تشدید حضور نظامی آمریکا

نگاهی به جنگ ۱۶ ساله آمریکا در افغانستان
جنگ آمریکا در افغانستان، ۱۶ سال پیش در واکنش به حملات تروریستی القاعده به ایالات متحده آغاز شد. اکنون با نابود شدن القاعده، نیروهای آمریکا و ائتلاف تحت رهبری آمریکا و ناتو در افغانستان با پیکارجویان طالبان و داعش می‌جنگند.
طی حدود شانزده سال جنگ افغانستان علیه طالبان، تعداد نیروهای آمریکا در مراحل مختلف در افغانستان به تدریج به ۱۰۰ هزار نفر رسید و سپس به کمی پایین‌تر از ۱۰ هزار کاهش یافت. در اواخر دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما که قصد خروج تمام نیروهای آمریکا از آن کشور را داشت، شمار نیروها در سطح هشت هزار و ۴۰۰ نفر باقی ماند. دونالد ترامپ اوایل سال ۲۰۱۷ این جنگ را در شرایطی به ارث برد که با گسترش داعش در خاور‌میانه و ظهور شاخه‌های مرتبط با داعش در افغانستان همراه بود.
در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ در حالی که آمریکا درگیر جنگ عراق نیز بود، نیروهای آمریکا در افغانستان به ۶۷ هزار تن افزایش یافت و جنگ در آن کشور با توجه به نفوذ ستیزه‌جویان از داخل خاک پاکستان به افغانستان شدت گرفت. در سال ۲۰۰۹ حامد کرزای در انتخابات ریاست‌جمهوری که توام با اتهامات تقلب و همراه با حملات گسترده طالبان بود، پیروز شد. در آن سال پرزیدنت اوباما استراتژی جدید خود مبنی بر اعزام ۳۳ هزار نیروی دیگر به افغانستان را اعلام کرد و تعداد نیروهای آمریکا در افغانستان را به ۱۰۰ هزار نفر افزایش داد.


در سال ۲۰۱۱ بن لادن که در پاکستان پنهان بود در عملیات نیروهای ویژه آمریکا کشته شد و پرزیدنت اوباما طرح خود برای کاهش نیروهای آمریکا در افغانستان را اعلام کرد.
در سال ۲۰۱۴ در حالی که نیروهای آمریکا به ۳۴ هزار نفر کاهش یافته بود، اوباما پایان ماموریت پیکار و خروج کامل نیروها را تا پایان ۲۰۱۶ اعلام کرد. همزمان حامد کرزای از امضای توافق امنیتی با آمریکا امتناع ورزید.
در سال ۲۰۱۴ اشرف غنی و عبداﻟله عبداﻟله در انتخابات ریاست‌جمهوری آن کشور در مورد سهیم شدن در قدرت برای اداره کشور توافق کردند‌ و نیروهای ناتو به رهبری آمریکا رسما کنترل امنیتی کشور را به نیروهای افغان واگذار کرد.
در اکتبر ۲۰۱۵ با ادامه خشونت در افغانستان و افزایش حملات ستیزه‌جویان، پرزیدنت اوباما اوضاع را برای خروج نیروهای آمریکا نامناسب خواند و تصمیم به حفظ ۹ هزار و ۸۰۰ نیروی آمریکایی در افغانستان به منظور مبارزه با تروریسم و کمک و مشاوره به نیروهای افغان را تا پایان ۲۰۱۶ اعلام کرد.
رییس‌جمهور‌ آمریکا می‌گوید برخلاف خواسته اولیه‌اش، با خروج نظامیان آمریکایی در افغانستان مخالف است چرا‌که نمی‌خواهد خلا ایجاد شده به قدرت گرفتن گروه‌های پیکارجو منجر شود. با این حال‌ ترامپ بر خلاف انتظار تحلیلگران رقمی را برای افزایش نظامیان آمریکایی در افغانستان اعلام نکرد. به گفته ترامپ، تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان بر اساس شرایط این کشور تعیین خواهد شد.
