فروشندگان کامپیوتر و لپ تاپ از رشد خرید و فروش در فضای مجازی نگران هستند؛

مجتبی عبدی- افزایش هزینه‌های جاری و کاهش درآمد، افزایش سه برابری هزینه‌های مالیاتی، رشد هزینه‌های واردات کالا، زیرفروشی گروهی از کسبه بازار و ورود کالاهای قاچاق به بازار از موضوعاتی است که فعالان بازار کامپیوتر و دیجیتال را ناراضی کرده است‌.
از سوی دیگر فروشندگان غیرمجاز که اقدام به فروش کالاهای دیجیتالی در فضای مجازی می‌کنند باعث خالی شدن بازار از وجود مشتری شده‌اند که البته این روند هم به کسبه بازار و هم به مشتریان و خریداران کالاهای دیجیتالی لطمه می‌زند‌.
به گفته فعالان بازار کامپیوتر در ماه‌های گذشته افزایش هزینه‌های جاری و جانبی موجب شده دخل و خرجمان با هم نخواند و دچار مشکل شویم‌. به گفته وی، متاسفانه ارگان‌های مربوطه هم تاکنون در این رابطه اقدام موثری انجام نداده‌اند و نتیجه این اتفاق خروج سرمایه و کسبه از بازار کامپیوتر شده است‌. از این‌رو سری به بازار کامپیوتر پایتخت در تهران زدیم تا جزییات را از زبان فروشندگان جویا شویم.
رکود بی‌سابقه


شادمان احمدیان یکی از فعالان بازار دیجیتال در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر بازار کامپیوتر و لپ‌تاپ‌ها با رکود چشمگیری مواجه است که تاکنون در فصل تابستان بی‌سابقه بوده است‌. اگر چه نرخ دلار نیز نوساناتی داشت و موجب شد نرخ کالاهای گوناگون افزایش یابد چراکه همواره نرخ دلار عاملی موثر در تعیین قیمت کالاهای دیجیتالی است‌ اما با توجه به خالی بودن بازار از مشتری‌، فروشندگان اقدام به افزایش قیمت در چنین شرایطی نکردند و قیمت‌های کنونی از قیمت‌های تمام‌شده برای فروشندگان نیز پایین‌تر است‌.
این فروشنده با اشاره به تقاضای کم در بازار افزود: بازار فعلی کالاهای دیجیتال در شرایطی به سر می‌برد که حتی با کاهش قیمت نیز پاساژ‌ها خالی از تقاضا و مشتری است و شاید بتوان گفت در روز تمامی پاساژ، فروشی در حد پنج تا هشت نفر داشته باشند که این روند برای فعالان این صنف بسیار زیان‌آور است و برای فروشندگانی که هزینه‌های جاری دارند شرایط سختی را رقم می‌زند‌.
در شرایط کنونی فروشندگان کالاهای کامپیوتری نه تنها درآمدی ندارند بلکه مخارج خود را از ‌اندوخته‌های پیشین خود صرف می‌کنند‌. این در حالی است که بسیاری از همکاران ما مغازه‌های خود را تعطیل کردند و به شغل و حرفه دیگری دست زدند‌. برخی دیگر نیز به معاملات زیرزمینی پرداخته‌اند تا بتوانند بدهی‌های معوق خود را پرداخت کنند‌.
لطمه بزرگ کسبه از فروشگاه‌های مجازی
احمدیان، کارشناس صنف کالاهای دیجیتال نیز گفت: با وجود این رکود در بازار‌، مشکلاتی به وجود آمده که شرایط را برای فروشندگان کامپیوتر سخت‌تر از پیش می‌کند‌. سایت‌های فروشگاهی مجازی یا کانال‌های تلگرامی و پیج‌های اینستاگرامی که هیچ‌گونه نظارتی بر آنها نیست و صورت مالی و پرداخت مالیات مشخصی ندارند بزرگ‌ترین لطمه را به این صنف زده‌اند‌.
