همه با هم كنارآمده‌اند

«کفگیر روحانی به ته دیگ خورده است»؛ این موضوع را سعید حجاریان مطرح کرد. از نگاه برخی کارشناسان کابینه معرفی‌شده از سوی رئیس‌جمهور برای دولت دوازدهم می‌توانست قوی‌تر از آنچه باشد که به مجلس معرفی شد و رأی اعتماد گرفت. سعید حجاریان هم همین نگاه را دارد و البته دلیل این مشکل را چنین ذکر می‌کند: «از اول انقلاب تا به امروز کادرسازی نکرده‌ایم، اگر کادرسازی می‌کردیم، الان کابینه بهتری داشتیم»؛ آنچه حجاریان مطرح کرد، دغدغه بسیاری از دلسوزان است، چرا که نسل جدید مدیریتی در کشور پرورش پیدا نکرده است و مدیران گذشته کماکان خود را صاحب حق برای حضور در جایگاه‌های مدیریتی می‌دانند. بنابراین فرصتی برای کسب تجربه جوانان قائل نیستند. جالب آنجاست که در تایید کابینه دوازدهم مجلسیان هم همنوا با دولت شدند و حجاریان دلیل رأی بالای مجلس به برخی وزرای پیشنهادی را که مورد انتقاد جامعه بودند، سازش نمایندگان و فراکسیون‌ها با وزرای پیشنهادی می‌داند و بار دیگر تاکید می‌کند: دلیل اینکه روحانی چنین ترکیبی را به مجلس معرفی کرد، این است که کفگیرش به ته دیگ خورده است. او خاطرنشان کرد: روحانی نیرویی بهتر از این وزرای پیشنهادی نداشت و اگر داشت، معرفی می‌کرد؛ نه کسی را باقی گذاشته‌ایم و نه نیرویی تربیت کرده‌ایم.
همه با هم کنار آمده‌اند
سعید حجاریان در مورد عملکرد فراکسیون امید و رأی یکدست به بیشتر وزرای اصولگرا اظهار داشت: من زیاد دنبال نکردم، ولی لابد قول‌هایی به نمایندگان داده شده است. واقعیت این است که همه با هم کنار آمده‌اند؛ مجلس با دولت، فراکسیون‌ها با وزرا، رئیس مجلس با رئیس‌جمهور، بالا با پایین، همه با هم کنار آمده‌اند. وی در مورد اینکه چرا روحانی چنین ترکیبی را به مجلس معرفی کرد، گفت: بضاعت روحانی در مقطع فعلی در همین حد است. وی افزود: خود آقای روحانی هم نیرویی بهتر از این وزرای پیشنهادی نداشت؛ اگر داشت، معرفی می‌کرد. مساله این است که کفگیر به ته دیگ خورده است و نه کسی را باقی گذاشته‌ایم و نه نیرویی تربیت کرده‌ایم. این پژوهشگر علوم سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا عملکرد امروز فراکسیون امید نتیجه عملکرد شورای سیاستگذاری نیست، گفت: شورای سیاستگذاری کاری نمی‌توانست بکند؛ گزینه دیگری نداشت. خودشان می‌دانند من دخالتی در شورای سیاستگذاری ندارم، ولی در مجموع فکر می‌کنم روندش باید کمی اصلاح شود. سعید حجاریان در پایان در مورد معرفی‌اش از سوی نشریه لوموند به‌عنوان یکی از روشنفکران تاثیرگذار جهان اسلام و مغز اصلاحات در ایران گفت: این لطف یکی از دوستان در نشریه لوموند است وگرنه ما کجا و این حرف‌ها کجا(خنده).
چرا نباید روحانی را نقد کرد؟


سعید حجاریان همچنین در ارتباط با حاشیه‌های مربوط به تشکیل کابینه دوازدهم به ایسنا گفت: این حاشیه‌ها، رای نیاوردن بیطرف و رای آوردن جهرمی با آن همه مخالف نشان می‌دهد که در کشور ما مشکلات جدی وجود دارد و مردم هم نسبت به مشکلات خیلی حساس هستند. وی افزود: خیلی حیف شد که شخصی مثل بیطرف نتوانست از مجلس برای تصدی مسئولیت وزارت نیرو رای کافی به دست آورد. وی در ادامه با اشاره به نقش جریان اصلاحات در رای آوری دولت دوازدهم تصریح کرد: نقد کردن چه اشکالی دارد؟ چرا عده‌ای می‌گویند طرفداران دولت نمی توانند روحانی و دولتش را نقد کنند؟ خود آقای روحانی تاکید دارد که او را باید نقد کرد.