معمای بیطرف

آفتاب یزد – گروه سیاسی: بعدازظهر یکشنبه در نخستین جلسه هیئت دولت دوازدهم، صندلی وزیر نیرو خالی بود. جایگاهی که می‌توانست محل استقرار حبیب الله بیطرف اصلاح طلب‌ترین وزیر پیشنهادی حسن روحانی باشد اما نمایندگان مجلس به همان اندازه که تسلیم اقناع و وعده‌های برخی وزرا شدند و ایراد فاحش بعضی وزیران را به صورت خاص رد کردند و برای خیلی‌ها هم فرش قرمزی به سوی پاستور گسترانیدند، راه بیطرف به سوی ساختمان شماره 4 بزرگراه نیایش را ناهموار کردند و با ورود مجدد او پس از دو دوره وزارت در دولت اصلاحات، به وزارتخانه نیرو ممانعت ورزیدند. تنها 133 رای موافق برای بیطرف از مجلس همسو و همراه دولت، انتقادات بسیاری از کنشگران اصلاح طلب سپهر سیاسی کشور را برانگیخته است. سعید حجاریان، تئوریسین جریان اصلاحات بر این باور است که «رای نیاوردن بیطرف و رای آوردن جهرمی‌با آن همه مخالف نشان می‌دهد که مشکلات جدی وجود دارد و مردم هم نسبت به مشکلات خیلی حساس هستند.خیلی حیف شد که شخصی مثل بیطرف نتوانست از مجلس برای تصدی مسئولیت وزارت نیرو رای کافی به دست آورد.»
آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در اینستاگرام خود نوشته است: «مهندس بیطرف بهترین گزینه‌ای بود که در چهار سال پیش رو می‌توانست وزیر نیروی دولت دوازدهم باشد، اما مجلس دهم به او رای نداد.»
اما جواد امام، رئیس بنیاد باران موضع به نسبت تندتری را نسبت به سایرین اتخاذ کرده و پیرامون عدم کسب رای اعتماد بیطرف از مجلس، در توییتر خود گفته است: «باز هم گندم نماهای جو فروش! رای عدم اعتماد به بیطرف نتیجه صداقت، سلامت و پاسخ منفی ایشان به خواسته‌های آقایان (ت، و، ح، ن) در جلسه میدان آرژانتین بود.»
در خصوص چرایی نرسیدن بیطرف به پاستور گفته‌های بسیاری مطرح می‌شود. اظهاراتی که گاهی یکی نقیض دیگری است. برخی از پاسخ منفی بیطرف به «ت، و ، ح ، ن» در جلسه آرژانتین سخن می‌گویند و بعضی برای ایجاد اختلاف بین اصلاح طلبان علت را ناشی از خصومت شخصی او با رئیس فراکسیون امید می‌دانند.(!) چیدمان همین مسائل در کنار هم باعث طرح «معمای بیطرف» شده است. معمایی که پاسخ آن هر چه باشد وزارت نیرو را از حضور یکی از چهره‌های شاخص اصلاح طلب محروم ساخته است.



حذف ، از نگاه امیدی‌ها
در خارج از بهارستان و پیش از فرارسیدن روز رای‌گیری، تنها ایراد وارده بر مدیریت بیطرف احداث سد گتوند در زمان اصلاحات بیان می‌شد که در آن زمان مشکلاتی برای مردمان ساکن استان چهارمحال و بختیاری آفرید. اما این اتفاق ناقض مدیریت کارآمد بیطرف نبود. به هر روی، در داخل بهارستان اظهارنظرها درباره رای نیاوردن بیطرف آنچنان گوناگون و متناقض است که در خوشبینانه‌ترین حالت، خود نمایندگان مردم هم نمی‌دانند چرا حبیب الله بیطرف رای نیاورده است اما با اتخاذ نگاهی بدبینانه انگار بهارستانی‌ها ترجیح می‌دهند که به لاپوشانی ماجرای حذف وزیر اصلاح طلب بپردازند.
از هرسوی فراکسیون امید هم نماینده ای از دریچه نگاه خود علت رای نیاوردن بیطرف را بیان می‌کند:

عدم انگیزه کافی!
بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید علت رای نیاوردن بیطرف را نداشتن انگیزه کافی در این وزیر پیشنهادی می‌داند. او در اینباره گفته است: «یکی از دلایل اصلی که بیطرف موفق به کسب رای اعتماد مجلس نشد این بود که حتی در کمیسیون‌های تخصصی هم برای دفاع از برنامه‌های خود حضور پیدا نکرد و در لابی‌ها حضور نداشت. ظاهرا انگیزه چندانی برای وزارت در ایشان وجود نداشت چرا که اگر در چند کمیسیون حضور پیدا می‌کرد، می‌توانست رای کسب کند و حتی اگر نصف آرای ممتنع به نفع ایشان جذب می‌شد کرسی وزارت را به دست می‌آورد. البته مطالبات منطقه‌ای و استانی هم در رای ایشان اثرگذار بود.»

بی اخلاقی فراکسیونی
احمد مازنی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید رای نیاوردن بیطرف را بی‌اخلاقی تشکیلاتی می‌داند. او در اینباره اظهار داشته است: «برخی از نمایندگان با پایبندی بر تعهد سیاسی خود به فراکسیون مربوطه به وزرا رای دادند اما برخی دیگر از نمایندگان رای خود را براساس مسائل منطقه‌ای و شخصی و خارج از رای فراکسیون ها مطرح کردند. این موضوع بیشتر در مورد آقای بیطرف دیده شد که کار تشکیلاتی منسجم و غیرشفافی صورت گرفت تا او رای نیاورد و ما این را در دقایق آخر متوجه شدیم. به همین دلیل به نظرم بداخلاقی فراکسیونی در رای ندادن به آقای بیطرف اعمال شد. در این بین تلاش نمایندگان استان خوزستان نیز بی‌تاثیر نبود.»
آفت وعده صدق!
محمود صادقی بر این باور است که رای نیاوردن بیطرف را باید در عدم خلاف گویی او جستجو کرد. او در توییتی چنین نوشت: «بیطرف در برابر اصرار نمایندگانی که دغدغه بی آبی حوزه انتخابیه خود را دارند، حاضر نشد وعده‌‌ای برخلاف نظر کارشناسی خود بدهد.»