صاحبان این فروشگاه‌های مجازی با توجه به اینکه هزینه‌ای برای مالیات پرداخت نمی‌کنند و عمدتا محصولات قاچاق و بدون گارانتی و نامعتبر را به فروش می‌رسانند، قیمت‌های پایینی ارائه می‌کنند که مشتریان را تنها به دید اینکه همان کالای بازار را با قیمت پایین‌تر می‌خرند فریب می‌دهند درحالی‌که در واقع کالایی که به دست خریدار می‌رسد کالای تقلبی، مرجوعی، تعمیری یا قاچاق است‌. به دلیل اینکه این‌‌گونه فروشندگان اغلب گارانتی برای محصول خود ارائه نمی‌دهند لذا خریدار در صورت بروز هرگونه مشکل دستش به جایی نمی‌رسد‌.
احمدیان ادامه داد: اگر این روند ادامه پیدا کند و مسوولان بر این فروشندگان مجازی نظارت نکنند، شاهد این خواهیم بود که بازار سنتی کالاهای دیجیتال به طور کلی نابود شود و بسیاری از فعالان و افراد جامعه را به بیکاری بکشاند‌. همچنین برای مشتریان نیز این روند یک تهدید به حساب می‌آید چراکه همواره نگرانی از وجود کالای اصلی بر این بازار‌های مجازی تسلط خواهد یافت و مشتریان نمی‌توانند از صحت و اصلی بودن کالای خریداری‌شده خود اطمینان حاصل کنند‌. در صورتی که در بازار سنتی این‌گونه نیست و با نظارت‌های دوره‌ای از طرف اصناف مختلف‌، تمام موجودی مغازه‌های کالاهای دیجیتال مورد ارزیابی کیفی و قیمتی قرار می‌گیرد و امکان هیچ‌گونه تخلفی نیست‌.
دوراهی خریدن و نخریدن
به گفته کارشناسان در شرایط فعلی به هیچ‌وجه نمی‌توان آینده بازار را پیش‌بینی کرد‌. به گفته آنها ممکن است در هفته یا حتی روزهای آینده ناگهان قیمت‌ها بیشتر شود یا اینکه تا حدودی کاهش یابد‌.
اما آنچه قطعی است، این است که خریداران نباید در انتظار کاهش چشمگیر قیمت‌ها ظرف مدت کوتاهی باشند‌.
با توجه به این موضوع کارشناسان به خریداران کالاهای کامپیوتری توصیه می‌کنند در صورتی که نیازشان به کالاهای کامپیوتری واجب است، بهتر است در شرایط فعلی از بازار خرید کنند‌.
حسین شاه‌کوند، یکی دیگر از فعالان در بازار در این‌باره می‌گوید: با توجه به اتفاقات اخیر و نوسانات نرخ دلار آزاد شاید واقعا نمی‌توان پیش‌بینی درستی از وضعیت بازار داشت‌. اما به‌طور کلی باید گفت باتوجه به اینکه قیمت‌ها در حال حاضر ثبات پیدا کرده‌اند و هیجانی که از نوسان دلار متوجه بازار شده بود خنثی شده است، بهتر است خریدارانی که قصد خرید دارند، برای خرید اقدام کنند‌.
او همچنین به خریداران کالاهای کامپیوتری توصیه کرد خرید در هر شرایطی به سود خریدار نیست و خریداران باید مواظب اقدامات برخی از افراد سودجو در بازار باشند ‌زیرا مشاهده شده است که گروهی از افراد سودجو نمونه‌های مرجوعی، سرقتی، کارکرده یا پشت ویترینی را به اسم کالای نو با قیمتی پایین‌تر از عرف بازار به فروش می‌رسانند که خرید از این فروشندگان با دردسرهای بسیاری همراه است‌ چراکه اکثر این دستگاه‌ها با گارانتی‌های جعلی یا بدون گارانتی به فروش می‌رسند و در صورت بروز ایراد دست خریدار به هیچ جا نمی‌رسد‌.
