رفتار امام گونه سیدحسن در قبال قالیباف

آفتاب یزد- گروه سیاسی: خمینی جوان حرفش خیلی وقت‌ها حجت است. او که لب به سخن می‌گشاید خیلی‌ها‌ محو کلام روشنگرانه و منش اصلاح طلبی اش می‌شوند، عده‌ای هم از روی تعصبی که دارند، می‌گویند کسی نباید به او بگوید بالای چشمش ابروست (!)، در مقابل اما افرادی هم هستند که او را یادگاری ناخلف توصیف می‌کنند که راه را به خطا رفته و انحراف در کارش است. اینها جزو همان دسته آدم‌هایی هستند که میان سخنرانی سیدحسن خمینی در سالگرد امام(ره) فریاد می‌زنند و شعار می‌دادند تا بلکه او را از
حرف زدن منصرف کنند و سخنرانی‌ها‌یش را نیمه تمام بگذارند.
خلاصه آنهایی که سیدحسن خمینی را خیلی دوست دارند عمدتا چپی هستند و آنهایی هم که چندان دل خوشی از او ندارند راستی.



وقتی ورق برگشت
حاج سیدحسن خمینی اخیرا اما بدجور محبوب قلب‌ها‌ی چپی‌ها‌ شده بود و منفور برخی از راستی‌ها‌. آن هم به خاطر اظهار نگرانی‌های صریح اخیرش. او گفته بود:" نسبت به وضعیت یکی از تاثیرگذاران عرصه انقلاب ابراز نگرانی می‌کنم و از خدا می‌خواهم سلامت و صحت ایشان را به ما مژده بدهند." سیدحسن خمینی وعده روزهای بهتری را داده بود. همین صحبت‌ها او را در صدر شبکه‌های اجتماعی و نظرات مردمی قرار داد.
ولی از دیروز، وضعیت به طور کلی فرق کرد آنهم به خاطر اظهارنظرهای روز گذشته او در مورد کسی مثل محمد باقرقالیباف. اظهارنظرهایی که نه تنها جو را علیه او تغییر داد بلکه خیلی‌ها‌ را به تعجب واداشت، اکنون مردم از خود می‌پرسند چه
بر سرخمینی جوان آمده که این گونه سنگ قالیباف را بر سینه می‌زند و از او تمجید و تقدیر می‌کند؟
به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در مراسم تقدیر از خدمات فرهنگی محمدباقر قالیباف که توسط خانه هنرمندان ایران برگزار شد، با بیان اینکه دریغم آمد از یکی از مدیران موفق جامعه مان تشکر نکنم، گفت: من یکی از آشنایان به وضعیت آقای قالیباف هستم؛ او را از منزلشان در طرقبه که مهمان پدر و مادرشان بودم و قصه‌های زندگیشان را برای ما تعریف کرد تا امروز می‌شناسم؛ جوان ١٧، ١٨ ساله‌ای که خودش می‌گوید تا زمان پیروزی انقلاب تابستان‌ها‌ کار می‌کرد تا هزینه تحصیل را تامین کند و در زنگ‌ها‌ی تفریح فروشندگی می‌کرد تا از عهده مخارج بربیاید.
یادگار امام، قالیباف را شهردار موفق شهر تهران دانست و تاکید کرد: من فکر می‌کنم رمز موفقیت قالیباف و امثال او این است که روزی جامعه را از پایین دیدند؛ درد را «نخواندند»، بلکه «چشیدند». شب‌ها‌ی متعددی با ایشان با لباس مبدّل به مناطق محروم تهران رفتیم؛ یکبار به میان معتادان درّه فرحزاد رفتیم و تا صبح با آنها صحبت کردیم. اینکه کسی مشکلات را لمس کرده باشد در حل مشکلات شهر بسیار به او یاری می‌کند؛ یکی از رمزهای موفقیت آقای قالیباف این است که دردها را لمس کرده است.
وی اظهار داشت: نکته دوم این است که آقای قالیباف و امثال او ثمره انقلاب هستند. البته خودش یکبار به من گفت اگر انقلاب هم پیروز نمی‌شد، من با جربزه‌ای که دارم یک سرمایه دار بزرگ می‌شدم. اما غافل نشویم که انقلاب نسلی را متحول کرد؛ امثال آقای قالیباف فرزندان تحول انقلاب هستند.

