11 میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد ایران شد

گزارش چهار ساله سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی
11 میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد ایران شد
18.6 میلیارد دلارسرمایه خارجی مصوب شده است



گروه اقتصادی/ یکی از بخش‌هایی که در دوره فعالیت دولت یازدهم رشد قابل توجهی داشته جذب و ورود سرمایه‌گذاری خارجی است که درمقایسه با سال‌های قبل از آن یک رکورد محسوب می‌شود. براساس گزارش رسمی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران، درچهارسال فعالیت دولت یازدهم حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب و معتبربه 18 میلیارد و 699 میلیون و 461 هزار دلار می‌رسد که از این رقم 13 میلیارد و 242 میلیون دلار در دوران پسابرجام یعنی درفاصله یکم دی ماه 1394 تا 20 مرداد امسال جذب شده است.
برپایه این گزارش درسرمایه‌گذاری خارجی مصوب و معتبردر دولت یازدهم بالاترین رقم با بیش از 7میلیارد دلار مربوط به سال 1395 است. درحالی که حجم سرمایه مصوب و معتبردر سال 1392 سالی که 7 ماه آن به دولت یازدهم اختصاص دارد 722 میلیون و 346 هزار دلار بوده درسال بعد(1393) به 896 میلیون و 467 هزار دلار رسیده است. اما در سال 94 با جهشی چشمگیر این عدد به 6میلیارد و 711 میلیون و 833 هزار دلار افزایش می‌یابد و در سال 1395 به 7میلیارد و 148 میلیون و 352 هزار دلار بالغ می‌شود. در پنج ماهه امسال نیز3 میلیارد و 320 میلیون و 463 هزار دلار به ثبت رسیده است که درمجموع رقم 18.6 میلیارد دلاری را به دست می‌دهد.
صنعت آب، برق و گاز درصدر
همان گونه که اشاره شد درپسابرجام درمحموع بیش از 13.2 میلیارد دلار حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب و معتبرجذب شده است که این رقم درقالب 211 طرح عملیاتی شده است. درمیان 7 بخش جذب‌کننده سرمایه خارجی درفاصله اول دی 94 تا 20 مرداد 96 بخش تأمین آب، برق و گازبا جذب 6.9 میلیارد دلار درقالب 70 طرح درصدر قرار دارد. پس از آن صنعت با 90 طرح و 2.7 میلیارد دلار جذب سرمایه در رتبه دوم و بخش خدمات با 29 طرح و 1.9 میلیارد دلار درجایگاه سوم بخش‌های حمل و نقل و ارتباطات، کشاورزی، معدن و ساختمان قرار دارد.
11.2 میلیارد دلارسرمایه وارده
این گزارش نشان می‌دهد مجموع سرمایه وارده طی دولت یازدهم رقم ۱۱میلیارد و ۲۶۳ میلیون دلار بوده است. سرمایه‌های جذب شده مذکور شامل سرمایه‌های اعلام شده توسط سیستم بانکی کشور، گمرک، وزارت نفت، سازمان بورس و مناطق آزاد است. به طور قطع حجم سرمایه‌های وارده به کشور که به دلایلی به منابع رسمی کشور مانند سازمان سرمایه‌گذاری اعلام نشده‌اند یا از سایر طرق وارده شده، بیش ازاین رقم اعلام شده و این سازمان در حال احصای همه موارد در سراسر کشور است.
بر اساس گزارش رسمی آنکتاد میزان سرمایه خارجی وارده به کشور در سال ۲۰۱۵ مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۶ مبلغ ۳ میلیارد و ۳۷۲ میلیون دلار بوده که نشان دهنده رشد ۶۵ درصدی آن است.
قابل ذکر است که بیش از ۳میلیارد دلار طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی (غیرفاینانس) ارائه شده توسط ۴۶سرمایه‌گذار خارجی، توسط سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در دست اقدام، بررسی و مذاکره است تا پس از نهایی شدن طی هفته‌های آتی به تصویب هیأت سرمایه‌گذاری خارجی برسد. همچنین اطلاعات ارائه شده ازسوی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران مربوط به طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی مصوب از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵، حاکی است که بالاترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی از نظر تعداد و رقم سرمایه‌گذاری، مربوط به سال ۱۳۹۵ است.
این گزارش حاکی است؛ در سال ۱۳۹۵، تعداد ۱۳۷ طرح سرمایه‌گذاری خارجی مصوب به مبلغ 10 میلیارد و 145 میلیون و 941 هزار دلار در کشور انجام شده که ازاین رقم 7.1 میلیارد دلار به‌عنوان سرمایه مصوب طرح‌های معتبر بوده است.
ایران شاگرد اول منطقه درجذب سرمایه خارجی
گزارش دیگری از سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران حاکی است، رتبه جمهوری اسلامی ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی بین ۲۰۱ کشور در سال ۲۰۱۶، ۵۱ بوده است. رتبه تجمعی ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی از سال ۱۹۹۴ تاکنون ۵۰ است. در منطقه منا(خاورمیانه و شمال آفریقا) نیز بر اساس نرخ رشد، ایران رتبه اول را داراست. همچنین در بین کشورهای آسیایی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۶ جایگاه ۱۸ را کسب کرده است.