دودستگی در قیمت‌ها
این فعال صنف دیجیتال گفت: برخی از کسبه که به فکر تغییر شغل هستند، کالاها را با قیمت پایین به فروش می‌رسانند و این موضوع موجب چنددستگی قیمت و به هم خوردن تعادل قیمت در بازار شده است‌ اما اتحادیه و سازمان‌های دیگر تنها روی بحث گارانتی و مواردی نظیر به عضویت درآوردن فعالان بازار در اتحادیه و موارد دیگر تمرکز دارند‌.
این درحالی است که رییس اتحادیه فناوران رایانه اعلام کرده است برای حل مشکلات مالیاتی و دارایی کسبه بارها و بارها جلساتی با سازمان‌های مربوطه برگزار کرده و نتیجه به زودی اعلام می‌شود‌.
کارشناسان درباره مشکلاتی نظیر افزایش هزینه‌های ترخیص کالا نیز می‌گویند: دولت باید در این زمینه اعمال نظر کند و تا زمانی که تصمیم‌های تعرفه‌ای جدید را اعلام و نرخ دلار آزاد به ثبات نرسد، وضعیت بازار تغییری نمی‌کند‌. به گفته آنها با وجود این مشکلات خروج کسبه از بازار امری طبیعی است‌.
پیش‌بینی کارشناسان برای بازار در ماه‌های آینده
اگرچه بازار خریدوفروش کالاهای کامپیوتری در دوران رکود به سر می‌برد و در حال حاضر میزان خرید و فروش کالاها در حد ناچیزی است اما مجموعه‌ای از اتفاقات از سوی کارشناسان و فعالان بازار پیش‌بینی می‌شود.
در هفته‌های گذشته ترس از گرانی کالاهای کامپیوتری با وجود نوسانات نرخ دلار، بسیاری از کاربران را به سمت تعمیر و مرمت و همچنین ارتقای سیستم‌های قدیمی کشانده است‌؛ اتفاقی که از نظر کارشناسان نشانه رکود شدید و وضعیت نامساعد بازار کامپیوتر است‌. در حال حاضر نرخ دلار آزاد در حدود سه هزار و 830 تومان است و کارشناسان می‌گویند تا زمانی که نرخ دلار به رقم کمتر از سه هزار و 500 تومان نرسد، وضعیت بازار به همین منوال است‌.
این اتفاق در حالی در بازارهای کامپیوتر رخ داده است که موجودی در بازار وجود دارد و کسبه تسهیلاتی چون خرید و فروش اقساطی، تخفیف و پروموشن (هدایای ضمن خرید) به خریداران ارائه می‌دهند‌.
با این حال بازار کامپیوتر به‌ویژه کالاهایی مانند نوت‌بوک، تبلت و‌.‌.‌. رونقی ندارد‌.
به گفته فعالان بازار، این رکود برای بازار پیش‌بینی نمی‌شد و هر سال فصل تابستان رونق در بازار مشاهده می‌شد اما رونق بازار تابستانه امسال در حدی است که میزان تقاضا برای نوت‌بوک و تبلت در حد تعداد انگشتان یک دست در هر روز بوده و سطح معاملات در حد ناچیزی است‌.
شاه‌کوند در این خصوص گفت: فروشندگان که در ماه‌های نخست سال‌جاری امیدواری به بازار پررونق همیشگی تابستان داشتند حال با بازاری غیرقابل باور روبه‌رو شده‌اند و معتقدند روند جدیدی پیش روی بازار است‌. کارشناسان نیز معتقدند در پی بروز اتفاق‌های جدیدی مانند افزایش نرخ دلار، معرفی وزرای پیشنهادی و تغییرات دولت و همچنین رکود در دیگر بازار‌های کشور شاهد بروز تغییرات بدی در بازار باشیم‌.
قطعه‌فروش‌ها سود می‌برند
اگرچه بازار کالای نوت‌بوک و تبلت روزهای سردی را سپری می‌کند اما این به معنی بی‌نیازی کاربران به کالاهای کامپیوتری نیست‌. بررسی‌های بازاری مشخص کرده است در ماه گذشته بازار قطعات کامپیوتری رونقی نسبی داشته است‌ به‌طوری‌‌که بازار خرید و فروش قطعات کامپیوتری که تا شش ماه قبل هم رونق چندانی نداشت، حالا رونق گرفته و این رونق موجب رشد قیمت به بهانه‌های مختلف و همچنین بروز برخی سوءاستفاده‌ها از شرایط بازار شده است‌.