سه پرسش یک نظریه
این گفته‌ها‌ی خمینی هم مثل اظهارنگرانی اش راجع به سلامتی یکی از تاثیرگذاران انقلاب، هم در شبکه‌ها‌ی اجتماعی و هم در بین مردم غوغا به راه انداخته و واکنش داشته است اما اینبار نه واکنش‌ها‌ی مثبت... بلکه دوستداران سیدحسن خمینی لب به گلایه و شکوه گشوده اند که اولا از چه روی سیدحسن خمینی به چنین جلسه‌ای پای گذاشته و از سویی دیگر او برای چه دور برداشته و در وصف قالیباف آن هم بعد از همه ماجراهای شهرداری و انتخابات 96 اینگونه سخن گفته و ثالثا سیدحسن خمینی اگر علم به این همه خوبی در قالیباف داشت چرا در همان انتخابات ریاست جمهوری 96 لام تا کام حرف نزد و از او تمجید نکرد تا مردم قالیباف را بهتر بشناسند؟
در این میان برخی هم یک نظریه دیگر را مطرح می‌کنند؛ اینکه ظاهرا قرار بر بده بستان‌ها‌ی سیاسی در آینده بین قالیباف و سیدحسن خمینی است. بخصوص از وقتی که سیدحسن خمینی دیگر جایی در دانشگاه آزاد ندارد و ممکن است قالیباف معاون عمرانی دانشگاه آزاد شود و جلو اقدامات سیاسی و تند این روزهای دانشگاه آزاد را بگیرد.

اخلاق حکم می‌کرد
درباره اینکه چرا سیدحسن خمینی برخلاف خط‌مشی سابق، روز گذشته برای قالیباف سنگ تمام گذاشته است، حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح‌طلب عضو شورای شهر پنجم تهران به آفتاب‌یزد گفت: حاج حسن خمینی، با توجه به مسائلی که جنبه اخلاقی دارد امام‌گونه رفتار کرده است،
شنیده‌ام که یکی از بزرگان در مورد یکی از گروه‌های سیاسی آن زمان گزارشاتی را خدمت امام داده و خواستار محکومیت آن گروه سیاسی می‌شود، او و هوادارانش برای آنکه امام را مجبور به تحریک وی برای موضع‌گیری علیه آن گروه سیاسی کنند، اعلام می‌دارند که این گروه در برخی از محافل علیه شما (امام) نیز صحبت می‌کنند. امام هم می‌گویند مگر من خدا هستم که اگر کسی بر ضد من صحبت کرد باید نابود شود. حاج حسن خمینی نیز از همین خاندان است و تعریف و تمجیدش از قالیباف بر همین خط مشی است. "
وی اضافه کرد:" به هر روی قالیباف 12 سال یعنی سه دوره چهار ساله، شهردار پایتخت بود، زحمات زیادی را هم کشید و اخلاق اسلامی حکم می‌کند در چنین شرایطی که مدیری پس از 12 سال درحال جدا شدن از مدیریت شهری است، بزرگان انقلاب در یک مجلس فرهنگی هنری قدرشناسانه با او برخورد کنند. برداشت شخص من آن است که تکریم حاج سیدحسن خمینی از آقای قالیباف فاقد بعد سیاسی است.»
رسولی تاکید کرد: «تعریف و تمجید سیدحسن خمینی از قالیباف به این معنا نیست که همه آنچه او انجام داد، بی‌عیب و نقص بوده است.»
این عضو شورای شهر تهران گفت:" خوشبختانه بعد از 14 سال مردم با رای خودشان به جریان اصلاحات و راه و روشی غیر از قالیباف رای داده‌اند و توقع‌شان آن است که اعضای شورا و شهردار جدید ضمن احترام به 12 سال قالیباف، اشتباهات او را هم در حوزه نظری و هم حوزه عملی تکرار نکنند و آن خطاها جبران شود."
رسولی اضافه کرد: «با شناختی که از سیدحسن خمینی دارم باید گفت تمجیدهای او از قالیباف نه بعد سیاسی بلکه عمل به سیره بیت و خاندانش است.»
این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که اگر قالیباف دردکشیده و مردمی بوده چرا سیدحسن خمینی در زمان انتخابات از او تعریف و تمجید نکرده است، گفت: «ما نباید به طور سیاه و سفید همه چیز را نگاه کنیم، در زمینه مدیریتی چند موضوع مطرح است؛ نخست ثبات مدیریتی است که قالیباف 12 سال یعنی بیش از 32 درصد عمر شهرداری بعد از انقلاب را در اختیار داشت، از سویی اما شیوه مدیریت قالیباف است که به آن نقد جدی وارد است. یکی دیگر از معیار‌ها‌ی مدیریت، هزینه فایده هر فعالیتی است؛ اینکه قالیباف هر یک از کارهای خوب را با چه میزان هزینه‌ای انجام داده است نکته‌ای است که نباید فراموش کرد. به هر حال قالیباف اگر در این 12 سال، سه مرتبه هوس ریاست جمهوری نمی‌کرد، دوران طولانی شهرداری خود را می‌توانست خیلی بهتر به اتمام برساند.»

