضاییه است اما من در جلسه شورای عالی امنیت ملی حضور داشتم که مباحث خوب و دقیقی آنجا مطرح شد که البته جمع‌بندی آن را دبیر شورا گزارش خواهد کرد.


این در حالی بود که تا همین دیروز و پیش از سخنان نوبخت دولت حسن روحانی هیچ حرفی در خصوص بررسی یا عدم بررسی وضعیت محصورین در شورای عالی امنیت ملی به میان نیاورده بود؛ حالا اما دستکم این است که ناظران سیاسی می دانند حداقل یکبار به طور مشخص بعد از اعتصاب غذای مهدی کروبی و درخواست های وی از قوه قضاییه،جلسه ای در شورای عالی امنیت ملی در این زمینه برگزار شده و قرار است دبیر این شورا به زودی جمع بندی مذاکرات را با رسانه ها در میان بگذارد.
در ادامه اهم سخنان محمدباقر نوبخت را می خوانید:
امسال باید حدود 10.5 تا 11 میلیون تن گندم به ارزش 15 هزار و 252 میلیارد تومان خریداری کنیم که تا شش شهریور هشت میلیون و 780 هزار تن به ارزش 11 هزار و 480 میلیارد تومان از گندمکاران خریداری شده که هفت هزار و 430 میلیارد تومان (65 درصد) آن پرداخت شده است.
همچنین 54 هزار و 456 دستگاه تاکسی جایگزین تاکسی‌های فرسوده شده و برای رونق اقتصادی به 679 واحد تولیدی، 724 میلیارد تومان تسهیلات داده شده است.
همکاران ما در وزارت خارجه با صراحت نظرات خود را بیان کردند. ما هیچ چیزی که خارج از چارچوب باشد به ویژه بازدید از اماکن نظامی که اطلاعات آن کاملا طبقه‌بندی و سری است را نمی‌پذیریم و اینها آرزوهایی است که از طرف آنها بیان می‌شود اما ما مصمم هستیم از همه چیز که مصالح و منافع ملی ما را تامین کند دفاع کنیم.
ما اصلاحات متعددی در سازمان برنامه و در دولت دوازدهم برای بودجه 97 در نظر داریم و می‌خواهیم بودجه‌ریزی را از روش سنتی افزایشی تغییر دهیم. دستگاه‌ها اول باید بگویند ماموریت و برنامه‌هایشان چیست و هزینه برنامه‌ها از قبل محاسبه شده که طبق بودجه‌ریزی بر مبنای صفر عمل خواهیم کرد. دستگاه‌ها هر سه ماه باید گزارش بدهند و اگر به اهدافشان دست یافته بودند بودجه بعدی داده خواهد شد. مصممیم برای فعال کردن استان‌ها امتیازات استان را بسیار زیاد کنیم و بودجه‌ای که می‌توان در چارچوب استانی تعیین شود به استان تخصیص بدهیم.
دولت مصمم است هر چه می‌تواند واردات کالاها بخصوص آنهایی که مشابه داخلی دارند را محدود کند. برای این کار یک اصلاح تعرفه هم صورت گرفت. دولت برای استفاده از تولید داخلی و کم کردن واردات مصمم است.
در اقتصاد به دنبال فرمانده نگردید. در این ستاد اقتصادی همه نظر می‌دهند و با نظریات مختلفی که دارند با هم هماهنگ هستند و در آنجا تصمیمات کلان اقتصادی گرفته می‌شود. تعداد افراد موجب چندگانگی نیست.
با وجود اینکه ارقام بودجه کاملا محقق نشده ولی ما حقوق و مزایای نیروهای مسلح عزیز را بیش از صددرصد تخصیص دادیم و انصاف نبود این مساله به این شکل مطرح و رسانه‌ای شود. حالا به هر دلیلی این تصمیم (پرداخت 23 روز حقوق به نیروهای مسلح) گرفته شده می‌توانست پخته‌تر عمل شود و این اقدام که 23 روز حقوق داده شود از نظر بودجه‌ریزی نادرست است و اینکه رسانه‌ای شد هم نادرست است.
