وزیر صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های بازگشت رونق به بازار را اعلام کرد؛

گروه بازرگانی- ا انتخاب محمد شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم موجب شک و شبهه‌هایی در میان فعالان اقتصادی شده از این‌رو با توجه به اینکه برخی منتقدان او را وزیر واردات می‌نامند، نسبت به عملکرد آینده وزارت صنعت‌، معدن و تجارت واهمه دارند. این در حالی است که شریعتمداری هم قبل از اینکه رای اعتماد مجلس را به دست بیاورد، واردات را مکمل صادرات دانسته و اعلام کرد: اگر بخواهیم به تشویق صادرات و تنبیه واردات ادامه دهیم، کار پیش نمی‌رود چرا‌که شش کشور اول دنیا در حوزه اول صادرات همان کشورها هستند که در حوزه واردات نیز پیشرو بوده و تراز تجاری مازاد و نقصان آنها در حد پایینی است.
این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که شریعتمداری از زمانی که بر راس وزارت صنعت، معدن و تجارت تکیه زده است، نسبت به مشکلات اقتصادی موجود در کشور هشدارهایی را داده و به گفته خودش قصد دارد، برای حل آنها به سرعت کاری انجام دهد. بر همین اساس به تازگی اعلام کرده است: در دولت گذشته تجارت و صنعت را کنار هم نشاندیم اما سازگاری ایجاد نکردیم، در حالی که ارتباط تنگاتنگ صنعت و تجارت است که می‌تواند کشور را توسعه دهد.
در این میان وی نسبت به گسترش ارتباط دولت با بخش خصوصی وعده و وعیدهایی می‌دهد و در این راستا بیان کرده است: قصد نداریم رقیب بخش خصوصی شویم. بنابراین تمام بار وزارتخانه را کوچک خواهیم کرد تا بخش خصوصی توانمندتر شود.
کارها را به اهلش واگذار کنیم


وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اذعان به این واقعیت که با وضعیت کنونی نمی‌توان کشور را اداره کرد و باید کارها را به اهلش واگذار کنیم، بیان کرده است: دولت و وزارت ‌صنعت نیازی به شرکت‌های خصولتی ندارند. بنابراین ما برابر برخی که بخواهند سوء‌استفاده کنند اگر شاهرگ‌مان هم زده شود ایستادگی می‌کنیم و عقب‌نشینی نمی‌کنیم. وی همچنین اظهار کرده است: دولت حیاط خلوت شرکت‌های خصولتی نخواهد شد و براساس قانون تمامی شرکت‌ها باید مالیات‌های خود را پرداخت کنند.
این اظهارات از سوی شریعتمداری در حالی بیان می‌شود که تجربه او در وزارت بازرگانی می‌تواند از دو رویکرد وی را با دشواری‌هایی همراه کند چراکه اگر او تمرکز زیاد بر این حوزه داشته باشد به بی‌توجهی به صنعت و معدن متهم خواهد شد و اگر بخواهد برای تبری از این اتهامات به بخش‌های صنعت و معدن توجه بیشتری نشان دهد حوزه پر‌اهمیت بازرگانی که دربر‌گیرنده واردات و صادرات کشور است دچار کمبود می‌شود، در چنین شرایطی به نظر می‌رسد در مواجهه با این شمشیر دو لبه وی نیازمند استراتژی قدرتمندی خواهد بود.
با این حال، وزیر صنعت سفرهای استانی خود در هفته دولت را آغاز کرده و در دیدارهایی که طی این نشست‌ها داشته است، علاوه بر بیان واقعیت‌های اقتصادی تلخ در کشور، وعده‌هایی می‌دهد.
اولین وعده برای ارتقای تولید
آنطور که وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داده است، در سال‌جاری ۵۰ هزار میلیارد تومان برای ارتقای تولید در کشور در نظر گرفته شده که از این مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان به واحدهای تولیدی، ۱۰ هزار میلیارد تومان به نوسازی واحدهای تولیدی و ۲۰ هزار میلیارد تومان جهت اشتغال اختصاص می‌یابد.محمد شریعتمداری در آیین افتتاح مجتمع تولید روغن‌کشی و روغن نباتی گچساران، اظهار کرد: اگر تولید نباشد نباید به دنبال افزایش سرانه در کشور بود، این در حالی است که خرید مردم کاهش پیدا کرده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: برخی از مردم توانایی چندانی برای عوض کردن وسایلی که جزو نیازهای آنها محسوب می‌شود را ندارند؛ بنابراین باید تلاش کرد تقاضای مطمئن برای تولید در بازارهای داخلی و خارجی به وجود آید.