ترامپ گفت: خروج عجولانه از افغانستان خلایی ایجاد خواهد کرد که تروریست‌ها از جمله داعش و القاعده فورا آن را پر خواهند کرد، همان‌طور که قبل از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ اتفاق افتاد. آمریکا در سال ۲۰۱۱ عجولانه و به اشتباه از عراق خارج شد. در نتیجه دستاوردهایی که به سختی به دست آورده بودیم به راحتی به دست دشمنان تروریست ما افتاد. دونالد ترامپ همچنین ضمن حمایت از دولت افغانستان خواهان تقویت نیروهای امنیتی این کشور شد.
ترامپ گفت: بارها گفته‌ام چقدر غیرسازنده است که آمریکا از قبل تاریخ آغاز یا پایان اقدامات نظامی مورد نظر خود را اعلام کند. ما در مورد تعداد نیروها یا برنامه‌مان‌ برای فعالیت‌های نظامی بیشتر صحبت نمی‌کنیم. از این به بعد، شرایط افغانستان و نه جدول‌های زمانی دل‌بخواهی استراتژی ما در این کشور را هدایت می‌کند. دشمنان آمریکا نباید نقشه‌های ما را بدانند یا فکر کنند می‌توانند آن‌قدر صبر کنند که ما برویم.
به گفته ترامپ آمریکا به همکاری با دولت افغانستان ادامه می‌دهد‌ اما تعیین سرنوشت این کشور در اختیار مردم آن است. ترامپ گفت: تعهد ما نامحدود نیست و حمایت ما یک چک سفید امضا شده نیست. ترامپ طی سخنرانی تلویزیونی در پایگاهی نزدیکی گورستان نظامی آرلینگتون در نزدیکی واشنگتن صحبت می‌کرد که محل دفن تعداد زیادی از ۲۴۰۰ سرباز آمریکایی است که در افغانستان کشته شده‌اند.
در حال حاضر ۸۴۰۰ نظامی آمریکایی در افغانستان حضور دارند که بیشتر آنها مشغول آموزش نظامیان افغان و فعالیت‌های مستشاری هستند. ژنرال نیکولسن، فرمانده ارشد نظامی آمریکا در افغانستان پیش‌تر خواستار اعزام چهار هزار نظامی دیگر به این کشور شده بود. دونالد ترامپ در سخنانش نسبت به خروج عجولانه از افغانستان هشدار داد و گفت نمی‌خواهد اشتباه رهبران آمریکا در خروج سریع و گسترده نظامیان ایالات متحده از عراق در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما را تکرار کند.
پاکستان
بخش دیگری از استراتژی اعلام شده از سوی ترامپ درباره پاکستان بود. ترامپ گفت آمریکا دیگر نمی‌تواند در قبال حضور گروه‌هایی مانند طالبان در پاکستان ساکت بماند. دونالد ترامپ گفت آمریکا میلیاردها دلار در اختیار پاکستان گذاشته ولی آنها به گروه‌هایی که عوامل بی‌نظمی و خشونت هستند، فضای امن داده‌اند.
او گفت: پاکستان به سازمان‌هایی پناه داده که هر روز تلاش می‌کنند مردم ما را بکشند. ما به پاکستان میلیاردها دلار پرداخت کرده‌ایم ولی آنها به تروریست‌هایی پناه داده‌اند که با آنها می‌جنگیم. این وضع باید تغییر کند و این تغییر فورا انجام خواهد شد. همکاری با کشوری که به شبه نظامیان و تروریست‌هایی که نظامیان و مقامات آمریکایی را هدف قرار می‌دهند، نمی‌تواند دوام بیاورد. زمان آن فرا رسیده که پاکستان تعهدش به تمدن، نظم و صلح را ثابت کند.
ترامپ همچنین خواهان نقش‌آفرینی بیشتر هند در کمک به ایجاد امنیت در افغانستان از جمله گسترش همکاری‌های اقتصادی شد.
پیش از این سخنرانی، مایک پنس معاون رییس‌جمهور‌ با اشرف غنی، رییس‌جمهور‌ افغانستان تلفنی صحبت کرد تا او را در جریان تصمیم تازه ترامپ قرار دهد. رکس تیلرسن، وزیر امور خارجه آمریکا هم در تماس با نخست‌وزیر پاکستان و همتایانش در افغانستان و هند آنها را در جریان تصمیمات ترامپ گذاشت.
اعلام استراتژی جدید آمریکا در افغانستان و جنوب آسیا پس از چندین ماه بررسی اعلام شده است. طولانی شدن این روند باعث شد بعضی از چهره‌های برجسته حزب جمهوریخواه در کنگره از جمله سناتور جان مک کین و سناتور لینزی گراهام از او بخواهند در این باره تلاش بیشتری کند.
