موشک میان برد کره شمالی از آسمان ژاپن عبور کرد شبه جزیره کره یک گام تا جنگ

حامد هارونی ـ‌ پس از جنگ لفظی اخیر میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ و تهدیدهای طرفین در صورت مواجهه با حمله پیش‌دستانه از سوی یکدیگر آرامش نسبی برقرار شده بود و بسیاری از رسانه‌های جهان نیز این خبر را تایید می کردند، دولت کره شمالی در اقدامی تحریک آمیز یک فروند موشک میان‌برد خود را با موفقیت آزمایش کرد. این چندمین آزمایش موشکی کره شمالی در ماه‌های اخیر است اما نکته قابل توجه و تهدید آمیز آزمایش پیونگ‌یانگ، عبور این موشک از آسمان ژاپن است.در پی این اقدام، ژاپن خواستار نشست فوق العاده سازمان ملل متحد شد و دو کشور فیلیپین و مالزی علیرغم روابط حسنه با پیونگ‌یانگ این اقدام را محکوم کردند.به نظر می‌رسد بار دیگر گزینه جنگ در شبه جزیره کره جدی‌تر از قبل مطرح شود.
به گفته مقامات ژاپنی این موشک حدود ساعت ۶ صبح روز سه‌شنبه ۲۹ اوت (۷ شهریور) به وقت محلی، از کره شمالی شلیک و پس از عبور از شمال دریای ژاپن، جزیره هوکاکیو، پرواز کرده و در اقیانوس آرام فرود آمده اما خسارتی به کشتی‌ها یا تاسیسات دیگر وارد نکرده است. به گزارش تلویزیون ژاپن موشک پرتاب‌شده به سه قطعه تقسیم شده است.در همین ارتباط مقامات کره جنوبی گفته‌اند که این موشک ۲۷۰۰ کیلومتر را طی کرده و تا ارتفاع ۵۵۰ کیلومتر اوج گرفته است. به گفته مقامات کره جنوبی، این اقدامات تحریک‌آمیز می‌تواند منطقه تنش‌آلود شبه‌جزیره کره را پرتنش‌تر کند.یک افسر سابق ارتش کره جنوبی که هم‌اکنون تحلیلگر انستیتوی مطالعات خاور دور است گفته که این موشک چیزی شبیه هوآسونگ ۱۲ بوده که یک موشک میان‌برد جدید است. اخیرا کره شمالی تهدید کرده بود که این موشک را به سوی جزیره گوآم شلیک می‌کند. جزیره گوام در غرب اقیانوس آرام یکی از پایگاه‌های استراتژیک آمریکا به شمار می‌رود.وزارت دفاع آمریکا می‌گوید در حال بررسی این آزمایش موشکی کره شمالی است. فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی NORAD عنوان کرده که این موشک نمی‌تواند تهدیدی برای واشنگتن باشد.یک تحلیلگر نظامی دیگر گفته این موشک احتمالا یا موشک «موسودان میان‌برد» بوده که قادر به طی ۳۵۰۰ کیلومتر و در نوردیدن تمام منطقه آسیا-پاسیفیک است و یا از نوع «پک‌گوک‌سانگ ۲» که موشکی با سوخت جامد است و می‌تواند سریعتر و مخفیانه‌تر از موشک‌هایی شلیک شود که با سوخت مایع کار می‌کنند.
رزمایش‌های آمریکا با همکاری ژاپن و کره جنوبی در منطقه و نیز اعمال تحریم‌های فلج کننده از سوی کنگره آمریکا نه تنها جنبه بازدارندگی نداشته بلکه، پیونگ‌یانگ را سخت خشمگین و مصمم به تسریع برنامه های موشکی و هسته‌ای کرده است. پیشتر رهبر کره شمالی تهدید کرده بود درصورت ادامه روند تحریمی آمریکا، جزیره گوام را با موشک هدف قرار خواهد داد. از پایان جنگ کره در سال ١٩۵٣ که نتیجه توافق «ترک‌مخاصمه» بین طرف‌های درگیر بود، کره جنوبی و ایالات متحده معاهده صلح با کره شمالی امضا نکرده‌اند و در نتیجه، از لحاظ «فنی» وضعیت جنگ بین دو طرف همچنان برقرار است. کره شمالی خواستار امضای معاهده صلح، شناسایی کامل از سوی آمریکا و همچنین دریافت کمک‌های اقتصادی از کره جنوبی و آمریکاست.جنگ کره در سال ١٩۵٠ با حمله نیروهای حکومت کمونیستی کره شمالی به جنوب شبه جزیره کره آغاز شد و در مقابل، ایالات متحده در راس یک ائتلاف بین‌المللی مورد تایید سازمان ملل در حمایت از کره جنوبی وارد جنگ شد. در این جنگ، کره شمالی از حمایت نظامی اتحاد شوروی و جمهوری خلق چین برخوردار بود. جنگ کره تلفات سنگینی را به هر دو طرف وارد کرد.