وی افزود: یکی از راهکارهای افزایش تقاضا راه‌حل کوتاه‌مدت در داخل تجویز نظام اعتباری در کشور است؛ به گونه‌ای که مردم بتوانند با نظام بانکی به نوعی نیازهای خود را تامین کنند. بنابراین باید بتوانیم برای ۲۴ میلیون خانوار ایرانی این شرایط و تقاضا را فراهم کنیم.
وی گفت: در سطح کشور ۲۸ کارخانه روغن کشی با ظرفیت تولید سالانه 7/4 میلیون تن در سال و ۴۶ کارخانه تصفیه با ظرفیت تولید 7/3 میلیون تن در سال وجود دارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: سال گذشته ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار جهت ارتقای توان تولید در کشور اختصاص داده شد که تمام این اعتبار محقق شده است. از این میزان ۳۴ میلیارد تومان غیر‌مستقیم و ۱۰۶ میلیارد تومان نیز مستقیم بوده است.
وی با بیان اینکه امید مردم مهم‌ترین عامل حیات ما بوده و نباید این امید را در مردم از بین برد، گفت: روند رو به رشد در کشور در حال حرکت است و قطار توسعه روی ریل به راه خود ادامه می‌دهد. وی گفت: کهگیلویه‌و‌بویراحمد یک استان بکر بوده که در صورت تقاضا برای سرمایه‌گذاری سودآور خواهد بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در کهگیلویه‌و‌بویراحمد ۴۲ واحد تعطیل شده را به چرخه کار باز گردانده و برای ۱۲۲ واحد نیز سرمایه در گردش آنها تامین شده که اگر این تامین صورت نمی‌گرفت آنها نیز تعطیل شده بودند.
تامین اعتبار صددرصدی
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در جریان بازدید از پتروشیمی دهدشت گفت: با توجه به مذاکراتی که با مدیرعامل بانک سپه داشتم، وی تعهد کرده که اعتبار پتروشیمی دهدشت در بخش ریالی به صورت صددرصد تامین است.
محمد شریعتمداری پتروشیمی را در حوزه فعالیت‌های وزارت نفت عنوان و اظهار کرد: در دولت یازدهم کارهای خوبی اینجا آغاز شده و پروژه در حال فعالیت و بیش از ۱۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند. وی با بیان اینکه همه امکانات اولیه برای بهره‌برداری از این پروژه فراهم است، بیان کرد: با آغاز ساختمان‌های غیر صنعتی و صنعتی زمینه اشتغالزایی بیشتری در این پروژه فراهم می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت مهم‌ترین مساله در این پروژه را بحث فاینانس و تامین مالی آن دانست و گفت: باید صندوق توسعه ملی و بانک سپه با هم برای تامین آن مشارکت کنند.
شریعتمداری اظهار کرد: با توجه به صحبت‌هایی که با مدیرعامل بانک سپه داشتم ایشان تعهد کردند که اعتبار این طرح در بخش ریالی به صورت صد‌در‌صد تامین است و امیدوارم با پیگیری‌های نماینده کهگیلویه اعتبار ارزی مورد نیاز از صندوق توسعه ملی تامین شود.
وی اجرای طرح پتروشیمی دهدشت را امید‌بخش دانست و گفت: مهم‌تر از اجرای پتروشیمی راه‌اندازی بخش‌های پایین‌دستی پتروشیمی است که باید از همین الان مقدمات آن فراهم شود.
شریعتمداری در ادامه، معادن بوکسیت و فسفات چرام را یادآور شد و اضافه کرد: تمام تلاشم را می‌کنم که شرکت توسعه بخش معدنی (ایمیدرو) مستقر و بهره‌برداری از این معادن آغاز شود.
گفتنی است ارتقای بهره‌وری‌، ‌افزایش رقابت‌پذیری صنعتی و پیوستن به زنجیره ارزش جهانی صادرات‌محور، افزایش سهم ارزش‌افزوده صنعتی از تولید ناخالص داخلی، افزایش سهم صادرات و ارزش افزوده صنعتی کشور، افزایش سهم و نقش بخش‌خصوصی در فعالیت‌های بخش صنعت، معدن و تجارت، افزایش سهم تولیدات با فناوری متوسط و بالا در ارزش افزوده و صادرات صنعتی کشور، توسعه اشتغال پایدار در بخش صنعت، معدن و تجارت، افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش کارایی نظام توزیع کالا و خدمات، ارتقای سهم معدن و فعالیت‌های معدنی در اقتصاد و الحاق به سازمان جهانی تجاری و بهره‌‌برداری از ظرفیت‌ها نیز بخشی از برنامه‌های شریعتمداری برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم بود که قبل از کسب رای اعتماد مجلس، توسط وی اعلام شد.
سایر اخبار این روزنامه