دونالد ترامپ پس از آنکه جمعه گذشته با فرماندهان نظامی و مشاورانش در کمپ‌دیوید دیدار کرد، در توئیتر اعلام کرد درباره سیاستش در افغانستان به نتیجه رسیده است. ترامپ پیش‌تر از دستاورد حضور نظامی ۱۶ ساله آمریکا در افغانستان ابراز نارضایتی کرده و خواهان بازنگری در آن شده بود.
ترامپ به جیمز ماتیس، وزیر دفاع اختیار داده بود تا در صورت صلاحدید نیروی نظامی بیشتر به افغانستان بفرستد اما ماتیس ترجیح داده بود منتظر بماند تا تکلیف استراتژی نظامی آمریکا در این کشور مشخص شود. دونالد ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما حضور نظامی آمریکا در افغانستان را اتلاف منابع مالی دانسته و خواهان خروج سربازان ایالات متحده از این کشور شده بود.
ترامپ در سال ۲۰۱۱ توئیت کرد: چه زمانی به اتلاف پول‌مان در بازسازی افغانستان پایان می‌دهیم؟ اول باید کشور خودمان را بازسازی کنیم. او در توئیت مشابهی در سال ۲۰۱۲ از راه‌سازی و احداث مدرسه برای مردم افغانستان که به گفته او از آمریکا تنفر دارند، انتقاد کرده بود. پیش‌تر هم گزارش‌هایی درباره دو‌دستگی میان مشاوران ترامپ در رابطه با سیاست آتی این کشور در افغانستان منتشر شده بود.
وزیر دفاع آمریکا از جمله افرادی است که خواهان تقویت حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان بوده است. از سوی دیگر، استیو بنن، استراتژیست ارشد کاخ سفید که هفته گذشته اخراج شد، از افرادی است که خواهان کاهش حضور نظامی آمریکا در افغانستان بوده است.
حمایت تیلرسون از مشروعیت سیاسی طالبان
وزیر خارجه آمریکا گفت‌ واشنگتن آماده کمک به حصول توافق صلحی میان شبه‌نظامیان طالبان و دولت افغانستان است که به مشروعیت سیاسی طالبان ختم شود.
رکس تیلرسون در پی اظهارات ترامپ درباره جنگ در افغانستان گفت: استراتژی جدید ما با رویکردهای پیشین که براساس ضرب‌الاجل‌های مصنوعی مبتنی بر تقویم بود، تفاوت دارد. به وضوح به طالبان اعلام می‌کنیم که آنها در این جنگ پیروز نمی‌شوند. طالبان مسیری به سمت صلح و مشروعیت سیاسی دارد که از سازش سیاسی مذاکره‌شده برای خاتمه این جنگ،‌ می‌گذرد.رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا افزود: آماده‌ایم از مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان بدون پیش‌شرط حمایت کنیم. به دنبال جلب حمایت جامعه بین‌الملل‌ خصوصا همسایگان افغانستان هستیم تا به ما در حمایت از روند صلح افغانستان بپیوندند.
او تاکید کرد: پاکستان آسیب‌های بسیاری از جانب تروریسم متحمل شده است و می‌تواند شریک مهمی در اهداف مشترک ما برای برقراری صلح و ثبات در این منطقه باشد. از پاکستان انتظار داریم اقدام قاطعی علیه گروه‌های شبه‌نظامی مستقر در پاکستان انجام دهد که تهدیدی علیه این منطقه هستند. همچنین در راستای منافع آمریکاست که افغانستان و پاکستان از ایجاد پناهگاه‌های تروریست‌ها ممانعت به عمل آورند. وزیر خارج‌ همچنین گفت: هند شریک مهمی در تلاش برای تضمین صلح و ثبات در این منطقه خواهد بود و ما از نقش آن در حمایت از سیاست و مدرنیزه کردن اقتصادی افغانستان استقبال می‌کنیم. از سوی دیگر تیلرسون دوشنبه گذشته با شاهد نخست‌وزیر پاکستان درباره استراتژی جنوب آسیا گفت‌وگوی تلفنی داشت. او همچنین با وزرای امور خارجه هند و افغانستان تلفنی گفت‌وگو کرد.
