ترامپ به نیکسون می‌پیوندد؟

کنگره برای نخستین‌بار موضوع برکناری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور یاغی آمریکا را تنها کمتر از 7 ماه پس از به قدرت رسیدن او به طور جدی بررسی می‌کند. طبق لایحه مطرح شده جمعه گذشته از سوی زو لوفرن، از نمایندگان دموکرات کالیفرنیا، کنگره ممکن است از مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور و اعضای دولت بخواهد به طور رسمی استعفای دونالد ترامپ را خواستار شوند، اگر چه در این لایحه هیچ اشاره‌ای به اجبار قانونی آنها در این‌باره نشده است اما ثبات روانی ترامپ را نزد افکار عمومی به خشم آمده از اظهارات جنجالی او در کنفرانس خبری هفته گذشته‌اش که در آنها مکررا از خشونت نژادپرستان سفیدپوست در شهر شارلوتسویل ویرجینیا حمایت کرد، زیر سوال می‌برد.
به گزارش نیوزویک، زمزمه‌های برکناری ترامپ از مقام ریاست‌جمهوری از زمان روی کار آمدن او همواره مطرح بوده و حتی نمایندگان دموکرات تنها 4 ماه پس از ورود او به کاخ سفید خواستار استیضاحش در کنگره شدند. اما این برای نخستین‌بار است که لایحه‌ای رسمی به خانه نمایندگان ارائه می‌شود که راهکاری قانونی برای کنار گذاشتن ترامپ پیشنهاد می‌دهد.
طرح لوفرن بر اساس متمم بیست‌وپنجم قانون اساسی ایالات متحده ارائه شده که قانونگذاران را قادر می‌کند یک بار دیگر پس از سال 1973 از آن علیه رئیس‌جمهور مستقر استفاده کنند. متمم بیست‌وپنجم قانون اساسی آمریکا از ۱۹۶۷ شکل گرفت و از آن زمان تاکنون 6 بار مورد استفاده قرار گرفته است. این متمم به معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و 8 تن از اعضای کابینه اجازه می‌دهد در صورتی که رئیس منتخب قوه مجریه «قادر به ادای وظایفش نباشد» از قدرت برکنار شود. این قانون معمولا زمانی اجرا می‌شود که یک رئیس‌جمهور تحت درمان پزشکی قرار گیرد و 3 بار برای کولونوسکوپی‌های رونالد ریگان و جرج بوش، رؤسای جمهوری سابق استفاده شد.
این اصلاحیه همچنین 3 بار علیه ریاست‌جمهوری ریچارد نیکسون مورد استفاده قرار گرفت و سرانجام باعث شد در ۲۷ نوامبر ۱۹۷۳، جرالد فورد که آن زمان معاون نیکسون بود به ریاست‌جمهوری برسد. فورد تنها کسی بود که طبق متمم ۲۵ به نیابت ریاست‌جمهوری انتخاب شد تا در عین حال نخستین رئیس‌جمهور یهودی ایالات متحده لقب بگیرد.


اما لایحه لوفرن، نخستین لایحه در نوع خود است که تاکید دارد یک معاون رئیس‌جمهوری برای برکناری یک رئیس‌جمهور از قدرت با بهانه «بیماری روانی» تلاش کند. این نماینده دموکرات مانند بسیاری از هم‌حزبی‌هایش معتقد است: «ترامپ الگویی هشداردهنده از رفتار و گفتار را نشان داده که موجب این نگرانی می‌شود که ممکن است اختلال روانی او را از انجام وظایفش طبق قانون اساسی ناتوان کند». مساله اینجاست که موضوع عدم ثبات روانی ترامپ از پشتوانه‌ای علمی و پزشکی هم برخوردار شده و نه تنها 5 تن از بزرگ‌ترین روانشناسان آمریکایی در نامه‌ای سرگشاده این موضوع را به نمایندگان کنگره متذکر شده‌اند و خواستار جلوگیری از ادامه کار رئیس‌جمهور شده‌اند بلکه تکرار ترجیع‌بندهای «مشکلات روانی ترامپ» در رسانه‌های جریان اصلی، باعث شده افکار عمومی این موضوع را پذیرا باشند. همچنین سقوط آزاد  مقبولیت ترامپ در نظرسنجی‌ها فضا را برای مانور گسترده دموکرات‌ها و مخالفان جمهوری‌خواه کاخ سفید آماده‌تر می‌کند.
با توجه به افول شدید حمایت از ترامپ در میان هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواهش در روزهای اخیر که بویژه خود را در موضع‌گیری‌های هشدارآمیز این هفته ۲۵ سیاستمدار،‌ مشاور، حامی و عضو حزب جمهوری‌خواه در ۹ ایالت در مصاحبه با آسوشیتدپرس درباره قابلیت ترامپ برای ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد، احتمال رای آوردن لایحه «اثبات جنون ترامپ» در کنگره و سنا جدی است. علاوه بر این استفاده از متمم 25 که سابقه تاریخی دارد می‌تواند راهی به مراتب ساده‌تر از استیضاح کاملا محتمل ترامپ برای جمهوری‌خواهانی باشد که نمی‌خواهند در آینده بر سر رئیس‌جمهور هم‌حزبی‌شان دچار دودستگی شوند. در این صورت براساس این لایحه، سناتورها و نمایندگان از مایک پنس و کابینه می‌خواهند ترامپ را متقاعد کنند تا «فورا از ارائه حرفه‌ای خدمات پزشکی و روانپزشکی به منظور بررسی رئیس‌جمهور اطمینان حاصل کنند تا این مساله طبق متمم بیست‌وپنجم مشخص شود که آیا رئیس‌جمهوری آمریکا از اختلال روانی یا سایر آسیب‌هایی که توانایی‌های او را مختل یا مانع او از اجرای وظایف قانون اساسی می‌شود، رنج می‌برد یا خیر؟» دیدگاه کسی مثل سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و یکی از مهم‌ترین همپیمانان دولت ترامپ بویژه در سیاست خارجی درباره عدم کفایت رئیس‌جمهور می‌تواند بشدت تعیین‌کننده باشد. او با شدیداللحن‌ترین انتقاد علیه ترامپ می‌گوید: «ترامپ هنوز نتوانسته ثبات یا حتی میزانی از کفایت لازم برای مدیریت بحران‌ها را از خود نشان دهد». این یعنی او از ادعای پیشین خود که گفته بود ترامپ پس از 100 روز در مصدر امور کاخ سفید قرار خواهد گرفت عقب‌نشینی کرده است.
آغاز رزمایش مشترک آمریکا و کره‌جنوبی
آمریکا و کره‌جنوبی دوشنبه مانور مشترک نظامی 11 روزه خود را آغاز کردند. ده‌ها هزار سرباز آمریکایی در این مانور شرکت دارند. پیونگ‌یانگ این مانور را «نمایش دشمنی» با کره‌شمالی نامیده است. مانورهای مشترک آمریکا و کره‌جنوبی هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود اما این بار این مانور با فضای تنش‌آلود در منطقه همزمان شده است. تنش میان کره‌جنوبی و متحد آن آمریکا با کره‌شمالی در هفته‌های اخیر بشدت افزایش یافته است. این نگرانی وجود دارد که کره‌شمالی به این مانور نظامی با یک آزمایش جدید موشکی واکنش نشان دهد.