از یک‌سو فروش قطعات از سوی برخی از فروشندگان با بهای بالاتر از واقعیت و از سوی دیگر فروش قطعات کارکرده به جای آکبند موجب اعتراض برخی از خریداران شده است‌. موضوع دیگری که موجب اعتراض برخی از خریداران شده، این است که برخی از فروشندگان از ارائه گارانتی برای قطعات کامپیوتری خودداری می‌کنند‌.
این درحالی است که بر اساس اعلام اتحادیه فناوران رایانه، برخی از قطعات کامپیوتری در صورت بروز مشکل در مدت مشخص‌شده دارای گواهی تعویض هستند نه تعمیر و فروشنده ملزم به ارائه گارانتی تعویض به خریدار است‌.
به گفته شاه‌کوند به‌دلیل شفاف نبودن بحث گارانتی در حوزه قطعات کامپیوتری و حتی برخی از کالاهای این حوزه، برخی از فروشندگان از بی‌اطلاعی خریدار سوءاستفاده کرده و کالا را بدون گارانتی به‌فروش می‌رسانند‌. اینجاست که خریداری که بی‌اطلاع از همه‌جا قطعه کارکرده به اسم آکبند روی دستگاهش نصب شده است، پس از گذشت چند ماه با مشکل مواجه می‌شود و زمانی که برای حل مشکل به فروشگاه مراجعه می‌کند، فروشنده اعلام می‌کند کالا بدون گارانتی است و باید برای خرید قطعه جدید اقدام شود‌.
Abdi.mojtaba@ymail.com
قیمت برخی از لب‌تاپ‌های بازار
sony VAIO SVF 1521T2EB 000/000/4
VAIO FIT 14E SVF 14A 000/000/6
1421 زVAIO FIT 14E SVF 000/620/3
VAIO FIT SVF 1521 000/430/2
Asus ZenBook Ux 510uw 000/250/4
ZenBook Ux 301 L 000/900/3
ZenBook3 Ux3960 000/490/5
HP Pavilio- 15-au 105ne 000/440/3
Pro Book 450 G4 000/580/2
15 ay 105ne 000/135/2
lenovo V510 000/170/2
V310 000/210/2
V110 000/800/1
Acer 573G ز ASPIR F5 000/470/2
572G ذ ASPIR F5 000/890/1
575 Touch س ASPIR E5 000/440/2
سایر اخبار این روزنامه
روحانی مصوبه شورای عالی اداری را ابلاغ کرد؛ تشدید حضور نظامی آمریکا کاهش صادرات محصولات کشاورزی کار دست تجارت داد؛ بحران آب، چالش جدی دولت دوازدهم؛ افتتاح بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی؛ به فکر وصول معوقات بانکی از دانه‌درشت‌ها باشیم‌؛ فروشندگان کامپیوتر و لپ تاپ از رشد خرید و فروش در فضای مجازی نگران هستند؛ بلومبرگ: ایران با دلارهای تجاری خود مقابل ترامپ می‌ایستد ماریوی قارچ‌خور و نادر گلابی‌خور! اطاعت بانک ها زیر فشار دولت در گفت‌و‌گو با دکتر قانعی‌راد مشخصه‌های وزیر علوم مناسب مطرح شد؛ استدلال حقوقی برای حل مشکل گزارش «جهان‌صنعت» از مغایرت احداث پلاسکوی 15 طبقه‌ای با طرح تفصیلی تهران؛ تکلیف حصر را روشن کنید گشت و گذاری در خاطرات طهران قدیم: حمله مرگبار به بخشداری پیشین در سیستان‌وبلوچستان بلومبرگ: ایران با دلارهای تجاری خود مقابل ترامپ می‌ایستد عدم انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران اژدهای خفته اقتصاد ایران