حمله موشکی به کابل
اندک‌زمانی پیش از سخنرانی دونالد ترامپ درباره استراتژی جدید آمریکا در افغانستان، کابل مورد حمله موشکی قرار گرفت. در جریان این حمله یک راکت به محله دیپلماتیک کابل اصابت کرد. پلیس افغانستان شامگاه دوشنبه گذشته اعلام کرد یک راکت در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان و دیگر ادارات دولتی و سفارتخانه‌های خارجی فرود آمده است.
فرماندهان نظامی آمریکایی در افغانستان در این میان خواستار افزایش شمار نیروهای خود در این کشور شده‌اند. به گفته آنان، تنها به این شکل می‌توان از نفوذ رو به گسترش گروه‌های اسلام‌گرا مانند طالبان جلوگیری کرد. طبق برآورد دولت آمریکا، دولت مرکزی افغانستان کمتر از ۶۰ درصد خاک این کشور را در کنترل خود دارد.
ساعاتی پس از اصابت راکت به محله دیپلماتیک کابل، دونالد ترامپ استراتژی جدید ایالات متحده در افغانستان را اعلام کرد و ضمن تاکید بر تقویت ماموریت نیروهای نظامی خود در آن کشور گفت این ماموریت چند سال دیگر نیز ادامه خواهد یافت.
تهدید طالبان علیه ترامپ
طالبان ترامپ را تهدید کرده‌‌اند که تا آخرین نفس به جنگ ادامه داده و افغانستان را به گورستان آمریکا تبدیل خواهند کرد. ترامپ با اعلام استراتژی جدید خود در افغانستان، بر جلوگیری از تسلط طالبان بر این کشور تاکید کرده بود.
رییس‌جمهور‌ ایالات متحده در سخنرانی خود تاکید کرده بود که آمریکا از قدرت‌گیری طالبان در افغانستان جلوگیری خواهد کرد. او همزمان بر آزادی عمل بیشتر واحدهای نظامی آمریکا برای مقابله با گروه‌های تروریستی و شبکه‌های بین‌المللی آنان تاکید کرده بود.
سخنگوی طالبان ضمن رد استراتژی جدید ترامپ در مورد افغانستان، آن را سیاستی مبهم خوانده که چیز جدیدی ندارد. مجاهد همچنین گفته است‌ تا زمانی که حتی یک سرباز آمریکایی در افغانستان حضور داشته باشد، طالبان قاطعانه جهاد خود را ادامه خواهد داد.
ذبیح‌الله مجاهد تهدید کرده است که نیروهای این گروه اسلام‌گرا در دل سربازان آمریکایی رعب ایجاد کرده و واقعیت‌های افغانستان را به دولت آمریکا نشان خواهند داد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد، طالبان از جنگ خسته نشده‌اند و چنانچه آمریکا اقدام به خروج نیروهایش نکند، افغانستان به گورستان آنها تبدیل خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی مصوبه شورای عالی اداری را ابلاغ کرد؛ تشدید حضور نظامی آمریکا کاهش صادرات محصولات کشاورزی کار دست تجارت داد؛ بحران آب، چالش جدی دولت دوازدهم؛ افتتاح بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی؛ به فکر وصول معوقات بانکی از دانه‌درشت‌ها باشیم‌؛ فروشندگان کامپیوتر و لپ تاپ از رشد خرید و فروش در فضای مجازی نگران هستند؛ بلومبرگ: ایران با دلارهای تجاری خود مقابل ترامپ می‌ایستد ماریوی قارچ‌خور و نادر گلابی‌خور! اطاعت بانک ها زیر فشار دولت در گفت‌و‌گو با دکتر قانعی‌راد مشخصه‌های وزیر علوم مناسب مطرح شد؛ استدلال حقوقی برای حل مشکل گزارش «جهان‌صنعت» از مغایرت احداث پلاسکوی 15 طبقه‌ای با طرح تفصیلی تهران؛ تکلیف حصر را روشن کنید گشت و گذاری در خاطرات طهران قدیم: حمله مرگبار به بخشداری پیشین در سیستان‌وبلوچستان بلومبرگ: ایران با دلارهای تجاری خود مقابل ترامپ می‌ایستد عدم انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران اژدهای خفته اقتصاد ایران