مردم حق دارند تعجب کنند
علی صوفی وزیر دولت اصلاحات اما نظرات متفاوتی با حسن رسولی دارد. او ضمن عجیب خواندن و غیرقابل توجیه دانستن صحبت‌های سیدحسن خمینی در مدح قالیباف به آفتاب یزد گفت: «قالیباف فقط شهردار نبود بلکه یک رقیب انتخاباتی تند علیه روحانی بود، بنابراین اینکه عده‌ای از مردم تعاریف سیدحسن خمینی از قالیباف برایشان سوال شود، حق دارند.»
این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره اینکه چه مواردی ممکن است سیدحسن خمینی را به این تعریف و تمجید وا داشته باشد، اظهارکرد: «سیدحسن خمینی می‌داند که انتخابات دیگر تمام شده. او به فکر این است تا حتی سخت‌ترین رقبا هم بتوانند با یکدیگر کار کنند. سیدحسن خمینی از در تعامل و تمجید قالیباف وارد شده تا او را در مقابل شهردار جدید- نجفی- نگذارند چرا که اگر این تقابل صورت گیرد قالیباف برای شهردار جدید می‌تواند دردسرساز باشد، سیدحسن خمینی می‌خواهد تا قالیباف به نجفی کمک کند.»
صوفی تاکید کرد: «سیدحسن خمینی با سخنرانی اخیرش به فکر تعدیل کردن فضای عمومی است. همان طور که در مورد انتخاب وزرا آقای روحانی برای تعامل با اصولگرایان و تعدیل، از اصلاح‌طلبان فاصله گرفت، از سویی مجلس هم به تمام وزرا
غیر از یک وزیر اصلاح‌طلب رای داد. این مسائل نشان می‌دهد که تلاش شده تا اصلاح طلبان زیاد در مقابل جریان رقیب قرار نگیرند، اما به نظرم این تعدیل‌های بیشتر از حد- از اقدام روحانی در تعیین کابینه تا اظهارنظرهای سیدحسن خمینی در وصف قالیباف- به زیان اصلاح طلبان است و آن را صحیح نمی‌دانم."

به خاطر جامعه الاطرافی است
محمدصادق جوادی حصار دیگر فعال سیاسی اما درباره اظهارنظرها و تعاریف سیدحسن خمینی از قالیباف به آفتاب یزد گفت: «مطمئنا تمامی صحبت‌های سیدحسن خمینی نشات گرفته از فکر و روحیه‌ای است که میراث‌دار اندیشه امام است. شاید او از نگاهی به قضیه توجه دارد که پدربزرگش داشت. امام در دهه 60 خیلی از شخصیت‌هایی که رای نمی‌آوردند و از طرف مردم پس زده می‌شدند را در جاهای دیگری به کار می‌گرفت تا آنها را مورد دلجویی قرار دهد، به هر حال انسان‌های جامعه‌الاطراف به مسائلی توجه می‌کنند که شاید برای افرادی که این جامعیت را نداشته باشند، درک آن خیلی سخت است."
وی اضافه کرد: «شاید سیدحسن خمینی معتقد است که امثال قالیباف دارای ظرفیت‌هایی هستند که اگر در جایی مورد استفاده قرار گیرند می‌توانند مثمرثمر باشند. بنابراین آقای قالیباف با همه مختصات خوب و بدی که دارد، به عنوان رزمنده دفاع مقدس مورد احترام است. هر چند ورود او به برخی مسائل از جمله بحث ریاست جمهوری از پختگی لازم برخوردار نبوده است. قالیباف گاهی در جاهایی میدان‌دار شده که نباید می‌شد، اما این دلیلی بر این نیست که اگر سیدحسن خمینی در جلسه‌ای از او تقدیر کرد، این تمجید مورد نقد قرار گیرد."
جوادی حصار درباره اینکه بسیاری می‌گویند اگر سیدحسن خمینی به تعاریفش پیرامون قالیباف با وی باور داشت، چرا در زمان انتخابات ریاست جمهوری آنها را نگفت، اظهار کرد: «طبیعی است که سیدحسن خمینی آن موقع حتی از حسن روحانی هم به صورت مستقیم حمایت نکرد، اگر او در آن زمان درباره قالیباف و یا حسن روحانی حرف می‌زد از آن برداشت سیاسی می‌شد و سیدحسن خمینی بنا نداشت تا موافقت یا مخالفتش با کاندیدایی از سال 96 علنی شود."