پرداخت سود علی الحساب به سپرده های بانکی

بخشنامه تازه بانک مرکزی از 11 شهریور ماه جاری  اجرایی می شود
پرداخت سود علی الحساب به سپرده های بانکی
نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های  بانکی، «یکساله» حداکثر 15 درصد و «کوتاه مدت» 11 درصد تعیین شد



گروه اقتصادی/ ترمز نرخ‌های سود بانکی کشیده شد. براساس بخشنامه تازه بانک مرکزی از روز شنبه 11 شهریور ماه جاری حداکثر نرخ سود سپرده‌های بانکی همان 15 درصدی است که سال گذشته توسط شورای پول و اعتبار ابلاغ شده بود. درواقع این بخشنامه بازگشت به قانون بانکداری اسلامی است که طبق آن نرخ‌های سود بانکی باید علی‌الحساب باشد. به این معنا که درخصوص سپرده‌های بلندمدت که حداکثر یکساله است، پس از پایان دوره بانک با محاسبه نرخ سود عملیاتی خود که ممکن است چند درصد از نرخ سود علی‌الحساب بیشتر باشد، مابه التفاوت 15 درصد تا نرخ سود قطعی محاسبه شده را به سپرده‌گذار پرداخت می‌کند. این اخباری بود که روزگذشته معاون اقتصادی بانک مرکزی درجمع خبرنگاران اعلام کرد. به گزارش خبرنگار «ایران»، پیمان قربانی با تشریح جزئیات بخشنامه جدید بانک مرکزی گفت: از ۱۱ شهریور نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های یکساله بانکی حداکثر ۱۵درصد خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: در این زمینه تلاش شده نرخ‌های سود مثبت باشد یعنی سپرده‌گذاری در نظام بانکی تورم را جبران کرده و قدرت خرید سپرده‌های مردم بخوبی حفظ خواهد شد ضمن اینکه برای تسهیلات گیرندگان نیز هزینه تأمین مالی کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر منافع سهامداران حفظ خواهد شد که در این راستا تصمیماتی که در بانک مرکزی اتخاذ شد، دارای آثار مثبتی در بازار سرمایه خواهد بود و رونق را در زمینه تولید و اشتغال فراهم می‌آورد.
جزئیات نرخ جدید سود بانکی
معاون بانک مرکزی گفت: بخش نظارتی بانک مرکزی نظارت دقیق را بر بخشنامه نرخ سود اعمال خواهد کرد و بانک‌های متخلف نیز شناسایی می‌شوند. قربانی در تشریح نکات مهم بخشنامه جدید بانک مرکزی در خصوص نرخ سود اعلام کرد: از ابتدای روز شنبه یازدهم شهریور ماه تمام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظفند نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری یکساله را که در ۱۴ تیرماه ۹۵ حداکثر ۱۵ درصد اعلام شده بود، به صورت دقیق رعایت کنند ضمن اینکه نرخ سود علی‌الحساب مذکور برای سپرده‌های کوتاه مدت حداکثر ۱۰درصد سالانه خواهد بود. لذا از 11 شهریور ماه جاری هرگونه افتتاح حساب بلند مدت یک ساله نرخ سود علی‌الحساب حداکثر ۱۵ درصد خواهد داشت و نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های کوتاه مدت عادی روزشمار نیز حداکثر ۱۰ درصد سالانه خواهد بود. وی اظهار داشت: برابر موازین بانکداری اسلامی، نرخ‌های سود پرداختی به سپرده‌گذاران به صورت علی‌الحساب بوده و تسویه کامل آن صرفاً پس از تسویه کامل و محاسبه سود قطعی و کسر سود علی‌الحساب از آنها امکان پذیر خواهد بود. قربانی خاطرنشان کرد: ارائه هرگونه محصول و خرید جدید ازسوی بانک‌ها و مؤسسه اعتباری منوط به تأییدیه است و نیازمند تأییدیه بانک مرکزی است. معاون اقتصادی بانک مرکزی درپاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره سقف سود قطعی به سپرده‌گذاران توضیح داد: براساس بخشنامه جدید یک نرخ سود علی‌الحساب وجود دارد که 15 درصد است و بانک‌ها پس از اتمام دوره حساب سود قطعی سپرده را براساس عملیات خود محاسبه می‌کنند که سقفی برای آن منظور نشده است. وی ادامه داد: ازآنجا که نرخ تورم درمحدوده 10 درصد قرارگرفته بازده اقتصادی بخش‌های مختلف نیز کاهش داشته است و نرخ سود قطعی نیز نمی‌تواند خیلی بالاترباشد.
قراردادهای قبلی؛ با نرخ پیشین تا پایان مدت قرارداد
قربانی خاطرنشان کرد: تمامی قراردادهای نظام بانکی با سپرده‌گذاران تا پایان مدت قرارداد به قوت خود باقی است اما قابلیت تمدید با نرخ‌های قبلی را ندارد و بخشنامه بانک مرکزی ناظر بر سپرده‌هایی است که از ۱۱ شهریور ماه به بعد منعقد خواهد شد، ضمن اینکه تمدید قراردادهای قبلی نیز باید در چارچوب نرخ‌های جدید باشد و افزایشی نیز در رقم موجودی سپرده‌های سرمایه‌گذاری که در گذشته انجام شده امکان پذیر نخواهد بود. وی گفت: در صورتی که سپرده‌گذار قبل از پایان مدت قرارداد اقدام به برداشت یا بستن حساب خود نماید نرخ علی‌الحساب سپرده‌گذاران با نرخ جدید کوتاه مدت که در بخشنامه جدید لحاظ شده، خواهد بود به عبارت دیگر اگر فردی سپرده‌ای یک ساله دارد و می‌خواهد پیش از سررسید آن را برداشت نماید، نرخ سود علی‌الحساب سپرده کوتاه مدت که ۱۰ درصد است به او اختصاص خواهد یافت. ضمن اینکه حداقل ماندگاری سپرده در حساب‌ها باید یک ماه باشد.