مشکل جغرافیایی
علیرضا رحیمی‌نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با «آفتاب یزد» اظهار داشت که عدم کسب رای اعتماد بیطرف علت جغرافیایی داشته است تا سیاسی. او در اینباره به خبرنگار آفتاب یزد گفت: « موضوع عدم اخذ رای اعتماد آقای بیطرف از طرف فراکسیون مستقلین و فراکسیون زاگرسیان دنبال شد. مجمع نمایندگان خوزستان و مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری و برخی استان‌هایی که دارای تنش آبی بودند یک جو فراگیر علیه آقای بیطرف به راه انداختند که بیشتر از آنکه سیاسی باشد، جغرافیایی بود. البته بعضی از نمایندگان فراکسیون امید هم مخالف آقای بیطرف بودند اما موضع کلی فراکسیون امید علیه آقای بیطرف نبود.»

پدرکشتگی یزدی؟!
در میان این اظهارات ضد و نقیض، ابوالفضل موسوی بیوکی نماینده مردم یزد و اشکذر در بهارستان و عضو فراکسیون امید که در قامت نماینده مخالف بیطرف در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به ایراد نطق پرداخت علت رای نیاوردن بیطرف را یک خصومت تاریخی دانسته و اظهار داشته است که مجمع نمایندگان استان یزد و یکی از نمایندگان سرشناس تهران او را مجبور به ایراد نطق مخالف علیه بیطرف یزدی کرده اند! موسوی بیوکی در اینباره گفته است: «متن اینجانب برای مخالفت با ایشان نبود و فقط طرح مطالبات موکلینم در استان یزد بود. بنده مامور شدم که برای جلوگیری از حملات شدید مخالفین به ایشان برای مخالفت در پشت تریبون حاضر شوم. متنی که بنده قرائت کردم با هماهنگی مجمع نمایندگان استان تهیه شد و حتی توسط بعضی همکاران اصلاح گردید. سخنرانی بنده در راستای ماموریتی بود که از طرف فراکسیون امید برعهده من گذاشته شده بود و تمام اتفاقات با مدیریت و هماهنگی انجام شد.(!)» از آنجا که استان یزد خاستگاه محمدرضا عارف و همینطور حبیب الله بیطرف بوده است، موسوی بیوکی علت رای نیاوردن بیطرف را «پدرکشتگی یزدی» دانسته است!


رد خصومت یزدی!
ماجرای خصومت تاریخی میان بیطرف و عارف پیش از بسته شدن نطفه، پاره شد چراکه یک منبع نزدیک به بیطرف در گفتگو با آفتاب یزد این اتفاق را به کل رد کرد و رابطه میان رئیس فراکسیون امید و حبیب الله بیطرف را صمیمانه عنوان کرد و حتی اظهار داشت که این دو در جلسات نظام مهندسی نیز یکدیگر را ملاقات می‌کنند و با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند. علیرضا رحیمی‌عضو فراکسیون امید و نماینده مردم تهران هم به تکذیب نقش عارف در رای نیاوردن بیطرف پرداخت و در گفتگو با «آفتاب یزد» اظهارداشت: «فراکسیون امید به هیچ وجه حرکتی علیه آقای بیطرف نکرد. آقای عارف هم متنی را برای هیچ نطقی تهیه نکرد چه برسد به اینکه برای آقای موسوی علیه آقای بیطرف متنی بنویسید. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: حتی قبل از نطق دفاع آقای بیطرف من با آقای دکتر عارف صحبت کردم و ایشان می‌خواست در جهت دلگرمی‌آقای بیطرف با او صحبت کوتاهی داشته باشد.»

فراکسیون مبرا، ابهامات باقی‌مانده
هنوز معمای رای نیاوردن بیطرف از مجلس همسو با دولت حل نشده است. یکی از ابهاماتی که اطرافیان بیطرف هم متذکر شده‌اند آن است که زمان بررسی صلاحیت بیطرف 144 نماینده برای ایراد نطق موافق ثبت‌نام کرده بودند اما در نهایت 133رای موافق در اختیار بیطرف قرار می‌گیرد.
به هرروی، علت هرچه هست ارتباطی با فراکسیون امید و رئیس آن ندارد چرا که می‌توان به وضوح دریافت که با توجه به عضویت 100 نماینده در فراکسیون امید، همان 133 رای بیطرف هم مرهون آرای امیدی‌ها بوده است. اما هنوز نمی‌توان دریافت که چرا از مجلسی که همسو با اصلاح طلبان و دولت بوده است، وزیر مورد تایید رئیس دولت های هفتم و هشتم رای کافی را به دست نیاورده است. شاید تاریخ به حل این معما بپردازد.
ولی کاربران در فضای مجازی به ویژه مردم یزد از نمایندگان خودشان گلایه‌مند هستند چرا کسی که اگر برای نمایندگی مجلس در یزد نامزد می‌شد حالا به جای شما او در مجلس نشسته بود و چه زود فراموش کردی حمایت‌های مهندس بیطرف را در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی‌وعده ما سال 98.