پیش بینی سهم 70 درصدی شرکت‌های داخلی ازقرارداد توتال

تفاهم- گروه گزارش: وزیر نفت در نشستی که با فعالان اقتصادی خوزستان در محل استانداری اهواز برگزار شد، با بیان اینکه قراردادهای IPC فرصت بسیار خوبی برای زنجیره تولیدکنندگان در بخش نفت است، گفت: توتال در قرارداد منعقد شده جز مدیریت کار و مهندسی مخزن هیچ کاری دیگری را خود انجام نمی‌دهد. بیژن نامدار زنگنه شد، اظهار کرد: در قراردادهایی که فاینانس می‌شوند، کشور خارجی کاری نمی‌کند تا در داخل کشور طرف قرارداد اشتغال ایجاد شود، بلکه به دنبال آن است تا اشتغال و کار در کشور خودش ایجاد شود. در قراردادهایی که به صورت فاینانس انجام می‌شوند، حدود ۷۵ درصد کار در کشور فاینانس کننده انجام می‌شود و باقی آن در داخل ایران است. وزیر نفت تصریح کرد: ساخت بخش کمی از تجهیزات در بحث قراردادهای فاینانس با چانه‌زنی های فراوان در اختیار ایران قرار می‌گیرد و عمدتا کارهای ساخت ساختمان و عمرانی در درون کشور انجام می‌شود. در این زمینه چاره‌ای نداریم و به دلیل اینکه پولی برای انجام کارها نداریم، مجبور هستیم تا بسیاری از کارها را با فاینانس انجام دهیم. این مساله باعث می‌شود تا تولیدی در کشور صورت نگیرد یا اگر تولیدی نیز انجام می‌شود با چنین شرایطی باشد. زنگنه با اشاره به این‌که قراردادهای IPC که در وزارت نفت امضا می‌شوند و پولی که می‌دهند پول آزاد و دلار نیست، عنوان کرد: توتال در قرارداد منعقد شده جز مدیریت کار و مهندسی مخزن هیچ کاری دیگری را خود انجام نمی‌دهد. توتال در این قرارداد نه حفاری می‌کند و نه لوله می‌سازد و باید سایر کارها را به صورت مناقصه در اختیار لیست شرکت‌هایی که وزارت نفت تایید می‌کند، قرار دهد. وی ادامه داد: در این مناقصات اگر ۱۰۰ درصد کار را شرکت‌های ایرانی برنده شوند نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد و تمام ۵ میلیارد دلار در بحث قرارداد توتال می‌تواند در اختیار شرکت‌های داخلی قرار بگیرد. در این زمینه تنها یک شرط وجود دارد که باید شرکت‌های ایرانی دارای صلاحیت باشند. این صلاحیت، صلاحیت عبادی و سیاسی نیست، بلکه شرکت‌ها باید دارای صلاحیت فنی باشند. وزیر نفت خاطرنشان کرد: شرکت های داخلی اگر به توانمندی های لازم و دانش فنی مورد نیاز توتال دست پیدا کنند می توانیم سهم 70 درصدی را از پروژه های نفتی برای این شرکت ها پیش بینی کنیم.
فاز دوم پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) احداث می شود
همچنین وزیر نفت تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای احداث فاز دوم پتروشیمی بندر امام (ره)در مساحت یک هزار هکتاری در دستور کار قرار گرفته است. وی با تاکید بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت های خوزستان در حوزه صادرات گفت: اگرچه در زمینه صادرات به عراق مشکلاتی وجود دارد اما این مشکلات غیر قابل حل نبوده و با همت سرمایه گذاران این استان قابل رفع است. وی افزود: در حال حاضر پتانسیل های موجود در خوزستان برای توسعه صادرات مناسب است اما با روندی که در پیش است نگران آینده صادرات به عراق هستیم.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: وزارت نفت برای به صفر رساندن میزان سوزاندن گازهای همراه نفت تا پایان دولت دوازدهم برنامه‌های جدی دارد. بیژن زنگنه افزود: در ابتدا بخشی از این کار با استفاده از دستگاه MOT مقدور خواهد بود، اما در سال‌های آینده برنامه‌های جامعی برای جلوگیری کامل از سوزاندن گازهای همراه نفت در نظر می‌گیریم تا بخشی از آلودگی استان کم شود.‌ وزیر نفت گفت: تلاش می‌کنیم قراردادهای جدید نفتی را به نحوی تدوین کنیم که استفاده حداکثری از نیروها و شرکت‌های داخلی از جمله شرکت‌های خوزستانی صورت گیرد. وزیر نفت تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان خوزستان و عزم دولت دوازدهم، آینده بسیار روشنی را برای این استان متصور هستم؛ با توجه به موقعیت استان و طرح‌هایی که صنعت نفت برای این استان در نظر گرفته است و همچنین طرح‌های زیربنایی و کشاورزی و پتروشیمی آینده خوبی در انتظار خوزستان است.