اعتراضات بین‌المللی به اقدام تحریک آمیز کره‌شمالی


شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن می‌گوید که دولت این کشور کاملا هشیار است و آزمایش موشکی کره شمالی را با دقت تحت بررسی دارد. آبه گفت تمام توانش را برای حفاظت از مردم ژاپن به کار می‌گیرد.
نخست‌وزیر ژاپن همچنین خواستار نشست فوری سازمان ملل برای بحث درباره اقدامات عملی بیشتر علیه کره شمالی شده است. به گفته او ژاپن در هماهنگی با آمریکا آمادگی دارد تا برای دفاع از مردمش به هر موقعیتی پاسخ دهد. این بار کشورهای آسیایی که روابط خوبی هم با پیونگ‌یانگ دارند، مثل اندونزی و فیلیپین این اقدام کره شمالی را محکوم کرده‌اند. فیلیپین امسال ریاست دوره‌ای اجلاس سران ۱۰ کشور جنوب‌شرقی‌آسیا را بر عهده دارد.وزیر امور خارجه اندونزی نیز ثبات شبه‌جزیره کره را بسیار مهم دانسته و آزمایش موشکی کره شمالی را «نقض‌تعهدات‌بین‌المللی» این کشور توصیف کرده است. بر اساس این تعهدات که در قطعنامه‌های سازمان ملل آورده شده، پیونگ‌یانگ موظف است آزمایش‌های موشکی و توسعه سلاح‌های اتمی‌اش را متوقف کند. وزیر امور خارجه فیلیپین نیز از کره شمالی خواسته تا «اقدامات‌تحریک‌آمیز» را متوقف کند. او همچنین گفته اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا ASEAN و فیلیپین که امسال ریاست این اتحادیه را بر عهده دارد، مصمم هستند که یک راه‌حل صلح‌آمیز برای بحران شبه‌جزیره کره پیدا کنند اما «اقدامات تحریک‌آمیز مانند آخرین آزمایش موشکی باید متوقف شود تا بتوانیم یک شرایط مناسب برای برقراری گفت‌وگو را فراهم آوریم.»
همچنین دولت‌های کره جنوبی، استرالیا و بریتانیا نیز کوتاه مدتی پس از انتشار خبر آزمایش موشکی تا کنون شورای امنیت سازمان ملل متحد در واکنش به فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی یک رشته تحریم‌های اقتصادی را علیه آن کشور به اجرا گذاشته‌اند. تحریم‌های شورای امنیت برای تمامی کشورهای عضو سازمان ملل لازم الاجراست.
سایر اخبار این روزنامه
آیا جنگ آب، اجتناب ناپذیر است؟ نقش عجیب صهیونیست ها در بحران آب آینده خاورمیانه فردا در سئول اشک ریزان است کی‌روش: پدرم گفت به فوتبال هیچ‌وقت دروغ نگو جمشید پژویان، اقتصاددان در گفت و گو با «همدلی» از معضل اساسی بیکاری در کشور می‌گوید ددیپلمات‌های وزارت امور خارجه کشورمان با این نگاه متفاوت هم مواجه هستند: تصویری دیگر از استقلال کردستان عراق موشک میان برد کره شمالی از آسمان ژاپن عبور کرد شبه جزیره کره یک گام تا جنگ یک نگاه به تجربه وکالت در پرونده‌های تابودار و حقوق بشری آنها که دیده نمی‌شوند نوبخت: دبیرشورای عالی امنیت ملی به زودی جمع بندی جلسه ویژه این شورا را گزارش خواهد کرد کارگران چله بیکاری را در بهشت به نظاره نشسته‌اند آمده بودند محسن را ببینند! ولی‌الله شجاع‌پوریان سیره روشن‌ یک امام پس از ناکامی در تهیه بلیت اتوبوس رخ داد چاقوکشی مرگبار در ترمینال خزانه پرونده مداحان در دادسرای فرهنگ و رسانه مدیر کانال «اصلاحات نیوز» از محکومیت پنج‌ساله خود خبر داد ولایتی: آمریکا آرزوی بازرسی از مناطق حساس و نظامی ما را به گور می‌برد