هم وزارت کشور و هم رئیس جمهور از عملکرد استانداران ارزیابی دارند و مثل کابینه طبیعی است که در سطح استانداران هم ترمیم صورت گیرد. قرار است دولت دوازدهم کارهای بزرگتری در جهت سرمایه گذاری و تولید انجام دهد. استانداران هم همیشه اختیارات بیشتری طلب می‌کنند به همین جهت سازمان برنامه بودجه هر استانی را دراختیار استاندار قرار می‌دهد تا با اختیار بیشتری توقعات را برطرف کند.
دو صندوق بازنشستگی کشوری و لشگری بنا به هر دلیلی قادر به پرداخت حقوق بازنشستگان از محل کسورات نیستند و الان دولت علاوه بر شاغلین به بازنشستگان هم حقوق می‌دهد با این وجود تقاضا برای افزایش هم وجود داشت که ما گفتیم چشم و یک اضافه‌ی ویژه هم دادیم که علاوه بر ده درصد افزایش 3500 میلیارد تومان برای همترازی روی آن گذاشتیم.حالا ممکن است این عدد با عدد مورد نظر بازنشستگان عزیز تطابق نداشته باشد اما شاید بیش از این واقعا در توان نیست. ما فرزندانشان هستیم و دستشان را می‌بوسیم اما از کجا بیاوریم. امکانمان بیشتر از این نیست. ما نه تنها برای نیروهای مسلح بیش از صد در صد دادیم به صندوقهای بازنشستگی هم 110 درصد اختصاص دادیم که 346 میلیارد تومان هم بعد از آن اضافه شد.
یکسان سازی نرخ ارز مورد نظر دولت است و این کار خوب است که انجام شود . در دولت یازدهم تمهید مقدماتی کردیم اما با افزایش قیمت نباید غیر منطقی یکسان سازی صورت گیرد. الان تغییراتی در بازار هست که خیلی هم نیست از طرفی به نفع کشور نیست پول ملی را تضعیف کند و مقام معظم رهبری هم دردیدار اخیرشان تاکید داشتند که پول ملی را تقویت کنیم درباره‌ی سیاست‌های انبساطی و انقباضی هم در بخشی باید سیاست متناسب انبساطی را در پیش بگیریم و در بخشی این کار را انجام ندهیم . به هر حال باید تعادل در بازار پول وجود داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
آیا جنگ آب، اجتناب ناپذیر است؟ نقش عجیب صهیونیست ها در بحران آب آینده خاورمیانه فردا در سئول اشک ریزان است کی‌روش: پدرم گفت به فوتبال هیچ‌وقت دروغ نگو جمشید پژویان، اقتصاددان در گفت و گو با «همدلی» از معضل اساسی بیکاری در کشور می‌گوید ددیپلمات‌های وزارت امور خارجه کشورمان با این نگاه متفاوت هم مواجه هستند: تصویری دیگر از استقلال کردستان عراق موشک میان برد کره شمالی از آسمان ژاپن عبور کرد شبه جزیره کره یک گام تا جنگ یک نگاه به تجربه وکالت در پرونده‌های تابودار و حقوق بشری آنها که دیده نمی‌شوند نوبخت: دبیرشورای عالی امنیت ملی به زودی جمع بندی جلسه ویژه این شورا را گزارش خواهد کرد کارگران چله بیکاری را در بهشت به نظاره نشسته‌اند آمده بودند محسن را ببینند! ولی‌الله شجاع‌پوریان سیره روشن‌ یک امام پس از ناکامی در تهیه بلیت اتوبوس رخ داد چاقوکشی مرگبار در ترمینال خزانه پرونده مداحان در دادسرای فرهنگ و رسانه مدیر کانال «اصلاحات نیوز» از محکومیت پنج‌ساله خود خبر داد ولایتی: آمریکا آرزوی بازرسی از مناطق حساس و نظامی ما را به گور می‌برد