این افتخار را داریم که آهن خام را به تجهیزات تفریحی تبدیل کرده ایم

تفاهم- گروه کارآفرینی: استانداردسازی در شهربازی مهم ترین و چالش برانگیزترین موضوع در صنعت تفریحات به شمار می آید. موسس و رییس هیات مدیره گروه صنعتی مهندسی سلگی بعد از گذراندن 126 جلسه در کارگروه های استاندارد، تجارب و موضوعات فنی این رشته، به عنوان یک تولید کننده، اولین فردی است که توانست نشان S استاندارد برای ساخت دستگاه‌های سنگین تا ارتفاع 80 متر را بگیرد. محمدمراد سلگی در گفتگو با خبرنگار تفاهم، در خصوص استانداردسازی ساخت دستگاه های شهربازی گفت: پیش از اجباری شدن اخذ S استاندارد، نظارت بر استانداردهای دستگاه ها بر عهده شرکت های بازرسی و سازمان ملی استاندارد بود، بعد از استانداردسازی، صادرات بسیار خوبی به کشورهای همسایه به خصوص عراق شکل گرفت و بیش از 1800 تن دستگاه استاندارد به این کشور صادر نموده ایم. این افتخار را داریم که آهن خام را به تجهیزات تفریحی تبدیل کرده ایم. سلگی هر ساله در مجمع جهانی شهربازی داران که در واشنگتن با حضور نمایندگان کشورهای دیگر برگزار می شود، به همراه یک نماینده دیگر از ایران شرکت دارد. وی دستاوردهای حضور در این مجمع را این چنین برشمرد: در این مجمع موسوم به آیپا، این فرصت را داریم که با تولیدکنندگان سایر کشورها وارد تعامل و بیزینس شده و با مباحث روز این صنعت جهانی بیشتر آشنا شویم. به واسطه 15 سال حضور در این مجمع، نمایندگان سایر کشورها دیگر من را به خوبی می شناسند.
موسس انجمن شهربازی داران ایران، در خصوص تضمین سلامت گردشگران شهربازی، گفت: زمانی که ناخن یک بچه در این شهربازی‌ها زخمی بشود، فکر می کنم که بچه یا نوه خودم است، تمام تلاش ما این بوده که هرگز اتفاقی نیفتد، ولی می دانید که حادثه در این صنعت اجتناب‌ناپذیر است. شهربازی ها زیر ذره بین هستند، چون مردم در اوقات فراغت بسر می برند و همه چیز را زیر ذره بین دارند. اگر جلوی پای یک بچه سنگی به اندازه یک گردو هم باشد دیده می شود؛ چون در اوقات فراغت هستند. ولی وقتی همان خانواده در خیابان راه می روند به بسیاری از چیزها دقت ندارند، چون حواسشان تنها به مقصدی است که می‌روند، اما در اوقات فراغت مردم پیش ما شکایت می کنند که نیمکت تان کثیف بود و مواردی از این نمونه، به همین لحاظ کوچک ترین اتفاقی که در یک شهربازی می افتد بلافاصله تیتر رسانه های خبری می شود.
سلگی در ادامه افزود: اولا هرگز نباید هیچ اتفاقی در شهربازی ها بیفتد؛ اما دست ما هم نیست، در روز سیزده بدر سال گذشته در شهر برازجان روی یک چرخ و فلکی که استاندارد نداشته به دلیل کوتاهی شهرداری در اجازه دادن به فعالیت یک دستگاه غیراستاندارد آن هم به دست یک اپراتور معمولی دوره ندیده، یک بچه و مادرش سقوط کردند. متاسفانه پیمانکاری که آنجا را راه‌اندازی کرده بود، در این صنف نبوده است، لذا این حادثه تلخ که برای ما هم متاثرکننده بود اتفاق افتاد. لازم به ذکر است، پیمانکاران باید در انجمن دوره اپراتوری ببینند و ناظر فنی داشته باشند، در طول سال گذشته به غیر از این حادثه و چند حادثه دیگر که باعث دررفتگی یا شکستگی دست و پا شد، اتفاق دیگری در شهربازی های سراسر کشور نداشتیم. در سال گذشته حدود 350 میلیون نفر از 1200 واحد شهربازی بازدید کرده‌اند، تصور بفرمایید که از این تعداد بازدیدکننده آن حادثه فوت و چند جراحت آمار اجتناب ناپذیری است که از نظر من آن هم نباید اتفاق بیفتد. وی درخصوص مقایسه دستگاه های تولید داخل و نمونه های خارجی، گفت: شاید دستگاه هایی که در ایران تولید می شود به واسطه تحریم هایی که پشت سر گذاشتیم به زیبایی دستگاه های اروپایی نرسد، اما از سال 92 تا به حال تولیدات داخلی از نظر قطعات و اسکلت و سازه اصلی هیچ کاستی نسبت به نمونه های مشابه خارجی ندارند.  در خاتمه، وی که عمر خود را در دنیای شادی مردم گذرانده در مروری به گذشته خود با روحیه کارآفرینی اذعان کرد: در این راه بارها شکست خوردم و بی پولی کشیدم، هزاران مشکل را تحمل کردم تا توانستم شهربازی را در ایران جا بیندازم. به نظر من یک کارآفرین اول باید به مردم و کشورش تعصب داشته باشد. شغل من ایجاب می کند زمانی که خانواده ها در کنار هم مشغول تفریح در شهربازی هستند، تا ساعت 2 شب دور از خانواده خود باشیم تا به مردم خوش بگذرد. تمام هدف ما ایجاد شادی برای مردم است و در این صورت جواب زحمات خود را گرفته ایم. گزارش از حسین محبی